Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko akateemisten lapsista helpommin akateemisia?

Vierailija
15.02.2015 |

... Ja miksi näin? Ei mitään akateemiset vs. duunarit haukkumiskisaa kiitos, haluan vain kuulla näkemyksiä tähän asiaan :) 

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateemisesti koulutettu (historia) ja työskentelen tällä hetkellä tutkijana. Öisin teen hoitoalalla keikkatöitä pari kertaa viikossa,  jotta saan lapsille leivän pöytään. Molemmat vanhempani ovat akateemisesti koulutettuja. Ovat virkamiehiä ja parempipalkkaisia kuin minä. Jäävät molemmat eläkkeelle muutaman vuoden päästä viroistaan.

Vierailija
2/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on palsta täynnä muka todella fiksuja akateemisia ihmisiä, jotka ei kuitenkaan osaa tehdä kunnolla noita lainauksia! Onko oikeasti pakko kopioida joka viestiin ne kaikki aikaisemmat lainaukset, niin että ketjusta tulee ihan älyttömän pitkä ja vaikealukuinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/opintomenestys_periytyy_muttei_vain_alykkyyden_kautta

Koska opintomenestys selittyy 62%:sti perinnöllisillä tekijöillä, on todennäköisempää, että akateemisen äidin lapsesta tulee akateeminen. Mutta täytyy muistaa, että se 38% selittyy edelleen ympäristön vaikutuksella. Tämä tarkoittaa, että vähemmän älykkäät vanhemmat voivat saada akateemiseksi kouluttautuvan lapsen. Lisäksi täytyy muistaa, että akateeminen ei merkitse aina myöskään älykkyyttä tai ei-akateeminen koulutustausta älyn puutetta. Ennen ihmisten mahdollisuudet opiskella olivat aivan erilaiset. Kodin opiskelumyönteinen ilmapiiri edesauttaa lapsen menestyksekästä opintietä. Koulutukseen negatiivisesti suhtautuvien ja alaluokkaisten vanhempien lapsista harvempi pääsee sosiaaliseen nousukiitoon tai akateemiselle uralle. Poikkeuksia on.

Vierailija
4/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Itse olen akateemisen perheen ja suvun jälkeläinen, joka valitsi aivan duunarin elämän, suhteellisen hyväpalkkaisen kylläkin.
Olen pohtinut tätä asiaa ja tullut siihen tulokseen, että sukupolvien yli akateemisessa kasvuympäristössä ei sitä koulutustasoa korosteta tai nosteta jalustalle, kuten ehkä nousukkaamassa ympäristössä tehdään.
Sosiaalisesti alemmassa ympäristössä taas katsotaan akateemista ympäristöä ylöspäin, joten pyrkimys siihen suuntaan on ymmärrettävä.
Itse siis luulen olevani "sosiaalisessa lokerossani" juuri siitä syystä, että se akateemisuus ei koskaan lapsuudessa ollut mikään "the juttu" jonka olisin mitenkään edes tiedostanut?
Olen elämääni hyvinkin tyytyväinen, eikä valintojani ole koskaan väheksytty tms.

Vierailija
6/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan kiistatta on näin: Akateemisten lapset opiskelevat. Kaikkein määräävin seikka on äidin koulutustaso. Se heijastuu myös jo lasten koulumenestykseen.

Vierailija
7/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuminen koulutukseen ja kouluun on eri kuin monissa ei-akateemisissa perheissä . Sitä arvostetaan enemmän kuin esim.  Jakomäen työttömyyslähiössä.

Mutta kyllä ei-akateemisten lapset menevät yliopistoon kuten minun perheessä, minä ja veljeni ollaan molemmat maistereita.  Ero voi olla siinä, että duunariperheissä mennään lähimpään yliopiston opiskelemaan opettajaksi tai muuhun perusduuniin, kun akateemiserheissä uskalletaan lähteä merta edemmäs kalaan ja vähän 'uskaliaimmille' aloille(?) vanhemmilla on myös mahdollisuus tukea pitkiä opintoja sekä asumista vieraalla paikkakunnalla.

Vierailija
8/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on tyypillinen ammatti, jonka opiskelee työläistaustainen. Hänelle se on uranousu ja avain alempaan keskiluokkaan. Akateemisen perheen lapselle se taas on tason lasku.

Vierailija
9/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 18:37"]

Opettaja on tyypillinen ammatti, jonka opiskelee työläistaustainen. Hänelle se on uranousu ja avain alempaan keskiluokkaan. Akateemisen perheen lapselle se taas on tason lasku.

[/quote]

Opettaja on aivan hyvä keskiluokkainen ammatti, kuten myös esimerkiksi sairaanhoitaja, insinööri jne.

Vierailija
10/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Hyvä tavallinen keskiverko keskiluokan ammatti.

Se on niitä akateemisia aloja, joihin hyvin voi nousta alemmasta luokasta. Se on tosiaan jopa nykyään akateeminen, toisin kuin sairaanhoitaja ja insinööri.

Vierailija
11/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa lapsillenne paljon ihan pienestä pitäen, viekää sitä muskariin, soittotunneille tai kuoroon, pitäkää huoli että se nukkuu tarpeeksi, liikkuu 2h päivässä ja syö säännöllisesti oikeaa ruokaa ja ihme ja kumma: teillä kasvaa fiksu lapsi aivan sama mikä koulutus itsellänne on.

Vierailija
12/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seura ja koulu vaikuttavat myös paljon. Esim. Syk Helsingissä "kasvattaa helpommin akateemiseksi", koska ympärillä on koulunkäynnistä kiinnostuneita nuoria. Myös vanhemmat ovat usein akateemisia, ainakin toinen heistä. Oppikasaines on jo hakukokeilla valittu kolmannelle luokalle.

Vierailija
13/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 23:29"] On ihan tutkittu juttu. Varmaan syinä mm esimerkin voima, koulutuksen arvostus Kajo ihan se, että vanhemmat paavi ehkä helpommin auttaa lastaan koulujutuissa [/quote] Hörähdin. Nyt selvisi miksei mulla koulunkäynti suju kun paavi ei käy auttamassa. [/quote] Heh, mukava jos toin iltaan piristystä. Odotan itsekin yhä vierailua Vatikaanista, josko saisin apua tuohon esseen nakutteluun

[/quote]

Mutta entä tuleeko paavien lapsista todennäköisemmin paaveja kuin ei-paavien?

Vierailija
14/107 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän monet tutkimukset osoittavat, että akateeminen koulutus periytyy edelleen. Yksilötasolla on sitten paljon vaihtelua, miten käy. Omassa tuttavapiirissäni on enimmäkseen akateemisesti koulutettuja ja suuri osa on tohtoreitakin. Taustat kuitenkin vaihtelevat paljon: on umpiakateemisissa ja duunaritaustaisissa suvuissa kasvaneita.

Itse olen kasvanut duunarikodissa, jossa innostettiin lukemaan ja luettiin lapsille joka päivä, vietiin harrastuksiin (mm. pianotunneille), liikuttiin ja elettiin terveellisesti ja keskusteltiin yhteiskunnallisista asioista. Hyvää koulumenestystä ei varsinaisesti vaadittu, mutta vanhempani kuitenkin olettivat, että koulunkäyntini sujuu omalla tasollani ilman suuria notkahduksia. Kun tuli koulutusvalintojen aika, minulle oli yllätys, että varsinkaan äitini ei tukenut oikeastaan lainkaan hakeutumistani ensin lukioon ja sitten yliopistoon. Taustalla oli ehkä osin epärealistisia käsityksiä siitä, mitä akateeminen koulutus vaatii. Kyllähän se tietysti vaatii kohtuullista älykkyyttä ja hyviä opiskelutaitoja muttei mitään ihan poikkeuksellista älykkyyttä kuitenkaan. Jos vanhemmat ovat itsekin akateemisia, heillä on todennäköisesti huomattavasti realistisempi käsitys akateemisen koulutuksen vaatimuksista ja he uskaltavat siten kannustaa lapsiaan yliopisto-opintoihinkin. Toisaalta arvelen, että äitini pelkäsi, että akateeminen koulutus vieraannuttaisi minut lapsuudenkodistani. Näin ei tietenkään käynyt, pikemminkin päinvastoin. Arvostan todella paljon lapsuudenkotiani ja sitä, että sain kasvaa ympäristössä, joka tuki monipuolisesti tasapainoista kehittymistäni. Ja toisaalta vältyin kaikenlaiselta akateemiselta ja pikkuporvarilliselta pönötykseltä.

Vierailija
15/107 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Tutkittu juttu. Varsinkin äidin koulutus periytyy.

Vierailija
16/107 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan Mustanaamio poistuu viidakosta ja kulkee kaupungin kaduilla kuin kuka tahansa meistä.

Vierailija
17/107 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

geenit... älykkyys periytyy 

Vierailija
18/107 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mut meillä molemmat vanhemmat akateemisia, lapsista ei kukaan. Kolme sisarusta, minä mukaanluettuna

Vierailija
19/107 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tutkittu juttu. Varmaan syinä mm esimerkin voima, koulutuksen arvostus Kajo ihan se, että vanhemmat paavi ehkä helpommin auttaa lastaan koulujutuissa

Vierailija
20/107 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 23:29"]On ihan tutkittu juttu. Varmaan syinä mm esimerkin voima, koulutuksen arvostus Kajo ihan se, että vanhemmat paavi ehkä helpommin auttaa lastaan koulujutuissa
[/quote]

Hahaa ei siis paavi vaan että vanhemmat osaavat!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi