Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö sinua termi "erityislapsi"?

Vierailija
17.02.2015 |

Siinä ikään kuin heikkoudesta tehdään vahvuus. Miksi nämä lapset olisivat sen erityisempiä kuin muut?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityinen. Onhan hän.

Vierailija
2/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kääntyy kaikkien mielessä vaivattomasti vammaiseksi tai jälkeenjääneeksi, joten ei ärsytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä.

Vierailija
4/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muuten ärsyttää.

Vierailija
5/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:00"]

Kyllä se kääntyy kaikkien mielessä vaivattomasti vammaiseksi tai jälkeenjääneeksi, joten ei ärsytä.

[/quote]

Pikemminkin erityishoivaa tarvitsevaksi ja siten erityisen rakkaaksi. Ei ärsytä. Itselläni ei ole erityislapsia.

Vierailija
6/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:03"]

[/quote]

Pikemminkin erityishoivaa tarvitsevaksi ja siten erityisen rakkaaksi. Ei ärsytä. Itselläni ei ole erityislapsia.

[/quote]

Mielestäni myös epätrendikkäät tavislapset ansaitsevat ja tarvitsevat hoivaa ja erityisen paljon rakkautta, mutta näkökulmiahan on monia...

Vierailija
7/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä nimellä sitten kutsuttaisiin? Kahdella lapsista niitä erityispiirteitä mutta eivät kuitenkaan ole kehitysvammaisia. Adhd ja autismi.
Käyvät ihan tavallista koulua tuetusti.

Vierailija
8/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 07:57"]

Erityinen. Onhan hän.

[/quote]

No niin on minullekin oma lapseni aivan erityisen erityinen, vaikka hän ei erityiskoulussa/-luokalla olekaan.

Vierailija
9/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:11"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:03"]

[/quote]

[/quote]

Mielestäni myös epätrendikkäät tavislapset ansaitsevat ja tarvitsevat hoivaa ja erityisen paljon rakkautta, mutta näkökulmiahan on monia...

[/quote]

Minun epätrendikkäät tavislapset olivat kyllä aika varhain jo kiinostuneita ihan muusta kuin minun seurasta - seikkailut kutsuivat. Ehkä se johtui pitkästä imetyksestä, että äidin seura alkoi kyllästyttää. Paljon pitempään olisi ne helmoihini sitonut. Erityislapsi tarvitsee apua vanhemmiltaan enemmän. Tämän nyt luulisi olevan selvää. 

6

Vierailija
10/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ärsyttävää kielenkäyttöä. Tietysti jokainen lapsi on erityinen, eikä "erityislapsi" ole sen erityisempi, joten termi on tavallaan tyhjä. Tuon termin idea yleensä on eufemistisesti piilottaa ei-toivottu piirre positiiviselta kuulostavan nimikken alle. Onhan sellainen älyllinen epärehellisyys toki ärsyttävää.

Vierailija
11/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden lasten vanhemmat ei halua uskoa että heidän rakas pikku lapsonen olisi vammainen. Ja onhan erityislapsi nyt positiivisempi nimitys kuin vammainen. Tosin mua kyllä ärsyttää se että asioita voida vaan hyväksyä ja sanoa että "joo'o, se meidän Jessica on vammanen" eikä "joo'o, meidän Jessica onkin erityinen"

Vierailija
12/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaavampi termi olisi erityistuen tarpeessa oleva lapsi, mutta on pitkä ja kankea käytössä.  Erityislapsi on poliittisesti korrekti ilmaus sille, että ei ole kaikilta ominaisuuksiltaan kuten muut, ilman erityistukea pärjäävät lapset.

Vierailija
13/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:42"]

Kuvaavampi termi olisi erityistuen tarpeessa oleva lapsi, mutta on pitkä ja kankea käytössä.  Erityislapsi on poliittisesti korrekti ilmaus sille, että ei ole kaikilta ominaisuuksiltaan kuten muut, ilman erityistukea pärjäävät lapset.

[/quote]

Miksei voisi sanoa tarkemmin: erityistukilapsi?

Vierailija
14/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeen typeriä ja tietämättömiä ihmiset oikein ovat, jos kuvittelevat erityislapsen olevan synonyymi vammaiselle? Ei ADHD lapsi ole vammainen, mutta saattaa kaivata erityistä tukea esim koulunkäynnissä. Vammainenkin on muuten sitten eri asia kuin kehitysvammainen. Ihan tiedoksi.

Vierailija
15/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:40"]Niiden lasten vanhemmat ei halua uskoa että heidän rakas pikku lapsonen olisi vammainen. Ja onhan erityislapsi nyt positiivisempi nimitys kuin vammainen. Tosin mua kyllä ärsyttää se että asioita voida vaan hyväksyä ja sanoa että "joo'o, se meidän Jessica on vammanen" eikä "joo'o, meidän Jessica onkin erityinen"
[/quote]

Juu mutta en minä oikein viitsi puhua kehitysvammaisista lapsista kun eivät kuitenkaan sellaisia ole. Adhd ei ole kehitysvamma ja toisen pojan autismi ei ole sitä luokkaa että voisin kehitysvammaisesta puhua. Näille "väliinputoajille"" ei nyt muuta nimitystä oikein ole.
Mikä siinä muuten niin ärsyttää? Voin kertoa ettei erityislapsen kanssa kuitenkaan aina niin auvoista ole. Minulla on yksi tavallinen lapsi ja hänen kanssaan on tuhat kertaa helpompaa! Eli kyllä näitä kahta erityislasta voi ihan hyvällä omallatunnolla sellaisiksi kutsua. Tarvitseehan ne erityisen paljon enemmän huolenpitoakin!
Turha tämmöisestä on hernettä nenään vetää! Olkaa onnellisia terveistä lapsistanne!
Ja tämä vastaus kaikille muillekkin kuin vain tälle jonka tekstiä lainasin!

Vierailija
16/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on teillä asiat hyvin, kun pitää tällaista asiaa ärsyttävänä. Minulla on yksi tavallinen lapsi ja yksi erityislapsi. Yhtä rakkaita molemmat, toinen vain vaatii enemmän voimia kuin toinen. Jo pelkästään sen takia, että tarvitsee suojelua teiltä kiusaajilta.

Vierailija
17/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleen vammainenkin on ihminen. Olisikohan syynä thän erityislapsi nimitykseen esim. se miten monissa maissa mm. kehitysvammaiset lapset hylätään orpokoteihin. Lapset saatetaan myös tappaa vauvana jos todetaan syntymän jälkeen paljon hoitoa tarvitseviksi. Erityislapsi on kuitenkin positiivinen käsite ja tärkeää on että pidämme arvossa tai vähintään siedämme erilaisuutta. Natsisaksassahan tämä erilaisuuden sietämättömyys sai herttaisia piirteitä, kun juutalaiset, kehitysvammaiset, homot ym. valtaväestöstä poikkeavat vietiin tuhoamisleireille. Ja turha sanoa että "sehän on vain nimi" kieli on ajattelun väline ja ajattelumme muovaa tekojamme.

Vierailija
18/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja erityislasten äidit vasta erityisiä ovatkin, oikein supermammoja, tavallisten lasten tavaliset äidit eivät ole mitään, hyvä jos saavat itseään äidiksi kutsua. Ja varsinkin yhden lasten äidit, jotka eivät kuulemma tiedä "vielä" mitään äitiydestä.. Minun lapseni on mielestäni aivan erityinen ja itseasiassa kaikkein ihanin ja sydämellisin lapsi jonka olen ikinä tavannut, enkä aio hankkia muita lapsia. Olen silti ihan yhtä paljo ÄITI kuin viiden adhd-lapsen supermamma.

Ärsyttää joskus, ei missään nimessä erityislapset, vaan heidän "leijonaemo"-äitinsä, joiden mielestä me muut äidit emme pääse lähellekään heitä. Totuus on, että jos kenelle tahansa meistä "normimammoista" olisi syntynyt vammainen tai muuten tukea tarvitseva lapsi, me hoitaisimme heitä ihan yhtä hyvin kuin leijonaemot tekevät, meille ei vaan sattunut käymään yhtä huono tuuri.

Vierailija
19/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää silloin, kun tämä erityislapsi on muita jyräävä ylipainoinen perunapää ja töpselinenä, jolla on ADHD kaikilla mausteilla mutta ilman oikeaa diagnoosia. 

Vierailija
20/64 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:06"]Joo ja erityislasten äidit vasta erityisiä ovatkin, oikein supermammoja, tavallisten lasten tavaliset äidit eivät ole mitään, hyvä jos saavat itseään äidiksi kutsua. Ja varsinkin yhden lasten äidit, jotka eivät kuulemma tiedä "vielä" mitään äitiydestä.. Minun lapseni on mielestäni aivan erityinen ja itseasiassa kaikkein ihanin ja sydämellisin lapsi jonka olen ikinä tavannut, enkä aio hankkia muita lapsia. Olen silti ihan yhtä paljo ÄITI kuin viiden adhd-lapsen supermamma.

Ärsyttää joskus, ei missään nimessä erityislapset, vaan heidän "leijonaemo"-äitinsä, joiden mielestä me muut äidit emme pääse lähellekään heitä. Totuus on, että jos kenelle tahansa meistä "normimammoista" olisi syntynyt vammainen tai muuten tukea tarvitseva lapsi, me hoitaisimme heitä ihan yhtä hyvin kuin leijonaemot tekevät, meille ei vaan sattunut käymään yhtä huono tuuri.
[/quote]
Voi nyyh. Tiedätkö, että jo tällaisen katkeran ja kateellisen kommentin jälkeen et yllä erityisen vanhemman titteliin ikinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän