Ottaako joku maskin vain puhtain käsin ja joka kerralle uuden?
Luulisin että melko harva jos kukaan toimii näin.
Kommentit (77)
Periaatteessa juu "omat pöpöt" ja juu "estää muiden sarssit ja koronat", mutta.. meidän kaikkien iholla ja taskuissa on joitain ilkeitäkin pöpöjä, jos vaikka jotain streptokokkeja. Ne vain hengailevat meissä, mutta eivät aiheuta ongelmia.. ellei joskus ikävän sattuman kautta tapahdu vaikka sellaista, että ihoon tulee haava tai ikenessä on haava ja kaivat sormella suutasi tms pientä. Yhtäkkiä tämä vaisuna elellyt pöpö alkaa riehua, saa kudoksesi kuolioon ja aiheuttaa hyvässä lykyssä vain pientä elinten luhistumista ja amputaatioita.
Se mitä uusi puhdas maski maksaa on pieni hinta siitä, et on kaikki sormet tallella ja elimet pelaa.
Viesti 19
"Riittää ettet koske sisäpinnalle. Pinnoilta saadut koronatartunnat ovat marginaali, lähes kaikki tartunnat tulevat ilmatartuntana kun sars-cov-2 virusta sisältävät tartuttajan ilmaan levittämät hengityspäästöaerosolit sisäänhengitetään ja ne päätyvät nenän limakalvojen ACE2 reseptoreiden kautta elimistöön.
ACE2-reseptoreita on hengitysteissä, munuaisissa, sydämessämme ja suolistossa. Koronavirus käyttää nimenomaan hengitysteissä olevia reseptoreita tunkeutuessaan sen pintasoluihin. Näin se pääsee edelleen keuhkoihin aiheuttamaan tulehduksen.
Kangasmaski tai kirurginen maski ei suojaa kovin hyvin ilmassa jo olevilta virusaerosoleilta, toki tartuttajan kasvoilla niiden pääsyä ilmaan. Sen sijaan FFP hengityssuojain suojaa jo tehokkaasti myös ilmassa olevilta virusaerosoleilta. Hinnasta niiden käyttö ei ole kiinni. Prismasta saa Style FFP2 hengityssuojainta mustana, valkoisena, punaisena 9,90€/25kpl eli vajaa 0,40€/kpl. Suojainta voi käyttää uudelleen kuivattuaan sitä vähintään 72h huoneenlämmössä tilassa jossa suojain ei kerää uutta viruskuormaa esim. vaatekaapissa tai komerossa. Koronavirukset tuhoutuvat tuossa ajassa ja hengitysvastus palautuu uuden suojaimen tasolle sen kuivuessa."
Uudelleenkäyttö on ekologistakin.
En käytä maskeja vaan FFP2-suojaimia.
Kierrätän n. kymmentä suojainta, joita käsittelen vain puhtain käsin.
Lähinnä jos huvittaa, pyyhin suojaimien sisäpuolelta meikit misellivedellä kostutetulla pumpulilla, ja se suojain menee sitten varoiksi pidemmälle "jäähylle".
Tai sitten heitän tahriutuneen roskiin.
Roskiin menee myös, jos bussissa kovasti yskitään,- en halua säilyttää suojainta jonka ulkopinnalla on jonkun ysköksiä. YÖK.
En ole sairastanut pienintäkään flunssaa koko korona-aikana, joten suojaudun mielelläni!
Olen pitänyt samaa ffp2 maskia jo muutaman viikon, välillä pyyhkäsen pinnan etanolilla.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa juu "omat pöpöt" ja juu "estää muiden sarssit ja koronat", mutta.. meidän kaikkien iholla ja taskuissa on joitain ilkeitäkin pöpöjä, jos vaikka jotain streptokokkeja. Ne vain hengailevat meissä, mutta eivät aiheuta ongelmia.. ellei joskus ikävän sattuman kautta tapahdu vaikka sellaista, että ihoon tulee haava tai ikenessä on haava ja kaivat sormella suutasi tms pientä. Yhtäkkiä tämä vaisuna elellyt pöpö alkaa riehua, saa kudoksesi kuolioon ja aiheuttaa hyvässä lykyssä vain pientä elinten luhistumista ja amputaatioita.
Se mitä uusi puhdas maski maksaa on pieni hinta siitä, et on kaikki sormet tallella ja elimet pelaa.
Meinaatko, että media on maksettu hiljaiseksi kaikista näistä kuolioista sekä korvien ja sormien irtoamisista? Nimittäin luulisi tapauksia olevan todella paljon jo, jos maskien väärin pitäminen olisi noin vaarallista.
Toinen laatikko vasta menossa ja olen käyttänyt jo ennenkuin täällä alettiin suositella.
Käyn vaan 3krt/vkko kaupassa aamulla ennen yhdeksää.
Suojaimia on auton ovilokerossa ja käytän niitä yleensä niin, että ovat jäähyllä päiväkausia.
Käsiäni pesen ja desinfioin ja pyyhin käyttämäni kärryn kädensijat.
Pidän turvavälejä enkä pulise kaupassa, jossa vietän aikaa max 15min.
En varsinaisesti nauti maskista naamallani, joten haluan, että siitä on sitten edes hyötyä. En koe, että olisi mitään järkeä käyttää likaista maskia. Eli aina uusi suojain puhtain käsin. Käytän vain ffp2-suojia.
Mä käytän maskia kaupassa käydessäni ja muutaman, eli 3-5 käytön jälkeen heitän sen roskiin. Säilytän sen siinä välissä takin taskussa. Mulla on useita paketteja kotona siltä varalta jos maskit loppuisi kaupoista, lisäksi useita kangasmaskeja, joita en ole käyttänyt kuin kerran kokeilumielessä. Kangasmaski tarttuu ihoon eikä pysy paikallaan, ja niiden peseminen on työläämpää. Paperiset on kätevämpiä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitänyt samaa ffp2 maskia jo muutaman viikon, välillä pyyhkäsen pinnan etanolilla.
Näin ei ole kannattavaa tehdä FFP-suojainten kanssa, koska niiden virusta torjuva vaikutus perustuu suojaimen keskirakenteessa olevan polypropeenikuidun sähköstaattiseen varaukseen. Myöskin saippuapesu on ennemmin haitallista kuin hyödyksi.
Saippuan ja veden tai lääkinnällistä laatua olevan alkoholin käyttäminen vähentää merkittävästi maskien suodatustehokkuutta.
Kannattavampaa olisi käyttää FFP-suojaimia siten, että kierrättää suojaimia 3-4 päivän sykleissä. Kaikki SARS-CoV-2 -virukset maskissa kuolevat kolmessa vuorokaudessa.
(Artikkeli: N95-maskin materiaalin kehittänyt tohtori Peter Tsai kertoo, että maskeja voidaan kierrättää 3–4 päivän välein.)
Pari kangasmaskia, mitä käytän kunnes itseä alkaa ärsyttämään. Töistä olen muutaman kertakäyttöisen maskin ottanut ja joskus käyttänyt. En ole missään vaiheessa kokenut maskin olevan minulle mitenkään tarpeellinen, mutta kunnioitan yrittäjän toivetta käyttää maskia tiloissaan. En vietä vieraiden ihmisten läheisyydessä pidempiä aikoja ja huolehdin turvaväleistä.
En todellakaan. Tämä maskipelleily on ihan yhtä tyhjän kanssa, mutta sen verran lammas olen etten kehtaa kulkea kokonaan ilman, jos kaikilla muilla on. Olen siis se taskumaskityyppi.
Rokotukset olen ottanut ja turvavälejä pidän, joten se saa riittää. En halua kuormittaa luontoa (ja joidenkin pankkitiliä) lukuisilla kertakäyttömaskeilla siihen päälle. Sitten toki on eri, jos joku todistaa että on edes kohtuullinen riski rokotetulla levittää tautia esim. kaupassa muille, kun kohtaamiset on muutamia sekunteja parin metrin etäisyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että media on maksettu hiljaiseksi kaikista näistä kuolioista sekä korvien ja sormien irtoamisista? Nimittäin luulisi tapauksia olevan todella paljon jo, jos maskien väärin pitäminen olisi noin vaarallista.
Ei näissä tapauksissa yleensä tiedetä miksi pöpö on riehaantunut tai mistä saanut alkunsa. Joskus tiedetään. Muistan yhden amerikkalaisnaisen, joka kävi jalkahoidossa ja sai sieltä ongelman.
Kyse ei tietenkään ole sellaisista määristä joista uutisoitaisiin tyyliin koronapotilaat. Mutta ihan olemassaoleva riskihän se on.
Mua inhottaa se jätteen määrä, mikä maskeista tulee.
Käytän samaa maskia useampaan kertaan, koska käytän aina max. 15 min. maskia kerrallaan. Vaihdan uuden jos maski kastuu, huokoistuu tai se on likainen. Käsiä en pääse pesemään joka välissä, käsidesin lotraus taas on ihan tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Odotin lastani kaupasta ja seurasin miten ihmiset kaivaa sitä pientä myttyä taskusta ja laittoi naamalleen. Ja sama mytty taskuun kun tultiin ulos.
Aika usein myös näkee, että maahan pudonnut uusi maski nostetaan vain ylös ja laitetaan naamalle! Hyi hitto
Vierailija kirjoitti:
Mua inhottaa se jätteen määrä, mikä maskeista tulee.
Kiitos koronarokotusvastustajien.
En käytä maskia. Jos me tarvittas sellaista niin meille olisi sellainen kasvanut, ja itseasiassa onkin; nenän värekarvat on luomumaski. Hengittää kuuluu nenän kautta, virukset yms epäpuhtaudet jää tahmeisiin nenäkarvoihin ja liman kanssa ohjautuu vatsalaukun happoihin tuhottavaksi.
Maski on henkinen suoja, ei muuta. Paskaiset moneen kertaan käytetyt maskit on pöpöpesiä joten onnea vaan.
Minulla on jokaisen takin taskussa käytetty maski. Takkeja minulla on kolmisenkymmentä. Vanhimmat maskit ovat yli vuoden takaa.
Itse olen käyttänyt samaa maskia huhtikuusta 2020 asti. Maskia säilytän milloin missäkin, joko pöydällä lojumassa, takin tai laukun pohjalla. Kyseessä siis kertakäyttömaski. Ei ole tarvetta vaihtaa koska on vielä puhdas. 👌
No en mä taskuihini piereskele tai kuljettele käytettyä kuukautissuojaa taskussa.
Kädet toki laitan välillä taskuun...ne samat kädet joilla kaivan nenääni. Joten lopputulos on sama.