Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset on niin riidanhaluisia?

Vierailija
21.11.2021 |

Pari tämän tyyppistä ihmistä tullut vastaan, tuntuu että aiheesta kuin aiheesta yrittävät saada aikaan jonkun riidan tai väittelyn, vaikka puoliväkisin.

Olen alkanut miettiä voisiko tässä olla taustalla se että riitelystä saavat jotain adrenaliinia tai tyydytystä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavat kunnolla turpiinsa että saa sairaslomaa.

Vierailija
2/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti. Osa tahtoo katsoa, onko toisesta mihinkään. Jos heitä vastustaa, he suorastaan pitävät siitä.

Toiset vain eivät osaa olla muiden ihmisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittely ja riita on eri asia. Kumpi sinua häiritsee?

Vierailija
4/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntui yhden tällaisen kanssa että tyyppi vain raivostui aina enemmän kun en lähtenyt riitelyyn mukaan. Saatoin sanoa esim. että olen eri mieltä mutta kunnioitan myös sinun näkemystäsi tai vastaavaa rauhallista ja sovittelevaa ja se selkeästi raivostutti häntä yli kaiken. Olisi halunnut lähteä eipäsjuupas-tason väittelyyn ihan mitättömistä asioista. 

Vierailija
5/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väittely ja riita on eri asia. Kumpi sinua häiritsee?

Olet oikeassa, väittely voi olla myös rakentava ja hyvässä hengessä käyty, mutta nyt en puhu sellaisesta. 

Meinaan riitelyä tai aggressiivista, hyökkäävää väittelyä (joka eskaloituu riidaksi helposti).

Vierailija
6/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on rauhaarakastavia ja sitten niitä riidanhaluisia. Ja ne eivät voi täysin toisiaan ymmärtää.

Vierailija
7/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin liikakäyttö altistaa. Tai kiusaaminen. Myös marttyyri-narsistinen-taipumus. Ja sitten on ne kuningatarsyndroomaa potevat.

Vierailija
8/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottuneet huomioon ja draamaan.

Vierailija
9/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nuori nainen muutaman sidukan jälkeen...

""muistakko sillonku sanoit että mää .... muistakko,muistakko ?"

Vierailija
10/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nuori nainen muutaman sidukan jälkeen...

""muistakko sillonku sanoit että mää .... muistakko,muistakko ?"

Miks he alkavat puhua kuin vajaat?

Vierailija
11/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi ei oo kovin älykkäitä. Luulee öykkäröinnillä pääsevänsä niskan päälle siitä jota kadehtii.

Vierailija
12/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso ego eivätkä panosta omaan henkiseen kasvuunsa. Valitettavasti ongelma on siinä että nämä ihmiset eivät itse tajua omaa toksista käytöstään vaan uskovat, että heillä on oikeus käyttäytyä noin. Moni selittelee räjähtelyään sillä, että hän nyt vaan oon tällainen ja ei sille mitään voi. No kyllä voi, esim. säännöllinen meditointi ja mindfulness auttaisi huomattavasti noissa vihanhallintaongelmissa.

Vierailija
13/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi ei oo kovin älykkäitä. Luulee öykkäröinnillä pääsevänsä niskan päälle siitä jota kadehtii.

"Don't raise you voice but improve your argument" 

Vierailija
14/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia. Jollekin jo pelkkä eriävä mielipide on riidan haastamista, toinen tulkitsee sellaiseksi vasta fyysisen uhkailun ja väkivallan.

Eli kyse on sinunkin tulkinnastasi.

Ja se toinen osapuoli voi olla tuollainen perusluonteeltaan tai vain silloin, nimenomaisella hetkellä. Kenties aihe on hänelle arka ja tunteita herättävä, vaikka sinulle se ei sitä ole. Tai hän kokee sinut sellaiseksi, että herätät vastaansanomisen halua.

En tunne ketään , joka aivan kaikissa tilanteissa olisi riidanhaluinen. Mutta totta kai jotkut ovat sitä keskimääräistä useammin. Kenties he ovat elämänkokemuksensa myötä oppineet sellaisen "voimalla läpi" runttaamisen hyväksi strategiaksi. Ehkä heillä on myös kovin mustavalkoinen ajattelutapa eli heille on vaikea nähdä asioita eri näkökulmista. Monesti tämä liittyy matalaan koulutusasteeseen, ja tällä en suinkaan yleistä vähän koulutettuja riidanhaastajiksi - mutta korkeakouluissa ja yliopistoissa sitä kyseenalaistamista, lähdekritiikkiä ja näkökulmien vaihtamista kehitetään ja "saarnataan" aivan erityisesti.

Vierailija
15/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tällainen on harrastuksessa yhdistyksessä vastuullisessa asemassa. Kyllä hän sillä peittelee omia tekemisiään, joissa olisi ehkä tarkempaakin tutkittavaa. Myös kateus joitakin ihmisiä vastaan ilmenee noin. Jos joku saa aikaan sen, mitä hänen pitäisi tehdä, niin hän riitelemällä ja haukkumalla oikeuttaa sen, ettei itse tee. En oikein tajua, miksi häntä aina äänestetään samaan hommaan. Itse olen äänestänyt vastaan ja moni muukin, mutta voittaa aina. Jotain outoa siinä on. 

Vierailija
16/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ruohonjuuren tasolle kiteyttetty vastaus suomalaisille.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4391704/muistakaa-aina-tama-paiva-siita…

Vierailija
17/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut omasta näkemyksestä enkä periaatteessa ole aggressiivinen mutta olen nyt niellyt alentavaa käytöstä monelta ihmiseltä. Tuntuu että muut saavat olla mitä ovat ja heitä pitää ymmärtää mutta itse en saisi olla sellainen kuin olen, enkä saa mitään ymmärrystä keltään. Jo lapsuudesta minua on ohjailtu siitä millainen minun PITÄISI olla. Olen loputtoman tökkiintynyt näihin ihmisiin ja pyrin kyllä olemaan peruskohtelias mutta seuraavan kerran kun joku tulee jotakin "päätään aukomaan tai känättämään" jostakin niin aion sanoa suorat sanat. Sellaista aggressiota on kertynyt mielen päälle. Se ei ole fyysistä mutta sanallainen aggressio on pinnassa tällä hetkellä. 

En ymmärrä miksei joku saisi olla sellainen kuin on ja esim. omantiensä kulkija. Aina on joku "ylhäältä päin" ojentamassa ja antamassa omia neuvojaan vaikkei näidenkään ihmisten elämä ole välttämättä mennyt siten kuten sitä esittävät elävänsä.

Vierailija
18/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n mielestä varmaan kaikki jotka ovat hänen kanssaan erimieltä ovat riidanhaluisi vänkääjiä.

Vierailija
19/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tietäisi. Vanhempani on tällainen ja ihmettelee, miten minä voin olla aina niin viilipytty. No koska en jaksa sitä ainaista draamaa, mitä kasvuikäni oli. Hän tuntuu syttyvän riitelystä ja voi jatkaa yksinhuutoa tuntitolkulla. Minä taas olen koko elämäni kaivannut vain rauhaa ja hiljaisuutta.

Vierailija
20/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat erilaisia. Jollekin jo pelkkä eriävä mielipide on riidan haastamista, toinen tulkitsee sellaiseksi vasta fyysisen uhkailun ja väkivallan.

Eli kyse on sinunkin tulkinnastasi.

Ja se toinen osapuoli voi olla tuollainen perusluonteeltaan tai vain silloin, nimenomaisella hetkellä. Kenties aihe on hänelle arka ja tunteita herättävä, vaikka sinulle se ei sitä ole. Tai hän kokee sinut sellaiseksi, että herätät vastaansanomisen halua.

En tunne ketään , joka aivan kaikissa tilanteissa olisi riidanhaluinen. Mutta totta kai jotkut ovat sitä keskimääräistä useammin. Kenties he ovat elämänkokemuksensa myötä oppineet sellaisen "voimalla läpi" runttaamisen hyväksi strategiaksi. Ehkä heillä on myös kovin mustavalkoinen ajattelutapa eli heille on vaikea nähdä asioita eri näkökulmista. Monesti tämä liittyy matalaan koulutusasteeseen, ja tällä en suinkaan yleistä vähän koulutettuja riidanhaastajiksi - mutta korkeakouluissa ja yliopistoissa sitä kyseenalaistamista, lähdekritiikkiä ja näkökulmien vaihtamista kehitetään ja "saarnataan" aivan erityisesti.

Oikeasti mahtaa olla rankkaa jos jokainen eriävä mielipide on henkilökohtainen loukkaus, silloinhan näitä loukkauksia on heillä päivittäin useita. Ymmärrän vielä tosi nuorella mustavalkoisuuden, mutta vanhemmilla ihmisillä tosi hämmentävää.