Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä feminismi mielestäsi tarkoittaa?

Vierailija
13.02.2015 |

Mä olen aina ajatellut, että feminismi on tasa-arvon kannattamista. Nimitys on tuollainen feminiininen, koska maailmanlaajuisesti tasa-arvo-ongelmat koskevat eniten nimenomaan naisia. Viime aikoina en vain enää ole halunnut sanoa itseäni feministiksi, koska siihen liittyy niin ikäviä mielikuvia mm. miesvihasta. Sanon olevani tasa-arvon kannattaja. Koskaan en kuitenkaan sano, ettenkö olisi feministi. Siihen en mene. Mielestäni termi pitäisi vaihtaa joksikin muuksi. Kaikki tasa-arvo-ongelmat ovat yhteiskunnan ongelmia, myös ne, joista miehet kärsivät. Ne ovat molempien sukupuolten ongelmia ja on tärkeää ottaa ne esille.

Mikä on oma käsityksesi siitä, mitä feminismi tarkoittaa?

Ihana sana muuten tuo tasa-arvo-ongelma. Harvinaisia nämä yhdyssanat, joissa on kaksi väliviivaa. :D

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 14 =D

unifem.fi

Voihan sitä asiaa kaunistella, mutta feminismi pitäisi ajatuksena kuopata, tai sitten miesten tulisi alkaa vaatimaan myös tasa-arvoa, sillä sitä ei enää ole naisten polkiessa miesten oikeuksia.

Puhun siis Suomen tilanteesta, en muista maista.

Vierailija
22/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni feministi tarkoittaa naisten ja miesten välisen tasa-arvon ajamista, keskittyy naisten asioihin, koska naisia on sorrettu.

En pelkää sanoa olevani feministi, sitähän juuri tuolla toivotaan, että feministit yritetään leimata miesvihaajiksi ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi on kuin kirosana. Sen kannattajat ovat yleensä ärsyttäviä naisia.

Feminismi aatteena on ollut todella hyvä asia. Se soti miesten sukupuolisovinismia vastaan. Ja se on saavuttanut paljon hyvi asioita :)

Mutta länsimaissa feminismi nykyyän on vain ärsyttävää naisten positiivista diskriminointia.

Vierailija
24/30 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle feminismi on sukupuolten tasa-arvon ajamista, erityisesti naisnäkökulmasta. Se ei tarkoita sitä, etteikö kaikki muukin mahdollinen tasa-arvo olisi asialistalla, mutta niille on sitten omat isminsä. Feminismi ei siis ole yleisen tasa-arvon tavoittelun vaihtoehto tai vastakohta, vaan osa sitä.

Eikä ole mitään ongelmaa esiintyä julkifeministinä, tietenkään.

Vierailija
25/30 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huorraaa!

Vierailija
26/30 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

karvoja siellä

Vierailija
27/30 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feministit ajavat pääsääntöisesti naisten asioita, joten tasa-arvoista se asioiden ajaminen ei ole. Feminismi ei voi olla synonyymi tasa-arvolle, koska feminismistä puuttuu lähes kokonaan mies näkökulma ja miesten ongelmien parantaminen, miehet kuitenkin edustavat tässä maassa lähes 50% koko populaatiosta, sentakia feminismiä ei voi pitää missään mielessä synonyyminä tasa-arvolle.

Vierailija
28/30 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se on tasa-arvoa tarkoittava sana. Minä kannatan tasa-arvoa, mutta tiedostan myös sen että ihmiset ovat erilaisia, ja käytännössä naiset ovat erilaisia kuin miehet massana, ja niin saa ollakin, ei miesten tarvi muuttua naisiksi eikä päinvastoin. Eroja ihmisissä on enemmän sukupuolten sisällä kuin niiden välillä. Naisella voi olla "miesmäiset" aivot ja miehellä "naismaiset" ja se on ok.

Minä tykkään siitä että mieheni on suojelijani, hän on isompi ja lihaksikkaampi, jaksaa nostaa painavia asioita joita minä en, ja toisaalta minä olen hänen hoivaajansa tarpeen vaatiessa, minä osaan tehdä asioita joita hän ei osaa. Silti molemmat hoidamme lapsiamme vaikka taipumukset ovat erilaisia, minä ehkä keskityn enemmän lasten henkiseen hyvinvointiin kuin mies, ja mies taas katsoo asioita hyvin paljon fyysisen turvallisuuden kautta. 

Kaikilla ihmisillä on erilaiset luonteet ja taidot, ja sillä mennään. Meillä on kaksospojat jotka ovat ihan erilaisia kaikin tavoin, silti molemmat ovat olleet kiinnostuneita pienestä asti "poikamaisista" asioista ja he käyttäytyvät poikamaisesti, tekevät usein asioita joita tytöillä harvemmin tulee edes mieleen tehdä. Toisaalta toinen poika oppi automerkit heti kun oppi puhumaan, ja toinen poika pyysi neljävuotislahjaksi kaksi vauvanukkea, eli kaksoset, ja ne piti toki olla poikia, pippelit ja kaikki. Kovin pitkään poika ei nukeilla leikkinyt, mutta mun mielestä oli hienoa että sain ostaa nukkeja pojalleni.

Vierailija
29/30 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 16:17"]

Tottakai se on tasa-arvoa tarkoittava sana. Minä kannatan tasa-arvoa, mutta tiedostan myös sen että ihmiset ovat erilaisia, ja käytännössä naiset ovat erilaisia kuin miehet massana, ja niin saa ollakin, ei miesten tarvi muuttua naisiksi eikä päinvastoin. Eroja ihmisissä on enemmän sukupuolten sisällä kuin niiden välillä. Naisella voi olla "miesmäiset" aivot ja miehellä "naismaiset" ja se on ok.

Minä tykkään siitä että mieheni on suojelijani, hän on isompi ja lihaksikkaampi, jaksaa nostaa painavia asioita joita minä en, ja toisaalta minä olen hänen hoivaajansa tarpeen vaatiessa, minä osaan tehdä asioita joita hän ei osaa. Silti molemmat hoidamme lapsiamme vaikka taipumukset ovat erilaisia, minä ehkä keskityn enemmän lasten henkiseen hyvinvointiin kuin mies, ja mies taas katsoo asioita hyvin paljon fyysisen turvallisuuden kautta. 

Kaikilla ihmisillä on erilaiset luonteet ja taidot, ja sillä mennään. Meillä on kaksospojat jotka ovat ihan erilaisia kaikin tavoin, silti molemmat ovat olleet kiinnostuneita pienestä asti "poikamaisista" asioista ja he käyttäytyvät poikamaisesti, tekevät usein asioita joita tytöillä harvemmin tulee edes mieleen tehdä. Toisaalta toinen poika oppi automerkit heti kun oppi puhumaan, ja toinen poika pyysi neljävuotislahjaksi kaksi vauvanukkea, eli kaksoset, ja ne piti toki olla poikia, pippelit ja kaikki. Kovin pitkään poika ei nukeilla leikkinyt, mutta mun mielestä oli hienoa että sain ostaa nukkeja pojalleni.

[/quote]Tiedän, että moni feministi ja nainen haluaisi niin kovasti että feminismi=tasa-arvo. Valitettavasti siinä vaiheessa kun yhtälöstä unohdetaan miehet lähes kokonaan pois, ei feminisimiä voi kukaan pitää synonyyminä tasa-arvolle.

Kannattaisi myöntää tosiasiat vain ihan reilusti, feminisimi on naisten asioiden ajamista pääsääntöisesti eikä siinä ole mitään pahaa. On kaksinaamaista ja petollista väittää, että feminisimi=tasa-arvo, se on valehtelua.

Vierailija
30/30 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 16:22"]Kannattaisi myöntää tosiasiat vain ihan reilusti, feminisimi on naisten asioiden ajamista pääsääntöisesti eikä siinä ole mitään pahaa. On kaksinaamaista ja petollista väittää, että feminisimi=tasa-arvo, se on valehtelua.[/quote]

Jos tarkoitat tasa-arvolla ihan kaikkea tasa-arvoa, kuten sukupuolien, etnisten ryhmien, kansallisuuksien, laihojen ja lihavien, terveiden ja vammaisten, pitkien ja pätkien, introverttien ja ekstroverttien, kaupunkilaisten ja maalaisten ja niin edelleen loputtomiin, niin ei tosiaan, feminismi ei kata kaikkia näitä. Feminismi ajaa sukupuolien tasa-arvoa – ja usein toki muutakin siinä sivussa, mutta tämä on pääpainotus.

Feminismi on laaja käsite, mutta luulisin kaikkien sen edustajien allekirjoittavan sen, että sukupuolien pitäisi olla tasa-arvoisia, mutta näin ei vielä ole. Keinoja tasa-arvoisuuden saavuttamiseen onkin sitten varsin erilaisia ja ne saattavat herättää vähintään keskustelua, joskus avointa konfliktiakin feminismin sisällä.

Feminismi sitä tai tätä -yleistäminen on vähän sama asia kuin väittäisi kaikkien keskustasta vasemmalla olevien olevan umpikommunisteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi