"Kaverisynttäreillä odotetaan jopa 30–50 euron lahjoja"
Iltasanomissa tänään
”Pitää laittaa Visa vinkumaan tai tinkiä ruoasta” – suomalaiset avautuvat lasten kaverisynttäreistä, jotka käyvät kalliiksi kukkarolle
Lasten kaverisynttärit aiheuttavat paineita monelle vanhemmalle, selviää Ilta-Sanomien kyselystä. ”Odotetaan jopa 30–50 euron lahjoja”, eräs vanhempi harmittelee. https://www.is.fi/perhe/art-2000008413624.html
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
En ole moiseen törmännyt. Ehkä noin kalliita lahjoja toivotaan ja annetaan joissain tietyissä piireissä?
Huoh, lukekaa tuo juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa? Synttärithän ovat vain kerran vuodessa eikä lapsena niitä monta ole.
Lapsella on yhdet omat vuosittain, mutta lapsella voi olla useita synttäreitä, joihin osallistuu vieraana. Jos sitten samalle kuulle osuu monet kaverisynttärit, niin luohan se paineita perheelle, jos kaverilahjoihin menee 30-50 euroa per kaveri saman kuun aikana.
Miten tuollaiset summat voivat luoda paineita, vaikka kaverisynttäreitä olisi useammin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on yhdet omat vuosittain, mutta lapsella voi olla useita synttäreitä, joihin osallistuu vieraana. Jos sitten samalle kuulle osuu monet kaverisynttärit, niin luohan se paineita perheelle, jos kaverilahjoihin menee 30-50 euroa per kaveri saman kuun aikana.
Miten tuollaiset summat voivat luoda paineita, vaikka kaverisynttäreitä olisi useammin?
Niinpä, ite käytän seteleitä mm. pyllyn pyyhkimiseen. En mäkään ymmärrä. Ihan hyvin voi käyttää vuodessa 300-500 e lasten kaverien lahjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luit vain otsikon?🤣
Tämä lienee tyyppiesimerkki ihmisestä, joka ei näe omaa napaansa pidemmälle. Muiden kantilta katsominen ei onnistu: on vain MINUN synttärit kerran vuodessa. Eihän niitä kymmenen kaverin synttäreitä edes lasketa..
Niin jokaisella on yhdet synttärit vuodessa, joten kymmenellä kaverilla on kymmenet synttärit vuodessa eli siinäkin puhutaan vain muutaman sadan euron menosta vuositasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kuopuksella on kesällä ekat kaverisynttärit. Ajattelin laittaa kutsuun, että lahjaa ei tarvitse tuoda, juhlitaan vain yhdessä niitä synttäreitä.
Tästäkin on ollut juttua ja moni vanhempi närkästyy tälläisestä kutsusta.
Närkästykööt mun puolesta. Ei vaikuta mun elämään.
Niin SINUN. Entä lasten? Lapsi haluaa ilahduttaa kaveriaan valitsemalla tälle jotain kivaa sinä eväät tämän kun haluat olla vanhempien silmissä kiva tyyppi.
Mä uskon, että ne lapset, jotka tulevat sinne synttäreille, pääsevät jotenkin yli siitä pettymyksestä, että eivät pääse tuomaan mun lapselle sitä äitinsä kiireessä ostamaa lahjaa. Snif.
Lapset sopeutukoon kun vanhemmilla on nyt vähän kiire.
Vierailija kirjoitti:
Osalla karannut mopo aivan käsistä. 11v poika kertoi loppukesästä kaverinsa toivoneen 50 euroa Playstation-lahjakorttia lahjaksi. Totesin, että saa toivoa, mutta emme ole kellekänä vieneet tuon hintaisia lahjoja. Muksuilta kadonnut suhteellisuudentajua tyystin.
No muksuilla ei ole koskaan ollut kovin kummoinen sihteellisuudentaju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kuopuksella on kesällä ekat kaverisynttärit. Ajattelin laittaa kutsuun, että lahjaa ei tarvitse tuoda, juhlitaan vain yhdessä niitä synttäreitä.
Tästäkin on ollut juttua ja moni vanhempi närkästyy tälläisestä kutsusta.
Närkästykööt mun puolesta. Ei vaikuta mun elämään.
Niin SINUN. Entä lasten? Lapsi haluaa ilahduttaa kaveriaan valitsemalla tälle jotain kivaa sinä eväät tämän kun haluat olla vanhempien silmissä kiva tyyppi.
Mä uskon, että ne lapset, jotka tulevat sinne synttäreille, pääsevät jotenkin yli siitä pettymyksestä, että eivät pääse tuomaan mun lapselle sitä äitinsä kiireessä ostamaa lahjaa. Snif.
Tämä on yksi tympeimmistä lauseista, kyllä lapset selviää ja sopeutuu.
Jättäisin menemättä kaveri synttäreille.
Ostin juuri 11 vuotiaan kaverille n 30 e lahjan. Yleensä olemme ostaneet noin 20e lahjoja tai alle, 15 euroa.
Mutta 11 vuotiaalle oli vaikea löytää mitään järkevää, maksan mielummin hieman enemmän kun ostan ihan roskistavaraa.
Mulla on kolme lasta, asutaan Helsingissä hyvätuloisella alueella enkä ole tuollaiseen törmännyt ikinä. Kavereille annettujen lahjojen arvo on ollut noin 10 euron tietämillä. Todella harva lapsi on esittänyt mitään lahjatoiveita vaan kukin on vienyt mitä parhaaksi katsonut. Kaverisynttäri-ikäiset lapset eivät ainakaan täällä ole hetkeäkään miettineet minkä hintaisia lahjoja ovat saaneet. Jos jonkun synttärisankarin vanhemmat jäävät pohtimaan pilttinsä saamien lahjojen rahallista arvoa, niin se on heidän häpeänsä.
Meillä on perheessä useampi lapsi, joten kaverisynttäreistä on jo kokemusta ja tulevaisuudessakin niitä tiedossa nuoremmilla. En ole huomannut tuollaista kuin ap:n viestissä, mutta joskus lapsi saa joltain n. 20 e lahjan. Se on mielestäni jo aika paljon. Itse olen pyrkinyt n. 10-15 e lahjaan maksimissaan, kun lapsi osallistuu synttäreille. Sillä saa jo tosi kivoja juttuja, etenkin tytöille hiusponnaria, tarrakorviksia, ym. Puuhakirjoja suosin kaikille, myös palapelejä ostan. Yleensä pyydän lasta vähän kysymään, mistä juhlija tykkää ja mietin sen pohjalta edullisen jutun. Vältän pahinta krääsää, mieluiten ostan jotain kehittävää/kestävää.
Onhan tuo sillä lailla iso lovi lompakkoon, kun meilläkin yksi lapsi on tosi suosittu ja reilu ja saa vähän väliä kutsuja sekä tyttöjen että poikien juhliin (on tokaluokkalainen poika). Kyllä se jo tekee, jos yhden syksyn aikana on kuudet kaverisynttärit yhdellä lapsella. Kikkani onkin koluta ympäri vuoden kauppojen alelaareja, usein löytyy vitosella tai vajaalla kympillä jotain sopivaa. Mutta ärsyttää hän tuo vähän, jos kerääntyvät yhdelle-kahdelle kuulle.
Enemmän itseäni ärsyttää ehkä se, että ainakin täällä ruuhka-Suomessa tuntuu kovin tavalliselta, että synttärit on pidettävä jossain Hoplopissa tai muussa action parkissa. Lapsi saattaa vinkua itsellekin sellaisia sitten. Tavalliset synttärit kotona tuntuvat olevan aika plaah. Olemme selittäneet omille lapsille kyllä, että sellaiseen palaa valtavasti rahaa, joten näillä mennään. Toistaiseksi on kelvannut, että ensin tyyliin ulkoleikkejä lähipuistossa tai pihalla tai aarteenetsintää tms. ja sitten kotiin herkuttelemaan.
Mua inhottaa tämä materialismi ja tavaroiden haaliminen. Kauhulla odota, kun lasten kaverisynttärirumba ja lahjashow alkaa. Jos saisin päättää, niin kaverisynttäreiltä lahjat kokonaan veks tai sitten kierrätyshengessä annetaan jokin pieni lelu omista. Ei mitään uutta krääsää kaupasta. Vanhemmat voivat sitten satsata ne kaikista kaverisynttärieistä säästyneet rahat oman lapsen parempiin lahjoihin. Saisiko tästä mitenkään normikäytäntöä?
Äärilaitailmiöt on aina huonosta. Niin nuo 30-50 euron lahjat kuin nuo ei lahjaa ollenkaan. Lapsista on kiva saada lahjoja, eikä vanhempien pitäisi sitä iloa riistää tuolla ei lahjaa ollenkaan politiikallaan. Pienellä rahalla on mahdollista saada vaikka mitä kivaa eikä lapset mieti mitä mikäkin lahja on maksanut. Ei ainakaan meidän lapset.
Itse ollaan ostettu kaverisynttäreille 10-30 euron arvoisia lahjoja. Parhaan kaverin lahja voi maksaa sen 30 e, mutta ihan perusluokkakaverin lahjaan käytetään sitten n.10-15 e. Tuolla summalla saa esim. kivoja kirjoja, koulutarvikkeita (kyniä, kumeja yms), pieniä legopakkauksia, pehmoleluja, lahjakortteja (arnoldsiin, heselle jne., ). lahjakortteja voi ostaa myös playstationille ja googleplaylle. Pienetkin lahjakortit on ihan ok, kun lapsi voi saada niitä useita tai pistää omaa rahaa lisäksi, jos haluaa ostaa uuden pelin tms.
Kun lapset oli pieni, meillä oli ns. lahjavarasto. Ostin alekoreista legoja, kirjoja ym. muita suosittuja juttuja ja aina oli valmiina lahjakaapissa, jotain kivaa kun kaverisynttärit koittivat. Alekoreista löytää legojakin monesti -30 % ja jopa -40 %, joten pikkurahalla voi saada aika isonkin jutun. Nykyisin lapset on jo niin isoja, ettei lelut enää ole se juttu ja mielenkinnon kohteetkin vaihtelevat, joten lahjakaapista on luovuttu. Mutta suosittelen käytäntöä lämpimästi.
Meillä aiemmin 10 e, varhaisteinillä 15 e. Lukiolainen saa laittaa omistaan mitä haluaa.
Minua ei ole koskaan kutsunut kukaan synttäreille, eikä minun synttäreillä ole käynyt muita, kuin iäkkäitä sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Äärilaitailmiöt on aina huonosta. Niin nuo 30-50 euron lahjat kuin nuo ei lahjaa ollenkaan. Lapsista on kiva saada lahjoja, eikä vanhempien pitäisi sitä iloa riistää tuolla ei lahjaa ollenkaan politiikallaan. Pienellä rahalla on mahdollista saada vaikka mitä kivaa eikä lapset mieti mitä mikäkin lahja on maksanut. Ei ainakaan meidän lapset.
Itse ollaan ostettu kaverisynttäreille 10-30 euron arvoisia lahjoja. Parhaan kaverin lahja voi maksaa sen 30 e, mutta ihan perusluokkakaverin lahjaan käytetään sitten n.10-15 e. Tuolla summalla saa esim. kivoja kirjoja, koulutarvikkeita (kyniä, kumeja yms), pieniä legopakkauksia, pehmoleluja, lahjakortteja (arnoldsiin, heselle jne., ). lahjakortteja voi ostaa myös playstationille ja googleplaylle. Pienetkin lahjakortit on ihan ok, kun lapsi voi saada niitä useita tai pistää omaa rahaa lisäksi, jos haluaa ostaa uuden pelin tms.
Kun lapset oli pieni, meillä oli ns. lahjavarasto. Ostin alekoreista legoja, kirjoja ym. muita suosittuja juttuja ja aina oli valmiina lahjakaapissa, jotain kivaa kun kaverisynttärit koittivat. Alekoreista löytää legojakin monesti -30 % ja jopa -40 %, joten pikkurahalla voi saada aika isonkin jutun. Nykyisin lapset on jo niin isoja, ettei lelut enää ole se juttu ja mielenkinnon kohteetkin vaihtelevat, joten lahjakaapista on luovuttu. Mutta suosittelen käytäntöä lämpimästi.
Minäkin harrastin tuollaista alekoreista ostelua varastoon, kun lapset olivat pienempiä ja kävivät kaverisynttäreillä. Monesti meni kalliimmankin oloinen paketti, vaikka olin sen jostain hyvästä poistosta ostellut. Yhteen koulun kolmen euron pikkujoululahjaan jätin sen punaisen kolmen euron hintalapun legopakkaukseen päälle, alkuperäinen hinta oli moninkertainen. En vaan jaksanut lähteä kaupasta etsimään jotain sopivaa.
Sääli, että tuli lahjoiteltua kaikki vanhat superhalvat StarWars legot lahjoiksi, haalin niitä ison pinon, kun halvalla sai, esikoinen ei edes vielä pikkulego iässä ollut silloin. Nyt ne olisivat aika arvokkaita. Samoin pienet arabian muumifiguurit ajalta ennen muumibuumia, niitä sai Stoccan alen lopusta halvalla, kun oli lisäprosentin lisäprosentit menossa. Mietin voiko niitä viedä viemisiksi lapsiperheelle, kun eivät paljoa mitään edes maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä muuta, mutta jos omat lapset kutsutaan vuodessa useammille kaverisynttäreille, ja jokaisille vietäisiin 50e lahja, kyllähän siinä alkaa jo sataset paukkua. Omat lapset on vielä alle kouluikäisiä, enkä ole kuullut että kukaan kaveri olisi lahjatoiveita esittänyt, mutta kai niitä sitten alkaa tulemaan, kun ikää tulee lisää. Nyt ei ole vielä sen kummemmin hintalappuja ostoksilla katseltu, mutta vielä on lahjat saatu parilla kympillä hankittua.
Onko nyt taas vähän liioiteltu? En ole kuullutkaan oman lapsen kaveripiirissä mitään tuollaista. Kyllä ollut kaikille ihan selvää että annetaan n. 10e:n lahjoja.
Noista hoplopsynttäreistä, meillä on eskarilaisella ensimmäiset "oikeat" kaverisynttärit ihan näillä näppäimillä. Ja päätettiin, että mennään sinne Hoploppiin. Samalla se on lahja lapselle itselleen, kun sinne pääsee ensimmäistä kertaa liki kahteen vuoteen, ja vielä kavereiden kanssa. Hintalappu pisti vähän nikottelemaan, mutta toisaalta, äkkiä sitä menee rahaa tuonne lähimarkettiinkin, kun alkaa kotona leipomaan kunnolla ja muuta. Ei tätä varmaan tavaksi oteta, mutta menköön nyt tämän kerran. Pienempi lapsi on syntynyt alkukesästä, hänelle voi aikanaan järkätä kivoja "action-synttäreitä" vaikka omalla pihalla. Tähän aikaan vuodesta se ei niin houkuttele, itseä ainakaan :D