Miten erota ilman draamaa?
Lyhyesti: en enää pidä vaimostani, hänestä on tullut jotain muuta kuin se johon aikanaan rakastuin. Puolen vuoden ajan olen kysynyt itseltäni miksi olen vaimoni kanssa ja siihen ei ole vastausta. Niinpä olen päättänyt erota.
Nyt pitäisi päättää, miten eron tekisi mahdollisimman siististi. Voisin tietenkin sanoa, että en enää siedä vaimoani, mutta en näe syytä satuttaa. Toisaalta myöskään valehtelu ei tunnu oikealta. Joten te jotka olette onnistuneet eroamaan siististi, miten olette tehneet sen?
Kommentit (22)
Sano se perinteinen, eli olette kasvaneet erilleen ja haluatte elämältä eri asioita.
Ei ole mitään syytä loukata toista, eli ei sinun tarvitse sitä kertoa ettet edes pidä hänestä.
Oletteko keskustelleet asiasta, kuten aikuiset ihmiset? Eli oletko tuonut hänelle tietoon, että sinua häiritsee asiat x ja y ja miten saataisiin kompromissi?
Parasta olisi istuutua alas keskustelemaan suhteestanne vaimosi kanssa niin, että hän uskoisi ajatuksen keskusteluun tulleen häneltä itseltään. Sitten keskustelu päätyisi jotenkin siihen, että vaimosi saisi ajatuksen hei meidän on parasta erota. Eli et sano itse mitään suhteen lopettamisesta, vaan annat vaimosi tehdä johtopäätöksen. Uskon sen onnistuvan. Sitten esität marttyyria, joka suostuu vaimonsa päätökseen.
Voiko olla, että se vaimokin käyttäytyy ärsyttävästi, koska ei halua enää olla suhteessa, mutta kumpikaan ei osaa keskustella asioista ja tuntemuksistaan?
Voitko vaan kysyä siltä että haluaisiko hän erota? jos haluaa niin siitä sitten vaan.
Tuleeko asia yllätyksenä vaimollesi vai luuletko hänen aavistelevan tulevaa eroa?
Mutta rohkea rokan syö ja nostaa kissan pöydälle. Ehkä voit ottaa asian puheeksi ja sanoa, ettet rakasta enää sillä tavoin kuin aviopuolisoa tulee rakastaa. Voithan verrata, että fiiliksesi tuntuvat kuin siskon kanssa eläisit. Sitten vaan alat järkkäilemään eroa.
Kauanko olette olleet yhdessä? Ja ilman draamaa vaikea erota, ei voi erota ystävinä, koska ystävät ei eroa.
Hän romahtaa ero tilanteessa, joten tulee kaikki ne tunteet, suru, viha ja katkeruus. Sitten riippuu kuinka hyvin hoidat ja otat tunteet vastaan, niin sitten sitä vähemmän avioerojuristit teitä ryöstää. Yleensä omaisuus menee lakimiesten laskuun, jos ei yhtään osata puhua ja järkeillä. Koita miettiä omaisuuden jako etukäteen ja ota vaimosi sovinnollisesti huomioon koko ajan. Älä tee pikaeroa.
Vierailija kirjoitti:
Voitko vaan kysyä siltä että haluaisiko hän erota? jos haluaa niin siitä sitten vaan.
Tämä olisi helppo ratkaisu, mutta hän haluaa lapsia minun kanssa, joten hyvin epätodennäköistä, että haluaa erota.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko keskustelleet asiasta, kuten aikuiset ihmiset? Eli oletko tuonut hänelle tietoon, että sinua häiritsee asiat x ja y ja miten saataisiin kompromissi?
En usko että keskustelua auttaa enää tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Hän romahtaa ero tilanteessa, joten tulee kaikki ne tunteet, suru, viha ja katkeruus. Sitten riippuu kuinka hyvin hoidat ja otat tunteet vastaan, niin sitten sitä vähemmän avioerojuristit teitä ryöstää. Yleensä omaisuus menee lakimiesten laskuun, jos ei yhtään osata puhua ja järkeillä. Koita miettiä omaisuuden jako etukäteen ja ota vaimosi sovinnollisesti huomioon koko ajan. Älä tee pikaeroa.
Meillä ei ole juurikaan omaisuutta, joten jaettavaa ei ole. Omasta puolesta olen valmis muuttamaan pois ja jättämään kaiken sen pienen omaisuuden vaimolleni.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olette olleet yhdessä? Ja ilman draamaa vaikea erota, ei voi erota ystävinä, koska ystävät ei eroa.
Yhdessä oltu viisi vuotta, kaksi vuotta naimisissa.
Olet itse käsitellyt asiaa jo ainakin puoli vuotta. Jostain käsittämättömästä syystä hiljaa, puhumatta puolisollesi. Et voi olettaa hänen olevan heti samalla viivalla sinun kanssasi. Asia tulee olemaan hänelle shokki ja herättää varmasti kaikenlaisia tunteita. Sellaista elämä on. Sinun pitää se vaan kestää, koska olet alunperin päätynyt tuollaiseen ratkaisuun käsitellä asiaa yksin.
Nyt rohkeasti kerrot tunteistasi ja katsot mitä seuraa.
Kerrot vain ja vaikka tänään. Sanot ettet enää rakasta. Sille ei mitään voi, siitä ei ole oikeutta suuttua tai loukkaantua. Todennäköisesti hän tivaa onko sinulla uusi rakas. Vastaa kysymyksiin. Älä herätä mitään toivoa eli halaa tai lässytä ystävyydestä tai mistään. Ala heti järjestellä käytännön asiat ym.
Vähimmällä draamalla selviät, kun hankit itsellesi oman asunnon, johon muutat joku päivä kun vaimosi on töissä tms. poissa kotoa. Sitten vain avioerohakemus vetämään, ja estät vaimosi puhelut ja somet.
Saat olla tyytyväinen, että teillä ei ole vielä lapsia. Katkera ja pettynyt ex-vaimo, joka ei osaa ajatella asiaa lasten kannalta, saattaa heittäytyä todella hankalaksi ja käyttää lapsia koston välikappaleena.
Myöhäistä pohtia draamattomuutta, kun itse olet jo asian päättänyt ja vaimosi on autuaan tietämätön ja suunnittelee kanssasi lisääntymistä. Olisi kannattanut ottaa asiat puheeksi jo silloin, kun sinusta alkoi tuntua siltä, ettet rakasta vaimoasi. Kunhan nyt haluaisit vain pyyhkiä hänet siististi elämästäsi, kuin pölyhahtuvan hihalta.
Olet ansainnut kaiken sen draaman, itkun, raivon ja syytökset, mitkä ovat päällesi tulossa.
No tunnustapa ap, että olet ihastunut johonkin toiseen ja sen vuoksi entisestä on alkanut näkyä huonoja puolia. Kertoisit nyt edes meille ne huonot puolet, joita on alkanut näkyä. Voiko puolisosi olla työuupunut?