"Elikkä mulla olis sulle, Hanna, tosi mukava tarjous.."
"Ei kiitos, en tilaa mitään."
"Voisit kuitenkin, Hanna, kuunnella tarjouksen loppuun, eikös.. Niin me täällä Lehtimoguli OY:ssä halutaan, Hanna, kiittää sua aiemmista lehtitilauksista ja tarjota sulle, Hanna, ihan ilmaiseksi Epäkiinnostavaa Lehteä ja tähän tulisi kaupan päälle, kuule Hanna, vielä Ihan Hirveä Paita tai vaihtoehtoisesti Todella Turha Sisustusesine. Ja tämä Epäkiinnostavan Lehden kuule Hanna saisit nyt ilmaiseksi kolmeksi kuukaudeksi että varmaan laitetaan sulle, Hanna lehti tulemaan.."
"Ei kiitos, en tilaa mitään lehtiä. Eikä tuo ilmainen ole, tuossa varmasti sitoudun vuoden tilaukseen ja saan kolmen kuukauden alennuksen. Kuluttajan harhaanjohtamista, josta voi tulla pahimmillaan rikossyyte."
"Öh. Niin siis kyllähän tämä ilmainen jakso on osa pidempää tilausta, mutta siis kuule Hanna saat kolme kuukautta lukea Epäkiinnostavaa Lehteä ihan ilmaiseksi ja.."
"Ei kiitos. Lehti ei kiinnosta minua."
"Meillä olis täällä toisiakin lehtiä, Vielä Tylsempi Lehti tai Krääsälehti tai kiinnostaiskos sua, Hanna, Aivottomien Kanojen Juorulehti?"
"Ei kiitos, en tilaa mitään lehtiä, kuten jo sanoin."
"Näihin kaikkiin tulis kuule noita tilaajalahjoja mukaan. Ja kuule, Hanna, voin ihan näin meidän kesken laittaa sulle tulemaan vielä Kutittavat Tukisukat ja Muovisen Rannerenkaan, joka on ihan kuule Turhan Julkkiksen suunnittelema."
"Hei kuule, kiitos tarjouksesta. En todellakaan tilaa mitään lehtiä. Kiitos ja kuulemiin."
"Kuule Hanna.."
"Tuut-tuut-tuut.."
Mulla on työpuhelin, johon ei saa minkään valtakunnan estoja päälle, koska kaikki soittajat voivat olla potentiaalisia asiakkaita. Arvostan kaikkia töitä tekeviä ihmisiä, mutta kyllä tuo puhelinmyynti on niin pohjakakkaa kuin ikinä vaan voi olla. Voisi lailla kieltää puhelinmyynnin.
Kommentit (155)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:12"]
Sitä haluais olla kohtelias kun ymmärtää, että työtään nuo myyjätkin tekee...mutta kun eivät millään usko puhetta.
[/quote]
Minä varmasti myyjänä arvostaisin enemmän sitä, että sanotaan heti suoraan ettei aiokaan ostaa, ja lopetetaan puhelu, kuin sitä että tuhlataan myyjän aikaa ja äänijänteitä turhaan löpinään viisitoista minuuttia. Sitä enemmänhän ne ehtii asiakkaita soitella läpi, mitä nopeammin pääsee turhista löpinöistä irti.
[/quote]
Antaako tuo "Ei kiitos, en tilaa mitään" sinulle sellaisen käsityksen, että kyseessä on potentiaalinen ostava asiakas? Eikö tuo ole jo ihan selvästi sanottu, ettei tilaa mitään?
[/quote]
No jos et sano kuulemiin ja lopeta puhelua, oletan että haluat varmaan kuulla vielä lisää. Sillä lailla se myynti ja markkinointi kuule toimii.
[/quote]
Häh! Oletko jotenkin vajaa?
[/quote]
Antaako tuo "Ei kiitos, en tilaa mitään" sinulle sellaisen käsityksen, että kyseessä on potentiaalinen ostava asiakas? Eikö tuo ole jo ihan selvästi sanottu, ettei tilaa mitään?
[/quote]
Itse olen aikoinaan yhden kesän ollut puhelinmyyjänä ja voin kertoa, että jos et sen jälkeen kun olet sanonut, että ei kiinnosta, niin lopeta puhelua, niin myyjä on velvoitettu kalastelemaan eri myyntipuheilla niin kauan, että kohde tajuaa lopettaa puhelun. Kaikista ärsyttävimpiä myyjän kannalta ovat nämä yli-kohteliaat, joista kuulee heti, että eivät aio ostaa mutta silti ei ole pokkaa lopettaa puhelua kun se on muka epäkohteliasta.
Jos oikeasti et aio ostaa, niin sanot ystävällisesti että "ei kiitos, en tilaa ja hyvää päivänjatkoa". Sen jälkeen punaista luuria. Koska jos jäät notkumaan sinne linjoille, niin myyjällä on monta eri "myyntipuhetta" millä lähteä kalastelemaan mahdollista kauppaa. Koska niin kauan kun poka roikkuu linjoilla, pitää yrittää. Se on pakko, sillä meillä ainakin esimies kuunteli pistona puheluita ja jos kuuli, että annettiin periksi liian aikaisin, niin sanomista tuli.
Olen yrittäjä. Tuntemattomista numeroista tuleville soitoille vastaan aina ystävälliseen sävyyn "Firma X. Haluasitko ostaa vai myydä?" Siinä on lehtimyyjillä menneet pasmat sekaisin ja ostajat arvostaneet sitä kun mennään suoraan asiaan.
Mulle viime puhelinmyyjä halusi lähettää jotain vitamiini valmisteita ja se soittaja kuulosti 100% identtiseltä ääneltänsä tähän mieheen:
Voisin vannoa että toi sama mies soitti mulle.
Noh, kuuntelin rauhassa kaikki löpinät ja sitten sanoin ei kiitos, siitä seurasi lisää jankutusta, sanoin uudelleen etten silti tarvii. Lopulta sanoin että "Olen sanonut jo 3 kertaa ei, eikä se mun vastaus muutu miksikään siitä neljännellä kerrallakaan." Tähän soittaja sanoi mulle semmoisellä ärsyttävällä ylimielisellä kälätys äänellänsä "Kyllä se vaan yleensä muuttuu." Ja sitten puhelinmyyjä löi mulle luurin korvaan.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:53"]
Mulle viime puhelinmyyjä halusi lähettää jotain vitamiini valmisteita ja se soittaja kuulosti 100% identtiseltä ääneltänsä tähän mieheen:
Noh, kuuntelin rauhassa kaikki löpinät ja sitten sanoin ei kiitos, siitä seurasi lisää jankutusta, sanoin uudelleen etten silti tarvii. Lopulta sanoin että "Olen sanonut jo 3 kertaa ei, eikä se mun vastaus muutu miksikään siitä neljännellä kerrallakaan." Tähän soittaja sanoi mulle semmoisellä ärsyttävällä ylimielisellä kälätys äänellänsä "Kyllä se vaan yleensä muuttuu." Ja sitten puhelinmyyjä löi mulle luurin korvaan.
[/quote]
ps. sori kaikki kirjoitusvirheet.
Just eilen kuuntelin n.10 sekuntia, että tajusin edes lehtimyyjäksi ja sitten sanoin ei kiitos ja näkemiin+luuri kiinni. On muuten tullut nyt huonosti suomea puhuvat puhelinmyyjät kuvioon, joten ei edes aluksi tajua mitä puhelu koskee :/ Pitäis juu hankkia esto, kun en oikeesti tilaa koskaan mitään puhelimen kautta.
Ja itse olin joskus nuuorena puhelinmyyjänä n.kuukauden ja oli ihan hirveetä! Menin ennemmin tiskaamaan ja siivoomaan, kun häiriköin ihmisiä paskoilla tarjouksilla epäkiinnostavista lehdistä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:17"]
Miksi et sano heti puhelun alussa, että on soittanut työpuhelimeen ja olet töissä etkä voi puhua henkilökohtaisia asioita.
Minulla tehoaa, pyytävät jopa anteeksi häiriötä.
[/quote]
Näin juuri! Tässä eräs, joka tekee TÖITÄ puhelinmyyjänä, mutta tuo ap:n aloitus tuntui kyllä TÄYSIN VIERAALTA TOUHULTA! En ole missään törmännyt noin törkeään tyrkkyyn.
Olen tuollainen kesken työpäivääsi soittaessani häiriötä anteeksipyytävä, ja otan varmasti jokaisen ihmisen tilanteen huomioon, enkä jää jankkaamaan turhia, saati käyttäydy tökerösti. Toki joskus tulee mokattua, mutta ne on yleensä jotain pieniä sanakömmähdyksiä, jotka harmittavat vain minua. MONI FIKSU, jolla oikeasti ei ole mikään tulenpalava kiire, vastaa asiallisesti jopa kesken työpäivän. Nykyisin kun on joustoa töissä puoleen ja toiseen! Ja hyviä kauppojakin syntyy ihan työpäivien aikana ja ihan siitä työpuhelimestakin, jos se KÄNNYKKÄNUMERO sattuu kohalle.
Teen ihan yhtä arvokasta työtä kuin kuka tahansa, sillä maksan veroni ja huolehdin palkallani monista asioista, kuten kuka tahansa. Lapsille leipää, tk-maksuja, vuokrat, .... Parempi tehdä töitä, vaikka puhelinmyyjänä, kuin hakeutua sossun luukulle, vaikka puhelinmyyntityö ei monen mielestä ole edes työtä. Minusta on! Ja moni IHANA ihminen on antanut minulle voimia jatkaa, muuta työtä kun ei ole nykyisin niin helposti tarjolla. Jokaisesta kaupasta saan lisäksi pikkuruisen korvauksen, joten kiitos teille, jotka ymmärrätte!
Kiitos teille mukaville ihmisille, jotka pidätte puhelinmyyjääkin ihmisenä ja arvostatte sitä, että hän sentään tekee työtä, eikä lusmua teidän veroeuroillanne sossupummina!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:44"]
[/quote]
[/quote]
Itse olen aikoinaan yhden kesän ollut puhelinmyyjänä ja voin kertoa, että jos et sen jälkeen kun olet sanonut, että ei kiinnosta, niin lopeta puhelua, niin myyjä on velvoitettu kalastelemaan eri myyntipuheilla niin kauan, että kohde tajuaa lopettaa puhelun. Kaikista ärsyttävimpiä myyjän kannalta ovat nämä yli-kohteliaat, joista kuulee heti, että eivät aio ostaa mutta silti ei ole pokkaa lopettaa puhelua kun se on muka epäkohteliasta.
Jos oikeasti et aio ostaa, niin sanot ystävällisesti että "ei kiitos, en tilaa ja hyvää päivänjatkoa". Sen jälkeen punaista luuria. Koska jos jäät notkumaan sinne linjoille, niin myyjällä on monta eri "myyntipuhetta" millä lähteä kalastelemaan mahdollista kauppaa. Koska niin kauan kun poka roikkuu linjoilla, pitää yrittää. Se on pakko, sillä meillä ainakin esimies kuunteli pistona puheluita ja jos kuuli, että annettiin periksi liian aikaisin, niin sanomista tuli.
[/quote]
No jos soittaja ei "kiitos ei:n" jälkeen ymmärrä toivottaa hyvää päivänjatkoa ja lopettaa, niin siinähän sitten tuhlaa omaa aikaansa... mä olen jo luurin laskenut työpöydälle tai auton penkille tai työntänyt taskuun.
Tiedättekö sen tunteen kun odottaa jotain tärkeää puhelua jostain jonka numeroa ei ehkä kuitenkaan tiedä eli numerostakaan ei voi vielä päätellä kuka sieltä soittelee, herää iloinen toivonkipinä että se on se odotettu puhelu ja sitten se on se puhelinmyyjä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:15"]Pidätkö muakin turhana myyjänä jos tarjoan sulle nykyiseltä operaattoriltasi 20€ halvempaa liittymää? Ja lopetan puhelun ystävällisesti jos et sitä halua?
Yritysten nimissä oleviin numeroihin ei edes soitella :)
[/quote]
Maksan nykyisestä 10e, netti ja tekstaripaketti, saa mielellään tarjota 20e nykyistä halvemmalla :Dd
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:15"]Pidätkö muakin turhana myyjänä jos tarjoan sulle nykyiseltä operaattoriltasi 20€ halvempaa liittymää? Ja lopetan puhelun ystävällisesti jos et sitä halua?
[/quote]
Maksan nykyisestä 10e, netti ja tekstaripaketti, saa mielellään tarjota 20e nykyistä halvemmalla :Dd
[/quote]
No tämä koskee sellaisia ihmisiä joilla on ihan kivikautinen liittymä, esimerkiksi maksavat 50€ 300min puhetta? Ottaisitko tässä tapauksessa mieluummin halvemman liittymän (kuten nykyisesi) vai pitäisitkö kalliimman huonommilla eduilla vain siksi ettet pidä puhelinmyyjistä? Ja kyseessä toistaiseksi voimassa oleva sopimus :) kaikki ihmiset ei osaa päivittää niitä liittymiä itse eivätkä ymmärrä että voisivat saada halvempaa ja parempaa kuin se kivikautinen kallis liittymä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:15"]Pidätkö muakin turhana myyjänä jos tarjoan sulle nykyiseltä operaattoriltasi 20€ halvempaa liittymää? Ja lopetan puhelun ystävällisesti jos et sitä halua?
[/quote]
[/quote]
No tämä koskee sellaisia ihmisiä joilla on ihan kivikautinen liittymä, esimerkiksi maksavat 50€ 300min puhetta? Ottaisitko tässä tapauksessa mieluummin halvemman liittymän (kuten nykyisesi) vai pitäisitkö kalliimman huonommilla eduilla vain siksi ettet pidä puhelinmyyjistä? Ja kyseessä toistaiseksi voimassa oleva sopimus :) kaikki ihmiset ei osaa päivittää niitä liittymiä itse eivätkä ymmärrä että voisivat saada halvempaa ja parempaa kuin se kivikautinen kallis liittymä.
[/quote]
Ja tämä mun esimerkki on ihan aito tapaus, tälläisiä liittymiä ja ihmisiä on paljon, ihan ikäluokista 35-80 vuotiata...
Enää en ole puhelinmyyjänä mutta näitä me päivitettiin ja niitä oli niin paljon että kuukausia saatiin tälläisille ihmisille soitella.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:11"]
Kannattaa sanoa, että on sokea.
[/quote]
Kiitos vinkistä, aion käyttää tuota. :) Ennen olen kyllä sanonut olevani nudisti, kun jotain vaatteita yritetty myydä.
Joskus tunnen melkein surkuhupaisaa sääliä kun joku teinipoika tai nuori miehenalku lukee sieltä papereista monotonisesti jostain tosi huippuhyvästä tarjouksesta ja lisäksikin kuulemma tulee vielä sitä ja tätä. Hyvä että työtä tekevät, ei siinä mitään. Säälistä tosin en ryhdy tilaamaan. Sen verran tiukilla on omat rahat.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:48"]
Olen yrittäjä. Tuntemattomista numeroista tuleville soitoille vastaan aina ystävälliseen sävyyn "Firma X. Haluasitko ostaa vai myydä?" Siinä on lehtimyyjillä menneet pasmat sekaisin ja ostajat arvostaneet sitä kun mennään suoraan asiaan.
[/quote]
Ei fiksulla lehtimyyjällä mene pasmat sekaisin missään kohden, varsinkaan pitempään alalla olleella. Tuohan on vain mainio aloitus tarttua asiaan! Yrittäjänä sitten tajuat myös, ettei se raha ihan ilmaiseksi tule sinulle kuin ei sille puhelinmyyjällekään.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:53"]
[/quote]
Törkeästi tehty. Usein on juuri alalle tulleilla näitä mokia, mutta pitempään olleet tietävät, ettei noin voi toimia!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No jos soittaja ei "kiitos ei:n" jälkeen ymmärrä toivottaa hyvää päivänjatkoa ja lopettaa, niin siinähän sitten tuhlaa omaa aikaansa... mä olen jo luurin laskenut työpöydälle tai auton penkille tai työntänyt taskuun.
[/quote]
Mutta kun ystävä hyvä se ei ole kiinni siitä ymmärryksestä. Kuuluu työnkuvaan, että sitä kauppaa kalastellaan jos siihen vain on mahdollisuus. Ja aina on mahdollisuus jos poka jää roikkumaan luurin toiseen päähän. Tällä filosofialla ne myyjät on liikkeellä. Totta kai siinä kuullaan jos puhelin jätetään pöydälle eikä luurin toisessa päässä ole ketään. Silloin puhelu lopetataan. Mutta jos langalle jäädään muka kohteliaisuuttaan notkumaan kun ei kehdata lopettaa puhelua, niin voitte varautua siihen että myyntipuheet jatkuu vain. Ja sen lisäksi jokaiseeen yleisimpään tekosyyhyn on keksittynä vastapuhe. Eli kaikista tehokkainta on se "ei kiitos ja heippa" ja punainen luuri.
Itse olin ihan paska myyjä ja yhden kesän siinä hommassa vuokrarahoja tienaamassa opiskelijana notkuin. Se oli rasittavinn duuni missä olen ollut ja opiskeluaikana tuli oltua vaikka millasissa hanttihommissa. Voi kuinka olisikaan tehnyt mieli ensimmäisen ei kiitoksen jälkeen antaa periksi. Mutta kun ei voinut koska natsi-esimies kuunteli puheluita ja tuli haukut jos et jatkanut myymistä niin kauan kuin langan toisessa päässä joku hengitti.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:15"]Pidätkö muakin turhana myyjänä jos tarjoan sulle nykyiseltä operaattoriltasi 20€ halvempaa liittymää? Ja lopetan puhelun ystävällisesti jos et sitä halua?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Alapeukuttaja ilmeisesti pitäisi mieluummin sen kalliin liittymänsä?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:03"]
Tiedättekö sen tunteen kun odottaa jotain tärkeää puhelua jostain jonka numeroa ei ehkä kuitenkaan tiedä eli numerostakaan ei voi vielä päätellä kuka sieltä soittelee, herää iloinen toivonkipinä että se on se odotettu puhelu ja sitten se on se puhelinmyyjä.
[/quote]
Sano silloin suoraan, että odotit tärkeää puhelua. Puhelinmyyjä kyllä soittaa sinulle uudelleen toiseen aikaan. En itse jää jankkaamaan yhtään mitään, jos joku ystävällisesti minulle näin kertoo, vaan yritän nopeasti päättää puhelun ja sanon soittavani toiste uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:15"]
Pidätkö muakin turhana myyjänä jos tarjoan sulle nykyiseltä operaattoriltasi 20€ halvempaa liittymää? Ja lopetan puhelun ystävällisesti jos et sitä halua? Yritysten nimissä oleviin numeroihin ei edes soitella :)
[/quote]
Kyllä, puhelinmyynti pitäisi kieltää. Ihan kaikki myyminen puhelimitse.
[/quote]
No mä en ole tätä mieltä. Sieltä puhelimesta saa välillä parempia tarjouksia kuin mistään muualta. Ja olen henkilökohtaisesti huomannu että esimerkiksi näissä operaattoreiden kivijalka myymälöissä kusetetaan ihmisiä ihan satasella silmään jos et satu esimerkiksi liittymistä mitään tietämään.