Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä feminismi mielestäsi tarkoittaa?

Vierailija
13.02.2015 |

Mä olen aina ajatellut, että feminismi on tasa-arvon kannattamista. Nimitys on tuollainen feminiininen, koska maailmanlaajuisesti tasa-arvo-ongelmat koskevat eniten nimenomaan naisia. Viime aikoina en vain enää ole halunnut sanoa itseäni feministiksi, koska siihen liittyy niin ikäviä mielikuvia mm. miesvihasta. Sanon olevani tasa-arvon kannattaja. Koskaan en kuitenkaan sano, ettenkö olisi feministi. Siihen en mene. Mielestäni termi pitäisi vaihtaa joksikin muuksi. Kaikki tasa-arvo-ongelmat ovat yhteiskunnan ongelmia, myös ne, joista miehet kärsivät. Ne ovat molempien sukupuolten ongelmia ja on tärkeää ottaa ne esille.

Mikä on oma käsityksesi siitä, mitä feminismi tarkoittaa?

Ihana sana muuten tuo tasa-arvo-ongelma. Harvinaisia nämä yhdyssanat, joissa on kaksi väliviivaa. :D

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvoa. Ei sitä, että naiset nostetaan korkeammalle, vaan työtä sen eteen, että naiset olisivat miesten kanssa tasa-arvoisia.

Usein miesten kuva feminismistä on se, että ei ajeta ihokarvoja, paljastellaan tissejä ja kuljetaan naama norsunkärsällä. Tämä ei ole kuitenkaan ole feminismin tarkoitus eikä pyrkimys, vaan muutaman naisen oma tulkinta feminismistä.

OT, mutta feminismi ei ole saanut minua vihaamaan feminismiä kannattamattomia miehiä, vaan feminismiä kannattamattomien miesten REAKTIO feminismiin on saanut minut vihaamaan heitä.

Vierailija
2/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi on sukupuolten välisen tasa-arvon kannatusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi on tasa-arvoa, sovinismi on toisen sukupuolen parempana pitämistä. Eli ne jotka sanovat itseään feministeiksi mutta ovat täynnä miesvihaa ovat minulle sovinisteja.

Eipä itseäkään huvita sanoa itseäni feministiksi.

Vierailija
4/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolten välisen tasa-arvon edistämistä.

Äärimmäisen hyödyllistä niin yksilön kuin yhteiskunnankin tasolla, globaalista mittakaavasta puhumattakaan.

Vierailija
5/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvoja.

Vierailija
6/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla tottakin, että tasa-arvo-ongelmia tarkastellaan liikaa nimenomaan naisnäkökulmasta. Itse olen tällaisia oletettuja sukupuolirooleja vastaan ja ylipäänsä sukupuolten liikaa erottelua vastaan. Yhteiskunnan rakenteissa on ongelmia, ja niistä pitäisi pyrkiä eroon. Mielestäni kukin voi elää siten, miten on mahdollisimman onnellinen, eli jos joku haluaa vanhanaikaisen parisuhteen ja on siinä onnellinen, se on musta hieno juttu. Kuitenkin pitäisi tiedostaa se, ettei ihmisiä voi lokeroida vain sukupuolen perusteella.

ap

Vierailija
7/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Internetissä raivoavia naisia jotka eivät kuitenkaan tee asioille mitään. Löytävät kaikesta jotain loukkaantumisen aihetta (mielensäpahoittajia),siis ihan kaikesta.

Vierailija
8/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla se tarkoittaa miesvihaa.

Miesten lopullista kuohitsemista, taloudllisesti, fyysisesti ja henkisesti alistamalla.

Oikeassa elämässä jotain muuta.

Vierailija
9/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 16:51"]

Karvoja.

[/quote]

:D

Toiset on onnellisia karvaisina. Kaikki olkoon juuri niin karvaisia kuin huvittaa. Musta on typerää yökötellä jotain naisten säärikarvoja, kun miehillä saa olla karvaiset jalat ilman, että kukaan edes huomaa. Karvojen ajelun pitäisi olla puhtaasti oma valinta, eikä mikään pakko. Ja sekin on musta ok, että mies ajelee säärikarvojaan. Sama juttu molemmilla. Se pitäisi saada itse valita ilman, että saa sontaa niskaansa.

ap

Vierailija
10/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi on ura- ja opiskeluvalinta suurelle joukolle (naisia) naistutkimuksen, erilaisten järjestöjen sekä tasa-arvoelinten parissa ja politiikassa sekä muualla. Kaikki tapahtuu verorahoilla.

Vierailija
11/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi on aate, joka pyrkii parantamaan naisten yhteiskunnallista asemaa ja muuttamaan sukupuolirooleja merkittävästi.

Kaikessa tasa-arvoisuuden huumassa ovat pilanneet niiden naisten elämän jotka mielellään hoitaisivat lapsiaan kotona, joita mies elättäisi ja elämän tärkein päämäärä olisi se että päivällinen on valmis kun mies tulee kotiin. Se olisi riittänyt minun elämäni tavoitteeksi. Mutta se ei käy, koska Suomi on feministien "ansiosta" tasa-arvoinen maa niin minunkin on luotava uraa ja laitettava lapseni päivähoitoon.

Vierailija
12/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:00"]

Feminismi on aate, joka pyrkii parantamaan naisten yhteiskunnallista asemaa ja muuttamaan sukupuolirooleja merkittävästi.

Kaikessa tasa-arvoisuuden huumassa ovat pilanneet niiden naisten elämän jotka mielellään hoitaisivat lapsiaan kotona, joita mies elättäisi ja elämän tärkein päämäärä olisi se että päivällinen on valmis kun mies tulee kotiin. Se olisi riittänyt minun elämäni tavoitteeksi. Mutta se ei käy, koska Suomi on feministien "ansiosta" tasa-arvoinen maa niin minunkin on luotava uraa ja laitettava lapseni päivähoitoon.

[/quote]

Musta on hienoa, että nykyään voi valita, miten elää, vaikka olisikin syntynyt naiseksi. Harmi, että sulla on mennyt noin. Toivon, että nykyään kaltaisesi ihmiset voisi paremmin esim. netissä löytää toisensa. Monet kuitenkin tykkäisi näistä vanhoista sukupuolirooleista. Ei kaikki. Ihmiset on erilaisia. Mä arvostan itse sitä, jos joku haluaa omistautua perheelleen. Sen pitäisi kuitenkin aina olla oma valinta.

Suomessa tasa-arvo-ongelmiin pitäisi musta puuttua ilman nais- tai miesnäkökulmaa.

ap

Vierailija
13/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle feminismi tarkoittaa muutakin kuin tasa-arvoan kannattamista. Se tarkoiitaa sitä, että on oikeasti valmis tekemään töitä aina sen pienemmän ja heikomman puolesta - pelkkä helppo kannattaminen ei siis riitä. Pelkkä tasa -arvo ei myödkään riitä, sillä ei ole yhdentekevää, valitaanko päättäviin elimiin tai firmojen johtoo naisia vai miehiä - on ehdottomasti tärkeää pitää huoli siitä, että niin valitaan erilaisia ihmisiä, naisia ja miehiä. Tämä aventaa näkökulmaa ja parantaa päätöksentekokykyä. Tilanteessa, josssa joku ryhmä koostuu nyt liian samanlaisista ihmisistä, erilaisuudella on arvoa. Koska monissa elimissä nyt onenemmän miehiä, naiseus toisi niihin lisäarvoa.

Feminismi merkitsee myös sen tunnustamista, että ne pienemmät ja heikommat sekä globaalisti etttä eri yhteiskuntien sisällä useammin ovat naisia - toki tästä huolimatta miesten ongelmat ovat myös vakava asia, mutta totta on myös se, etä monet niistä hoituisivat ihan itsestään kun naisten asemaa parannettaisiin. Ei tietenään kaikki ja tällä hetkellä länsimaissakin on esmerkiksi ongelma, että poikien on vaikempi saada apua esimerkiksi hyväksikäyttötilanteissa kuin tyttöjen. 

mun ei ole yhtään vaikea esitellä itseäni feministinä.

Vierailija
14/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

TRENDI 2/2005: "En ole feministi, mutta..."

Moni tasa-arvoa kannattava nainen välttelee f-sanan käyttöä, koska ei halua tulla leimatuksi. Samalla he vahvistavat oletusta, että feminismin kannattamisessa olisi jotain vikaa. Trendi listasi 15 syytä olla julkifeministi.

1. OLEN IHMINEN

Isä ja poika joutuvat auto-onnettomuuteen. Isä kuoli ja poika joutui sairaalaan. Sairaalan leikkauspöydällä kirurgi totesi: "En voi leikata, sillä potilas on poikani". Miten tämä on mahdollista?

Niin kauan, kun suurin osa ihmisistä vastaa tähän "en tiedä", feminismiä tarvitaan kipeästi. Vielä tänäkin päivänä mies on yhtä kuin ihminen ja nainen vain toinen. Lääkäri, kirurgi tai vaikkapa autoilija on automaattisesti mies; hän on nainen vasta kun nimikkeisiin liitetään etuliite nais-.

2. OLEN NAINEN

Naiset saavat pienempää palkkaa samasta työstä kuin miehet, ovat yliedustettuina yliopistossa mutta kopauttavat päänsä työmaailman lasikattoon. Jokainen nuori vastavalmistunut nainen on työnantajan silmissä potentiaalinen äiti, joten naisille tarjotaan miehiä useammin pätkätöitä. Feminismi pyrkii poistamaan nämä vääryydet.

3. OLEN MIES

Perinteinen miehen malli on kova: mies ei saa itkeä eikä olla heikko. Miehen mielessä ei pyöri muu kuin "se" ja jos ei pyöri, mies on impotentti tai hintti. Miehen on osattava tapella ja ottaa turpaan kuin mies. Feminismin tai profeminismin ansiosta mies voi irtautua perinteisestä miehen mallista ja olla oma itsensä. Feministimiesten myös tiedetään saavuttavan parempia ihmissuhteita ja elävän pidempään.

4. FEMINISMI ON KAUNIS SANA

Tasa-arvo ei ole vain naisten asia. Se on hyväksi yhteiskunnalle, koska tasa-arvoisessa yhteiskunnassa johtopaikoille saadaan parhaat miehet ja parhaat naiset.

5. EN HALUA TURPAAN

Ongelma ei ole vain Matin ja Mervin. Vähintään joka kolmas maailman naisista ja joka neljäs suomalainen nainen on kokenut fyysistä väkivaltaa tai sen uhkaa parisuhteessaan. Pari- ja lähisuhteessa tapahtuvan väkivallan kohteena on useimmiten nainen, ja 90 prosenttia tekijöistä on miehiä. Vuosittain 20-30 naista kuolee Suomessa lähisuhdeväkivallan seurauksena. Tästä huolimatta naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ei vieläkään nähdä yhteiskunnallisena epäkohtana, vaan yksityisasiana.

6. EN PIDÄ AHDISTELUSTA

41 prosenttia alle 15-vuotiaista suomalaisista tytöistä on kokenut seksuaalista häirintää. Kouluissa esiintyvä seksuaalinen häirintä on yleensä poikajoukon tyttöihin kohdistamaa henkistä tai fyysistä ahdistelua. Stereotyyppiset sukupuoliroolit määrittävät yhä käyttäytymistä: poikien toimintaa saatetaan vähätellä "pojat on poikia" -ajattelulla ja tyttöjä syytetään provosoinnista tai tapahtuman vääristelystä. Sama meno jatkuu työpaikoilla.

7. OLEN HUOLISSANI SYÖMISHÄIRIÖISTÄ

Missään ei voi välttyä näkemästä hoikkia mutta isorintaisia, vähäpukeisia naisia, rintavakoja ja takapuolia. Tienvarsimainokset, televisio, elokuvat ja lehdet viestittävät meille millaisia meidän tulisi olla. Tutkimusten mukaan mediakuvastot vaikuttavat syömishäiriöihin.

8. EN PIDÄ LOKEROINNISTA

Sukupuolten epätasa-arvoa on kautta historian selitetty vetoamalla biologiaan. Prostituutiota selitetään miesten "luonnollisilla" seksuaalitarpeilla ja naisten esineellistämistä miehen aktiivisuudella ja naisen passiivisuudella. Mikäli naiset olisivat oikeasti "luonnostaan" passiivisempia ja alistuvampia kuin miehet, naisten asema olisi kaikkialla maailmassa sama ja pysyisi sellaisena, biologiset ominaisuudet kun eivät muutu yhteiskunnan kehityksen tahdissa. Peruskouluissa pohditaan erilaisia koulutussuunnitelmia rauhallisille ja kilteille tytöille ja rasavilleille pojille, vaikka pitäisi keskittyä yksilöihin. Erottelu vain vahvistaa sukupuolistereotypioita.

9. TYKKÄÄN KÄYDÄ BAAREISSA

Ilman feministiesiäitejämme baareihin olisi yhä naisilta pääsy kielletty. Nainen leimataan miestä helpommin juopoksi, koska naisen odotetaan olevan miestä moraalisempi.

10. EN OLE VANHOILLINEN

Naapurimaassamme Ruotsissa ollaan meitä edellä. Siellä lehdet kirjoittavat päivittäin tasa-arvoasioista ja lähes kaikki isot puolueet ovat julistautuneet feministeiksi. Ruotsalaispoliitikot suorastaan kilpailevat siitä, kuinka kovia feministejä ovat.

11. SAAN OLLA MEIKKAAMATTA

Feministi tietää, ettei hänen tarvitse miellyttää muita kuin itseään. Hänen ei tarvitse meikata tai ajella säärikarvojaan, ellei hän sitä itse halua.

12. VOIN LAITTAUTUA

Ulkonäkö ei määrittele, millainen nainen feministi on, vaikka hän kulkisi korkokengissä ja minihameessa.

13. SAAN HYVÄÄ SEKSIÄ

Feministi uskaltaa sanoa, mistä hän pitää ja toimia nautintonsa edistämiseksi. Feministi ei siedä tilannetta, jossa mies on itsekäs ja tyydyttää vain omat tarpeensa.

14. OLEN SEN ARVOINEN

Feministi ei pidä itseään tai muita naisia huonompana kuin miehiä, vaan uskoo, että molemmissa sukupuolissa on arvokkaita ominaisuuksia. Jos hän joutuu selittelemään feminismiä tai jopa kieltämään sen, hän tietää olevansa väärässä seurassa.

15. HALUAN PITÄÄ SAAVUTETUT OIKEUDET

Tasa-arvon eteen on tehtävä jatkuvaa työtä, muuten otamme takapakkia kehityksessä. Taantumista on jo nyt näkyvissä: naiset jättävät yhä useammin uransa ja jäävät kotiin hoitamaan lapsia. Myös miesten ja naisten väliset palkkaerot ovat kasvaneet 90-luvulta lähtien.

Lue lisää: Friidu - tyttöjen ja naisten ihmisoikeudet, Tulva 4/2004 sekä www.naisunioni.fi ja www.unifem.fi.

Vierailija
15/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopsasin tuon 15 jutun kohdan, mutta tajusin heti, ettei se vastannut kysymykseesi. Ehkä feministi-sana liittyy liikaa naisiin, ja tilalla pitäisi käyttää termiä tasa-arvon kannattaja.

Silti olen feministi. :)

Vierailija
16/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itse mielummin termiä egalitaristi koska feminismi jo termina liian sukupuolikeskeinen.

Vierailija
17/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:07"]

Minulle feminismi tarkoittaa muutakin kuin tasa-arvoan kannattamista. Se tarkoiitaa sitä, että on oikeasti valmis tekemään töitä aina sen pienemmän ja heikomman puolesta - pelkkä helppo kannattaminen ei siis riitä. Pelkkä tasa -arvo ei myödkään riitä, sillä ei ole yhdentekevää, valitaanko päättäviin elimiin tai firmojen johtoo naisia vai miehiä - on ehdottomasti tärkeää pitää huoli siitä, että niin valitaan erilaisia ihmisiä, naisia ja miehiä. Tämä aventaa näkökulmaa ja parantaa päätöksentekokykyä. Tilanteessa, josssa joku ryhmä koostuu nyt liian samanlaisista ihmisistä, erilaisuudella on arvoa. Koska monissa elimissä nyt onenemmän miehiä, naiseus toisi niihin lisäarvoa.

Feminismi merkitsee myös sen tunnustamista, että ne pienemmät ja heikommat sekä globaalisti etttä eri yhteiskuntien sisällä useammin ovat naisia - toki tästä huolimatta miesten ongelmat ovat myös vakava asia, mutta totta on myös se, etä monet niistä hoituisivat ihan itsestään kun naisten asemaa parannettaisiin. Ei tietenään kaikki ja tällä hetkellä länsimaissakin on esmerkiksi ongelma, että poikien on vaikempi saada apua esimerkiksi hyväksikäyttötilanteissa kuin tyttöjen. 

mun ei ole yhtään vaikea esitellä itseäni feministinä.

[/quote]

Sukupuolikiintiöt esim. jonkun firman johtoportaassa on musta jotenkin kaksipiippuinen juttu. Ei olisi oikein syrjiä oikeasti pätevää henkilöä sukupuolen takia vain, koska on se kiintiö. Kuitenkin naiset saattavat helposti joutua vähätellyiksi. Parasta olisi, jos ihmiset osaisi ilman kiintiöitä nähdä sen ihmisen, eikä katsoa ensin sitä sukupuolta tai vaikka seksuaalista suuntautumista. Itse olen tätä LGBT-porukkaa ja rikon sukupuolirooleja avoimesti. Ei sillä, ettei perusheterotkin sitä tekisi. Jos joku asia on ok jommallekummalle sukupuolelle, se on sitä myös mulle. Mä olen ihmisenä aika tavallinen, mutta sukupuoliroolien rikkominen tuntuu pistävän liikaa ihmisten silmään. Mä herätän aika paljon negatiivisia tunteita ihmisissä tämän takia, vaikka kaiken pitäisi olla suomalaiselle ihmiselle ihan normaalia. Jotain vikaa tässä systeemissä on.

Tuo on hienosti sanottu, että olisi oltava valmis tekemään töitä pienemmän ja heikomman puolesta. Ja nimenomaan naiset tosiaan ovat useimmiten heikossa asemassa. Olisi turhaa mennä maahan, jossa naiset ovat todella alisteisessa asemassa ja ruveta korjaamaan tasa-arvoa paneutumalla miesten ongelmiin ensin.

Miehet todella kärsivät myös Suomessakin vaikka tuosta, että miesten oletetaan aina olevan vahvempia henkisesti ja fyysisesti. Ei voi olettaa niin. Mieskin voi olla uhri.

ap

Vierailija
18/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi tarkoittaa naiseuden juhlimista ja miehen huomioonottamista.

Vierailija
19/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään enää lisättävää?

ap

Vierailija
20/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:23"]

Feminismi tarkoittaa naiseuden juhlimista ja miehen huomioonottamista.

[/quote]

Täyttä puppua! HUUTONAURUA!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän