Rajoitatko 15-16 -vuotiaasi nettiaikaa? Jos niin miten?
Siis sitä aikaa, jonka hän viettää älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella netissä?
Kommentit (34)
Kakkosen lapset siis 13 ja 10. Ja käyttävät lähinnä puhelimiaan pelaamiseen, pädit ja tietokoneet ovat perheessämme yhteisiä, niitä ei saa "omia"
En rajoita niin kauan kun tekevät muutakin eivätkä valvo öitä.
Siinäpä se, kun ei tahdo elämään enää muuta mahtua, kun tietsikan edessä istumista.
Rajoitan. Palomuuri blokkaa kyseenalaisen contentin ja wifin salasana vaihtuu, jos kone ei mene pyynnöstä kiinni. Salasanaa wifiin ei myöskään saa, jos läksyt on lukematta, huone siivoamatta ja pyydetyt kotityöt tekemättä.
Puhelinta ei käytetä surffailuun. Toimii meillä tosi hyvin.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 10:41"]
Kakkosen lapset siis 13 ja 10. Ja käyttävät lähinnä puhelimiaan pelaamiseen, pädit ja tietokoneet ovat perheessämme yhteisiä, niitä ei saa "omia"
[/quote]
Olisin kiinnostunut lähinnä vähän vanhempien nettiajankäytöstä, nimenomaan siis 15-16 -vuotiaiden kohdalla. Rajoitatteko sitä?
ap
Ahhah mun porukat ei oo rajoittanu mun nettii sen jälkeen, kun hoidin äidin tietokoneesta poliisiviruksen pois - kahdesti :D Eivät kai kehtaa, kun hoidan huolellisemmin oman nettikäyttöni, mitä porukat itse.
Illalla on koulupäivinä sammutettava kone 22.00 mennessä ( mutta whatsappissa roikkuu nukahtamiseensa saakka)
Meillä ei lapset saa käyttää tietokonetta tai kännykkää yhdeksän jälkeen illalla, ovat 16- ja 18-vuotiaita.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:49"]Meillä ei lapset saa käyttää tietokonetta tai kännykkää yhdeksän jälkeen illalla, ovat 16- ja 18-vuotiaita.
[/quote] ite olisin jo 18-vuotiaananne pakannut kamat ja sanonut kiitos ja näkemiin.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:49"]Meillä ei lapset saa käyttää tietokonetta tai kännykkää yhdeksän jälkeen illalla, ovat 16- ja 18-vuotiaita. [/quote] ite olisin jo 18-vuotiaananne pakannut kamat ja sanonut kiitos ja näkemiin.
[/quote]
No ei me häntä olla estetty muuttamasta pois :D Ollaan vain tehty selväksi, että jos haluaa aikuisena elää vanhempien rahoilla, niin sitten noudatetaan tasan niitä samoja sääntöjä kuin alaikäisenäkin. Vielä ei ole muuttanut mihinkään, ehkä se jossain vaiheessa kun lukio loppuu tänä vuonna.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:49"]Meillä ei lapset saa käyttää tietokonetta tai kännykkää yhdeksän jälkeen illalla, ovat 16- ja 18-vuotiaita. [/quote] ite olisin jo 18-vuotiaananne pakannut kamat ja sanonut kiitos ja näkemiin.
[/quote]
No ei me häntä olla estetty muuttamasta pois :D Ollaan vain tehty selväksi, että jos haluaa aikuisena elää vanhempien rahoilla, niin sitten noudatetaan tasan niitä samoja sääntöjä kuin alaikäisenäkin. Vielä ei ole muuttanut mihinkään, ehkä se jossain vaiheessa kun lukio loppuu tänä vuonna.
[/quote] onko hänellä millaisia ongelmia, kun pitää olla noin tiukka nettiaika?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:49"]Meillä ei lapset saa käyttää tietokonetta tai kännykkää yhdeksän jälkeen illalla, ovat 16- ja 18-vuotiaita.
[/quote]
Et sinä 18 vuotiasta voi enää rajoittaa, typerys. Aikuinen ihminen herttinen sentään. Mulla on myös 18v. lapsi ja saa ihan vapaasti tehdä koneella ja kännykällä mitä tahtoo ja ihan mihin aikaan vaan, ei ole enää mun päätettävissä. Itseasiassa jo muutaman vuoden saanut.
Muahhahhah, olen 15 ja tälläkin hetkellä netissä roikkumassa x) Ei ole rajoituksia. Mutta toisaalta en käytäkään nettiä niin paljon kuin ikätoverini. Lukeminen on kivempaa ♡
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:49"]Meillä ei lapset saa käyttää tietokonetta tai kännykkää yhdeksän jälkeen illalla, ovat 16- ja 18-vuotiaita.
[/quote]
Et sinä 18 vuotiasta voi enää rajoittaa, typerys. Aikuinen ihminen herttinen sentään. Mulla on myös 18v. lapsi ja saa ihan vapaasti tehdä koneella ja kännykällä mitä tahtoo ja ihan mihin aikaan vaan, ei ole enää mun päätettävissä. Itseasiassa jo muutaman vuoden saanut.
[/quote]
Varmasti rajoitan ihan niin paljon kuin haluan. Jos haluaa elää omilla säännöillään, niin sitten kannattaa lopettaa vanhempien rahoilla eläminen.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:49"]Meillä ei lapset saa käyttää tietokonetta tai kännykkää yhdeksän jälkeen illalla, ovat 16- ja 18-vuotiaita.
[/quote]
[/quote]
Varmasti rajoitan ihan niin paljon kuin haluan. Jos haluaa elää omilla säännöillään, niin sitten kannattaa lopettaa vanhempien rahoilla eläminen.
[/quote]
Olet aika tiukkis. Mitä väliä sillä on, paljonko täysi-ikäinen (!!!) lapsesi nettiä käyttää?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:45"]Ahhah mun porukat ei oo rajoittanu mun nettii sen jälkeen, kun hoidin äidin tietokoneesta poliisiviruksen pois - kahdesti :D Eivät kai kehtaa, kun hoidan huolellisemmin oman nettikäyttöni, mitä porukat itse.
[/quote]
Niin ja olen 16-v :3
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:49"]Meillä ei lapset saa käyttää tietokonetta tai kännykkää yhdeksän jälkeen illalla, ovat 16- ja 18-vuotiaita.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No sitten sun lapsi on jotenkin vajaa, kun suostuu tuohon. Taitaa olla myös masokisti . Ei kukaan normaali 18v. tuohon enää alennu, no eipä kukaan normaali vanhempikaan enää noin vanhaa rajoita, että jotain vikaa on teidän perheessä. Jotain kontrollin halua ja sadistista valtaa halutaan käyttää lapsiin. Menkää perheterapeutille.
Vielä ei ole ollut tarpeen rajoittaa. Koneet ja täbbärit tuovat meidän makkarin hyllyyn kello 22 arkena ja kello 00.00 viikonloppuisin. Jos ei toimi, niin menee heiltä poistetaan nettioikeudet.
No jos niillä on vaikka netti koko perheelle niin, että klo 21 se otetaan pois päältä....niin ei se 18v pääse linjoille ostamatta omaa liittymää....
No en rajoita, mutta olen vakavasti harkinnut kun ovat kaiken liikenevän ajan luurinsa kanssa. Tosin aina on läksyt hoidettu ja harrastuksissa käyvät paljon, joten siksi ovat saaneet käyttää puhelinta rajattomasti.
Rajoittamiseen olen asentanut jo toisen lapsen puhelimeen testimielessä "parent timelock" -appsin. Sillä voi vanhempi säätää ajan, jonka lapsi saa käyttää puhelinta päivässä. Kun aika on kulunut, niin puhelin pimenee. Sen saa halutessaan uudelleen päälle 5 sekunnin ajaksi, joka on riittävä puhelun aloittamiseen, muttei tekstailuun tai pelaamiseen. Ja vanhemmat tietysti saavat salasanan avulla nollattua ajastimen (ja se nollautuu joka vuorokausi muutenkin).