Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

oksentaminen synnytyksessä

Vierailija
17.02.2015 |

Kärsin emetofobiasta ja rv. 29. Onko kenelläkään kokemusta oksentelusta synnyttämisessä? Hoitajalta sain ympäripyöreän vastauksen asiaan. Mietin kuinka yleistä oksentelu on. Vaikuttaako esim. Ilokaasu, käynnistys tai muut lääkkeet huonon olon tulemiseen? Kiitos asiallisista vastauksista.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 siis Ap.

Vierailija
22/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys käynnistettiin ja jossain kohtaa kipu oli niin kovaa, että aina supistuksen tullessa alkoi oksettamaan. En kuitenkaan oksentanut kertaakaan. Oksentamista en pelkää, olen oksentanut niin paljon, mutta minulla oli muita isoja pelkoja synnytystä kohtaan. Kyllä ne pelot oli läsnä synnytyksen aikana, vaikka siinä ei hirveästi pelolle ole tilaa eikä lopulta aikaakaan. Joten on hyvä että olet alkanut puhumaan asiasta, jatka puhumista kunnes olo on parempi. Neuvola voi ohjata eteenpäin esim. psykiatriselle sairaanhoitajalle tai pelkopolille, jos niiden myötä löytyisi keino mennä synnyttämään rauhallisin mielin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin se seitsemän sentin painajainen, olen synnyttänyt kuusi ja yrjönnyt joka kerta seitsemässä sentissä. Nuorimmaisen hätäsektiossa sain lääkettä siihen, ettei laatta lentänyt. Tätä on saatavilla jopa synnytyksenkin aikana jos älyää pyytää, joten ei pitäisi olla ongelma. 

Mulla kätilö kehui vain, että supistaa kunnolla ja paikat aukeaa, joten anna oksennuksen tulla. Tein työtä käskettynä, eivätkä pitäneet mitenkään tavattomana oksentamista. 

Vierailija
24/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oksensin ekassa synnytyksessä avausvaiheessa pari kertaa.

Vierailija
25/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi synnytystä, en ole oksentanut. Vatsa kyllä tyhjentynyt tehokkaasti, mutta alakautta.

Vierailija
26/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuli jokaisen supistuksen aikana kamala paha olo jo kotona. Sairaalassa oltuani 5 min. oksensin. Oksennus johtui kivusta. Myöhemmin yöllä kätilö "pakotti" juomaan ja lähes heti oksensin. Kätilö oli sitä mieltä, että johtui ilokaasusta. En jaksanutväittää vastaan, että ei johdu. Iltavuorolainen otti minut vastaan ja ojensi kaarimaljan ja luulen ettei tämä yövuorolaine  tiennyt, että olin oksentanut jo ennen ilokaasujakin!

Vierailija
27/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessä oksentaminen oli lähellä, olisikohan sitten johtunut ilokaasusta tms. Olin pahoinvoiva vielä osastolle kävellessäni, joten minulla oli se oksennussuppilo mukana vaunuissa joissa vauva kuljetettiin

Vierailija
28/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista omasta synnytyksestäni mitään muuta kuin sen, että oksensin koko ajan. Kun sain vauvan ulos, en voinut ottaa häntä syliin koska oksentelu vaan jatkui... Synnytys käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia.

Vierailija
29/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksensin jo kotona sappinestettä ennen synnytykseen lähtöä, puolitajuttomana kivusta. Aiemmin olisi pitänyt lähteä sairaalaan, koska lopulta oksentelin vain kivusta ja jalat eivät kantaneet. Oksentelin myös sairaalassa pitkin synnytystä, varsinkin alussa ennen epiduraalia. 

Olen oksentanut myös kovissa kuukautiskivuissa ja migreenissä, silloin kun kipu äityy yli äyräiden. Oksentaminen helpottaa aina hetkeksi kipua.

Vierailija
30/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi synnytystä, en oksentanut, ei olut edes huono olo. mutta en kyllä edes kokeillut ilokaasua, epiduraalilla menin.

Vierailija
31/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi synnytys vaan takana ja oksensin paljon! Aina, kun uusi supistusaalto tuli, alkoi oksentaminen. Joku reaktio vaan, mikä tuli. Kun puudutukset tehosi, ei sitä oksennustakaan tullut. Ja ilmeisesti siis ponnitsusvaiheessa puudutukset oli vielä kohdallaan..

Vierailija
32/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme synnytystä, kaikissa oksensin kipupiikin saamisen jälkeen.

Vierailija
33/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en ole oksentanut ja kaksi kertaa synnyttänyt. En myöskään tiedä ketään joka olis.. Ekalla kerralla paskoin synnytyspöydälle, tokalla en. Kolmas kesällä, let's see!

Vierailija
34/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi synnytystä takana, toinen käynnistyi itse, toinen käynnistettiin. Ei tullut missään vaiheessa oksettavaa oloa. Ilokaasusta sain päänsäryn. Muutenkaan en helposti oksentele, vaan silloin pitää olla kunnon tauti päällä. Alkuraskauden pahoinvointi oli mulla heikkoa ja äklöä oloa, mutta silti en oksennellut, vaikka välillä toivoinkin, että olisin saanut sitä ällöä oloa helpotettua niin.

Luultavasti tuo pahoinvointi synnytyksessä riippuu ihan synnyttäjästä ja miten helposti hänen vatsansa reagoi kipuun, stressiin yms. Jos et helposti oksentele, niin en olisi siitä huolissani.

Vierailija
35/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi synnytys takana, enkä oksentanut. Ilokaasusta tuli mulle niin huono olo, etten sitä ottanut pareja satseja enempää. Kätilölle sanoinkin että inhoan oksentamista niin paljon, ja tilanne on valmiiksi niin epämukava, etten halua siihen enää yrjöämistä päälle.
Kuule ap, luulen että tähän ketjuun kirjoittavat juuri ne, ketkä ovat synnytyksissä oksentaneet. Oksentamattomat eivät kirjoita. Sama juttu kuin siinä, että raskauksista ja synnytyksistä kirjoitetaan nettiin vain ne ikävät tapaukset - positiivisista kokemuksista ei ole tarvetta avautua. Tämän takia mitä tahansa raskauteen liittyvää googlettava löytää aina ne pahimmat skenaariot.
Puhu asiasta neuvolassa ja pyydä pääsyä pelkopolille!

Vierailija
36/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oksensin sen jälkeen ekassa synnytyksessä, kun annettiin injektio kipeisiin supistuksiin jo heti alussa ja siitä tuli huono olo. Muuten en oksentanut. Ja toisessa synnytyksessä en oksentanut yhtään.

Vierailija
37/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä juo sitä alkohoolia ennen synnytystä kiitos.

Vierailija
38/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vielä mitään. Muista että voi myös paskatorttu tulla samalla kun änkäät lasta ulos.

Vierailija
39/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan tutustumiskäynnillä kätilö kertoi oksentamisen olevan hyvin yleistä. Minulla ei ole varsinaista fobiaa, mutta silti pelkään oksentamista. Vaan ei sille mitään voinut, kun supistuksia oli tullut kaksi vuorokautta ja kivut oli kamalat. Sairaalaan en päässyt, koska avautuminen oli niin alkuvaiheessa.

Joku tuossa aiemmin mainitsi vatsan kramppauksesta ja minä tunnistan sen. Minulla ei siis ollut mitään kivuttomia taukoja supistusten välillä, vaan joko silloin tuli selkään kramppi tai vatsa tuntui muuten kipeältä. Oksentamista en ehtinyt sillä hetkellä kammota, koska se tuli ilman ennakkovaroistusta tai pahanolon tunnetta. Minulla myös ruokahalu hävisi tyystin synnytyksen alettua, joten oksennettavaa ei paljoa ollut ja siihen yhteen kertaan se taisi jäädä.

Vierailija
40/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksensin rajusti kaikki ylös. En muista varsinaista pahaa oloa mutta tuota ei voinut mitenkään hillitä tms.