Miksi ihmeessä jotkut juovat kahvia?
Maistuu pahalta ja aiheuttaa riippuvuuden. Juotteko muka maun takia? Sittenhän voitte juoda kofeiinitonta versiota. Todellinen syy taitaa olla se, että olette jääneet riippuvaiseksi kofeiiniin.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Kahvi on hyvää ja piristää.
Piristävyys perustuu siihen, että kofeiiniriippuvaisella yleinen vieroitusoire on väsymys. Uusi kofeiiniannos siis poistaa nämä vieroitusoireet, mukaan lukien väsymyksen, eli piristää.
Syy on nautinto ja henkinen piristyminen. Testaapa runsaalla maidolla, kauramaidolla tai kermalla ja vaikka leivonnaisen tai suklaamakeisen kanssa. Nams.
Olen juonut kofeiinitonta kahvia. Se tuoksui ihan oikealle kahville, mutta maku ei ole oikea. Totesinkin, että sehän on kofeiiniriippuvaisen kidutusjuoma.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu aivan siitä miten se kahvi valmistetaan.
Ensinnäkin veden pitää olla raikasta ja KUUMAA.
Ellei näin ole, niin valmistettu kahvikin sitten varmaan maistuu "kuralta".
Meille kahvikuppi on päivän kohokohta. Kun kahvi on hyvää, ei tarvita mitään lisukkeitakaan.
En muuten ikinä ota mitään lisukkeita kahvin kanssa. Siis ottaako jotkut lisukkeita, että saavat kahvin juotua alas? Eikö olisi helpmpaa vain jättää kahvinjuonti pois?
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaapa jättää kahvi pois viikoksi niin katsotaan mitä vieroitusoireita tulee. Koko suomi pysähtyisi täysin jos kahvia ei enää toimitettaisi maahan. Lähes koko kansa kärvistelisi migreenin kourissa.
Tämähän olisi hyvä tapa aiheuttaa täysi kaaos koko Suomeen. Katkaista kahvin maahantuonti. Potentiaalinen hybridiuhka. Putinin grillien kannattaa kirjoittaa ylös ja välittää eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Meille kahvikuppi on päivän kohokohta. Kun kahvi on hyvää, ei tarvita mitään lisukkeitakaan.
Paitsi, että kahvissa käytetty vesi ei saa missään nimessä ylittää 95 astetta. Nyrkkisääntö: vesi ei saa olla kiehuvaa. Se polttaa kahvin rasvan ja tulee palanut maku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuten ikinä ota mitään lisukkeita kahvin kanssa. Siis ottaako jotkut lisukkeita, että saavat kahvin juotua alas? Eikö olisi helpmpaa vain jättää kahvinjuonti pois?
Hyvä tumma kahvi ansaitsee seurakseen lorauksen kermaa ja tuoretta pullaa/kakkua tai tummaa suklaata palan tai kaksi ja rutkasti aikaa.
Niistä on parhaat kahvihetket tehty.
Kuten riippuvuudessa aina, siihen kytkeytyy paitsi neurobiologinen tarve (kofeiini), sosiaalinen aspekti (kahvitellaan yhdessä) ja arkeen muodostuvat tottumukset, jotka pitävät tapaa yllä (”aamu ei lähde käyntiin ilman kahvia”). Näin minä omaa kahvinkulutustani kuvaisin.
Olen hieman terveysfriikki, ja juon kofeiinin pitkän puoliintumisajan vuoksi kahvia pääasiassa vain aamuisin, ainakin kolme mukillista. En halua kofeiinin vaikuttavan yöunen laatuun. Kahvin terveysvaikutuksia on tutkittu paljon, löytyy varmasti tietoa puolesta ja vastaan. Eräässä tuoreessa kohorttitutkimuksessa (Torres-Collado ym. 2021) vähintään kuppi (kofeiinipitoista) kahvia päivässä vähensi kokonaiskuolleisuuden riskiä kahvia käyttämättömiin verrattuna.
Hypoteesi kahvin terveyshyödyistä perustuu sen sisältämiin polyfenoleihin, joilla on antioksidatiivisia ja anti-inflammatorisia ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaapa jättää kahvi pois viikoksi niin katsotaan mitä vieroitusoireita tulee. Koko suomi pysähtyisi täysin jos kahvia ei enää toimitettaisi maahan. Lähes koko kansa kärvistelisi migreenin kourissa.
Itselleni ei ainakaan mitään. Juon kahvia päivittäin ollessani kotona, mutta matkaillessa lopetan. Normaalioloissa tulee vuosittain viikon tai parin tauot, ja aina kuin seinään lopetettu. Uskallan olettaa, että en ole ainutlaatuinen vieroitusoireettomuudessa.
Kahvi ehkäisee sappippirakon, virtsarakon ja maksan syöpää, kun sitä juo vähintään 3 kupillista päivässä. Kahvi saattanee myös ehkäistä 2-tyypin diabetesta ja rintasyöpää. Kahvi ehkäisee Alzheimerintaudin ja dementian puhkeamista ja edistää kognitiivista tiedonkäsittelyä, etenkin vanhuksilla. Kahvi on maailman tutkituin elintarvikevalmiste, jolla ei ole havaittu olevan mitään vakavaa terveyshaittaa yleisest ottaen. Kahvin kokeminen nautintoaineess on makukysymys, josta ei voi kiistellä. Kahvin valmistus- ja nauttimistapoja on useita.
Aina se on parempaa ja terveellisempää kuin se esanssikura, jota myydään energiajuoman nimellä puhumattakaan sokerisista tai aspartaamisista kolajuomista. Jopa seisonut parkkihappoinen kahvi on parempaa kuin nuo kolme muuta yhteensä.
Olen sitä mieltä, että kenenkään kahvinjuontia ei ole varaa arvostella, jos juo itse alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule koskaan mitään oireita vaikka jätän kahvin juomatta aina silloin tällöin vaikka juon kahvia paljonkin päivässä. Nyt en ole juonut kahteen viikkon eikä tullut mitään päänsärkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että kenenkään kahvinjuontia ei ole varaa arvostella, jos juo itse alkoholia.
Kuka tässä on mitään arvostellut? On vaan kysytty miten jotkut voivat juoda sitä litkua. Alkoholi muuten maistuu paljon paremmalle kuin kahvi yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän olisi hyvä tapa aiheuttaa täysi kaaos koko Suomeen. Katkaista kahvin maahantuonti. Potentiaalinen hybridiuhka. Putinin grillien kannattaa kirjoittaa ylös ja välittää eteenpäin.
Tarkoitat varmaan Putinin trolleja?
Hyvä kahvi on herkkua. Pitää vaan löytää sellainen tapa juoda sitä, mistä itse tykkää. Mä juon tummapaahtoista kauramaidolla ja onneksi mun kahvittelukavereilla on melkein kaikilla sama maku. Lisäksi kahvittelu on täällä tapana. Usein jos menen kylään, ovella jo saan kuulla moi laitoin kahvin tippumaan. Kotosalla juon kyllä minäkin enemmän teetä.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, outoa että 90% kansasta kittaa sitä kuravettä päivittäin. Itse juon vain vihreää teetä.
Aamulla juon kupin cappucinoa ja loppupäivän 2-3 kuppia vihreää teetä.
En itse ymmärrä tätä riippuvuus hommaa. Hyvin pystyn ilman oireita oleen vaikka viikon juomatta kahvia, vaikka normaalisti juon päivittäin. Vasta olin viikonlopun kaverilla joka ei kahvia juo, eikä tullut mieleenkään että olis pakko saada. Taitaa olla kovin yksilöllistä vieroitusoireiden ilmaantuvuus ja vahvuus.
Se maku. Mutta olen juonut myös kofeiinitontakin mutta paljon kalliimpaa. Viinaakin juon mutta ei jaksa käydä alkossa koko aikaa.