Olen varhaiskasvatuksen opettaja, urani huipulla ja tienaan 15 e tunnissa
Alempi korkeakoulututkinto ( kandi) löytyy, paljon omakustanteisesti täydennyskoulutuksia ja18 vuotta työkokemusta.
Palkankorotuksia ei ole tulossa.
Kommentit (86)
Mun mies on hitsaaja ja tienaa 23e tunnissa. Mä itse myös tienaan aika vähän mielestäni, 16,70e/h. Toimistotyö, taloushallinto.
Vakassa kunnalla täydet lomat kaikilla kokemuslisillä ovat 38 pv/vuosi. Opettajilla vielä (toistaiseksi) näiden päälle tulee 5 ns. VES-päivää eli vanhoja "pekkaspäiviä" (ks. mm. Matti Pekkanen, 1984 ratkaisut). Eli kyseessä on vanha TyPo-ratkaisu vuosikymmenten takaa, kun silloisen päivähoitoalan lastentarhanopettajien palkkoja ei silloinkaan suostuttu nostamaan, vaan lopulta myönnettiin 5 palkallista lomapäivää, joiden ansainta on suhteessa tehtyihin täysiin työkuukausiin lomanmääräytymisvuonna. 1 ves-päivä/2 täyttä työkuukautta tehtynä. Joiltakin kuukausilta ei kerry. Jos et itse hoksaa anoa ja pitää ko. päiviä vapaana ajallaan, menetät kertymän ilman korvausta. VES-päiviä ei taida voida perua sairausloman altakaan, kuten ei palkattomia vapaitakaan.
Huono diili kaiken kaikkiaan. Palkat pysyneet lähes samoina viimeiset 40 vuotta. Eli suhteellinen palkka ja ostovoima laskenut alan palkkauksen alle monen muun alan. Esim. perusopetuksen opettajien palkat +1000 euroa/kk paremmat, vaikka sama liitto nykyään.
Vakahoitajien palkat samoin 1k pienemmät kuin terveyspuolen hoitajien. Lisäksi Inflaatio vaikutus, joka söi kerralla äsken taistellun "hulppea" 5% kertymäkorotuksen.
Kasvatuksella ja pienillä lapsilla mitään arvoa tässä maassa?
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Itse olen vain ylioppilas, yliopiston dropout, päivätienestit 200-500 säännöllisesti, parhaina päivinä voi tulla tonnikin. Tällä elää ihan ookoosti.
Myytkö persettä? Ei siihen olisi tarvinut edes ylioppilaaksi lukea.
Olen ammatillinen opettaja jolla tuntipalkka 26,43 €.
Nämä on näitä ammatinvalintakysymyksiä. Jos teksin opettamani alan töitä niin tuntipalkka olisi 12€.
Nallekarkit ei mene tasan.
Varhaiskasvatuksen opetushenkilöstön palkkausjärjestelmää tarkennetaan elokuussa.
Varhaiskasvatuksen opettajien palkkaratkaisu tarkentuu elokuussa (oaj.fi)
https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2022/varhaiskasv…
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatillinen opettaja jolla tuntipalkka 26,43 €.
Nämä on näitä ammatinvalintakysymyksiä. Jos teksin opettamani alan töitä niin tuntipalkka olisi 12€.
Nallekarkit ei mene tasan.
Varhaiskasvatuksen opetushenkilöstön palkkausjärjestelmää tarkennetaan elokuussa.
Varhaiskasvatuksen opettajien palkkaratkaisu tarkentuu elokuussa (oaj.fi)
https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2022/varhaiskasv…
Mietin, että miten noin pienillä nyansseilla kirjoittaja onnistuu luomaan itsestään todella v-mäisen ihmisen kuvan. En tarkoita kirjoitusvirheitäsi, vaan retorisia valintoja ja tekstistäsi huokuvaa ylenkatsetta. Sellainen luisevan vanhanpiian ja rohtuneiden huulien kitkerä fiilis.
No, kurahousujen pukemisesta ja per seen pyyhkimisestä tuo on oikeinkin käypä palkka :)