Asiat, joiden takia olet hävennyt vanhempiasi
Otsikko kertoo. Saa sanoa myös lapsuudesta, itseltäni ei nyt mitään oikeen löydy.
Kommentit (125)
Vanhempani ovat niin pihejä, ettei edes omat aikuiset lapset ja lapsenlapset saa syödä heillä, jos ovat päiväseltään käymässä.
Riitely. He nalkuttavat ja riitelevät vaikka missä ja mistä ja aivan liikaa.
Isän holtiton ryyppääminen kun olin lapsi ja nuori.. Aina kun kavereitakin oli kylässä niin faija ihan humalassa.. siinä sitten yritettiin leikkiä hiljaa ettei isää häiritsisi. Eikä äiti tehnyt sille mitään
Juopottelu, ja sen tuoma urpoilu.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 07:44"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 07:41"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 07:36"]Se että raha-asioista jauhettiin kavereideni kuullen. Esim jos pyysin päästä kavereiden kanssa shoppailemaan, niin vanhempani: "Nyt ei oo rahaa, meillä on niin pienet tulot yms" ja tämä toistui AINA kun kaverini olivat kylässä. Joka asiasta jauhettiin miten on niin vähän rahaa ja vertailtiin kavereiden vanhempiin (yhdellä heistä todella rikkaat vanhemmat). Kerran isäni sanoi: " Tanjan isä tienaa viikossa sen mitä me kahdessa kuukaudessa." En ymmärrä miksi he tuolla tavalla.. se oli todella noloa 10-15-vuotiaana. [/quote] Olen kokenut saman, ihan helvetillistä. Sitten kun huomaitti asiasta, eivät tajunutteet lopettaa. "Eihän siinä mitään väärää ole, täytyyhän ystäviesi tietää perheemme raha-asioista" ... [/quote] Juuri noin minunkin vanhemmat sanoivat, tai siis jotain tuonne suuntaan. Ja aina kun nähdään niin alkaa jauhaminen: "Taas meni autossa joku rikki, maksaa 400 e huokaus"
[/quote]
no jos teilä olisi itselä llt edes vähn äliä päässä, olisitte lakanneet kinuamata kavereidenne nähden rahaa, jota vahemmillanne ei olut antaa. Ts, jos sinä Et lakkaa pyytämästä rahaa, jotaeiole, eivät vanhemmatkaan tietysti voi lakata kieltäytymästä sen antamisesta. Ratkasun avaimet oli teillä, mutta ette tajunneet sitä. Teinä en häpeisi vanhempiani, vaan itseäni.
no, teinit on hölmöjä. Mä häpesin aikanaan sitä, että äitini meni uudeleen kouluun, ja kulki sinne kavereidnsa kimppakyydillä. Ei tämä vielä mitään, mutta kimppakyyti lähti huoltsikan pihasta paikasta, jossa sijaitsi myös mielisairaala. Oli se niin kauheeta.
Oman isän autokyydissä. Isä menetti malttinsa jos näki nuorisosoa kävelevän autotiellä siten, että useampi oli rinnakkain ja isä joutui väistämään. Se oli teinille niin noloa, kun isä töötötti torvea ja näytti soo, soo merkkiä sormella. Minua nolotti kyydissä ja ärsytti, kun nuoriso oli usein minua muutaman vuoden vanhempaa. Tämä tapahtunut pienessä kaupungissa. Teininä on niin herkkä.
Mua hävetti teininä käydä isän mukana ruokakaupassa ja kantaa kauppakasseja autoon, kun kylän coolit amispojat oli aina parkissa siinä pihalla. Olin blondi pissis ja ihastunut yhteen heistä ja oli noloa käydä ruokakaupassa. En tajua nyt tuota että mikäs siinä loppujen lopuksi hävetti :D Teinin maailma on kummallinen
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 10:54"]Mua hävetti teininä käydä isän mukana ruokakaupassa ja kantaa kauppakasseja autoon, kun kylän coolit amispojat oli aina parkissa siinä pihalla. Olin blondi pissis ja ihastunut yhteen heistä ja oli noloa käydä ruokakaupassa. En tajua nyt tuota että mikäs siinä loppujen lopuksi hävetti :D Teinin maailma on kummallinen
[/quote]
Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta omilleni muuton jälkeen joskus 18-vuotiaana hävetti ihan pirusti aluksi käydä ruokakaupassa. Miksi ihmeessä? :D
Meillä oli mersu ja se oli tosi noloa, kun olisin itse halunnut, että meillä olisi ollut BMW.
Rahan-asioiden, tai oikeastaan rahan puutteen ja vähyyden ääneen päivittelyt ja voivottelut, kuten jo edellä on mainittu. Toinen loputon nolouden lähde oli alkoholi. Että hävettää vieläkin, vaikka olen yli 50 v. Äidin sivistymättömyys ja yksinkertaisuus riipaisee vieläkin, häpesin teininä tätä todella paljon.
Ylipaino, juntti pukeutuminen ja homssuinen ulkonäkö, kovaääninen riitely ja nalkutus joka kuului kadulle asti ja naapureille, 3 promillen örvellyskännien vetäminen aina juhlissa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 07:46"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 07:44"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 07:41"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 07:36"]Se että raha-asioista jauhettiin kavereideni kuullen. Esim jos pyysin päästä kavereiden kanssa shoppailemaan, niin vanhempani: "Nyt ei oo rahaa, meillä on niin pienet tulot yms" ja tämä toistui AINA kun kaverini olivat kylässä. Joka asiasta jauhettiin miten on niin vähän rahaa ja vertailtiin kavereiden vanhempiin (yhdellä heistä todella rikkaat vanhemmat). Kerran isäni sanoi: " Tanjan isä tienaa viikossa sen mitä me kahdessa kuukaudessa."
En ymmärrä miksi he tuolla tavalla..
se oli todella noloa 10-15-vuotiaana.
[/quote]
Olen kokenut saman, ihan helvetillistä. Sitten kun huomaitti asiasta, eivät tajunutteet lopettaa. "Eihän siinä mitään väärää ole, täytyyhän ystäviesi tietää perheemme raha-asioista" ...
[/quote]
Juuri noin minunkin vanhemmat sanoivat, tai siis jotain tuonne suuntaan. Ja aina kun nähdään niin alkaa jauhaminen: "Taas meni autossa joku rikki, maksaa 400 e huokaus"
[/quote]
Just näin! Ja esim. kun piti ostaa talvivaatteita meille lapsille, niin siellä kaupassa "tähänkin menee taas 100 e *syvä huokaus*
[/quote]
Vaikka monesti vihasin ja häpesin vanhempiani (ihan aiheestakin usein), niin siitä olen iloinen, että meille opetettiin, ettei raha-asioista puhuta julkisesti.
No kerran oli puhe et kaverin kans nukutaan teltassa meidän takapihalla. Tuli sit jossain välissä aika myöhää nälkä ja hiippailtii sisälle tekemää ruokaa.
Kun käytii olohuoneen puolella katsomaan kelloa, alkoi hiljaisuuden keskeltä kuulua kauheaa huohotusta ja ähinää.
Jep, porukoiden makuuhuone sijaitsi olohuoneen vieressä ja ovi oli raollaan ja he olivat täydessä touhussa!
En oo IKINÄ hävenny niin paljon!!!
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:31"]
No kerran oli puhe et kaverin kans nukutaan teltassa meidän takapihalla. Tuli sit jossain välissä aika myöhää nälkä ja hiippailtii sisälle tekemää ruokaa. Kun käytii olohuoneen puolella katsomaan kelloa, alkoi hiljaisuuden keskeltä kuulua kauheaa huohotusta ja ähinää. Jep, porukoiden makuuhuone sijaitsi olohuoneen vieressä ja ovi oli raollaan ja he olivat täydessä touhussa! En oo IKINÄ hävenny niin paljon!!!
[/quote]
Joo, nuo vanhempien seksiasiat oli teininä hirvittävän noloja, varsnkin jos kaverit sai jotain tietää. Minä löysin vahingossa kaverini kanssa paketillisen kondomeja vanhempieni makuuhuonesta... Minä (13v) yritin hätäpäissäni jotain sopertaa että ne on varmaan jotain postissa tulleita mainosjuttuja :D
Äidin alkoholismi homsuinen ulkonäkö, sotkuisuus kotona , viinapulloja joka paikassa lisäksi äidin alkoholisoitunut sekä käyttäjä poikaystävä joka muutti meille, en ikinä kehdannut tuoda ystäviä kotiin kun ei voinut ikinä tietää mitä oli kotona vastassa :/ sain niin kovat traumat että vältän millään tavalla nolaamasta omaa lastani kotimme on aina siisti lisäksi pukeudun ja käyttäydyn koululla aina asiallisesti, raha asioista en ikinä puhu lasten kuullen varsinkaan sen puutteesta
Isän dokaaminen. Kerrankin tuli kotiin ympäripäiasään keskellä päivää kun olin kotona leikkimässä n.tokaluokkalaisena kaverini kanssa. Kaveri oli iäkkäiden vanhempien suojeltu ainokainen, joka oli kauhuissaan, kun isäni meinasi kaataa telkkarin siinä kännissä örveltäessään ja sammui sitten rojahtaen johonkin. Häpesin suunnattomasti ja itketti, mutta selitin jotain epämääräistä miksi muka horjuu.
Seksisävytteiset puheet kavereideni kuullen olivat myös todella noloja. Inhosin niitä muutenkin mutta kavereiden kuullen se oli todella piinaavaa. Isä esim.talvella lumisen auton ikkunaan saattoi sormella piirtää kirkkoveneen kuvia. Tiesin aina, mitä aikoi piirtää ja häpesin valmiiksi. Kaverit ei tyyliin edes tienneet, mitä ne kuvat olivat. En käsitä, miten kenenkään aikuisen mielestä tuollainen voi.olla hyvä läppä. Naisia ja heidän ulkonäköään arvosteltiin myös sumeilematta. Inhottaa vieläkin kun ajattelen ja olen monesta asiasta oikeasti katkera.
Olet aivan kuin minä :)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:48"]
Äidin alkoholismi homsuinen ulkonäkö, sotkuisuus kotona , viinapulloja joka paikassa lisäksi äidin alkoholisoitunut sekä käyttäjä poikaystävä joka muutti meille, en ikinä kehdannut tuoda ystäviä kotiin kun ei voinut ikinä tietää mitä oli kotona vastassa :/ sain niin kovat traumat että vältän millään tavalla nolaamasta omaa lastani kotimme on aina siisti lisäksi pukeudun ja käyttäydyn koululla aina asiallisesti, raha asioista en ikinä puhu lasten kuullen varsinkaan sen puutteesta
[/quote]
Riitelivät keskenään.. Usein. Ja aihe (isän uskottomuus) oli sellainen, joka sai mutkin tuntemaan oloni likaiseksi, saati että siitä piti sitten kaikkien vielä tietää. Musta tuntu aina, että naapuritkin tuijotti mua hississä. Ja kavereiden edessä hävetti kauheasti.
Naapurin tytön äiti taas alkoholisoitui.. Muistan vieläkin miten sitä naapurintyttöä hävetti hississä, kun talutti äitiään jostain kotiin, eikä äitinsä meinannut pysyä pystyssä. Lapsia olimme molemmat (minä ja naapurintyttö) ja yritin kyllä kaikin elein välittää tälle nuoremmalle tytölle, että minun edessä ei täydy hävetä. Se oli vain vaikeaa, kun tyttö piti katseensa vain lattiassa. Näistä tapahtumista on onneksi jo lähes 30 vuotta!!