Ottaako joku maskin vain puhtain käsin ja joka kerralle uuden?
Luulisin että melko harva jos kukaan toimii näin.
Kommentit (77)
Maskit on halpoja ja hyvin saatavilla. Miksi en käyttäisi niitä oikein?
En ole kertaakaan nähnyt kenenkään tekevän niin. Yleensä niistetään ensiksi nenä ( varsinkin vanhemmat miehet) ja sitten kaivetaan maski taskusta naamalle. Niillä räkäisillä käsillä lääpitään korit ja kärryt sitten ja tietysti se omakin maski.
Käytän kangasmaskia tyyliin viikon ennen kun vaihdan toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei näytä kiinnostavan miten maskia käytetään tai minkänlaista suojaa käytetään. Kunhan on joku vaipan näköinen naaman edessä tai edes suun edessä.
Naurettavaa pelleilyä.
miten niin ei kiinnosta? oletko sä ikinä lukenut tätä palstaa?
ainahan täällä valitetaan ihmisistä, jotka käyttää niitä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Käytän kangasmaskia tyyliin viikon ennen kun vaihdan toiseen.
aika törkeää
Alunperin valkoinen maskini on nyt jo muuttunut mustaksi, mutta ei haittaa. Säästöä tullut 2 vuoden aikana jo useita euroja ellei kymppejä.
Tilanteen mukaan voin käyttää samaa maskia uudestaan. Esim. työpäivän aikana suurimman osan ajasta olen yksin omassa huoneessa, mutta välillä käyn yhteisissä tiloissa (wc, postihuone, kopiokone jne). Näille jokaiselle muutaman minuutin piipahdukselle en ota uutta maskia, vaan sama maski on koko työpäivän ajan pöydän reunalla. Seuraavaksi toimistopäiväksi sitten uusi. En myöskään pese käsiäni jokaisen tällaisen maskinlaiton yhteydessä, koska työhuoneessani ei ole käsienpesumahdollisuutta. Pesen käteni tai käytän käsidesiä kun tulen noista yhteisistä tiloista omaan huoneeseeni.
Jos käytän maskia pidempään vaikka bussissa tai kaupassa, laitan sen yleensä yhden käytön jälkeen pois. Tällä menetelmällä päivässä kuluu ohjelmasta riippuen 0-3 maskia. Etätyö- tai vapaapäivinä ei välttämättä yhtään, jos olen vain kotona ja ulkoilemassa, toimistopäivinä joissa paljon muuta ohjelmaa sitten useampi.
Kertaakaan en ole nähnyt kenenkään putsaavan käsiään ennen maskin laittoa. Juuri koskaan en ole nähnyt maskia, joka olisi kasvoilla oikeaoppisen tiiviisti, varsinkaan naisilla. Aika vaarallista että näin moni luulee toimivansa oikein kun todellisuus ympärillä kertoo ihan muuta.
En käytä ollenkaan. Hyödytöntä maskitouhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei näytä kiinnostavan miten maskia käytetään tai minkänlaista suojaa käytetään. Kunhan on joku vaipan näköinen naaman edessä tai edes suun edessä.
Naurettavaa pelleilyä.
miten niin ei kiinnosta? oletko sä ikinä lukenut tätä palstaa?
ainahan täällä valitetaan ihmisistä, jotka käyttää niitä väärin.
Niin ja nekin on maskien vastustajat mitkä valittaa kun ette edes käytä niitä oikein. Ihme hyvesignaloivat sopulit.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi että se maski kerää hengitysilmasta ja taskunpohjalta kaikenlaista, joka sitten siinä lämpimässä hengityshöyryssä lisääntyy kuin petrimaljassa ikään. Oman terveyden kannalta kannattaa joskus edes vaihtaa uusi, tai vaikka keittää se maski kotona välillä.
Jos sitä samaa käyttää ihan koko ajan, kuukausia, niin sama asia kuin jos pitäisi suunsa edessä puoli vuotta käytettyjä alushousuja. Pitäisitkö? En minäkään.
Hui
Tärkeintä on estää sormilla silmien ja nenän kaivelu kun käsiä ei ole pesty tai desinfioitu. Lähes kaikki tartunnat tulee ilmasta kun sisäänhengität virusta sisältäviä hengityspäästöjä. Ilmahan on täynnä ihmisten pärskeiden jne. aerosolipisaroita paikoissa joissa liikkuu enempi väkeä. Sisään- ja uloshengitys, liikkuminen ja liikkeet sekä ilmanvaihto lennättävät näitä tilassa sinne tänne
Vierailija kirjoitti:
Tilanteen mukaan voin käyttää samaa maskia uudestaan. Esim. työpäivän aikana suurimman osan ajasta olen yksin omassa huoneessa, mutta välillä käyn yhteisissä tiloissa (wc, postihuone, kopiokone jne). Näille jokaiselle muutaman minuutin piipahdukselle en ota uutta maskia, vaan sama maski on koko työpäivän ajan pöydän reunalla. Seuraavaksi toimistopäiväksi sitten uusi. En myöskään pese käsiäni jokaisen tällaisen maskinlaiton yhteydessä, koska työhuoneessani ei ole käsienpesumahdollisuutta. Pesen käteni tai käytän käsidesiä kun tulen noista yhteisistä tiloista omaan huoneeseeni.
Jos käytän maskia pidempään vaikka bussissa tai kaupassa, laitan sen yleensä yhden käytön jälkeen pois. Tällä menetelmällä päivässä kuluu ohjelmasta riippuen 0-3 maskia. Etätyö- tai vapaapäivinä ei välttämättä yhtään, jos olen vain kotona ja ulkoilemassa, toimistopäivinä joissa paljon muuta ohjelmaa sitten useampi.
Niin ja maskin käyttöä huolimatta olen elänyt ihan samalla lailla kuin ennen koronaakin, enkä ole käynyt kertaakaan edes testissä. Jotain teen kai oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi että se maski kerää hengitysilmasta ja taskunpohjalta kaikenlaista, joka sitten siinä lämpimässä hengityshöyryssä lisääntyy kuin petrimaljassa ikään. Oman terveyden kannalta kannattaa joskus edes vaihtaa uusi, tai vaikka keittää se maski kotona välillä.
Jos sitä samaa käyttää ihan koko ajan, kuukausia, niin sama asia kuin jos pitäisi suunsa edessä puoli vuotta käytettyjä alushousuja. Pitäisitkö? En minäkään.
Mutta eikö sitä pidetä toisten vuoksi? Näinhän av:lla sanotaan, joten sillä ei liene väliä vaikka maskissa olisi miljoona pöpöä. Se kuitenkin estää pärskeitä pääsemästä toisten kasvoille.
Vierailija kirjoitti:
Joo, sairaalassakin kirurgi kaivaa farkkujen taskusta jonkun vanhan maskin naamalle.
Hoitaja koski ainakin kahteen oven kahvaan ennen kuin kaivoin maskin taskustaan ja laittoi naamalle.
Vierailija kirjoitti:
Kertaakaan en ole nähnyt kenenkään putsaavan käsiään ennen maskin laittoa. Juuri koskaan en ole nähnyt maskia, joka olisi kasvoilla oikeaoppisen tiiviisti, varsinkaan naisilla. Aika vaarallista että näin moni luulee toimivansa oikein kun todellisuus ympärillä kertoo ihan muuta.
Mä epäilen että suurin osa ei edes luule toimivansa oikein, kunhan filmaavat.
Käsidesi mukana aina, joko taskussa tai repussa. Samoin vaihtomaskit. Ei maskien käyttö rakettitiedettä ole ja ihan normaalijärkinen osaa toimia oikein. Tosin olen alkanut epäillä tämän kansan älyn tasoa tämän pandemian aikaan.
T: FFP2
Mulla on laukussa maski, jonka kaivan sieltä tarvittaessa naamalle. Yleensä en kyllä käytä maskia. Onkohan mulla ollu 2-3 maskia koko korona-aikana. Yllensä sit, kun maski on jo tosi ruttuinen, niin sitten vaihdan uuteen.
Joo, sairaalassakin kirurgi kaivaa farkkujen taskusta jonkun vanhan maskin naamalle.