Jos vahditte kerran vuodessa teidän kummilasta, 1-2 päivää, niin otatteko siitä rahaa?
Pyydättekö maksua? Onko tämä tavallista muillakin? Meillä 3v tyttö ja hieman tiukka tilanne elämässä. Pyysin kummejaan vahtimaan 2 arkipäiväksi, ja pyysivät useamman sata euroa korvaukseksi. Itselleni vieras ajatus pyytää tai ottaa vastaan rahaa vaikka tarjottaisiin. Itse ottaisin ilolla vaikka lomapäivän tai palkattoman että saisin olla rakkaan läheisen lapseni kanssa🥰
Miten muilla?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liikaa vaadittu jos hoitaa pari päivää ilmaiseksi kumilasta.
Ei ole liikaa vaadittu, mutta en minä ottaisi palkatonta vapaata sen takia. Sehän meinaa, että mä maksan siitä että saan vahtia mukulaa.
Pyydä jotain teiniä joka suostuu muutamalla kympillä.
Tuskin se työnantajakaan katsoo hyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valita kummeiksi ihmisiä jotka eivät vietä kummilapsensa kanssa aikaa kuin kerran vuodessa ja senkin rahasta?
Kummiksikaan ei kannata suostua jos ei ole halua olla tekemisissä.
Jos huolehtii että hoitopäivälle on ruokaa ja vaikka matkat korvaa niin se olisi minulle riittävästi, mielelläni viettäisin vapaapäivän hoitokeikalla.
Hmm.
Miksi valita?
Ei voi tietää millainen kummi tulee olemaan.
Elämäntilanteet vaihtuu aika nopeasti juuri tuossa kohtaa monella. Kummoista tuleekin vanhempia saattavat muuttaa, mitä vaan.
En voi tietää onko osallistuva kummi vai ei.
Itsekin muutuin paljon. Tuli kone lasta ja mies. Ja vanhemmuus olikin kriisi. Toki hieno, mutta myös raskas ja vie ajan ja energian.
Vieläkö tämä uskohömppäpakkopullaeiketäänkiinnosta kummi juttu on voimissaan?!
Vierailija kirjoitti:
Nimiäisissä on haltijakummeja, jollain lapsella jopa 20.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Entistä paremminkin vaan koska sehän on levinnyt niillekkin joiden lapset ei edes kuulu kirkkoon.
Montako palkatonta päivää ap on ottanut töistä ollakseen rakkaan lapsen kanssa? Melko kalliita ne palkattomat päivät oli sitten isot tai pienet tulot!
Toisaalta se kummin tehtävä huolehtia uskonnollisesta kasvatuksesta vanhempien tukena on ehkä vanhahtavaa, mutta toki mielestäni kummi ylipäätänsä voi toimia vanhempien tukena.
Itse olen hoitanut, tosin töiden sallimissa rajoissa, vuorotyöläisenä myös arkivapaita, kummilapsia ja sisarusteni lapsia todella paljon aikoinaan, kun olin itse lapseton yli 40 vuotiaaksi. Ihan suuresta rakkaudesta näitä lapsia kohtaan, enkä ole katunut lainkaan. Sain sitten sen omankin lapsen ja hämmästys on ollut suuri, että eipä sitä hoitoapua ole ollut tarjolla minun suuntaan!
No odotetaan nyt edes ap vastausta siihen, että olisiko kummeilla töitä. Kummeillahan saattaa olla arkivapaat tai toinen olla vaikka työtön tai mitä vain. Tuskin kukaan nyt vapaata ottaa tuommoisen jutun takia, tai no, mistäs sitä ikinä tietää :D
En vahdi kummityttöäni vaan pyydän kylään. Sovitaan sopiva ajankohta vanhempien kanssa. Ostan herkut ja askartelujutut ja puuhaamme kaikkea kivaa. Minä maksan.
Mutta en arkena vahdi vaan menen töihin
No jos joutuisin ottamaan palkattoman vapaan, niin ainakin sen verran pyytäisin, että se rahallinen tappio tulee kompensoitua.
🇺🇦🇮🇱
Miksei se kummi ota saikkua ja jää hoitamaan sitä lasta, niin minä tekisin. (saikullahan palkka juoksee normisti) Oikeasti kummin tehtäviin kuuluisi aina auttaa lasta ja olla tukena tai ainakin ennen oli. Mä antastit potkut mun lapsen kummille jos se olisi noin naivi ja yksinkertanen.
Itse olen hieman tällainen etäinen kummi, sillä en ole ollenkaa lapsi-ihminen. Voisin silti vahtia lasta tiukassa paikassa muutaman päivän vain, koska kyse on kuitenkin läheisistä ystävistäni, jotka tarvitsisivat apua. Enkä missään nimessä pyytäisi rahaa. Mutta kovin montaa kertaa en tällaista tekisi eli tavaksi ei sopisi ottaa. Eikä lapsi varmasti viihtyisikään kanssani kovin pitkään, kun en oikein pienten lasten kanssa osaa olla tai heitä viihdyttää.
Pyytäisin rahaa ainoastaan jos minua säännöllisesti pidettäisiin lapsenvahtina. Satunnaiset hoitokeikat "kuuluvat sopimukseen" :D
On noita hoitolapsia koko elämäni ollut ilman palkka hyötyä.. Mitä teenkin sydämelläni tehnyt,teen. Ojennan käden pynyetömän ja palkatta.Kiitos riitää! Valitetavasti ajan saatossa monelle on ollut itsestään selvyys pyytää apua kaikessa ja lastenhoidossa nimenomaan. Unohtuu siinä se yksi ainoa sana : Kiitos! Joten nyt 3 vuotta opetellut sanoman EI.Sillä kilttikin saa rauhan kun oppi sanomaan napakasti ei.
Vallan hyvin voin hoitaa vaikka viikon, mutta en todellakaan ala ottaa palkatonta vapaata töistä, enkä hoitamaan ajankohtana, joka ei sovi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valita kummeiksi ihmisiä jotka eivät vietä kummilapsensa kanssa aikaa kuin kerran vuodessa ja senkin rahasta?
Kummiksikaan ei kannata suostua jos ei ole halua olla tekemisissä.
Jos huolehtii että hoitopäivälle on ruokaa ja vaikka matkat korvaa niin se olisi minulle riittävästi, mielelläni viettäisin vapaapäivän hoitokeikalla.Hmm.
Miksi valita?
Ei voi tietää millainen kummi tulee olemaan.
Elämäntilanteet vaihtuu aika nopeasti juuri tuossa kohtaa monella. Kummoista tuleekin vanhempia saattavat muuttaa, mitä vaan.
En voi tietää onko osallistuva kummi vai ei.Itsekin muutuin paljon. Tuli kone lasta ja mies. Ja vanhemmuus olikin kriisi. Toki hieno, mutta myös raskas ja vie ajan ja energian.
Luulisi, että kummiksi valitaan ihmisiä, jotka ovat vanhemmille rakkaita ja läheisiä vuosien, jopa vuosikymmenien ajalta, eikä yllätyksiä tulisi. Kummiudesta voi myös luopua jälkikäteenkin. Ja vanhemmat: muistakaa myös niitä kummeja, eikä vain niin että se kummi on vain se aikaa ja resurssejaan jakava lahja-automaatti.
Ihmettelen teitä jotka halveksuen kommentoitte ”kummi ei ole lastenhoitaja” tms. Tai vastaatte hädässä olevan avunpyyntöön että ”se maksaa sitten 300e”. Avunpyyntöön voi vastata myös empaattisesti, esim. ”valitettavasti en pääse työvuorojeni takia, oletko harkinnut [vaihtoehtoa x]? Toivottavasti tilanne järjestyy. Voin yrittää auttaa jollain toisella tapaa”. Olette varmaan niitä jotka kävelee kadulla maassa makaavan ihmisen ohi kun eihän se teille kuulu 😡
Vierailija kirjoitti:
Miksei se kummi ota saikkua ja jää hoitamaan sitä lasta, niin minä tekisin. (saikullahan palkka juoksee normisti) Oikeasti kummin tehtäviin kuuluisi aina auttaa lasta ja olla tukena tai ainakin ennen oli. Mä antastit potkut mun lapsen kummille jos se olisi noin naivi ja yksinkertanen.
No niin varmaan. Vaikutat siltä, että otat saikkua muutenkin just silloin kun siltä tuntuu, ja varmaan aika usein siltä tuntuu? Sullehan saikkupäivät on käyttämättömiä lomapäiviä.
Ei tietenkään pyydetä rahaa kummilapsen hoidosta. Eikä todellakaan pyydetä ketään ottamaan palkatonta vapaata kummilasta hoitaakseen.
AP yrittää maalata kummin itsekkääksi vaikka pitäisi olla itsestään selvää että ellei ole tosi raju pakkorako (esim toinen vanhempi sairaalassa) niin ei ketään velvoiteta sotkemaan työkuvioitaan. Palkaton vapaa sotkee työpaikalla muidenkin työntekijöiden elämää. En kehtaisi edes ehdottaa.
No en todellakaan. Tarjoudun itse ottamaan hoitoon aina välillä ja tykkään puuhata hänen kanssaan.
Tosin kun mulla oli hurjan tiukka rahatilanne eron ja opiskelun vuoksi, niin silloin lapsen vanhemmat pyytämättä toivat lapsen mukana kassillisen ruokaa ym.