Alkoholistista eronneet
Olen perheellinen ihminen ja päättänyt erota lasteni isästä hänen juomisensa takia. Kaipasin kokemuksia ja näkemyksiä asiasta. Itselläni on nyt tullut mitta täyteen tätä paskaa.
Kommentit (12)
Mun ex-mies on alkoholisti. Eipä siinä mitään, olen itsekin suurkuluttaja. Mut sitten ku tämä päätti laittaa korkin kiinni ja ruveta toipuvaksi alkoholistiksi niin ei saatana miten rasittava äijä siitä tuli. Koko ajan toipuminen sitä, sairaus tätä. Puhui ihan jatkuvasti tunteistaan silloin kun ei ollut niuhottamassa minun juomisesta. Parhaimmillaankin pelkästään tylsä tyyppi selvin päin. En jaksanut kauaa katsella.
Minulla on ollut sama tilanne. Erosin, eihän alkoholistin kanssa eläminen sovi lapsiperheelle. Meillä kävi hyvä tuuri, mies raitistui eromme jälkeen ja palasimme yhteen jonkin ajan kuluttua! Eromme sai aikaan herätyksen miehessäni. Hän kävi sitten päihdehoidon ja käy vertaistukiryhmissä vieläkin. Ollut jo monia vuosia raittiina. Uskalla erota! Se tekee äärimmäisen hyvää teille, sinulle ja lapsille!
Eroa tai vähintäänkin uhkavaatimus että jos ei lähde hoitoon (tai laita itse korkkia kiinni heti) niin sitten jätät sen.
Mies ehkä raitistuu, ehkä ei. Mutta selkä seinää vasten ja vaadit toimintaa nyt eikä heti.
Onko vinkkejä tai ajatuksia, kuinka lapsia voi tukea erossa ja eron jälkeen?
Erosin alkoholistimiehestäni koska hänen elämänsä ykkösasia oli juominen. Kaikki menot piti suunnitella niin, eytä mies pääsee välillä kaljoille. Lisäksi minun kontolleni jäi maksaa kaikki talousmenot, kuten ruoka, hygieniatarvikkeet jne. Mies veti ainakin pari kertaa viikossa sellaisen kännin, että kusi yöllä sänkyyn. Kyllästyin siihen, että meillä ei ollut minkäänlaista normaalia elämää. Sen jälkeen kun olin jättänyt mieheni niin hän sai potkut töistä ryyppäämisen takia. Minä olin pitänyt hänet pinnalla, eron jälkeen miehen ryyppääminen lähti täysin käsistä.
Miksi sitten menin naimisiin alkoholistin kanssa? Vastaus on, että hän salasi alkoholisminsa minulta. Emme asuneet seurusteluaikana yhdessä, vasta avioliiton solmimisen jälkeen hankimme yhteisen asunnon. Eron jälkeen mies vaati, että minun pitää maksaa hänen pesulalaskunsa, koska en ole enää pyykkäämässä hänen kusisia lakanoitaan. En halua tietää miehestä enää mitään. Hän oli lisäksi vainoharhainen. Oletti että makaan muiden miesten kanssa hänen selkänsä takana. Oli suuri helpotus päästä miehestä eroon.
Eniten mietityttää kuinka jaksan tukea lapsia erossa kun olen itsekkin aivan loppu. Isän luokse en uskalla lapsia antaa. Hän ei hallitse juomista. Tukiperhe olisi ehkä mahdollista, mutta kokevatko lapset sen etten jaksa olla heidän kanssaan. Ap
Olisiko kenelläkään kertoa omakohtaisia kokemuksia lasten kannalta.
Miten lapset reagoivat irtauduttuaan arjesta alkoholistivanhemman kanssa, olettaen että toinen vanhemmista huolehtii lapsista eron jälkeen
Nyt on erottu, ja ainoa asia mikä vituttaa etten tullut eronneeksi
jo vuosia sitten.
Kotona on on ihanaa ja raikasta.
Luulin että lapset saavat minut ärsyyntymään mutta jatkuva ärsytys aiheutuikin huovasta puolisosta joka oli paitsi äärimmäisen itsekäs myös täysin epäluotettava.
AP.
Vierailija kirjoitti:
Onko vinkkejä tai ajatuksia, kuinka lapsia voi tukea erossa ja eron jälkeen?
Isä on aina isä, vaikka olisi sairastunut alkoholismiin. Puhu alkoholismista suoraan lasten kanssa heidän ikätasonsa mukaisesti. Lapsille on hyvä myös kertoa, että alkoholismi ei ole sinun tai heidän vikansa, vaan se on sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on erottu, ja ainoa asia mikä vituttaa etten tullut eronneeksi
jo vuosia sitten.
Kotona on on ihanaa ja raikasta.
Luulin että lapset saavat minut ärsyyntymään mutta jatkuva ärsytys aiheutuikin huovasta puolisosta joka oli paitsi äärimmäisen itsekäs myös täysin epäluotettava.
AP.
Kaikkea hyvää tulevaan elämää ja toivottavasti ilman alkoholia, täällä kohtalotoveri mutta niin että rva joi, nykyisin ex rva.
Oikea päätös. On raskasta elää alkoholistin kanssa. Eron jälkeen voit varmasti paremmin.