Joululahjaideoita 16-vuotiaalle pojalle, jolla on jo kaikkea?
Kyse ei ole nirsosta lapsesta, vaan ei vaan yksinkertaisesti oikein keksi mitään toivottavaa. Äärimmäisen kiltti, hyvätapainen ja ihana poika, jolla lapsuus on jo loppu, eikä leluja enää toivota joulupukilta.
Poika itse sanoo, ettei ole mitään vailla, niin on vaikea toivoa mitään. Kaikenlaiset vempeleet kännyköistä pelikoneisiin on, eikä toivo niistä mitään uutta tai parempaa versiota.
Ei rahaa, ei kirjoja, ei pelejä, ei vaatteita, ei lahjakortteja, ei leffalippuja.
Ei tarvitse harrastuksiin liittyen mitään välineitä.
Asiallisia, kivoja ehdotuksia?
Kommentit (151)
Minulla myös 16 v poika ja sama haaste.
Poika haluaa rahaa, käyttää sen mopoauton bensaan. Lisäksi toivoo karkkia. Siinäpä se.
Meidän teinille on viime vuosina tullut:
- Luonto-Liiton/Ursan/tms. jäsenyys (sisältää lehden)
- parranhoitotuotteita, suihkusaippuaa yms.
- harrastukseen liittyviä kirjoja
- seinäkalenteri
- boksereita
- yöpuku
- lakanat
- karkkia
Tuo osakesäästäminen oli hyvä vinkki. Pojalle opaskirja näistä asioista ja alkusijoitus tehty, nämä saa jouluna. Sinne voi jatkossa itse säästää ja lahjapulmat on ratkaistu. Raha tarvitaan aina. Jos ei nyt niin jatkossa taatusti.
Vanha kunnon teinien lahja kasarilta (silloin tämä oli in): pussilakanasetti. Arvostin itse valtavasti sitä että olin saanut noita, ekaan opiskelija-asuntoon sain lahjalakanani mukaan ja siinä oli jotain upeaa… siis se tunne että eka oma koti (surkea vuokraluukku mutta silti) ja ne tutut pussilakanasetit tuomassa kotoisaa turvaa!
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin jatkoa ajatellen pohtimaan miten on päädytty tilanteeseen, että tuon ikäisellä on jo kaikkea. Ei ole kasvatuksellisesta näkökulmasta kovinkaan viisasta, että lapsi on saanut kaiken tarvitsemansa ja haluamansa. Toki hienoa, että poika ei silti selvästikään ole ahne.
Miksi ei lahjakortti käy? Lähtisin miettimään jotain sarja/kuukausikorttia jonnekin. Käykö salilla, kiipeilemässä, miten tennis? Laskettelukeskukseen kausikortti? Jokin elämyslahja? Jotain mihin voisi mennä kavereiden kanssa (pakopeli, Megazone tms. pojalle ja kaverille)? Entä joku matka?
Poika ei ole saanut kaikkea mahdollista. On vain sellainen lapsi, joka ei paljoa toivo. Sillä on toimiva puhelin, eikä toivo uutta tai parempaa. On yksi pelikone (ei edes Playstation), jolla pelaa sen verran kuin haluaa.
Toki lahjakortti voisi käydä, mutta lahjakortilla ei tee mitään jouluaattona, kun muut vetävät uutta pyjamaa niskaan tai kokeilevat niskahierontalaitetta. Poika sanoi itse, että vaikka joku Lintsin ranneke olisi tosi kiva ja mieluinen, sillä ei tee puoleen vuoteen mitään, eli lahjana se on vähän hassu.
Elämyslahjakorttia on mietitty tai sellaista 10 kerran pääsylippua/-korttia johonkin kivaan paikkaan. Kiipeilypuistot ja Megazonet on mieluisia ja varmaan jonkinlaiseen lahjakorttijuttuun päädytään, jos ei muuta keksitä. Ymmärrän erittäin hyvin pojan toiveen siitä, että lahjat/lahjat olisivat sellaisia, joilla tekee jouluna ja joululomalla jotain. Siis tekemistä, kuten lapsena ne lelut.
ap
Kalastustarpeita? Uistimia jää pohjaan jatkuvasti, niitä ei voi olla liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo osakesäästäminen oli hyvä vinkki. Pojalle opaskirja näistä asioista ja alkusijoitus tehty, nämä saa jouluna. Sinne voi jatkossa itse säästää ja lahjapulmat on ratkaistu. Raha tarvitaan aina. Jos ei nyt niin jatkossa taatusti.
Erinomainen ehdotus. Kiitos.
ap
Vierailija kirjoitti:
Museokortti.
Muuten hyvä ajatus mutta useimpiin museoihin pääsee ilmaiseksi alle 18v.
Jokin elämys? Kuumailmapallolento, carting-ajelu, lumikenkäilyretki, vapaalento tunnelissa, melontaretki kesäksi?
Tuon ikäiselle voi jo alkaa kartuttaa kodin tavaroita. Meidän lapsuudessa niin tytöillä kuin pojilla oli arkku, jonne kerättiin kotoa muuttoa varten astioita ja kodin tekstiilejä. Mulla on edelleen, 15 jälkeen käytössä Arabiat, Hackmanin aterimet ja teräskattila, Fiskarsin sakset, Marimekon pyyheet...
Jos kaikkea jo on, niin lähtisin siitä että mitään tavaraa ei hankita, vaan keskitytään aineettomiin ja kulutuskestäviin lahjoihin. Joku osallistava, hyvää tekevä toiminta, tietoisuuden herättely siitä että mitä voi tehdä että maailma olisi parempi paikka ja eläminen planeetalla kestävällä pohjalla. Tai vaikka sitten joku muu harrastus, kerta ratsastusvaelluksella tms. Mutta ei tavaraa vaan siksi että jotain "pitää" hankkia.
No mikä poikaa kiinnostaa? Mitä harrastaa? Auttaisi paljon tieto onko esim. taiteellinen, urheilullinen tms.
Lumikengät
Sijoittamiseen liittyvä kirjallisuus
Harrastukseen liittyvä kirjallisuus
Äänikirjapalvelu
Valokuva-albumi lapsuuskuvista
Hyödyllisiä tarpeita omaa kotia ajatellen
Laadukas pyyhe
Lahjakortti johonkin mitä voi heti joululomalla tehdä
Pilkkitarvikkeet
Yksinkertaiset lahjat voi kääriä tosi kauniisti, ne on silmänruokaa.
Meillä annetaan arpapaketit ässäarpoja ym ja toivotetaan onnea. Arpoja ei kannata antaa jos on kateutta tms vikaa, mutta huvin vuoksi kyllä. Tuotto menee yleishyödylliselle Veikkaukselle.
Löytyiskö poika esim Stadium tai muulta sivulta mieleisen repun? Tai osta muistipeli koko perheelle ja pelaatte sitten yhdessä. Se jaettu aika ja huomio on tärkeä myös. Leipoisiko hän kanssasi joulutorttuja tai pipareita? Varsinkin piparit koristeluineen on luovuutta ja antaa onnistumisen tunteen.
Joko on partakoneelle tarvetta? Jos ei vielä, niin pian kuitenkin. Voisitko kuvitella ostavasi hänelle sellaisen ja lisäksi miedosti tuoksuvaa partavettä ja deodoranttia?
Kiitos loistavista ehdotuksista. Tällä hetkellä kiinnostaa eniten jonkun luontoliiton jäsenyys, elämyslahjakortit, äänikirjapalvelu ja osakesäästötili.
ap
Yhteistä aikaa. Esim. Elämyslahjojen sivuilta löytää hyviä ideoita yhdessä tekemiseen.
Katsopa Mulle toi.com
Siellä on kaikkea mukavaa, joista teinit tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vuohia Bangladeshin tai koulukirjoja Bambustaniin.
miksi näitä ei myydä suomeen kyllä täälläkin olisi tarvetta.
Osa ajokortista, jos se on teidän juttu.
Isoja juttuja voi ostaa jakamalla usealle vuodelle.
Miten olisi elämyskokemus yhdessä joko koko perheen kanssa tai toisen vanhemmista kanssa? Elämyslahjoja on tyrkyllä valmiina lahjakortteina tai niitä voi tiedustalla tapahtumayrityksistä.
Tavaran sijaan tuon ikäisillä on usein myös tarve saada erityinen paikkansa aikuisten huomiosta, vaikka ei mitään syvällistä ja ihmeellistä puhuttaisikaan.