Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä leikkaukset tehdään julkisella nukutuksessa?

Vierailija
22.11.2021 |

Itsellä olisi alapään korjailua sairauden jäljeltä. Sisuksiin ei tarvitse kajota, ihan tuosta vaan noita nahkoja pitää ripustella ja pätkiä. Tämmösiä mielessä ennen naistenpolin vastaanotolle menoa. Haluaisin kovasti nukutuksen, mutta en tiedä sopiiko se sairaalan ihmisille... Mikähän mahtaa olla BMI raja muuten kun ei ole mitenkään henkeä uhkaava vaiva?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kuulostaa erikoiselta..  "pitäisi sairauden jäljiltä tuosta nahkoja ripustaa ja pätkiä" Nyt en pysty mitenkään keksimään, että mikäköhän leikkaus olisi kyseeessä?

t. leikkaussalisairaanhoitaja

Ei sinun tarvitsekaan tietää ellet satu olemaan kanssani tekemisissä työsi puolesta. :) Ap

Ok sitten.

Tässä ketjussa minä olen todennäköisesti ainoa joka olisi voinut auttaa sinua jos olisit kertonut mikä leikkaus on kyseessä. Et kai sinä kuvittele, että on olemassa jokin lista leikkauksista jotka tehdään aina nukutuksessa ja joku sen sinulle tänne kirjoittaa!?

Kuten sanottu, pintapuolisesti alapäästä, vulvasta, joudutaan operoimaan nahkaa. Ei ihosiirteitä tms. Ei kajota sisuksiin. En viitsi kertoa enempää. Kiitos kuitenkin vastauksistasi :) ap

Kevyt homma siis. Helppo tehdä spinaalissa mutta tuskin unikaan este. Suosittelen keskustelemaan leikkaavan yksikön kanssa ja esittämään toiveet. Minulla on tapana aika pitkälle kyllä niitä kuunnella.

Terkuin julkisen puolen anestesialääkäri.

Vierailija
22/32 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tehdään myös potilaan toiveesta, jos on esim kipu- tai pelkopotilas. Esim itselleni on sanottu, että minun kohdallani kierukkakin laitetaan nukutuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kuulostaa erikoiselta..  "pitäisi sairauden jäljiltä tuosta nahkoja ripustaa ja pätkiä" Nyt en pysty mitenkään keksimään, että mikäköhän leikkaus olisi kyseeessä?

Älä jaksa! Jos olisit leikkaussalihoitaja, tietäisit, että tuollaisia leikkauksia tehdään yhtenään vamman tai sairauden jälkeen.

Vierailija
24/32 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tehdään myös potilaan toiveesta, jos on esim kipu- tai pelkopotilas. Esim itselleni on sanottu, että minun kohdallani kierukkakin laitetaan nukutuksessa.

No ei laiteta. Turhaa nukutusta ei tehdä koskaan. Humautus on eri asia.

Vierailija
25/32 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla se lukee ihan potilasasiakirjoissa. Eli kyllä tehdään nukutuksessa. Potilaita on erilaisia. Minulta myös poistetaan kierukka nukutuksessa.

Vierailija
26/32 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Mun käsi on leikattu useaan kertaan ja kaikki tehty nukutuksessa lukuunottamatta viimeistä kertaa jolloin tehtiin puudutuksessa. Tykkäsin siitä enemmän kun pääsin nopeasti kotiutumaan kun en ottanut edes mitään rauhoittavia lääkkeitä.

Vierailija
27/32 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa! Jos olisit leikkaussalihoitaja, tietäisit, että tuollaisia leikkauksia tehdään yhtenään vamman tai sairauden jälkeen.

Millainen sairaus saa alapään nahat roikkumaan leikkauskuntoon? Ihan oikeasti kiinnostaa. Luulisi että jossain cutis laxassakin olisi jo vähän isompia ongelmia kuin alapään ulkonäkö.

Vierailija
28/32 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen sairaus saa alapään nahat roikkumaan leikkauskuntoon? Ihan oikeasti kiinnostaa. Luulisi että jossain cutis laxassakin olisi jo vähän isompia ongelmia kuin alapään ulkonäkö.

Eihän ap puhunut ulkonäöstä mitään.

Vierailija
29/32 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla se lukee ihan potilasasiakirjoissa. Eli kyllä tehdään nukutuksessa. Potilaita on erilaisia. Minulta myös poistetaan kierukka nukutuksessa.

Pelkopotilaille ei nimenomaan suositella nukutusta.

Vierailija
30/32 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni, aivoleikkauksia ei.

Minulle laitettiin stentti aivovaltimoon ja nivus puudutettiin koska  siita mentiin sisaan. Verisuonet eivat tunne kipua mutta kirurgin taytyy tietaa etta ei mikaan ole mennyt vikaan ja siksi juttelimme koko toimituksen ajan.

Vierailija
31/32 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkopotilaille ei nimenomaan suositella nukutusta.

Ei niin, nukutus on aina riski eikä se ainakaan vähennä pelkoa. Kipupotilas on sit vähän eri asia, mutta en kyllä koskaan aiemmin heillekään ole kuullut nukutusta täysin turhaan suositeltavan. Mutta ehkä sitten joku suosittelee.

Vierailija
32/32 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tehdä yhtenään nahkojen ripusteluja ja pätkimisiä jonkun sairauden tai vamman jälkeen. 

Ap:n selostuksesta ei voinut päätellä onko kyseessä esim. kosmeettinen häpyhuulien korjailu, synnytyksestä johtunut repeämien/arven/turhien ihoriekaeliden korjailu vaiko kenties jnkl gynekologisen laskeuman korjailu. Ja mitkään em. mainituista eivät johdu varsinaisesti sairaudesta, toki osa on synnytykseen edesauttamia vaivoja ja vammoja.  

Minun mielestäni ap:n kysymykset ovat aivan liian epäselviä ja epämääräisiä jotta niihin täällä voidaan edes kunnolla vastata. Potilaan anestesiamuotoon vaikuttaa potilaasta, toimenpidelääkäristä, toimenpiteestä ja toimenpideolosuhteista johtuvat tekijät.

t. edelleen leikkaussalisairaanhoitaja