Keskeytyspäätös tehty
Miten valmistaudun toimenpiteeseen?.. Kaikenlaisia kauhutarinoita olen kuullut mutta eikös se ole aika yleinen toimenpide..? Netistä luin että saattaa joutua olemaan jopa yön yli sairaalassa.. Eilen plussasin ja epäilen että ei voi olla viittä viikkoa pidemmällä.
Kommentit (484)
Tämä lause sai minulla melkein inhon väristykset aikaiseksi: "mutta haluisin kyllä vielä oikeasti viettää poikaystäväni kanssa kahdenkeskeistä aikaa"... Vai ettäkö oikein haluaisit? Melkein tekee mieli sanoa, että parempi syntymättömälle lapsellesi, kun teet sen abortin, et sinä taida olla aikuinen ja äidiksi kykenevä vielä pitkään aikaan :(. Miten sinä voit tuollaisen asian kohdalla edes "ääneen" valitella, että voi kun mä nyt haluaisin vielä olla ja mennä ja sit mun ois niin kauheen hankalaa opiskellakin jne... Siellä sinun kohdussasi nyt vaan ihan oikeasti kasvaa ihan oikea ihmiselämä, koita nyt miettiä sitä!!! En voi ymmärtää tuollaisella moraalilla varustettuja ihmisiä, en vaikka vielä kakara oletkin!
Aivan käsittämättömän pinnallisia ja suoraan sanoen vähän typeriäkin on nyt ap nuo sinun perustelusi aborttiin. Ja se miten kylmän oloisesti suhtaudut raskauteen, jos viikkoja olisi ollut muutama enemmän niin pitäisit mutta nyt et? Ei lapsen abortointi vs synnyttäminen saisi olla kiinni noin pienistä asioista. Suru tulee sinun puolestasi jos nyt abortin teet ja kadut sitä myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:50"]
Jotenkin kun on itse nyt raskaana ja aikoo pitää lapsen niin tuntuu pahalta, kun jonkun toisen lapsi tulee kuolemaan ilman mahdollisuutta elämään.
[/quote]
Ihanko sun piti sitten tulla tänne kertomaan että SUSTA tuntuu pahalta. Omahyväistä!
[/quote]
Eikö sinusta sitten tunnu pahalta?
Mä olin lokakuussa samassa tilanteessa kuin AP, vahinkoraskaus enkä tiennyt yhtään mitä tehdä. Abortti oli tietysti ekana mielessä, ja kävin puhumassa siitä kahdesti lääkärillä pystymättä siihen sitten kuitenkaan.
Nyt tässä sitten odotellaan vauvaa kesäksi. Välillä harmittaa juuri siksi, koska olisin halunnut vielä opiskelemaan (olen ollut lukion jälkeen töissä pari vuotta eli ei mitään ammatillista koulutusta) ja tietysti se matkustelu ja kahdenkeskinen aika poikaystävän kanssa houkuttelee edelleen enemmän kuin lapsenhoito, varsinkin kun lapsi ei ikinä ole kuulunut mun tulevaisuudensuunnitelmiin. Toisaalta välillä innostun kamalasti, että musta tulee pienen tytön äiti. Fiilikset on siis tosi ristiriitaiset.
AP, kannattaa tehdä juuri niinkuin SÄ haluat. Tää on niin iso päätös, että se pitää tehdä ihan itse. Ja mitä ikinä päätätkin, on varmasti oikea juuri sulle ja juuri tällä hetkellä. Voihan se olla, että abortti kaduttaa sua ihan hemmetisti myöhemmin. Mutta voi myös olla, että jos päätät pitää lapsen, niin sekin kaduttaa. Ei sitä kukaan voi ennustaa. Siksi onkin tosi tärkeetä, että sä teet sen päätöksen itse ja itsesi vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:05"]Täällä ap! Huomenna lääkäriin. Taidan kyllä jo tietää että keskeytys on pakko ottaa. En yhtään osaa sopeutua ajatukseen että musta tulis jo äiti, tai pelkään olevani todella huono äiti kun lapsi on vielä pieni mutta minun on keskityttävä opintoihin.
Toivotaan että raskaus on alkanut vasta tämän vuoden puolella. Poikaystävä edelleen olisi valmis lapseen mutta on tukena vaikka päättäisin toisin.
[/quote]
Opintoja voi suorittaa myöhemminkin.
Sulla on arvojärjestyksessä suurta vikaa.
Oman lapsen tuhoaminen ykkössijalla.
[/quote]
Vai niin..
ap
Oliko niin, että ap on 20-vuotias? Sen ikäinenhän on vielä niin nuori, että ei elämästä paljoa ymmärrä. Ehkä aborttipäätös on siinä mielessä oikea, että nuori ihminen on sen verran itsekäs, ettei ehkä niin jaksaisi ja osaisi panostaa lapseensa. Ihan hyvä, että tiedostaa tämän (siis lapsenkin kannalta hyvä).
Ei vittu mitä paskaa. Pull out.... siis nyt ihan oikeesti ihmiset. Aikuiset ihmiset. Ehkäisytietous haltuun.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:51"]Ei kuulemma tarvitse endometrioosista huolehtia kun kerran raskaaksi tulin :D lääkäri antoi vielä miettimisaikaa ensiviikkoon. Viikkoja oli vasta 4.
Ap
[/quote]
Millähän lääkärillä sä nyt kävit? Yleislääkärillä vai ihan gynekologilla? Kunhan nyt ensin matkustelet, opiskelet ja tienaat, niin se on äkkiä 10 vuottakin mennyt. Ei se endo ainakaan parane ajan myötä. Hedelmällisyyskin naisella laskee jo 3-kymppisenä. Pelkään että tulet vielä katumaan, jos aborttiin päädyt :( Ehdit ens kesänä hyvin vielä matkustella, eikä se lapsi rajoita myöhemminkään matkustelua.
[/quote]
Yhdellä kaupungin arvostetuimmista gynekologeista. Kyllä ensi kesä menisi pitkälti valmistautumiseen ja asioiden järjestelyyn. Enkä kovin montaa naista ole vatsa pystyssä nähnyt kiertävän maailmaa :D toki itseppäisenä varmaan senkin tekisin mutta jos kerran hedelmällisyydestä ei ole huolta "turhaan" tekisin lapsen nyt aivan väärään väliin. Hedelmällisyys alkaa naisilla laskea keskimäärin 34 vuotiaana. Haen kauppikseen joten hankala lapsen kanssa valmistautua pääsykokeisiin ja jos raskaus on hankala en ehkä vielä saisikaan opiskelupaikkaa, lisäksi se opiskelupaikka voi irrota vaikka toiselta puolelta suomea..kyllä tämä päätös taitaa olla taputeltu
ap
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:09"]
Oliko niin, että ap on 20-vuotias? Sen ikäinenhän on vielä niin nuori, että ei elämästä paljoa ymmärrä. Ehkä aborttipäätös on siinä mielessä oikea, että nuori ihminen on sen verran itsekäs, ettei ehkä niin jaksaisi ja osaisi panostaa lapseensa. Ihan hyvä, että tiedostaa tämän (siis lapsenkin kannalta hyvä).
[/quote]
Typerää yleistystä. Itse olen 21-vuotiaana tullut äidiksi ja annan kaikkeni lapselleni. Enkä ole ainoa, kyllä vähemmistö on niitä bilettäviä henkisiä teinejä, jotka hoidattaakin lapsensa muilla. Ikä ei ole tekosyy huonoon äitiyteen kun nyt puhutaan _aikuisesta_ ihmisestä, mikä tuppaa tällaisissa ketjuissa monelta nelikymppiseltä unohtumaan.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:51"]Ei kuulemma tarvitse endometrioosista huolehtia kun kerran raskaaksi tulin :D lääkäri antoi vielä miettimisaikaa ensiviikkoon. Viikkoja oli vasta 4.
Ap
[/quote]
Millähän lääkärillä sä nyt kävit? Yleislääkärillä vai ihan gynekologilla? Kunhan nyt ensin matkustelet, opiskelet ja tienaat, niin se on äkkiä 10 vuottakin mennyt. Ei se endo ainakaan parane ajan myötä. Hedelmällisyyskin naisella laskee jo 3-kymppisenä. Pelkään että tulet vielä katumaan, jos aborttiin päädyt :( Ehdit ens kesänä hyvin vielä matkustella, eikä se lapsi rajoita myöhemminkään matkustelua.
[/quote]
Yhdellä kaupungin arvostetuimmista gynekologeista. Kyllä ensi kesä menisi pitkälti valmistautumiseen ja asioiden järjestelyyn. Enkä kovin montaa naista ole vatsa pystyssä nähnyt kiertävän maailmaa :D toki itseppäisenä varmaan senkin tekisin mutta jos kerran hedelmällisyydestä ei ole huolta "turhaan" tekisin lapsen nyt aivan väärään väliin. Hedelmällisyys alkaa naisilla laskea keskimäärin 34 vuotiaana. Haen kauppikseen joten hankala lapsen kanssa valmistautua pääsykokeisiin ja jos raskaus on hankala en ehkä vielä saisikaan opiskelupaikkaa, lisäksi se opiskelupaikka voi irrota vaikka toiselta puolelta suomea..kyllä tämä päätös taitaa olla taputeltu
ap
[/quote]
Itse luin ihan onnistuneesti raskausaikana oikikseen. Pääsin sisään ja aloitin opinnot vuoden päästä, lapsi oli tarhassa kun olin luennoilla. Hienosti onnistui. Ja voihan olla ettet saakaan opiskelupaikkaa, mitä sitten teet vuoden odotellessasi uutta mahdollisuutta? No, toivottavasti et kadu valintaasi myöhemmin. T. OTM
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:51"]Ei kuulemma tarvitse endometrioosista huolehtia kun kerran raskaaksi tulin :D lääkäri antoi vielä miettimisaikaa ensiviikkoon. Viikkoja oli vasta 4.
Ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Eräs ystävä sai kasvaimen munasarjaansa ennen kuin täytti kolmekymmentä. Hänellä endo..... :(
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:08"]Mä olin lokakuussa samassa tilanteessa kuin AP, vahinkoraskaus enkä tiennyt yhtään mitä tehdä. Abortti oli tietysti ekana mielessä, ja kävin puhumassa siitä kahdesti lääkärillä pystymättä siihen sitten kuitenkaan.
Nyt tässä sitten odotellaan vauvaa kesäksi. Välillä harmittaa juuri siksi, koska olisin halunnut vielä opiskelemaan (olen ollut lukion jälkeen töissä pari vuotta eli ei mitään ammatillista koulutusta) ja tietysti se matkustelu ja kahdenkeskinen aika poikaystävän kanssa houkuttelee edelleen enemmän kuin lapsenhoito, varsinkin kun lapsi ei ikinä ole kuulunut mun tulevaisuudensuunnitelmiin. Toisaalta välillä innostun kamalasti, että musta tulee pienen tytön äiti. Fiilikset on siis tosi ristiriitaiset.
AP, kannattaa tehdä juuri niinkuin SÄ haluat. Tää on niin iso päätös, että se pitää tehdä ihan itse. Ja mitä ikinä päätätkin, on varmasti oikea juuri sulle ja juuri tällä hetkellä. Voihan se olla, että abortti kaduttaa sua ihan hemmetisti myöhemmin. Mutta voi myös olla, että jos päätät pitää lapsen, niin sekin kaduttaa. Ei sitä kukaan voi ennustaa. Siksi onkin tosi tärkeetä, että sä teet sen päätöksen itse ja itsesi vuoksi.
[/quote]
Ei kukaan täysjärkinen aikuinen lastaan kadu! Pikemminkin sitä aborttia voi vuosienkin päästä katua. Äidin rakkaus on jotain sanoinkuvaamatonta, jonka suuruutta en ainakaan itse voinut kuvitellakaan ennen esikoisen syntymää.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:16"]Ei vittu mitä paskaa. Pull out.... siis nyt ihan oikeesti ihmiset. Aikuiset ihmiset. Ehkäisytietous haltuun.
[/quote]
No voi vittu vaan itsellesi. Mitä sä nyt sekoilet siellä? Aikuiset ihmiset joille lapsi ei olisi katastrofi käyttävät tätä menetelmää niin mikä tässä nyt ongelma? Ei täällä kukaan 16-vuotias "ei missään tapauksessa halua lasta" ole kertonut tätä menetelmää käyttävänsä ehkäisykeinona.
Jestas sun kanssa.... mutta voimia!
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:48"]Eli ap:n kuukautiset olisivat tällä hetkellä n. kaksi viikkoa myöhässä.
[/quote]
En olisi tehnyt testiä edes itse, onneksi poikaystävä osti ja jätti aamulla testin vessan kannen päälle jotta muistin. Kuukautiset on aina olleet niin epäsäännölliset että en ollut yhtään huolissaan vielä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:00"]Tämä lause sai minulla melkein inhon väristykset aikaiseksi: "mutta haluisin kyllä vielä oikeasti viettää poikaystäväni kanssa kahdenkeskeistä aikaa"... Vai ettäkö oikein haluaisit? Melkein tekee mieli sanoa, että parempi syntymättömälle lapsellesi, kun teet sen abortin, et sinä taida olla aikuinen ja äidiksi kykenevä vielä pitkään aikaan :(. Miten sinä voit tuollaisen asian kohdalla edes "ääneen" valitella, että voi kun mä nyt haluaisin vielä olla ja mennä ja sit mun ois niin kauheen hankalaa opiskellakin jne... Siellä sinun kohdussasi nyt vaan ihan oikeasti kasvaa ihan oikea ihmiselämä, koita nyt miettiä sitä!!! En voi ymmärtää tuollaisella moraalilla varustettuja ihmisiä, en vaikka vielä kakara oletkin!
[/quote]
Meitä on noin 10 000 Suomessa vuosittain kun mielummim keskeyttää raskauden. Ilmeisesti on sun mielestä hyvä saada lapsia ennen kuin on vankka parisuhde pohjalla? Koska kaikilla lapsilla on oikeus elää, aivan sama missä oloissa. Mistäs tiedän kuinka hyvä isä poikaystävästäni tulee ennen kuin koen että olen tutustunut häneen tarpeeksi. Esim alkoholisoitumisesta ei vielä ole merkkejä mutta kahden vuoden seurustelun aikana voi oppia kaikenlaista! Kuten edellisestä suhteesta olen oppinut.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:05"]Aivan käsittämättömän pinnallisia ja suoraan sanoen vähän typeriäkin on nyt ap nuo sinun perustelusi aborttiin. Ja se miten kylmän oloisesti suhtaudut raskauteen, jos viikkoja olisi ollut muutama enemmän niin pitäisit mutta nyt et? Ei lapsen abortointi vs synnyttäminen saisi olla kiinni noin pienistä asioista. Suru tulee sinun puolestasi jos nyt abortin teet ja kadut sitä myöhemmin.
[/quote]
Ei noin tunneköyhä ihminen voi osata katua! Älä huoli.
Ap
Miksi tässä keskustelussa on 17 sivua? Tapahtuiko tuolla alussa jotain jännää? Mielenkiinnosta kyselen.
Minäkin käyn välillä täällä kurkkimassa!