Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaverisynttäreillä odotetaan jopa 30–50 euron lahjoja"

Vierailija
23.11.2021 |

Iltasanomissa tänään

”Pitää laittaa Visa vinkumaan tai tinkiä ruoasta” – suomalaiset avautuvat lasten kaverisynttäreistä, jotka käyvät kalliiksi kukkarolle

Lasten kaverisynttärit aiheuttavat paineita monelle vanhemmalle, selviää Ilta-Sanomien kyselystä. ”Odotetaan jopa 30–50 euron lahjoja”, eräs vanhempi harmittelee. https://www.is.fi/perhe/art-2000008413624.html

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa? Synttärithän ovat vain kerran vuodessa eikä lapsena niitä monta ole.

Sinä olet varmaan se, joka teki tänne useamman keskustelun lapsesi synttäreistä ja lahjavuoresta, minkä ostit hänelle.

Vierailija
42/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kuusivuotiaalla kaverisynttärit Leo's Leikkimaassa kuukausi takaperin. Vähän hämmennyin niistä lahjoista, joita lapsi sai. Ei mitään 30 euron lahjoja onneksi, mutta lähempämä 20 euroa kuitenkin. Kaikki tosi kivoja, ja todella osuvia, ja ei yhtään heti rikkimenevää krääsää. Lapsi sai siis Lego Friends - juttuja ja Schleich - heppajuttuja ja muutaman muun kivan lahjan. 

Jäin miettimään, että toivottavasti synttäripaikka ei tuonut vanhemmille paineita lahjojen suhteen. Se ei todellakaan ollut tarkoitus, sillä halusin aikuisten oikeasti vain itse päästä helpolla tänä vuonna. Ja mitä kavereille ollaan itse ostettu lahjoja, ne on olleet aina 10-20 euroa, riippuen vähän saajasta (lapsen parhaalle kaverille vähän spessumpi lahja). En ole ottanut näistä koskaan paineita, vaan tehnyt niin kuin itse parhaaksi näen. Olen myös yrittänyt lapsilleni opettaa, että tärkeintä on että se ystävä pääsee paikalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Et ole vanhemp7, kun et ymmärrä- lapsilla voi olla 10 -20 kaverisyntyärit vuodessa, jos kahjan arvo pitää olla 50€, tekee se silloin 500-1000€/vuosi!

Vierailija
44/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että lapset on tottuneet saamaan lahjoja rakkauden sijaan. Vanhempien käytöksellä on suuri vaikutus, nämä vanhemmat on varmaan jotain urakeskeisiä tyyppejä, jotka vähät välittää muista ja omista lapsistaan.

Vierailija
45/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta siitä, että lasta olisi kiusattu sen takia, että antoi 2e lahjan, koska vanhemmilla ei ollut enempään varaa?

Oma lapseni sai kerran yhdeltä kaverilta sarjakuvalehden ja suklaapatukan. Tiesin, että perheellä oli rahallisesti tiukkaa. Lahja oli silti tosi kiva, eikä lapseni tai muut vieraat olleet moksiskaan.

Vierailija
46/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tuollaiseen koskaan törmännyt vaikka kaverisynttäreitä on tässä juhlittu jo vuosia. Kaikki harrastaa sellaisia n. 10 euron lahjoja.

Sama täällä. Pieniä, edullisia lahjoja ostettu ja saatu aina kaverijuhlilla. Lapset ovat 10v ja 8v, eli "muutamista" juhlista kokemusta. Parhaat bileet on ollu sellaisia missä lapset ovat leikkineet pihalla ja grillanneet vaahtokarkkeja ja syöneet pikkunaposteltavia. Ei mitään hienostelua

Ja meidän pitäisi olla niitä kultalusikka takalistossa syntyneitä hienostelevia rantaruåttalaisia.

Vierailija
47/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan tuota juttua usko. Lapset ei aina ymmärrä mitä mikäkin maksaa ja vanhemmat voi opastaa jälkikasvuaan hinnoista. Omanikin on toivonut kallista lahjaa tajuamatta mitä sellainen mahtaa maksaa. Onneksi vanhemmat oli ymmärtäneet laittaa rajat järkevästi.

Vierailija
48/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusta siitä, että lasta olisi kiusattu sen takia, että antoi 2e lahjan, koska vanhemmilla ei ollut enempään varaa?

Oma lapseni sai kerran yhdeltä kaverilta sarjakuvalehden ja suklaapatukan. Tiesin, että perheellä oli rahallisesti tiukkaa. Lahja oli silti tosi kiva, eikä lapseni tai muut vieraat olleet moksiskaan.

En tiedä. Lapseni on saanut ihan vastaavan. Joissakin perheissä lapset maksaa kaverilahjat viikkorahoistaan, joten eihän ne monen euron arvoisia lahjoja kykene ostamaan. Eikä tarvitse. Kaikkea mitä joku keksii vaatia, ei tarvitse alkaa toteuttaa.

Vierailija
49/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempana koen, että me vanhemmat ostamme ne toivotuimmat lahjat, jotka ovat kenties ne arvokkaimmatkin.

Kaverin ostaman lahjan tulee olla arvoltaan max 10 €.

Toivottavasti kukaan vanhempi ei "maksata" kavereiden kustannuksella lahjoja. No, asia on ehkä eri jos perhe on todella vähävarainen (työttömyyttä). Mutta eipä näitä vastoinkäymisiä mainosteta.

Vierailija
50/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on saanut hyvin erilaisia lahjoja - joku toi tosi kalliin legopakkauksen (mistä tosin itse arvelin, että kyseessä on esim. itse tuplana saadun lahjan eteenpäin kierrättäminen, koska ei olisi mitään järkeä ostaa muuten niin kallista lahjaa), joku sitten taas karkkipussin. Oman lapseni suosikkilahjoja olivat juuri kallein ja halvin, eli karkkipussit ja se legopakkaus. Ei ole hintatietoinen, eikä dissannut kenenkään lahjaa.

Vierailija
51/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei odoteta, täällä Pohjois-Pohjanmaalla ainakaan. Muutoinkin ihmisillä on järki päässä toisin kuin etelän typeryksillä. Ps. Me täällä asumme tilavasti omakotitaloissa puhtaassa ilmassa ilman mammuloita ja isompaa rikollisuutta.

Vierailija
52/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kuusivuotiaalla kaverisynttärit Leo's Leikkimaassa kuukausi takaperin. Vähän hämmennyin niistä lahjoista, joita lapsi sai. Ei mitään 30 euron lahjoja onneksi, mutta lähempämä 20 euroa kuitenkin. Kaikki tosi kivoja, ja todella osuvia, ja ei yhtään heti rikkimenevää krääsää. Lapsi sai siis Lego Friends - juttuja ja Schleich - heppajuttuja ja muutaman muun kivan lahjan. 

Jäin miettimään, että toivottavasti synttäripaikka ei tuonut vanhemmille paineita lahjojen suhteen. Se ei todellakaan ollut tarkoitus, sillä halusin aikuisten oikeasti vain itse päästä helpolla tänä vuonna. Ja mitä kavereille ollaan itse ostettu lahjoja, ne on olleet aina 10-20 euroa, riippuen vähän saajasta (lapsen parhaalle kaverille vähän spessumpi lahja). En ole ottanut näistä koskaan paineita, vaan tehnyt niin kuin itse parhaaksi näen. Olen myös yrittänyt lapsilleni opettaa, että tärkeintä on että se ystävä pääsee paikalle. 

Kaikki vanhemmat eivät ole kauhean kekseliäitä eikä heillä ole aikaa miettiä lahjoja niin paljon. Silloin on helpompaa mennä jonnekin Citymarkettiin, napata sieltä sellainen vajaan 20 euron legopaketti, kirja tai askartelupakkaus, kuin lähteä etsimällä etsimään kivaa halvempaa lahjaa, joka ei kuitenkaan olisi turhaa krääsää. Näin olen itsekin tehnyt. Mielelläni ostaisin n. kympin tai vähän yli maksavan lahjan, mutta usein päädyn melkein 20 euron lahjaan kun en vaan oikein keksi ja löydä mitään halvemmalla. Lapsi ei halua joka kaverille viedä tussipakettia.

Eli aina ei ole syynä se, että mietitään rahaa, vaan halutaan hoitaa lahja-asia helpolla.

Vierailija
53/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt taas vähän liioiteltu? En ole kuullutkaan oman lapsen kaveripiirissä mitään tuollaista. Kyllä ollut kaikille ihan selvää että annetaan n. 10e:n lahjoja.

Kuopus on 11v ja kaverinsa piti alkusyksystä kaverisynttärit. Kuulemma sankari oli toivonut 50 euron Playstation-lahjakortteja. Ei viety.

Suurin osa kaverisynttäreistä 8-12 vuoden iässä ollut Hoplop, Megazone tai muissa vastaavissa. Vanhemmille tietysti helppo, mutta hintava ratkaisu. 

Oman sivujuonteensa kaverisynttäreihin tuo vieraille annettavat läksiäislahjat. Itse olen pakannut pusseihin syömättä jääneet karkit, mutta kyllähän noihin läksiäislahjoihin osa laittaa kanssa rahaa.

Vierailija
54/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sata euroa on minimisumma lahjasta. Ihmistä ei arvosta, jos ei ole valmis panostamaan ja köyhäthän ovat luusereita lähtökohtaisesti.

Vierailija
55/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan tuota juttua usko. Lapset ei aina ymmärrä mitä mikäkin maksaa ja vanhemmat voi opastaa jälkikasvuaan hinnoista. Omanikin on toivonut kallista lahjaa tajuamatta mitä sellainen mahtaa maksaa. Onneksi vanhemmat oli ymmärtäneet laittaa rajat järkevästi.

Noin 10 vuotiaat kyllä tietävät mitä asiat maksaa, mutta suhteellisuudentaju karannut. Eivät he mieti mitä tarkoittaa esim. 50 euron pleikka-lahjakortti. Omalle lapselle olen koittanut avata hänen kuukausirahojen kautta, että oppisi vertaamaan. Raha ei ole tunnu lapsille olevan mitenkään tuttua ja digiostokset peleissä tai sovelluksissa hämärtää entisestään rahan käsitettä. 

Vierailija
56/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis niille lapsen KAVEREILLE ne lahjat ostetaan kun heillä on synttärit. Voihan yksi lapsi saada vaikka kymmeniä synttärikutsuja vuodessa jos hänellä on paljon kavereita!

Vierailija
57/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on saanut kavereiltaan lahjoja hintaluokassa ihan laidasta laitaan 10-50€ arviolta. Ei meillä ainakaan minkään tietyn arvoisia lahjoja koskaan ole odotettu/ oletettu, vaan jokainen tuo mitä tuo. En muutenkaan pidä siitä että lapsille jo korostetaan tavaroiden rahallista arvoa. Pääasia että synttäreillä on kivaa kaikilla. Toki jokin lahja on synttärisankarille tapana antaa, mutta ei sillä ole väliä mitä se maksaa. Halpa lahja voi olla vaikka lapselle mieluisempi kuin kallis. Ainakin oma lapsi ottaisi varmasti mieluummin vaikka paketin pokemon-kortteja kuin kalliin merkki vaatteen.

Vierailija
58/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahhh, taas yksi suo jonka lapsettomat ohittavat kepein askelin lahkeitaan kastamatta! 🤗

Vierailija
59/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista kaverisynttäreistäni 90-luvun lopulta ja 2000-luvun alusta on ihanat muistot, vaikka kaverien tuomat lahjat eivät olleet mitään kalliita. Asuin pienellä paikkakunnalla ja lahjat olivat tyyliä nätit sukat, karkkipussi, joku pikkulelu kylän Tokmanni-tyylisestä kaupasta, esim. joku poni tai Schleich-hevonen kun olin kova heppatyttö. Silloin tuollaiset muovihepat maksoivat ehkä 5-7 e, ja ne olivat ihan suosikkilahjojani koska keräilin kyseisiä leluhevosia. 

Synttäreissä parasta oli yhdessä leikkiminen ja se, kun sai olla huomion keskipisteenä synttärisankarina sen päivän. Äiti panosti aina kovasti siihen, että siivosi ja koristeli kodin tosi kauniiksi, oli ilmapalloja ja kauniit pöytäliinat, servetit ym. Myös tarjoilut olivat mieleen kun sai kakkua, karkkia, keksejä ja jäätelöä. Ohjelmana oli usein ongintaa, aarteenetsintää tai ihan vaan leikkimistä ulkona tai sisällä. Joskus saatettiin katsoa elokuvaa tai pelata jotain lautapeliä. Ei siinä sen kummempaa tarvittu.

Uskoisin että nykylapset eivät ole sen kummempia kuin me ysärin lapsetkaan, eli varmasti hekin tykkäisivät tuollaisista synttäreistä eivätkä osaisi kaivata mitään 50 e lahjoja. Kyllä ne on ne äidit, jotka noita paineita itse luovat lapsille. 

Vierailija
60/85 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ostako kalliita lahjoja, problem solved. Eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän