Työkkärin omavalmennus on täyttä puppua. Ostavat palvelun joltain firmalta ja firma myy omia kurssejaan työttömille!
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyden ympärillä pyörii niin valtava bisnes, ettette te tajuakaan miten valtava, sanoi eräs opettaja työvoimapoliittisella kurssilla kerran. Hänet oli tuolloin jo valittu oikeisiin töihin. Olikin hyvä ope, sellaiset on tvp-kurssilla harvinaisia. Oikeasti opettikin asioita ja järkeviä asioita.
Markkinaoikeudesta voi katsella tietoja noista hankinnoista. Hävinneet kun tuppaavat viemään asiaa tuonne. Jokainen cv:n tekokurssi on miljoonahankinta helposti.
Hädänalaisilla ihmisillä voi tienata. Vanhukset, lapset, työttömät, pakoonlähteneet jne.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on Omavalmentaja. Kerran kuussa soittaa ja kaupittelee näitä firman kursseja.
Minä olen paikallisella työpajalla palkkatuella ja kerran viikossa omavalmentaja selittää minulle velkasaneerauksesta ja alkoholin vaaroista. Olen täysin raitis, eikä minulla myöskään ole taloudellisia ongelmiakaan.
M 38
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa ne mahdollisuutena, ei uhkana. Ajatella, että työtön pääsee ilmaiseksi sparraamaan työelämätaitoja ammattilaisen ohjauksessa. Ei huono diili ollenkaan.
Mutta kun se "ammattilainen" on joku vastavalmistunut 25-vuotias, joka jakelee elämänviisauksia 30 vuotta työelämässä mukana olleille.
Siihen ei kuulkaa paljon auta omavalmentajatkaan jos joka hakukierroksella on työnhakijoita kymmenistä jopa satoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyden ympärillä pyörii niin valtava bisnes, ettette te tajuakaan miten valtava, sanoi eräs opettaja työvoimapoliittisella kurssilla kerran. Hänet oli tuolloin jo valittu oikeisiin töihin. Olikin hyvä ope, sellaiset on tvp-kurssilla harvinaisia. Oikeasti opettikin asioita ja järkeviä asioita.
Todella pieni bisnes ainakin euroilla mitattuna. Työvoimakoulutukset on ihan samoja koulutuksia kuin muutkin keskiasteella, ei siellä väki edes tiedä, kuka on työkkärin maksamana. Valmennuksiin kulutetaan vuositasolla yhtä työtöntä kohti (laskennallisesti heitä olisi vuodessa vähän yli 500 000 eri henkilöä) alle 100 euroa, joten enpä isona juttuna pitäisi.
Jaa no sitten ehkä muuttunut. Minä olen ollut sekä yksityisen järjestämässä että "tavallisen" koulun järjestämässä. Kuulemma se meidän koulutus oli yksi kalleimmista. Sinä lasket yhtä työtöntä kohti, mutta väärin laskettu. Se pitää laskea kursseille osallistuneita kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa ne mahdollisuutena, ei uhkana. Ajatella, että työtön pääsee ilmaiseksi sparraamaan työelämätaitoja ammattilaisen ohjauksessa. Ei huono diili ollenkaan.
Mutta kun se "ammattilainen" on joku vastavalmistunut 25-vuotias, joka jakelee elämänviisauksia 30 vuotta työelämässä mukana olleille.
Tai kun maaseudun nuorille työttömille tuli umpikaupunkilainen keski-ikäinen pitämään kurssia, niin ei se ikä auttanut, kun ei näiden nuorten arjen viitekehyksistä ollut mitään hajua. Ei, bussit eivät kulje kymmenen minuutin välein korpikuusenkannonalusmutkasta, paikalle tullaan sillä aamun ainoalla vuorolla eli puoli tuntia myöhässä. Ei, kukaan ei osta sitä kinttupolun päässä olevaa perintötönöä että voisi muuttaa kaupunkiin vuokralle. Ei, kaikilla ei ollut se koti nettiyhteyden alueella (siihen aikaan).
Kurssin vetäjä myönsi lopulta, ettei nuorissa ollut mitään vikaa, ja koko kurssi oli puhdasta rahan tuhlausta, mitä nyt itse oppi paremmin ymmärtämään maaseudun nuorten elämää.
Eräs kurssi oli ostettu joltain puppugeneraattorifirmalta. Kukaan ei valvo, opetetaanko näillä kursseilla mitään, vai onko vetäjä vain joku pikkumainen kyykyttäjä, joka uhkailee karenssilla ellei kurssilaiset hypi käskystä. Tai, kuten yksi kurssin vetäjä yritti käyttää tilaisuutta käännytyssaarnaamiseen.
Ne jotka tarvitsisivat apua normaalin elämän kuntoon saamiseen, eivät saa sitä apua joltain kauppiksen käyneeltä myyjältä ja joilla on jo kaikki kunnossa, eivät tarvitse muuta kuin sen työpaikan ja palkan jolla elää.
jonkun pitäisi striimata nää kurssit,ovat kallista kummelia-saisivat katsojat nauraa konsultin puheille. moni kurssi aivan kuraa. eri asia olisi jos jotain oikeesti hyödyllistä olisi.
joku terveyskylpylä viikko, kuntosalil voisi olla sairauksia poteville ,työttömille parempi.
Vierailija kirjoitti:
Koko nykypäivän työnhaku on pelleilyä. Työnhakuvalmennuksista on tehty bisnestä ja valmentaja opettaa kuinka esiintyä haastattelussa. On se kumma kun ihminen ei omana itsenään kelpaa vaan haastattelussakin pitää vetää roolia!
Minä kävin ammattiliittoni kustantaman/järjestämän uravalmennuksen, joka oli tosi hyvä. Eikä siellä kyllä mitään roolia neuvottu vetämään vaan tunnistamaan ja nostamaan esiin omia vahvuuksia.
Menin kerran tuollaiseen tapaamiseen, oli oikeasti Hesalaisen vuokratyöfirman sivubisnes. Kun kysyin parikybäseltä rekrytoijtalta duunia, katsoi pitkään ja kysyi että luuletko ihan tosiaan tuossa iässä saavasi töitä..Kun myöhemmin kyselin työkkäristä tietojani kävi ilmi että olin edelleen merkattu heidän koulutettevaksi, eli laskuttivat työkkäriltä "palveluistaan". Työttömyys on monelle firmalle rahakasta bisnestä. Siksi työttömiä pidetään työttöminä ja haetaan maanääristä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, myös työkkärissä ostetaan palveluja ulkopuolelta. Työkkärit piti loppua jo vuosia sitten ja niitä on ajettu alas ja henkilökuntaa vähennetty reilusti, ei siellä ole resursseja kaikkea itse tehdä eli ostopalveluja käytetään paljon.
Voisivat sitten käyttää ne vähentyneet resurssinsa viisaammin ja ottaa käyttöön jonkun arviointimenetelmän näiden kurssien kanssa. Laskisivat kuinka monta prosenttia osallistuneista työttömistä oli kurssin ansiosta työllistynyt palkkatöihin, jos prosentti on kovin kaukana sadasta niin ei kannata enää toistamiseen ostaa samaa kurssia.
Kerran jouduin sellaiseen ja siellä oli joku narsisti sika joka pakotti ihmisiä kommentoimaan toisia ihmisiä ulkonäön perusteella että minkälaisia ihmisiä ovat ja ammattia. Nautti selvästi suuresti siitä vallan tunteesta ja silmät kiiluen hymyillen seurasi sitä tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut käydä yhdelläkään kurssilla? Tai oletko mahdollisesti kouluttaja?
Puhutaan niitä näitä. Mietitään arvoja ja uskomuksia. Meditoidaan. Tehdään cv. Tehdään työhakemus.
Valmentajat eivät ole tehneet mitään, eivät edes tunnista asiakkaitaan.
On alkanut tuntua että minusta, yli 60,yli 10 vuotta työttömänä, yritetään hengellistynyttä, ylisosiaalista optimistia.
Mutta kun kukaan ei palkkaa. Ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on Omavalmentaja. Kerran kuussa soittaa ja kaupittelee näitä firman kursseja.
Minä olen paikallisella työpajalla palkkatuella ja kerran viikossa omavalmentaja selittää minulle velkasaneerauksesta ja alkoholin vaaroista. Olen täysin raitis, eikä minulla myöskään ole taloudellisia ongelmiakaan.
M 38
Ihan kuin yritettäisiin keksimällä keksiä ihmisille ongelmia, joita heillä ei ole. Ainut ongelma on se, että rekrytoinneissa valinta ei ole osunut kohdalle.
Ongelma ei ole se, ettei olisi työkokemusta, kysyttyä tutkintoa tai työnhakutaitoja. Lähes väenväkisin yritetään viedä keskustelua ohjailevasti tuntemuksiin. Lähes väkisin yritetään tehdä masennuspotilasta. Ihan kuin olisi kauhistus, kun ei ole mitään sairauksiakaan.
Ei löydy mitään, missä voisivat auttaa.
Ei noista kursseista ole hyötyä työttömille, muuta kuin korkeintaan joillekin 18-20-vuotiaille jotka eivät koskaan ole olleet missään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta lähinnä luentomuotoista esitelmöitiä ja etätehtävänä tutkia tilastoja ja työllisyysbarometrejä. Lopputuloksena huomata että omalla alalla on hirveän vähän vapaita työpaikkoja.