Tuleeko akateemisten lapsista helpommin akateemisia?
... Ja miksi näin? Ei mitään akateemiset vs. duunarit haukkumiskisaa kiitos, haluan vain kuulla näkemyksiä tähän asiaan :)
Kommentit (107)
Vanhempien koulutus vaikuttaa. Meidän suvussa viidessä polvessa vain akateemisia ja mun mummun mummu oli yks Suomen ensimmäisiä väitelleitä naisia.
Mun vanhemmat ei ole akateemisia mutta yksi sukulainen on, ja hänen kauttaan sain kesätyön yliopistolta ja se sai minut vaihtamaan unelma-alani AMK-alasta yliopistoalaan. Joten ehkä jotenkin tällä tavoin. En olisi tullut ajatelleeksi koko työtä jos sukulaiseni ei olisi maininnut siitä. Ja ennen kuin joku sanoo, hain siihen työhön samalla tavalla kun muutkin eikä kukaan valinnut minua koska olen kollegan sukulainen. Mutta ilman tätiäni en olisi koskaan tiennyt koko työstä.
Vaihtelee. Omien vanhempieni isovanhemmista toinen isoäiti ja toinen isoisä olivat akateemisia, vanhemmistani vain äiti ja meistä lapsista kaksi kolmesta valmistui maisteriksi. Minun ja sisarusteni lapsista osa on mennyt AMK:iin, osa yliopistoon. Kukaan ei ole jättänyt kuitenkaan lukiota väliin ja AMKilaisillakin on ollut kiinnostusta itsensä sivistämiseen ja oikeakielisyyssääntöjen omaksumiseen.
Tilastojen valossa; kyllä tulee.
ei välttämättä, rakkaus toisiaan kohtaan sen päättää.
silloin kun on löytänyt ihanan naisen ja nainen elämänsä miehen (toivottavasti) ehkä sitä ajattelee ensin toisiaan.
hami4
Joo, ainakin omat vanhempani pakottamalla pakottivat minut lukioon, ja sieltä menin sitten yliopistoon. Tosin eivät kaikki tietenkään näin tee,
Näinhän se näyttäisi olevan. Itse akateemista tutkintoa tekevänä edustan "poikkeuksia", isovanhemmat täysin kouluttamattomia ja omat vanhemmat opisto-tason käyneitä (silti kovin keskiluokkaiseen asemaan päätyneitä). Ilmapiiri on kotona aina ollut vahvasti opiskelun tärkeyttä painottava ja korkeakouluopintoihin kannustava.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 23:32"]
No itse olen akateeminen mutta vanhemmat ja veli eivät sitten ollenkaan...
[/quote]
Oletko varma? Luulisi akateemisen osaavan lukea otsikon
Mä olen mun perheestä ensimmäinen akateeminen, mutta taidan ainoaksi jäädäkin.
En usko että äly on ongelmana, kyllä duunareissa ja heidän lapsissaan on fiksuja. Kyse on valinnasta, ja usein on helpompi valita nuorena ala, joka on tuttu -- pätee siis sekä siihen että amislaisen lapsi menee amikseen, akateemisen akateemiselle alalle.
Ja tietysti akateemisilla aloilla pitää olla suhteita ja rahaakin että pärjää. Jos nuoresta asti haluaa vieläpä tieteelliselle alalle niin kotoa pitäisi saada paljon tukea ja kannustusta, vaikkei tiedollisesti tai suhteilla voitaisi tukea. Mulle lähinnä naurettiin aina kotona koska olin lapsesta asti "hajamielinen professori".
Vaikea on ollut yksin taistella eteenpäin, onneksi mulla on nykyään pari akateemista tuttua, jotka ovat tukeneet ja kannustaneet, muuten en olisi tässä omalla unelma-alallani.
Puoltavia asioita:
-kodin arvomaailma, esim. sivistys ok, tietynlaiset harrastukset hyväksytään, lukemista arvostetaan, odotukset, että lapsi valitsee alan kykyjensä mukaan
-yleensä älykkyyskin periytyy
-myös akateemisten vanhempien kautta perheen ystäväpiirissä ja tekemisissä voi olla myös tuttuus, jota kohtaan lapsi sitten tuntee vetoa eikä hakeudu täysin erilaisiin piireihin
Toisaalta: kuitenkin keskiluokkaisessa tai hyvätuloisessa kodissa, jossa on kannustavat vanhemmat, yleensä lasta kuitenkin kannustetaan siihen, mikä häntä kiinnostaa eli lapsesta ei väkisin yritetä saada akateemista, jos hänellä ei ole siihen taipumuksia.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 23:27"]
geenit... älykkyys periytyy
[/quote]
LOL, ketkä sossuvammaiset eivät usko geeneihin????
alapeukuttajia enemmän.
mistä lähtien kaikki muut ihmisen piirteet peritytyvät mutteivat aivot???
Molemmat vanhempani ovat ekonomeja (molemmat väitelleitä), molemmat veljeni juristeja, minä olen sairaanhoitaja (ja erittäin ylpeä siitä). Pääsin eka yrittämällä viime vuonna yliopistoon.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 23:29"]
On ihan tutkittu juttu. Varmaan syinä mm esimerkin voima, koulutuksen arvostus Kajo ihan se, että vanhemmat paavi ehkä helpommin auttaa lastaan koulujutuissa
[/quote] Hörähdin. Nyt selvisi miksei mulla koulunkäynti suju kun paavi ei käy auttamassa.
Hyvin pienessä otannassa (tuttavapiirini) olen huomannut, että kouluttamattomien, työttömien ja duunareiden perheissä ei lueta lapsille satuja ja kirjoja eikä suhtauduta kouluun myönteisesti. Lasten annetaan lintsata ja haukutaan opettajia lasten kuullen, ei seurata läksyjen tekemistä, uskotaan lapsen suusta kaikki jne. Sen sijaan pitemmälle kouluttautuneilla on paljon positiivisempi suhtautuminen koulunkäyntiin, lasta kannustetaan läksyissä, lapsille luetaan paljon ja annetaan muutenkin sellainen kuva, että koulunkäynti kannattaa. En sano, että akateemisten lapsista tulee akateemisia, mutta ainakin he kouluttautuvat.
Itse olen huomannut, että monet akateemiset ystävättäreni ovat olleet pettyneitä, jos lapsi ei ole yliopistosta kiinnostunut.
Minä puolestani kannustin lastani alalle, jolle hänellä oli taipumuksia ja sen koulutus sattui olemaan peruskoulupohjalta ammattioppilaitoksessa, siitä huolimatta, että minä ja mieheni olemme maistereita.
Ja kaikilla aloilla tarvitaan suhteita ja verkostoja.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 23:50"]
Näinhän se näyttäisi olevan. Itse akateemista tutkintoa tekevänä edustan "poikkeuksia", isovanhemmat täysin kouluttamattomia ja omat vanhemmat opisto-tason käyneitä (silti kovin keskiluokkaiseen asemaan päätyneitä). Ilmapiiri on kotona aina ollut vahvasti opiskelun tärkeyttä painottava ja korkeakouluopintoihin kannustava.
[/quote]
En luokittelisi sinua "poikkeuksellisiin". Valtavan osan nykyisten akateemisten isovanhemmista ei ole saanut koulutusta. Suomessa koulutuksen saamismahdollisuus on kasvanut paljon parin sukupolven aikana. Olisihan se surullista, jos nykyäänkin akateemisen koulutuksen saisi vain muutaman suvun edustajat.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 23:29"]
On ihan tutkittu juttu. Varmaan syinä mm esimerkin voima, koulutuksen arvostus Kajo ihan se, että vanhemmat paavi ehkä helpommin auttaa lastaan koulujutuissa
[/quote] Hörähdin. Nyt selvisi miksei mulla koulunkäynti suju kun paavi ei käy auttamassa.
[/quote]
Heh, mukava jos toin iltaan piristystä. Odotan itsekin yhä vierailua Vatikaanista, josko saisin apua tuohon esseen nakutteluun
Nykyään akateeminen on yhtä kuin työtön aika useasti...
No itse olen akateeminen mutta vanhemmat ja veli eivät sitten ollenkaan...