Plantaarifaskiitti molemmissa jaloissa, paraneeko itsestään?
Elämä on sellaista, että ei voi välttää jatkuvaa kävelyä. Kipu kuitenkin vain pahenee ajan kanssa. Voiko tämä parantua itsestään, vai voiko tietynlaiset jalkineet auttaa? Aamulla kun nousee, niin tuntuu että lähtee jalat alta kun kävely tekee niin kipeää.
Kommentit (34)
Auttoi kun kävelin kotonakin Schollin pohjallisissa, jotka oli pehmeissä tossuissa. Kävelen edelleen.
Vuosia kesti mulla. Tuskaa oli, kun töissä kävelyä koko päivä.
T. Siivooja
Minä hankin apteekista jotkut kalliit silikonilaput kenkiin, hieman auttoivat. Aika paransi. Mutta luulen, että koko vaivan alkusyynä on ollut joku virheasento, sillä tuonkin jälkeen muita vaivoja jalkaterissä on riittänyt. Minulla on aiemmin joitain kertoja nilkka venähtänyt niin, että jalkaterä on sidottu sellaiseen "koukkuasentoon" (tarkoitan vastakohtaa nilkan suoraksi venytykselle) ja tajusin myöhemmin, että siitä jäi sellainen, ettei jalkani rullaa riittävästi kävellessä. Kaikki vaivat ovat siis olleet pahempia tuossa jalassa, joka aiemmin venähti.
Mulla auttoi mittojen mukaan teetetyt pohjalliset, joita käytin vuoden. Jatkoin käyttöä vaikka vaiva oli parantunutkin, koska oli vaan niin mukavat. Lisäksi kävin fyssarilla hakemassa kuntoutusohjeet. Hän myös huomasi, että olen koko elämäni seissyt väärin, hieman kierossa. Nyt kun osaan seistä oikein, on vaivakin pysynyt poissa. Kävin myös fysiatrilla, jonka pelottelut kortisonipiikistä kantapäähän motivoi jumppaamaan, jos vaiva ei parane.
Mulla kesti kuutisen vuotta saada jalat kuntoon. Jatkuvaa venyttelyä, aina geelipohjalliset kengissä, eikä vuosiin pitkällistä kävelyä kovalla alustalla. Piikit eivät auttaneet mitään. Särkylääke ja jalkapohjien valelu kylmägeelillä auttoi pahimpaan. En voinut ekaan puoleen vuoteen (piikkien jälkeen) edes pitää istuessani jalkapohjia maata vasten.
Lue tuolta ekaksi https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01098
Pitkäaikaista seisomista tulee välttää, ja ylipainon vähentämisestä on apua.
Hei, jos joku muu vielä päätyy tähän keskusteluun, tiedoksi: Mikäli plantaarifaskiitti ilmaantuu yhtä aikaa molempiin jalkoihin, on tärkeää sulkea pois reuman mahdollisuus. Tumavasta-aineet ainakin kannattaa pyytää selvittämään.
Sketchers tennarit arjessa ja töissä, ja jalkapohjien sekä pohkeiden venyttely auttoi minulla. Täytyy olla tosi tarkka jalkineista, koska huonoissa jalkineissa vaiva uusii herkästi ja pahenee nopeasti, ellei alkuoireita noteeraa. Talvisin jotkut Pomarit hyvillä geeli pohjallisilla toimii myös.
Minulla siis diagnosoitiin tuo 7 vuotta sitten, aikalailla oireeton olen ollut 6 vuotta, kunhan pysyn hyvissä jalkineissa.
Nämä auttaa, hieman kalliit mutta tehoavat.
https://www.apteekkishop.fi/Thermoskin-plantaarifaskiittisukat
Minulla ei pohjallisista ym. ollut hyötyä. Sen sijaan yöllä pidettävä venytyssukka paransi vaivan lopulta muutamissa viikossa.
Mulla kestänyt n.5 vuotta molemmissa,parantunut kyllä siitä kun alkoi. Crocseilla joissa pehmusteet kannassa on hyvät kävellä. Alkuun pidin kotonakin sukissa kantapehmustetta,sekin auttoi. Yleensäkin pehmeäpohjaisia kenkiä kannattaa käyttää.
Mulla parani kolmessa kuukaudessa kun venyttelin jalkaa aktiivisesti aamuin illoin ja vaihdoin työkengät ns. Toimistolenkkareihin. Aloitin toimenpiteet heti kun huomasin vaivan. Töissä on kivilattiat ja joudun kävelemään koko päivän joten hyvät ja pehmustetut kengät on olennaisen tärkeät. Lenkillä pystyin käymään heti uudellen kun akuutti kipu lähti pois parissa viikossa ja oireita oli vain aamuisin.
Tasapainotyynyllä muutama minuutti päivässä niin paranee
Auttaa pohjekipuihin ja faskiittiin