Ärsyttääkö sinua termi "erityislapsi"?
Siinä ikään kuin heikkoudesta tehdään vahvuus. Miksi nämä lapset olisivat sen erityisempiä kuin muut?
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:40"]Niiden lasten vanhemmat ei halua uskoa että heidän rakas pikku lapsonen olisi vammainen. Ja onhan erityislapsi nyt positiivisempi nimitys kuin vammainen. Tosin mua kyllä ärsyttää se että asioita voida vaan hyväksyä ja sanoa että "joo'o, se meidän Jessica on vammanen" eikä "joo'o, meidän Jessica onkin erityinen" [/quote] Juu mutta en minä oikein viitsi puhua kehitysvammaisista lapsista kun eivät kuitenkaan sellaisia ole. Adhd ei ole kehitysvamma ja toisen pojan autismi ei ole sitä luokkaa että voisin kehitysvammaisesta puhua. Näille "väliinputoajille"" ei nyt muuta nimitystä oikein ole. Mikä siinä muuten niin ärsyttää? Voin kertoa ettei erityislapsen kanssa kuitenkaan aina niin auvoista ole. Minulla on yksi tavallinen lapsi ja hänen kanssaan on tuhat kertaa helpompaa! Eli kyllä näitä kahta erityislasta voi ihan hyvällä omallatunnolla sellaisiksi kutsua. Tarvitseehan ne erityisen paljon enemmän huolenpitoakin! Turha tämmöisestä on hernettä nenään vetää! Olkaa onnellisia terveistä lapsistanne! Ja tämä vastaus kaikille muillekkin kuin vain tälle jonka tekstiä lainasin!
[/quote]
Toivottavasti muista joskus ajatella tavislastasikin, kyllä tavallisetkin lapset tarvitsevat vanhempien hoivaa ja huolenpitoa vaikka harvoin sitä saavat jos useampi sisarus on "erityinen".
[/quot[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:40"]Niiden lasten vanhemmat ei halua uskoa että heidän rakas pikku lapsonen olisi vammainen. Ja onhan erityislapsi nyt positiivisempi nimitys kuin vammainen. Tosin mua kyllä ärsyttää se että asioita voida vaan hyväksyä ja sanoa että "joo'o, se meidän Jessica on vammanen" eikä "joo'o, meidän Jessica onkin erityinen" [/quote] Juu mutta en minä oikein viitsi puhua kehitysvammaisista lapsista kun eivät kuitenkaan sellaisia ole. Adhd ei ole kehitysvamma ja toisen pojan autismi ei ole sitä luokkaa että voisin kehitysvammaisesta puhua. Näille "väliinputoajille"" ei nyt muuta nimitystä oikein ole. Mikä siinä muuten niin ärsyttää? Voin kertoa ettei erityislapsen kanssa kuitenkaan aina niin auvoista ole. Minulla on yksi tavallinen lapsi ja hänen kanssaan on tuhat kertaa helpompaa! Eli kyllä näitä kahta erityislasta voi ihan hyvällä omallatunnolla sellaisiksi kutsua. Tarvitseehan ne erityisen paljon enemmän huolenpitoakin! Turha tämmöisestä on hernettä nenään vetää! Olkaa onnellisia terveistä lapsistanne! Ja tämä vastaus kaikille muillekkin kuin vain tälle jonka tekstiä lainasin!
[/quote]
Toivottavasti muista joskus ajatella tavislastasikin, kyllä tavallisetkin lapset tarvitsevat vanhempien hoivaa ja huolenpitoa vaikka harvoin sitä saavat jos useampi sisarus on "erityinen".
[/quote]
Minun tavallinen lapseni, jolla ei siis mitään neurologista poikkeavuutta ole saa kyllä rakkautta yllin kyllin :)
Hän on perheen kuopus ja ainut tyttö niin myös isoveljensä häntä paapoo ja tyttö onkin kietonut varsinkin tämän vanhimman lapseni pikkusormensa ympäri!
Juuri nyt vietämme yhdessä vapaapäivää kun pojat koulussa :)
Meillä on myös isovanhempia jotka ottavat lapsia luokseen eli useasti saamme viettää spesiaaliaikaa jonkun lapsen kanssa keskenään.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:34"]Erityislapsi on yhteiskunnan ja useasti myös tavallisten lasten vanhempien silmissä ongelmalapsi. Olen pahoillani, mutta näin koen ja niin kokee moni muukin. Teidän erityislapsenne vievät hoitajien ja opettajian huomion, ja se perushoito ja perusopetus johon jokainen suomalainen lapsi on oikeutettu, jää tavalliselta lapselta välillä saamatta. Se on väärin. Kannatan vanhoja tarkkisluokkia ja omia ryhmiä erityislapsille, jotta tavalliset lapset ja sellaiset muutkin, jotka pärjäävät normaalissa ryhmässä (jopa moni vammainen pärjää!) saavat sen, mitä ansaitsevatkin. Ei kannata ihmetellä kun esim. koulushoppailu (yök, mikä harhaanjohtava sana) alkaa yleistyä. Aivan kuten tekin, me tavallisten lasten vanhemmat haluamme lapsellemme vain parasta. Monessa asiassa voi ja pitää ja joutuukin joustamaan, mutta päivähoito ja koulu ei mielestäni pidä olla sellaisia. [/quote] Kun asennevamma teikäläisissä tavislasten vanhemmissa on jo nyt tuota luokkaa, niin eristämällä erityislapset kuilu heidän ja muiden lasten välillä kasvaisi entisestään. Hyvä vain, että voivat käydä normaalikoulussa, kun kotona teidän lapset eivät opi suvaitsevaisuudesta ja erilaisuudesta yhtään mitään.
[/quote]
Mikä asennevamma? Sinullahan se on, kun et a) osaa lukea, b) et ymmärrä lukemaasi ja c) et pysty miettimään asiaa tavallisen vanhemman näkökulmasta ollenkaan. Minähän mm. kirjoitin, että vanhempien kuuluukin välillä joustaa vaatimuksissaan. Minä otan erityislapsen huomioon jos ollaan vaikka meillä täällä kotona. Tai jos olen kylässä. Tai vaikka Hoplopissa tai uimassa tai missä vain ihmisten ilmoilla, on helpompi katsoa sormien läpi montaakin asiaa jos vain erityslapsen vanhempi itse on yhteistyökykyinen.
Mutta päiväkoti ja koulu, ne on minusta vakavia asioita eikä ole kyse mistään asennevammasta jos perheillä on ihan todellisia kokemuksia siitä, kuinka hoitoa ja oppitunteja häiriköidään ja asialle ei tehdä mitään. Se on tietysti rankkaa, kun erityislapsen vanhempikaan ei saa lastaan siirrettyä muualle, mutta miksi siitä on tehty niin iso peikko mitä me tavisten lasten vanhemmat tilanteesta ajatellaan?
[/quote]
Miksi tavislapset olisivat enemmän oikeutettuja kunnon opetukseen kuin erityislapset? Miksi ylipäätään syytät koulujen huonosta resursoinnista ja poliitikkojen säästöpäätöksisrä erityislapsia ja heidän perheitään, luuletko että meistä on hyvä asia se, jos tukitoimia on liian vähän ja luokissa on levotonta? Vastaapa näihin.
Ja muista vastatessasi, että vain osa erityislapsista on levottomia, ja heistä vain osa aggressiivisia häiriköitä. Muista, että erityisoppilaista vain osa on kehitysviiveisiä tai oppimishäiriöisiä ja tarvitsee mukautettua opetusta.
NÄIDEN takia sinulla on asennevamma. Kuvittelet, että erityisoppilaat ovat kaikki häiriköitä ja tyhmiä kuin saapas, eikä heidän opetuksellaan ole väliä, "eihän niistä koskaan mitään tule". Väärin. Jos ja kun he saavat kunnon opetusta, iso osa valmistuu ammattiin ja pärjää aikuisena ihan hyvin.
Eikä se ole millään tasolla erityisoppilaiden vika, että opetusryhmät ovat turhan suuria. Siellä häiriköi ja vaatii opettajan huomiota iso joukko muitakin kuin vain diagnoosin saaneet erityisoppilaat.
PS. Kenellekään erityislapsen äidille ei tule uutisena se, että kaltaisiasi persepäitä on olemassa.
Aamen, 63. Tuo yksi jänkkääjä epäilee muiden ymmärryskykyä, mutta kirjoittaa itse aivan selvästi, että erityisoppilaat pitäisi eristää muista, koska pilaavat oppimismahdollisuudet tavallisilta lapsilta.
Yleensä tuota toisten lukemisen taitojen ja ymmärryksen epäilyä harrastavat ihmiset, jotka ovat itse kirjallisilta taidoiltaan huonoja. Ja kun heitä alkaa itseäänkin hiukan epäilyttää se, mitä aivopieruja tulikaan päästettyä, he alkavat valkopesrä ajatuksiaan. En minä niin sanonut, ette osaa lukea...
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:34"]
Teidän erityislapsenne vievät hoitajien ja opettajian huomion, ja se perushoito ja perusopetus johon jokainen suomalainen lapsi on oikeutettu, jää tavalliselta lapselta välillä saamatta. Se on väärin.
Kannatan vanhoja tarkkisluokkia ja omia ryhmiä erityislapsille, jotta tavalliset lapset ja sellaiset muutkin, jotka pärjäävät normaalissa ryhmässä (jopa moni vammainen pärjää!) saavat sen, mitä ansaitsevatkin. Ei kannata ihmetellä kun esim. koulushoppailu (yök, mikä harhaanjohtava sana) alkaa yleistyä. Aivan kuten tekin, me tavallisten lasten vanhemmat haluamme lapsellemme vain parasta. Monessa asiassa voi ja pitää ja joutuukin joustamaan, mutta päivähoito ja koulu ei mielestäni pidä olla sellaisia.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:34"]Erityislapsi on yhteiskunnan ja useasti myös tavallisten lasten vanhempien silmissä ongelmalapsi. Olen pahoillani, mutta näin koen ja niin kokee moni muukin. Teidän erityislapsenne vievät hoitajien ja opettajian huomion, ja se perushoito ja perusopetus johon jokainen suomalainen lapsi on oikeutettu, jää tavalliselta lapselta välillä saamatta. Se on väärin. Kannatan vanhoja tarkkisluokkia ja omia ryhmiä erityislapsille, jotta tavalliset lapset ja sellaiset muutkin, jotka pärjäävät normaalissa ryhmässä (jopa moni vammainen pärjää!) saavat sen, mitä ansaitsevatkin. Ei kannata ihmetellä kun esim. koulushoppailu (yök, mikä harhaanjohtava sana) alkaa yleistyä. Aivan kuten tekin, me tavallisten lasten vanhemmat haluamme lapsellemme vain parasta. Monessa asiassa voi ja pitää ja joutuukin joustamaan, mutta päivähoito ja koulu ei mielestäni pidä olla sellaisia. [/quote] Kun asennevamma teikäläisissä tavislasten vanhemmissa on jo nyt tuota luokkaa, niin eristämällä erityislapset kuilu heidän ja muiden lasten välillä kasvaisi entisestään. Hyvä vain, että voivat käydä normaalikoulussa, kun kotona teidän lapset eivät opi suvaitsevaisuudesta ja erilaisuudesta yhtään mitään. [/quote] Mikä asennevamma? Sinullahan se on, kun et a) osaa lukea, b) et ymmärrä lukemaasi ja c) et pysty miettimään asiaa tavallisen vanhemman näkökulmasta ollenkaan. Minähän mm. kirjoitin, että vanhempien kuuluukin välillä joustaa vaatimuksissaan. Minä otan erityislapsen huomioon jos ollaan vaikka meillä täällä kotona. Tai jos olen kylässä. Tai vaikka Hoplopissa tai uimassa tai missä vain ihmisten ilmoilla, on helpompi katsoa sormien läpi montaakin asiaa jos vain erityslapsen vanhempi itse on yhteistyökykyinen. Mutta päiväkoti ja koulu, ne on minusta vakavia asioita eikä ole kyse mistään asennevammasta jos perheillä on ihan todellisia kokemuksia siitä, kuinka hoitoa ja oppitunteja häiriköidään ja asialle ei tehdä mitään. Se on tietysti rankkaa, kun erityislapsen vanhempikaan ei saa lastaan siirrettyä muualle, mutta miksi siitä on tehty niin iso peikko mitä me tavisten lasten vanhemmat tilanteesta ajatellaan? [/quote] Ehkä sen takia, mitä paskaa tässäkin ketjussa suolletaan? Puhutaan vajakeista, onko se sun mielestä kovinkin hienosti sanottu?
[/quote]
Niin no, minä en ole puhunut vajakeista, enkä ole vastuussa siitä mitä muut ihmiset omiin kommenttikenttiinsä kirjoittavat. Toin esiin tavallisen lapsen vanhemman näkökulman, ja se ei ilmeisesti kelpaa.