Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys anestesiasta eli nukutuksesta

Vierailija
16.03.2015 |

Olin leikkakauksessa vastikään. Kaikki kertoivat etukäteen, että kun menen leikkuriin, laitetaan tippa suoneen ja sitten maski naamalle, josta hengitetään anestesiakaasua (lääkäri pyytää laskemaan 10 takaperin jne ja sitten pian olet jo unessa). Minun viimeinen muistikuvani on kuitenkin se kun lääkäri laittoi kanyylin suoneen (en muista mitään maskeja tms). Ja ihan yleisanestesiasta ja usean tunnin leikkauksesta kyse. Heräsin heräämöstä happimaski naamalla. Voiko nukuttaa myös ilman kaasua? Vai laittoiko lääkäri kaasumaskin naamalleni vasta myöhemmin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä unilääkkeet laitetaan suoneen aluksi ja siitä maskista tulee silloin vain happea. Usein myös esihapetetaan, eli pyydetään hengittämään sitä happirikastailmaa hieman enemmän. Sitten nukahtamisen jälkeen unta voidaan ylläpitää anestesiakaasuilla tai sitten suonensisäisillä unilääkkeillä. Joka tapauksessa unilääkettä annostellaan koko leikkauksen ajan joko kaasuna tai nestemäisenä suoneen. Muistiaukko on usein jonkin verran pidempi. 

Vierailija
2/10 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin meni kanyylin kautta, muistan nukahtamista edeltävältä hetkeltä ikävän tunteen kädestä, kirvelyä tai vastaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli luultavasti olen saanut kaasua maskista, en vaan muista siitä mitään? T. Ap

Vierailija
4/10 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten nukutettu pelkästään suonen sisäisellä lääkkeellä? Lääkäri kuitenkin kertoi laittavansa minulle hengitysputken, mutta että siitä minä en tule tietämään mitään.

Vierailija
5/10 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 01:28"]Eli luultavasti olen saanut kaasua maskista, en vaan muista siitä mitään? T. Ap
[/quote]

Luultavasti olet saanu aneaineet suoneen, jonka jälkeen intuboitu ja leikkaus aloitettu.

Vierailija
6/10 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anestesian aloitus tehdään lähes poikkeuksetta suonensisäisellä läälleellä (99%) propofoli. Sen jälkeen useimmiten jatketaan kaasumuotoisella lääkleellä jos leikkaus on vähänkin pitempi. Joka tapauksessa anestesian aloitusta ei melkein koskaan muista. Tulee blackout.

Vierailija
7/10 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 01:30"]

Tai sitten nukutettu pelkästään suonen sisäisellä lääkkeellä? Lääkäri kuitenkin kertoi laittavansa minulle hengitysputken, mutta että siitä minä en tule tietämään mitään.

[/quote]

Joo se putki on intubaatioputki, jonka avulla sut yhdistetään hengityskoneeseen, joka hoitaa sun puolesta hengittämisen leikkauksen aikana.

Vierailija
8/10 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni on pöllyssä jo esilääkityksestä ja siksikin muisti pätkii.

Vierailija
9/10 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö ihminen hengitä itse leikkauksen aikana? Minä luulin, että hengittää, ja että tuo putki on siltä varalta, että tulee jotain ongelmia ja että sen kautta voi antaa sitä anestesiakaasua... t. ap

Vierailija
10/10 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 08:04"]Siis eikö ihminen hengitä itse leikkauksen aikana? Minä luulin, että hengittää, ja että tuo putki on siltä varalta, että tulee jotain ongelmia ja että sen kautta voi antaa sitä anestesiakaasua... t. ap
[/quote]

Ei hengitä jos annetaan lihasrelaksanttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä