oksentaminen synnytyksessä
Kärsin emetofobiasta ja rv. 29. Onko kenelläkään kokemusta oksentelusta synnyttämisessä? Hoitajalta sain ympäripyöreän vastauksen asiaan. Mietin kuinka yleistä oksentelu on. Vaikuttaako esim. Ilokaasu, käynnistys tai muut lääkkeet huonon olon tulemiseen? Kiitos asiallisista vastauksista.
Kommentit (44)
ekassa oksensin kivusta 4 kertaa peräkkäin 3 sentin kohdalla. Tokassa kivut ei ehtineet yhtä pahoiksi, kun näyttelin olevani kivuliaampi kuin oikeasti olin, että saisin epiduraalin nopeammin.
2 synnytystä, toinen käynnistyi itse, toinen käynnistettiin ja kummassakin oksensin kerran enne ponnistusvaihetta. Saa nähdä miten kolmannessa käy.
Kolme synnytystä takana, ensimmäisessä oksensin. Olisiko ollut tuo 7 sentin vaihe sitten. Ilokaasua en ole koskaan kokeillut. Mutta mulla oli aika voimakas pahoinvointi alkuraskaudessa oksenteluineen, joten luulen, että oksennusrefkeksi oli siitä herkistynyt. Joten sinuna en huolisi. Rentoutuminen on paras keino pärjätä kivun kanssa. Ja jos laatta lentää, niin anna tulla, ja käännä pää äkkiä pois. Ja valista apujoukkoja, niin että pitää olla heti vettä ja sylkykuppi, että saat suun purskutettua. Sitten vain ajatukset pikaisesti takaisin vauveliin. Kyllä selviät!
Mun synnytystä käynnistettiin pillereillä kolme päivää. Kun vihdoin alkoi tulla supistuksia ne tuli tosi rajuina heti ja oksensin pariin kertaan. Saliin pääsyn jälkeen en oksentanut enää