Mirtazapiini ja painonnousu, vaikka lääkärit kiven kovaan väittävät että ei nosta pianoa!
Minulla on parin kuukauden sisällä paino noussut aivan selvästi ja ruokahalu on myös kasvanut valtavasti, sekä kylläisyyden tunne hävinnyt kokonaan. Lääkärit kuitenkin sanovat, että ei voi nostaa painoa, koska annos on sen verran alhainen. Nyt mietin, että lopetan lääkkeen kokonaan. Onko se nyt sit parempi olla masentunut ja hoikka, vai normaali ja pullukka?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Mirta aiheuttaa aivan hirveän nälkää. Paino nousee väistämättä. Lääkärit tietää paljon mutta ei näköjään kaikkea. Mun oli pakko lopettaa mirta.
Mirtazapiinia käytetään vanhuksilla nimenomaan nostamaan ruokahalua.
Ekan kuukauden oli selkeästi kasvanut ruokahalu mutta sen jälkeen tasoittui. Ehkä neljä kiloa tuli lisää parissa vuodessa mitä sitä käytin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirta aiheuttaa aivan hirveän nälkää. Paino nousee väistämättä. Lääkärit tietää paljon mutta ei näköjään kaikkea. Mun oli pakko lopettaa mirta.
Ja sitten jyrähtää keskellä aamuhartautta pullapitkon kokoinen pökäle vaippaan ja kappalainen nyrpistelee nokkaansa!
Ihan oikeasti ihmiset, lukekaa se pakkausseloste. Ei ne sitä huvikseen paina joka pakettiin. Jo pelkästään sillä olisit kumonnut lääkärin väittämän.
Mulle lääkäri nimenomaan varoitti, että voi lisätä ruokahalua ihan tajuttoman paljon. Tämän lisäksi se saattaa hidastaa jossain määrin aineenvaihduntaa ja häiritä hormonitoimintaa (liittyen esim. leptiiniin). Eli lääkärisi on todellakin ollut ulapalla - mirtazapinia on jo pitkään tutkittu tämän takia. Englanniksi löytyy paljon tietoa, tosin joissain maissa on edelleen nimellä Remeron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten jyrähtää keskellä aamuhartautta pullapitkon kokoinen pökäle vaippaan ja kappalainen nyrpistelee nokkaansa!
Miten tämä nyt liittyi mihinkään tässä keskustelussa? Ole hiljaa jos ei ole mitään annettavaa.
Kyllä mirta lisää ruokahalua ja painoa. Sitä määrätään usein ihan näiden ominaisuuksien vuoksi, vaikka ei edes masentaisi. Viet sen lääkepäketin tuoteselosteen lääkärin nenän eteen, niin paha sen on siinä enää väittää mustaa valkoiseksi. Miltei yleisimpiä haittavaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ketipinorin myötävaikutuksella +30kg
Miksi vain jatkoit etkä lopettanut kun näit että paino nousee vaan?
Minä lopetin, kun oli noussu 10kg. En jääny katsomaan mihin saakka nousee.
Hyvin monia psyykelääkkeitä käytetään pienellä annoksella iltaisin unensaantiin.
Vierailija kirjoitti:
Ekan kuukauden oli selkeästi kasvanut ruokahalu mutta sen jälkeen tasoittui. Ehkä neljä kiloa tuli lisää parissa vuodessa mitä sitä käytin.
Minulla tuli 10 kg ensimmäisen kuukauden aikana ja 35 kg kahden vuoden aikana, minkä sitä käytin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. En muista, että olisin syönyt tavallista enemmän, lähinnä alkuunsa oli tunne, ettei vauvan kanssa edes ehtinyt syömään ja muutenkin annoskooni ovat aina olleet pieniä. Yritin puhua painonnoususta hoitavalle taholle, mutta pistettiin sen piikkiin, että liikun vähemmän vauvan kanssa, mitä liikuin ennen vauvaa (liikuin itse asiassa enemmän).
Tietysti se nostaa painoa. Kaikki sen tietää. Aiheuttaa ihan loppumattoman nälän. Sillä minä sairastuin bulimiaan 6 viikossa. Oli pakko alkaa oksentaa kun söi 10 000 kcl päivässä. Silti onnistuin lihomaan 1.5kg viikkovauhdilla.
Mun koiralle määrättiin mirtatzepania ruokahaluttomuuteen, ja se auttoi. Nyt syö normaalisti vaikkakin eri ruokia kuin ennen.
Mulle lääkäri mietti mirtaa pienellä annoksella nukahtamiseen, mutta totesi että haittavaikutuksena juurikin painonnousu niin määräsi toista lääkettä.
Myöhemmin sitten toinen lääkäri määräsi mirtaa, kun muut aiheuttivat niin pöhnäisen olon, ja siitä seurasi ihan hillitön ruokahalu kohdistuen juurikin hiiilaripitoisiin ruokiin, johon ei tahdonvoimani riittänyt vastustamaan.
Sain lopulta imovanen, joka toki aiheuttaa riippuvuutta jos pitkään käyttää, mutta aamupöhnää tai ruokahalun lisääntymistä tai muita haittoja en tuolla lääkkeellä kokenut.
Olisin voinut syödä aamuisin vaikka kokonaisen hevosen, kun käytin mirtaa.
Ei todellakaan vaikuta pelkkä syöminen. Mirta aiheuttaa nimen omaan keskivartalo lihavuutta, koska muuttaa hormonitoiminta. Itselle tuli varsinainen kaljamaha vaikken syönyt enempää kuin ennenkään, enkä varsinkaan juonut. Vaikka lääkkeen käytön lopetin maha jäi. Mutta loistava lääke oli kyllä unettomuuteen, josta varsin kärsin.
No joo, syön kuin hevonen ja lopulta oksennan. Ei kiva.
En tajua miksi lääkärit eivät myönnä masennuslääkkeiden vaikutuksia. Jos kertoo mitä haittavaikutuksia on saanut, ei muka pitäisi olla mahdollista.
Miettikää kuinka moni on valittanut samaa oiretta jonka ei pitäisi olla mahdollinen ja kuinka ne todesta ottamalla voitaisiin ehkä saada uutta tietoa, jos kyseistä oiretta ei jo ole listattu haittavaikutuksiin. Joskus lääkärit eivät siltikään hyväksy haittavaikutuksia todeksi vaikka ne jo siellä lukisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda Ketipinoriin. Mulla lähti mirtan pöhötys ja väsymys pois ja kilot kun vaihdoin Ketipinoriin. Otan illalla 2x25mg. Toimii. Aamulla on virkeä eikä ole pöhnä olo enää.
Ei älä suosi ketipinoria. Se on vaarallinen lääke. Rytmihäiriöitä ym ym. Lääkärit määräävät, jota ihmettelen suuresti!! Sillä saa hengen pois!! ☠️ Mirtazapiini lihottaa takuulla!! Pienikin annos lihottaa. Paras melatoniini ja sitä vahvempaa saa lekurilta.
Annos kuin annos lisää ruokahalua ja painoa. Siihen saa vielä kaupan päälle nesteet kertymään elimistöön.
Söin sitä unettomuuteen. Siinä se annos on niin pieni, ettei lääkärin mukaan aiheuta painonnousua. Vähän aikaa oli hillittömiä syöpöttelykohtauksia ja jos en syönyt, niin ajattelin ruokaa, en pystynyt keskittymään mihinkään. Siinä voisin kuvitella painon nousseen pari kiloa, ei kuitenkaan kestänyt kauan se vaihe. Sen jälkeen söin kuten aiemminkin ja liikuntaa lisäsinkin. Siksi olikin aikamoinen ylläri, kun olin lihonut muutamassa kuukaudessa 8 kg. Valtaosa kiloista tuli sen jälkeen, kun olin alkanut syömään taas ihan kuten ennenkin. Eli tekee selvästi jotain aineenvaihdunnallekin. Ei jatkoon tämä lääke. Kokemukset lääkkeestä ovat tietysti erilaisia eri ihmisillä, mutta enää en naureskele ylimielisesti kenellekään, joka sanoo lääkkeen lihottavan. Tai joo, ehkä en olisi lihonut, jos olisin entisestään radikaalisti vähentänyt syömistäni ja vetänyt yhden porkkanan päivässä, joten "itsekurin puutettahan" tämä toki vain on...
Mirtazapiini + 33 kg/vuodessa reippaasta liikunnasta ja pienestä ruokabudjetista huolimatta. Kaikki suli pois vuodessa kun lopetin lääkkeen.
Ketipinor + 5-10 kg samat taustatekijät.
Kyllä se nostaa painoa ilman muuta, mikä annos sinulla on ap?