Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen yksin kotona

Vierailija
13.08.2023 |

Mitä mieltä, voiko ekaluokkalainen olla yksin kotona ilta kymmeneen saakka? Pohdin voiko iltavuoroa ottaa vastaan.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla.

Vierailija
2/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin aikoinaan pärjäsin yksin kotona. Nykyisin kai laki kieltää jättämästä alle 12-vuotiasta yksin.

Vierailija
4/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka voi perustella työnantajalle mikäli ei ota vuoroa vastaan ja voiko työnantaja antaa potkut töistä? En koe että voin mitenkään ottaa vuoroa vastaan. -ap

Vierailija
5/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole kavereita tai sukulaisia, joiden luo voisi mennä?

Vierailija
6/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ikävä tilanne. Soita lastensuojeluun ja kysy miten suhtautuvat, ja mitä sun kannattaisi tehdä. En itse jättäisi 7v noin myöhään yksin. Eihän se nyt tapa, mutta parasta olla proaktiivinen ja kysyä mitä voit tehdä jos työnantaja yrittää pakottaa. Voit myös näyttää selvittämäsi asiat työnantajalle, ja varmaan et enää joudu pakkovuoroon.

Tsemppiä.

Vierailija
7/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mielellään vie kauas kun olen itse töissä kodin vastapäätä ja menisi todella myöhäiseksi takaisin tulo muitten nurkista, kun koulua seuraavana päivänä. Mietin, että ilmoitan työnantajalle, etten enää voi tehdä iltavuoroa. Mihin voin vedota, että en saa potkuja.

Vierailija
8/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ikävä tilanne. Soita lastensuojeluun ja kysy miten suhtautuvat, ja mitä sun kannattaisi tehdä. En itse jättäisi 7v noin myöhään yksin. Eihän se nyt tapa, mutta parasta olla proaktiivinen ja kysyä mitä voit tehdä jos työnantaja yrittää pakottaa. Voit myös näyttää selvittämäsi asiat työnantajalle, ja varmaan et enää joudu pakkovuoroon.

Tsemppiä.

Tarvittaessa vaihdan työpaikkaa, joten ei maailmanloppu, kun paikkakunnalla alan töitä riittää. Olen vaan viihtynyt hyvin omassa työpaikassa. Ei minusta tunnu kyllä mitenkään järkevältä hommalta jättää lasta kotiin yksin, kun on kaikki nukkumaanmenot ym siinä. Minusta absurdia mikäli joku sanoisi, että on OK Minä käännyn lakineuvonnan puoleen ja katson mitä työnantaja sanoo kun kieltäydyn iltavuorosta. Harmi jos joudun vaihtaa työpaikkaa, mutta onneksi en tule jäämään työttömäksi kuitenkaan. Kiitos tsempeistä.

Vierailija
9/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mielellään vie kauas kun olen itse töissä kodin vastapäätä ja menisi todella myöhäiseksi takaisin tulo muitten nurkista, kun koulua seuraavana päivänä. Mietin, että ilmoitan työnantajalle, etten enää voi tehdä iltavuoroa. Mihin voin vedota, että en saa potkuja.

Sinun lastenvahtiongelmat eivät ole työnantajan ongelma. Eli hommaa lastenvahti. Tai sitten vuorosta tulee palkaton ja voi myöhemmin olla syy potkuihin. Tuskin yhdestä vuorosta niin käy, mutta pidemmän päälle et voi olla tekemättä iltavuoroja jos niistä on sovittu (olet jaksotyössä)

Vierailija
10/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home alone kirjoitti:

Kyllä minä ainakin aikoinaan pärjäsin yksin kotona. Nykyisin kai laki kieltää jättämästä alle 12-vuotiasta yksin.

Hetkinen, siis minkälaista ajankohtaa ja kuinka pitkää aikaa tämä laki koskee? Ongelmallinen kyllä kun eihän edes iltapäiväkerhoa ole joka paikassa tarjolla edes ekaluokkalaisille..

Vierailija
11/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Home alone kirjoitti:

Hetkinen, siis minkälaista ajankohtaa ja kuinka pitkää aikaa tämä laki koskee? Ongelmallinen kyllä kun eihän edes iltapäiväkerhoa ole joka paikassa tarjolla edes ekaluokkalaisille..

ei laissa ole määritelty mitään tällaista ikärajaa. Lastensuojelu sen päättää tapauskohtaisesti

Vierailija
12/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun lastenvahtiongelmat eivät ole työnantajan ongelma. Eli hommaa lastenvahti. Tai sitten vuorosta tulee palkaton ja voi myöhemmin olla syy potkuihin. Tuskin yhdestä vuorosta niin käy, mutta pidemmän päälle et voi olla tekemättä iltavuoroja jos niistä on sovittu (olet jaksotyössä)

Tämän vuoksi esim minä en tee lähihoitajan hommia, vaan olen koulunkäynnin ohjaajana. Ei ole mitään mahdollisuuksia yksinhuoltajana tehtä edes kahta vuoroa, saati kolmivuorotyötä. Todella harmi ettei vuorotyöläisten pikkukoululaisille ole järjestetty minkäänlaista hoitoa.

Vierailija
13/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Home alone kirjoitti:

ei laissa ole määritelty mitään tällaista ikärajaa. Lastensuojelu sen päättää tapauskohtaisesti

No sitähän minäkin..

Vierailija
14/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on luultavasti työpaikan vaihto edessä tämän vuoksi, että en enää iltoja päivähoidon loputtua. Pitää sanoa työnantajalle tästä ja hän tottakai päättää sitten riittääkö päivävuorossa olo vai tarvitseeko palkata joku muu tilalleni. -ap

Vierailija
15/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsenvahti maksaa monesti niin paljon ettei ole missään nimessä kannattavaa. Itse en ainakaan näe mitään järkeä että maksaisin esim 20€/h lapsenvahdille kun oma palkka on 15€-verot.

Vierailija
16/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää turvautua lakineuvontaan. Muuta tietä ei ole, jos et saa sovittua työnantajan kanssa. Itse tein reissuhommaa, mutta kun lapsella alkoi olla terapioita ym keskellä viikkoa, jäin opintovapaalle ja irtisanouduin sen jälkeen. Nykyinen työnantaja joustaa.

Vierailija
17/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on luultavasti työpaikan vaihto edessä tämän vuoksi, että en enää iltoja päivähoidon loputtua. Pitää sanoa työnantajalle tästä ja hän tottakai päättää sitten riittääkö päivävuorossa olo vai tarvitseeko palkata joku muu tilalleni. -ap

Toivottavasti työnantaja joustaa. Jos olet hoitoalalla niin voi joustaakin koska työntekijöitä vähän. Selitä tilanne työnantajalle ja toivo parasta.

Vierailija
18/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsenvahti maksaa monesti niin paljon ettei ole missään nimessä kannattavaa. Itse en ainakaan näe mitään järkeä että maksaisin esim 20€/h lapsenvahdille kun oma palkka on 15€-verot.

Lapsenvahdin voin ottaa tälle vuorolle minkä työnantaja on jo vuorolistaan nyt laittanut, mutta pidemmän päälle ei voi olla ratkaisu. Lapsen isoäiti voi tulla hoitamaan tuolloin, mutta en voi jatkuvasti pyytää lapsenvahtia. Minun pitää varmaan nyt vaan keskustella esimiehen kanssa ja alkaa hakea erilaista työtä. Heti hakiessa paikkaa ilmoitettava asia.

Vierailija
19/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuei, ekaluokkalaista ei voi jättää yksin kotin.

Meillä oli partnerin kanssa lapsenvahti, saattoi&haki kouluun kun meillä molemmilla täyspäivä työ (lähes unohtanut tuon vaiheen, lapset nyt aikuisia). Ja sit oli myös se yksi vaihe että sai pitää hieman huilia työstä kunnes lapsi täytti 10v.

Vierailija
20/21 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juuei, ekaluokkalaista ei voi jättää yksin kotin.

Meillä oli partnerin kanssa lapsenvahti, saattoi&haki kouluun kun meillä molemmilla täyspäivä työ (lähes unohtanut tuon vaiheen, lapset nyt aikuisia). Ja sit oli myös se yksi vaihe että sai pitää hieman huilia työstä kunnes lapsi täytti 10v.

Niin, tätä mieltä minäkin olen, että ei missään nimessä. Nyt mietin, jos vaihdan vaan työpaikkaa suosiolla ettei tästä tule työnantajalle liikaa vaivaa, kun joudun ilmoittaa, että voin tehdä vain aamuvuoroa. Varmasti helpoin palkata joku tilalleni kuin että muut joutuu tekemään sitten puolestani noita iltoja