Aion irtisanoutua ja jäädä tyhjän päälle
Olen 44-vuotias perheenäiti. Lapsen viikko viikko systeemillä. Olen noim 3v pohtinut irtisanoutumista vakkari virasta valtiolla. En enää koe ns. yhteyttä työelämään, en työhön en työyhteisöön en mihinkään.
En myöskään halua heti työelämään takasin. Haluaisin pitää ainakim 2-5v vapaata. Kaksi tutkintoa takana, väsymys, ruuhkavuodet. Ajatus siitä että jättäisin kaiken ja lähtisin alusta miettimään mitä minä haluan. Ihan ekana haluan olla lasten kanssa vielä kun he tarvitsevat minua paljon. Olen ns. vanha äiti, yksi ei ole edes koulussa vielä.
Miltä kuulostaa? Onko samoja mietteitä? Rohkeutta vaatii jäädä tyhjän päälle. Rahat tulee riittämään mutta mitään matkoja emme voi tehdä.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein saman ratkaisun kuin ap. En ole katunut hetkeäkään. Työyhteisöistä tulee herkästi aikuisten hiekkalaatikkoja, näkymät rajoittuvat siihen, vaikka koko avara maailma on oikeasti ympärillämme.
Mitä siellä avarassa maailmassa tyhjätaskuna tekee?
Samaa kuin työelämässä tyhjätaskuna matalapalkka-alalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein saman pari vuotta sitten 37-vuotiaana. Irtisanouduin sihteerin hommista. Oon saanut siitä asti YTK:n päivärahaa (toki alkuun oli 3kk karenssi).
Yksi ainut työhakemus piti lähettää viime kesänä työkkärin "pakottamana", mutta ei kokemusta kassahommista, joten ei valittu :)
Mua kiinnostaa remontoiminen, joten ajattelin hakeutua työkkärin sisärakennusalan koulutukseen mikä kestää vähän alle vuoden. Tarkoitus on sen jälkeen itse remontoida omaa asuntoa. Sit kun ytk:n päivät loppuu joskus reilun vuoden päästä niin pärjään kyllä minimi työttömyysetuudellakin kun menot on pienet.
Mitäköhän sinäkin satuilet. Ansiosidonnaisen kestoa on leikattu huomattavasti. Sitä saa maksimissaan pari vuotta. Eli sulla on päivät käytetty ja edessä herääminen harmaaseen arkeen peruspäivärahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein saman pari vuotta sitten 37-vuotiaana. Irtisanouduin sihteerin hommista. Oon saanut siitä asti YTK:n päivärahaa (toki alkuun oli 3kk karenssi).
Yksi ainut työhakemus piti lähettää viime kesänä työkkärin "pakottamana", mutta ei kokemusta kassahommista, joten ei valittu :)
Mua kiinnostaa remontoiminen, joten ajattelin hakeutua työkkärin sisärakennusalan koulutukseen mikä kestää vähän alle vuoden. Tarkoitus on sen jälkeen itse remontoida omaa asuntoa. Sit kun ytk:n päivät loppuu joskus reilun vuoden päästä niin pärjään kyllä minimi työttömyysetuudellakin kun menot on pienet.
Mitäköhän sinäkin satuilet. Ansiosidonnaisen kestoa on leikattu huomattavasti. Sitä saa maksimissaan pari vuotta. Eli sulla on päivät käytetty ja edessä herääminen harmaaseen arkeen peruspäivärahalla.
Mikä vika siinä on? Pienelläkin pärjää kun osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli täydet 500 päivää päivärahaa. Irtisanouduin tarkalleen ottaen juuri ennen koronaa, joten maaliskuussa tulee 2 vuotta. Ja koronan takia tuli 6kk extraa jolloin päivärahat ei vähentyneet :)
T. Se 37v (nyt 39v)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli täydet 500 päivää päivärahaa. Irtisanouduin tarkalleen ottaen juuri ennen koronaa, joten maaliskuussa tulee 2 vuotta. Ja koronan takia tuli 6kk extraa jolloin päivärahat ei vähentyneet :)
T. Se 37v (nyt 39v)
Tarkistin ja se olikin 400 päivää, mutta edelleen 180 päivää jäljellä yllä mainitusta syystä.
T. Se 37v
Kunhan et elätä itseäsi muiden tienaamilla rahoilla ts. Kelan tuilla ja muilla vastaavilla vaan esim. säästöilläsi.
Pakollinen kirjoitti:
Kunhan et elätä itseäsi muiden tienaamilla rahoilla ts. Kelan tuilla ja muilla vastaavilla vaan esim. säästöilläsi.
Miksei? Sitä vartenhan nuo tuet on että niitä käytetään.
Pakollinen kirjoitti:
Joku muu motivoituneempi työllistyy.
jos rahaa riittää niin eihän se ole TYHJÄN päälle jäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Millä meinasit elää? Irtiotto ja oman elämän valintojen kyseenalaistaminen ajoittain on ihan hyvä. Se vaan kannattaa toteuttaa fiksusti. Suosittelen virka-/opinto-/vuorottelu- tai hoitovapaata, jolloin ei tarvitse heittäytyä tyhjän päälle. Irtisanoutuminen voi nyt tuntua hyvältä ja vapauttavalta, mutta ei se työttömänä olokaan herkkua ole.
Toiset käyttää säästöjä tai vaikka perintörahoja. Itse käytin jälkimmäisiä kun pidin vuoden tauon. Sitten alkoikin korona ja siirryin etätöihin ja samalla tiellä edelleen. Näin introvertille tämä etäryö menee melkein lomasta: riittää kun saa hommat tehtyä päivän aikana, muuten kukaan ei kyttää kellonaikoja. Ja töitä voi tehdä missä vain, kunhan yhteydet toimii.
Ainahan elämä on pohjimmiltaan tyhjän päällä. Jos lähdet tuolle linjalle niin ymmärrä sitten saman tien, ettei kysymys ole siitä mitä sinä haluat. Elämä vaan kuljettaa ei siinä auta vastustella menee vaan virran mukana niin pitkälle kuin se vie. Sitten voit joutessasi katsella non-dualistisia videoita YouTubessa.