Ärsyttääkö sinua termi "erityislapsi"?
Siinä ikään kuin heikkoudesta tehdään vahvuus. Miksi nämä lapset olisivat sen erityisempiä kuin muut?
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:34"]
Erityislapsi on yhteiskunnan ja useasti myös tavallisten lasten vanhempien silmissä ongelmalapsi. Olen pahoillani, mutta näin koen ja niin kokee moni muukin. Teidän erityislapsenne vievät hoitajien ja opettajian huomion, ja se perushoito ja perusopetus johon jokainen suomalainen lapsi on oikeutettu, jää tavalliselta lapselta välillä saamatta. Se on väärin.
Kannatan vanhoja tarkkisluokkia ja omia ryhmiä erityislapsille, jotta tavalliset lapset ja sellaiset muutkin, jotka pärjäävät normaalissa ryhmässä (jopa moni vammainen pärjää!) saavat sen, mitä ansaitsevatkin. Ei kannata ihmetellä kun esim. koulushoppailu (yök, mikä harhaanjohtava sana) alkaa yleistyä. Aivan kuten tekin, me tavallisten lasten vanhemmat haluamme lapsellemme vain parasta. Monessa asiassa voi ja pitää ja joutuukin joustamaan, mutta päivähoito ja koulu ei mielestäni pidä olla sellaisia.
[/quote]
En nyt viittaa suoraan tähän, mutta minua surettaa ja turhauttaa aivan äärettömän paljon, miten erityislasten vanhempia usein syyllistetään siitä että tavallisten lasten koulurauha ja oppiminen kärsii. Miettikää ketä äänestätte.
Itse olen viisi vuotta pyytänyt, rukoillut, uhkaillut ja toimittanut kilokaupalla paperia jotta erityislapseni saisi riittävät tukitoimet tai siirron pienryhmään. Turhaan. Mitään ei heru, ja lasta pidetään ihan heittopussina. Milloin joutuu kirjaston nurkkaan jokun sivarin kanssa, milloin mihinkin luokkaan kun omassa ei opettaja pärjää. Ja se on kaikkia kohtaan TOSI väärin. Mutta mikään ei muutu, vaikka kuka sanoisi mitä. Näin tämä nykyään menee, kun kukaan ei ole vammainen ja kaikki integroidaan ihanan tasa-arvoisesti ja kaikki suvaitsee kaikkia ja oppii ihan siinä missä muutkin. Viisi sateenkaarta kajastaa taivaalla ja enkelikuoro laulaa. Joltain vain unohtui, että pelkällä sanakikkailulla siitä vammaisesta lapsesta ei tulekaan normaalia, vaan jotain muutakin olisi pitänyt tehdä kuin lakkauttaa erityiskoulut. Joltain jäi miettimättä sellainen skenaario, että mitäs jos joku ei pärjääkään? Mitäs jos se haluaa 10-vuotiaana tappaa itsensä, koska elämä on silkkaa helvettiä? Sen "jonkun" ei ilmeisesti tarvitse itse elää näiden seurausten kanssa. Tuhansien täytyy.
t. Välillä tosi väsynyt 40
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:16"] Alapeukuttajien mielestä tavislapset siis eivät tarvitse rakkautta ja huolenpitoa. Enpä enää ihmettele miksi lapset oireilevat. [/quote] Muuta vaihtoehtoa ei tietenkään ole, kuin että väittämä on (aina) totta ja syy alapeukutukseen on tuo.
[/quote]
Eli alapeukuttajat peukuttavat vain periaatteesta kaikkia juttuja vai? Väitin että myös tavalliset lapset tarvitsevat rakkautta ja hoivaa joten aika loogisesti siitä seuraa että eri mieltä olevat väittävät että tavalliset lapset eivät tarvitse rakkautta ja hoivaa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:40"]Niiden lasten vanhemmat ei halua uskoa että heidän rakas pikku lapsonen olisi vammainen. Ja onhan erityislapsi nyt positiivisempi nimitys kuin vammainen. Tosin mua kyllä ärsyttää se että asioita voida vaan hyväksyä ja sanoa että "joo'o, se meidän Jessica on vammanen" eikä "joo'o, meidän Jessica onkin erityinen" [/quote] Juu mutta en minä oikein viitsi puhua kehitysvammaisista lapsista kun eivät kuitenkaan sellaisia ole. Adhd ei ole kehitysvamma ja toisen pojan autismi ei ole sitä luokkaa että voisin kehitysvammaisesta puhua. Näille "väliinputoajille"" ei nyt muuta nimitystä oikein ole. Mikä siinä muuten niin ärsyttää? Voin kertoa ettei erityislapsen kanssa kuitenkaan aina niin auvoista ole. Minulla on yksi tavallinen lapsi ja hänen kanssaan on tuhat kertaa helpompaa! Eli kyllä näitä kahta erityislasta voi ihan hyvällä omallatunnolla sellaisiksi kutsua. Tarvitseehan ne erityisen paljon enemmän huolenpitoakin! Turha tämmöisestä on hernettä nenään vetää! Olkaa onnellisia terveistä lapsistanne! Ja tämä vastaus kaikille muillekkin kuin vain tälle jonka tekstiä lainasin!
[/quote]
Toivottavasti muista joskus ajatella tavislastasikin, kyllä tavallisetkin lapset tarvitsevat vanhempien hoivaa ja huolenpitoa vaikka harvoin sitä saavat jos useampi sisarus on "erityinen".
[/quote]
Alapeukuttajien mielestä tavislapset siis eivät tarvitse rakkautta ja huolenpitoa. Enpä enää ihmettele miksi lapset oireilevat.
[/quote]
Älä viitsi olla tahallasi tyhmä. Taidatkin olla vähän vammainen? Sitä erityis-sanaahan ei saa käyttää.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:16"] Alapeukuttajien mielestä tavislapset siis eivät tarvitse rakkautta ja huolenpitoa. Enpä enää ihmettele miksi lapset oireilevat. [/quote] Muuta vaihtoehtoa ei tietenkään ole, kuin että väittämä on (aina) totta ja syy alapeukutukseen on tuo.
[/quote]
Eli alapeukuttajat peukuttavat vain periaatteesta kaikkia juttuja vai? Väitin että myös tavalliset lapset tarvitsevat rakkautta ja hoivaa joten aika loogisesti siitä seuraa että eri mieltä olevat väittävät että tavalliset lapset eivät tarvitse rakkautta ja hoivaa.
[/quote]
Minäkin ainakin alapeukutan täällä typeriä kommentteja(si). Jokainen normaali ja erityinenkin ihminen ymmärtää että kaikki lapset tarvitsevat rakkautta ja hoivaa, erityislasten kanssa keinot vaan ovat erilaisia ja tilanteet usein haastavampia. Sinä et ymmärrä logiikasta mitään.
Älä viitsi olla tahallasi tyhmä. Taidatkin olla vähän vammainen? Sitä erityis-sanaahan ei saa käyttää.
[/quote]
Miksi sitä pitäisi käyttää?
Oon luullu, että tää termi on vaan lyhennetty suomennos tuosta englannin special needsistä, eli en ole osannut ärsyyntyä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:42"]
Kuvaavampi termi olisi erityistuen tarpeessa oleva lapsi, mutta on pitkä ja kankea käytössä. Erityislapsi on poliittisesti korrekti ilmaus sille, että ei ole kaikilta ominaisuuksiltaan kuten muut, ilman erityistukea pärjäävät lapset.
[/quote]
Miksei voisi sanoa tarkemmin: erityistukilapsi?
[/quote]
Koska tuo sana on pitkä ja kankea käytössä, siksi. Tulee se tarkoitus lyhyemmästäkin ilmauksesta selväksi useimmille, paria nirppanokkaa ärsyttää, mutta heitä ärsyttäisi todennäköisesti joka tapauksessa.
Erityislapsi ja vammainen eivät ole synonyymeja.
[/quote]
Virallinen kieli on usein kankeeaa mutta vähemmän monitulkintaista. Arkikielessä minusta harvemmin termiä tarvitsee käyttää. Voi hyvin puhua Villestä jolla on adhd tai keskittymisvaikeuksia, voi puhua Liisasta jolla on neurologinen vamma tai Jonista joka joutuu käyttämään liikumisen apuvälineitä tai tarvitsee siihen avustajaa jne.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:34"]Erityislapsi on yhteiskunnan ja useasti myös tavallisten lasten vanhempien silmissä ongelmalapsi. Olen pahoillani, mutta näin koen ja niin kokee moni muukin. Teidän erityislapsenne vievät hoitajien ja opettajian huomion, ja se perushoito ja perusopetus johon jokainen suomalainen lapsi on oikeutettu, jää tavalliselta lapselta välillä saamatta. Se on väärin.
Kannatan vanhoja tarkkisluokkia ja omia ryhmiä erityislapsille, jotta tavalliset lapset ja sellaiset muutkin, jotka pärjäävät normaalissa ryhmässä (jopa moni vammainen pärjää!) saavat sen, mitä ansaitsevatkin. Ei kannata ihmetellä kun esim. koulushoppailu (yök, mikä harhaanjohtava sana) alkaa yleistyä. Aivan kuten tekin, me tavallisten lasten vanhemmat haluamme lapsellemme vain parasta. Monessa asiassa voi ja pitää ja joutuukin joustamaan, mutta päivähoito ja koulu ei mielestäni pidä olla sellaisia.
[/quote]
Kun asennevamma teikäläisissä tavislasten vanhemmissa on jo nyt tuota luokkaa, niin eristämällä erityislapset kuilu heidän ja muiden lasten välillä kasvaisi entisestään. Hyvä vain, että voivat käydä normaalikoulussa, kun kotona teidän lapset eivät opi suvaitsevaisuudesta ja erilaisuudesta yhtään mitään.
25 palaa vielä, vähän rauhoittuneena. Suokaa anteeksi purkaukseni, nolottaa nyt, kun luki niin monia järkeviä ja hyvin kirjoitettuja vastauksia.
"Erityislasta" on kätevää käyttää silloinkin, kun en halua tarkemmin keskustella, mikä lapsessani on erilaista. "Anteeksi, hän ei ymmärrä, juu, erityislapsi, tiedättehän," kun poikani ei vastaa kontaktiin. Ja useimmat ainakin uskottavasti teeskentelevät tietävänsä.
Kehitysvammainen poikani ei ole, hänestä ei ole löytynyt mitään varsinaista "vammaa", joka kehitystä estäisi. (En ole kyllä kovin tietoinen määritelmästä, kun ei tosiaan ole tullut diagnooseissa vastaan.) Kehitysviivästeinen toki. Hänellä on ihan erilainen maailma, tuskin koskaan tulee tiettyjä normaaliin kehitykseen kuuluvia asioita käymään läpi. Siitä huolimatta on ihan mahdollista, ettei hänestä aikuisena niin paljon erilaisuutta huomaa, hän saattaa päästä samankaltaiseen maaliin kuin muutkin, vaikka vain täysin eri reittiä.
Erityislapsi on kätevä ja nätti kattotermi. "Erilainen lapsi" on meillä käytössä myös, mutta sehän nyt voi tarkoittaa mitä vaan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:34"]Erityislapsi on yhteiskunnan ja useasti myös tavallisten lasten vanhempien silmissä ongelmalapsi. Olen pahoillani, mutta näin koen ja niin kokee moni muukin. Teidän erityislapsenne vievät hoitajien ja opettajian huomion, ja se perushoito ja perusopetus johon jokainen suomalainen lapsi on oikeutettu, jää tavalliselta lapselta välillä saamatta. Se on väärin. Kannatan vanhoja tarkkisluokkia ja omia ryhmiä erityislapsille, jotta tavalliset lapset ja sellaiset muutkin, jotka pärjäävät normaalissa ryhmässä (jopa moni vammainen pärjää!) saavat sen, mitä ansaitsevatkin. Ei kannata ihmetellä kun esim. koulushoppailu (yök, mikä harhaanjohtava sana) alkaa yleistyä. Aivan kuten tekin, me tavallisten lasten vanhemmat haluamme lapsellemme vain parasta. Monessa asiassa voi ja pitää ja joutuukin joustamaan, mutta päivähoito ja koulu ei mielestäni pidä olla sellaisia. [/quote] Kun asennevamma teikäläisissä tavislasten vanhemmissa on jo nyt tuota luokkaa, niin eristämällä erityislapset kuilu heidän ja muiden lasten välillä kasvaisi entisestään. Hyvä vain, että voivat käydä normaalikoulussa, kun kotona teidän lapset eivät opi suvaitsevaisuudesta ja erilaisuudesta yhtään mitään.
[/quote]
Mikä asennevamma? Sinullahan se on, kun et a) osaa lukea, b) et ymmärrä lukemaasi ja c) et pysty miettimään asiaa tavallisen vanhemman näkökulmasta ollenkaan. Minähän mm. kirjoitin, että vanhempien kuuluukin välillä joustaa vaatimuksissaan. Minä otan erityislapsen huomioon jos ollaan vaikka meillä täällä kotona. Tai jos olen kylässä. Tai vaikka Hoplopissa tai uimassa tai missä vain ihmisten ilmoilla, on helpompi katsoa sormien läpi montaakin asiaa jos vain erityslapsen vanhempi itse on yhteistyökykyinen.
Mutta päiväkoti ja koulu, ne on minusta vakavia asioita eikä ole kyse mistään asennevammasta jos perheillä on ihan todellisia kokemuksia siitä, kuinka hoitoa ja oppitunteja häiriköidään ja asialle ei tehdä mitään. Se on tietysti rankkaa, kun erityislapsen vanhempikaan ei saa lastaan siirrettyä muualle, mutta miksi siitä on tehty niin iso peikko mitä me tavisten lasten vanhemmat tilanteesta ajatellaan?
Itse olen erityislapsi, minulla on lievä cp-vamma. En pidä sanaa erityislapsi- tai nuori loukkaavana erityistä tukea tarvitsevasta, mutta mielestäni vammainen -sanan käyttö on väärin silloin, jos kyseessä esim. ADHD, Tourette. En tosin tykkää kuulla olevani erityisen tärkeä, rakas jne. En halua olla mikään erityinen, vaan haluan niitä palveluja, joita saan, joilla voin mennä elämässä eteenpäin. Tällä hetkellä opiskelenkin erityisammattikoulussa liiketaloutta.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 13:08"]
Itse olen erityislapsi, minulla on lievä cp-vamma. En pidä sanaa erityislapsi- tai nuori loukkaavana erityistä tukea tarvitsevasta, mutta mielestäni vammainen -sanan käyttö on väärin silloin, jos kyseessä esim. ADHD, Tourette. En tosin tykkää kuulla olevani erityisen tärkeä, rakas jne. En halua olla mikään erityinen, vaan haluan niitä palveluja, joita saan, joilla voin mennä elämässä eteenpäin. Tällä hetkellä opiskelenkin erityisammattikoulussa liiketaloutta.
[/quote]
Eli itse haluan vain kuulla olevani tärkeä tai rakas, jos joku niin haluaa kuvailla minua. Sitä erityisyyttä ei tarvitse siihen lisätä!
No hyvänen aika, kehityshäiriöinen on ihan kuvaava termi.
Yhden erityislapsen äitinä sanon että ei ärsytä. Ärsyttää vain nämä kommentit, joiden mukaan erityislapsen taustalla oleva syndrooma, vamma(isuus) tai sairaus johtuu vanhempien kasvatustaitojen puutteesta.
Mulle kaikki mun lapset ovat "erityisiä", ainutlaatuisia ja rakkaita. Ketään en nosta toisen lapsen yläpuolelle korokkeelle ja todellakin olen sitä mieltä että myös mun erityislapselta odotetaan käytöstapojen noudattamista siinä missä "normaaleilta" lapsilta. Sanana erityislapsi ei ole mun mielestä sama kuin oikeus terrorisoida pk-ryhmää/koululuokkaa tmv.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:59"]Juu mutta en minä oikein viitsi puhua kehitysvammaisista lapsista kun eivät kuitenkaan sellaisia ole. Adhd ei ole kehitysvamma ja toisen pojan autismi ei ole sitä luokkaa että voisin kehitysvammaisesta puhua. Näille "väliinputoajille"" ei nyt muuta nimitystä oikein ole. Mikä siinä muuten niin ärsyttää? Voin kertoa ettei erityislapsen kanssa kuitenkaan aina niin auvoista ole. Minulla on yksi tavallinen lapsi ja hänen kanssaan on tuhat kertaa helpompaa! Eli kyllä näitä kahta erityislasta voi ihan hyvällä omallatunnolla sellaisiksi kutsua. Tarvitseehan ne erityisen paljon enemmän huolenpitoakin! Turha tämmöisestä on hernettä nenään vetää! Olkaa onnellisia terveistä lapsistanne! Ja tämä vastaus kaikille muillekkin kuin vain tälle jonka tekstiä lainasin!
[/quote]
Ei sun tarvi puhua vammaisuudesta jos lapsesi ei ole vammainen. Voit sanoa, että meidän Timolla on adhd ja Jannella autismi.
Erityislapsi tarkoittaa lasta, joka tarvitsee jossain asiassa erityistä tukea. Ei se tarkoita erityisen hyvää muita parempaa lasta.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:00"]
Kyllä se kääntyy kaikkien mielessä vaivattomasti vammaiseksi tai jälkeenjääneeksi, joten ei ärsytä.
[/quote]
Pikemminkin erityishoivaa tarvitsevaksi ja siten erityisen rakkaaksi. Ei ärsytä. Itselläni ei ole erityislapsia.
[/quote]
Mielestäni myös epätrendikkäät tavislapset ansaitsevat ja tarvitsevat hoivaa ja erityisen paljon rakkautta, mutta näkökulmiahan on monia...
[/quote]
Minun epätrendikkäät tavislapset olivat kyllä aika varhain jo kiinostuneita ihan muusta kuin minun seurasta - seikkailut kutsuivat. Ehkä se johtui pitkästä imetyksestä, että äidin seura alkoi kyllästyttää. Paljon pitempään olisi ne helmoihini sitonut. Erityislapsi tarvitsee apua vanhemmiltaan enemmän. Tämän nyt luulisi olevan selvää.
6
[/quote]
Tottakai lapsi jolla on haasteita, tarvitsee apua tavallista lasta enemmän. Mutta ei se heistä erityisen rakkaita tee. Minulla on erityislapsi ja tavallinen lapsi, en tasan rakasta erityislastani enemmän. Samalta viivalta lähtevät. Tämä nyt pitäisi olla täysin selvää kaikille, myös sinulle.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:34"]Erityislapsi on yhteiskunnan ja useasti myös tavallisten lasten vanhempien silmissä ongelmalapsi. Olen pahoillani, mutta näin koen ja niin kokee moni muukin. Teidän erityislapsenne vievät hoitajien ja opettajian huomion, ja se perushoito ja perusopetus johon jokainen suomalainen lapsi on oikeutettu, jää tavalliselta lapselta välillä saamatta. Se on väärin. Kannatan vanhoja tarkkisluokkia ja omia ryhmiä erityislapsille, jotta tavalliset lapset ja sellaiset muutkin, jotka pärjäävät normaalissa ryhmässä (jopa moni vammainen pärjää!) saavat sen, mitä ansaitsevatkin. Ei kannata ihmetellä kun esim. koulushoppailu (yök, mikä harhaanjohtava sana) alkaa yleistyä. Aivan kuten tekin, me tavallisten lasten vanhemmat haluamme lapsellemme vain parasta. Monessa asiassa voi ja pitää ja joutuukin joustamaan, mutta päivähoito ja koulu ei mielestäni pidä olla sellaisia. [/quote] Kun asennevamma teikäläisissä tavislasten vanhemmissa on jo nyt tuota luokkaa, niin eristämällä erityislapset kuilu heidän ja muiden lasten välillä kasvaisi entisestään. Hyvä vain, että voivat käydä normaalikoulussa, kun kotona teidän lapset eivät opi suvaitsevaisuudesta ja erilaisuudesta yhtään mitään.
[/quote]
Mikä asennevamma? Sinullahan se on, kun et a) osaa lukea, b) et ymmärrä lukemaasi ja c) et pysty miettimään asiaa tavallisen vanhemman näkökulmasta ollenkaan. Minähän mm. kirjoitin, että vanhempien kuuluukin välillä joustaa vaatimuksissaan. Minä otan erityislapsen huomioon jos ollaan vaikka meillä täällä kotona. Tai jos olen kylässä. Tai vaikka Hoplopissa tai uimassa tai missä vain ihmisten ilmoilla, on helpompi katsoa sormien läpi montaakin asiaa jos vain erityslapsen vanhempi itse on yhteistyökykyinen.
Mutta päiväkoti ja koulu, ne on minusta vakavia asioita eikä ole kyse mistään asennevammasta jos perheillä on ihan todellisia kokemuksia siitä, kuinka hoitoa ja oppitunteja häiriköidään ja asialle ei tehdä mitään. Se on tietysti rankkaa, kun erityislapsen vanhempikaan ei saa lastaan siirrettyä muualle, mutta miksi siitä on tehty niin iso peikko mitä me tavisten lasten vanhemmat tilanteesta ajatellaan?
[/quote]
Ehkä sen takia, mitä paskaa tässäkin ketjussa suolletaan? Puhutaan vajakeista, onko se sun mielestä kovinkin hienosti sanottu?
Ei ärsytä. Jos jotakuta normaalilapsen äitiä kadehdituttaa ja ärsyttää, että HEIKOMPIA (ap:n sanavalinta, ei minun) lapsia ei haukuta kehareiksi, niin tuo ärsytys kertoo ihmisestä kyllä kaikenlaista ikävää.... Sanoisin jopa, että ap:n ja kaltaistensa pääkopassa viiraa ja pahasti. Ei se erityislapsen äitinä olo ole helppoa ja kivaa, eikä KUKAAN toivo lapselleen ongelmia siksi, että saisi pitää itseään "erityistapauksena".
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:42"]
Kuvaavampi termi olisi erityistuen tarpeessa oleva lapsi, mutta on pitkä ja kankea käytössä. Erityislapsi on poliittisesti korrekti ilmaus sille, että ei ole kaikilta ominaisuuksiltaan kuten muut, ilman erityistukea pärjäävät lapset.
[/quote]
Miksei voisi sanoa tarkemmin: erityistukilapsi?
[/quote]
Koska tuo sana on pitkä ja kankea käytössä, siksi. Tulee se tarkoitus lyhyemmästäkin ilmauksesta selväksi useimmille, paria nirppanokkaa ärsyttää, mutta heitä ärsyttäisi todennäköisesti joka tapauksessa.
Erityislapsi ja vammainen eivät ole synonyymeja.