Rintojen pienennysleikkaus, APUA!
Hei! Onko paikalla ketään, joka on käynyt läpi rintojen pienennysleikkauksen julkisella puolella? Mä olen pian parikymppinen nainen ja olen jo vuosia kärsinyt rinnoistani. Hieman ironista, mutta toivoin pienenä isoja rintoja. No, niistä tulikin vähän liian isot ja ne ovat tuoneet mukanaan pelkkää haittaa.
Rintaliivien koko on 75E ja oikeankokoisten liivien löytäminen on aina tuskaa. Mieluiten käyttäisin kaarituettomia liivejä niiden mukavuuden takia, mutta se on koon puolesta täysi mahdottomuus. Olkaimet painavat olkapäitä ja rinnat aiheuttavat niska- ja hartiakipuja. Olisi ihana päästä kauppaan niin, että voisi hankkia liivit niiden esteettisyyden vuoksi eikä sen perusteella, mitkä tukevat näitä ”kaksosia” parhaiten.
Vaatteet istuvat harvoin päälle. Mä olen lyhyt ja vyötärö on kapea, mutta rinnat isot. Löysät paidat aiheuttavat kymmenen lisäkiloa vatsanseudulle, kun vaatteet roikkuvat rintojen päällä. Toinen vaihtoehto on näyttää vain todella tyrkyltä vähänkään avonaisessa tai tiukassa paidasta. Kauluspaidoista tuskin tarvitsee edes mainita mitään.
Istuvuuden ja kipujen lisäksi rinnat rajoittavat liikkumista. Mun mielestä on kiusallista mennä salille tai liikkumaan muiden kanssa, kun päälle on laitettava useammat urheilurintsikat, että juokseminen on mahdollista. Lajeja joissa pitää pomppia en ole voinut harrastaa kunnolla lapsuuteni jälkeen, kun rinnat ovat tiellä. Rinnat tuntuvat olevan koko ajan tiellä, mikä omalta osaltaan vaikuttaa itsetuntoon, kun en uskalla heilua ja riehua samalla tavalla kuin voisin pienemmillä rinnoilla.
Aivan kamalaa on silloin, jos olen menossa jonnekin ja näen bussin pysäkillä ja pitäisi juosta siihen. Ei muuten onnistu. Joko mä joudun suosiolla odottamaan seuraavaa tai juosta rinnoista kiinni pitäen, minkä mä koen erittäin noloksi.
Niin, ja ei tietenkään saa unohtaa sitä, kun sekä baareissa että etenkin kesäisin saa kuulla kommenttia rinnoista miehiltä. Mua ahdistaa muutenkin herkästi, jos joku tulee kauheasti lähentelemään ja turhauttavinta se on silloin, jos katse on parikymmentä senttiä alempana mun kasvoista.
Ovatkohan nämä tarpeeksi painavia syitä päästä kunnallisella puolella rintojen pienennysleikkaukseen? Tiedän, että olen vielä nuori ja lasten hankinta on vielä edessä, mutta mä en tiedä että kestänkö niin kauaa näiden rintojen kanssa. Haluan sinne leikkaukseen, vaikka rintoihin jäisi arvet, imetyskyky katoaisi ja tunto myös. Mulla ei kuitenkaan ole rahaa opiskelijana hoitaa leikkausta yksityisellä, joten se on joko kunnallinen tai leikkaus vasta joskus hamassa tulevaisuudessa yksityisellä.
Toivottavasti joku jaksoi lukea loppuun asti. Kertokaa omia kokemuksia!
Kommentit (67)
OMG ! Turhuuksien rovio ! Pian korjataan luomi, nyppy , rupi , tai ruma naama/ nenä yleisillä verovaroilla ! Ei millään pahalla :) jos ei maitomunat miellytä ne voi pienennyttää rolfin kliniikalla jos on rahaa !
Miten et löydä noissa koissa esteettisiä liivejä tai tukevia urheilurintsikoita? Vaatteetkin on helposti muokattavissa. Toki jos koet että haluat leikkauksen niin mene toki, mutta ihmetyttää vain.
T. 75G-H
Luin vain alun josta selvisi heti oikea ongelmasi, eli huonot tai väärän kokoiset liivit. Ensinnäkin kokoasi saa monista kaupoista. Toiseksi kaarituettomat ei tue kai koskaan erityisen hyvin.
Kun sulla on hyvät istuvat liivit päällä niin olkaimet ei todellakaan paina, ne pitää vaan kuppia muodossaan. Olkaimet ei siis ole se tukeva osa, ei mikään ihme että on hartiat kipeenä.
Hankihan kunnon liivit niin jo paranee olo.
Lukiko kukaan teistä alapeukuttajista ja häpeä/OMG-kommentoijista ap:n tarinaa? Olen itsekin kärsinyt juuri tuollaisista asioista, mitä liiani isot rinnat aiheuttavat: kipuja ja monenlaista muuta haittaa. Leikkaukseen en ole minäkään päässyt mutta siitä syystä, että leikkaus pelottaa. joten en ikävä kyllä voi tarjota ap:lle neuvoja, vain myötätuntoni. Ja te ilkiökommentojat, painukaa hornan tuuttiin, kiitos.
Moni maksaisi tuosta rintojen koosta n. 6000€. Kantaisin ylpeänä rintani.
Too fast for loven Meri on käynyt pienennysleikkauksessa. Blogissa taitaa löytyä tarkempaa tietoa :)
Tuo koko on juuri sopiva, ja ikäiselläsi ei edes rinnat roiku. Ottaisin ilomielin, haluatko 50 vuotiaan roikkuvat rinnat, joskin pienemmät.
Reippaasti vaan lääkärin juttusille, olet pohtinut asiaa ja tiedät mihin olet ryhtymässä. Mulla oli ihan samat ongelmat kuin sinulla, kävin leikkauksessa julkisella ja arvet ovat melko huomaamattomat, nännit jopa tuntoherkemmät kuin ennen leikkausta. Mikä tärkeintä, tunnen nyt olevani oma itseni myös fyysisesti, rinnat eivät rajoita elämää. Miehet saa olla ihan mitä mieltä tahansa :) eikä nämä nytkään pienet ole.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:16"]
Tuo koko on juuri sopiva, ja ikäiselläsi ei edes rinnat roiku. Ottaisin ilomielin, haluatko 50 vuotiaan roikkuvat rinnat, joskin pienemmät.
[/quote]
Ihan hyvin voi roikkua jo nuorellakin jos on painavat rinnat, et voi tietää.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:16"]
[/quote]
Kyllä noin isot rinnat voivat roikkua nuoresta iästä huolimatta. Tai ainakin kynä pysyy alla :D Mutta ite tykkään silti, kunnon liiveillä saa ojennukseen.
T: sama koko 23 v.
Et pääse julkisen kautta pienentämään, joudut maksamaan itse. Kun olet vanhempi, ja rinnat todella aiheuttaa haittaa, voit päästä julkiselle.
Ap, et täytä julkisen kriteereitä, kunnon liivit niin, olet upea.
Ymmärrän fiilsikset, älä kuuntele näitä juntteja. He eivät ymmärrä minkälaisesti jokapäiväisestä vaivasta on kyse. Itselle lähes sama koko kun sulla (85E) ja vaikka en leikkausta harkitse niin tiedän millaista tuo. Rintsikoita ei perusmyymälöistä (hyviä) löydy, aina olen Sokokselta opiskelijabudjetilla joutunut 55 eur maksaa niistä. Seppälästä sais 12 eurolla, että joo. Bikiniyläosa yli 60 eur ah.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:21"]
Et pääse julkisen kautta pienentämään, joudut maksamaan itse. Kun olet vanhempi, ja rinnat todella aiheuttaa haittaa, voit päästä julkiselle.
[/quote]
Ikä ei välttämättä ole este, muut asiat vaikuttaa enemmän. T. julkisella puolella plastiikkakirurgialla työskentelevä
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:23"]Ap, et täytä julkisen kriteereitä, kunnon liivit niin, olet upea.
[/quote]
Ei ole niin helppoa kuule. Itellä saman kokoset, jotka tosin kroppatyyppiini hyvin sopivat, ja kärsin osasta AP:n kuvailemista vaivoista hyvistä rintsikoista huolimatta.
Ap, sinuna odottaisin kesää ja pitäisin kesän pieniä nirunarutoppeja, ihan huvikseni, että joku voi olla estoinen.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:16"]
[/quote]
Ihan hyvin voi roikkua jo nuorellakin jos on painavat rinnat, et voi tietää.
[/quote]
Niipä! Kyllä E-kupit roikkuu aika perkeleesti, en edes halua tietää mitä tapahtuisi imetyksen myötä. Ei ne isot tissit painovoimaa uhmaa niiku silarit.
Minä olen käynyt julkisella leikkauttamassa rintani 18-vuotiaana vuonna 2008. Minulla oli 75H koko ennen leikkausta. Silloin ehtona leikkaukseenpääsylle oli ainakin se, että kaulakuopasta nänninpäähän piti matka olla 31 senttiä, jos oikein muistan.
Leikkaus ja toipuminen sujui hyvin ja olo oli paljon kotoisampi pienemmissä rinnoissa. Minulta lähti kilo per rinta. Nännit ovat epäsymmetriset ja toisesta rinnasta en pystynyt imettämään kunnolla, joten vauvat ovat joutuneet juomaan lähinnä vastiketta. Näistä seikoista huolimatta suosittelen lämpimästi leikkausta.
Jälkeenpäin fysioterapeutti on sanonut, että raskaiden rintojen aiheuttamaa ryhtiä olisi pitänyt leikkauksen jälkeen fysioterapiassa korjata. Minulle ei tällaista tarjottu, enkä nuorella iällä tajunnut hoidattaakaan. Niin siihen kannattaa kiinnittää sitten huomiota :)
Mulla on 65H koko, ennen luulin että ois joku 75E tai F. Käyppäs ap hyvässä liiviliikkeessä, myyjä mittaa sinut ja auttaa löytämään oikean kokoiset liivit. Olkainten ei kuulu jättää painaumia ja kannatella rintojen koko painoa. Kun liivi istuu oikein ja ympärysmitta on sopiva selkälihas kannattelee rintojen painon. Suosittelen että käyt changella, heillä on vähän omanlaiset ne koot mutta todella mukava ja osaava henkilökunta ja liivit ovat laadukkaita. Itse vain lykkäsin tuota käyntiä mutta voi että oli mukava kun vihdoin kävin! :) Nyt on helppo kun tietää sen koon heidänkin liiveissä niin senkus klikkailee netissä liivit tulemaan.
Kanna rintasi ylpeydellä!
Niin, ja ajattelin mennä ihan lääkärinkin kanssa aiheesta keskustelemaan, mutta ajattelin täällä ensin kysellä ovatko nuo syyni sellaisia, jotka voisivat leikkaukseen oikeuttaa. Oletteko te päässeet miten helposti/vaikeasti leikkaukseen?
-ap