Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulussa opettaja kyselee vanhempien ammatteja

Vierailija
20.11.2021 |

Miten kouluissa hoidetaan tilanteet, joissa vanhemmat esim. jollain yhteiskuntaopin tunneilla kyselee vanhempien ammatteja? Sieltä tulee kuin tykin syystä lääkäri, insinööri, liikennelentäjä, opettaja, poliisi yms.
Sitten tulee mikko 13 vee ja vastaa et mutsi ja faija on työttömiä alkoholisteja. Tarvitseeko Mikko 13 veen vastata näissä tapauksissa? Voi tulla helposti kiusaamistapauksia ja leimautumista, kun omat vanhemmat ovat säälittäviä, alhaisia maanmatosia verrattuna muiden vanhempiin.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on kiusaamista jos todella kysyy kaikkien kuullen. Työttömyyttä on paljon, kuten myös päihde - ja mt ongelmia. Ei opettaja saa asettaa noin ikävään valoon ketään oppilasta.

Vierailija
2/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niillä työttömillä alkoholisteillakin jokin ammatti on vaikkeivät töissä olisikaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta se on. Ei kai sitä omia valintoja tule hävetä.

Vierailija
4/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä aiheellista kysellä vanhempien ammatteja. Ne ei kuulu opettajalle eikä toisille oppilaille mitenkään.

Vierailija
5/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä saattaa joskus liittyä johonkin opetettavaan aiheeseen kuten tuo yhteiskuntaoppi. Mutta normiopettajalla ei ole minkäänlaisia pedagogisia valmiuksia käsitellä eri elämäntilanteessa olevia ihmisiä. Jos opettajan tuttavapiirissä ja sukulaisissa on vain menestyjiä, ei hän voi käsittää sitä jos jonkun teinin vanhemmat ovatkin työttömiä alkoholisteja ja elämänkoululaisia. 

Vierailija
6/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellasta se on. Ei kai sitä omia valintoja tule hävetä.

Lapset valinneet vanhempansa. Tämä olikin minulle ihan uusi juttu.

Vierailija
7/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työtitteli on Machine Learning Engineer. Mitenköhän lapsi selittäisi tuon koulussa?

Vierailija
8/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapset tietävät sen jo, kyllä ne huhut leviää kouluissa ja toisten lasten vanhemmat jopa kieltää leikkimästä huonojen perheiden lasten kanssa...

Vierailija
9/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ne valehtelee. Mm. eräs poika kertoi kaikille äidin olevan lääkäri. Luokkakaveritkin huuteli, että kai sillä on uusi puhelin, kun äiti on lääkäri.... En viitsinyt tietenkään sanoa mitään. Äiti oli sairaanhoitaja. Tiesin/tunsin äidin. Sairaanhoitaja on ihan kunnioitettava ammatti, mutta ei tuo poika tyhmyyttää antanut tuota kuvaa ja levittänyt juttua. Älykäs teini, kyllä tuo sh:n ja lääkärin erottaa. Isänsäkin nosti vähän komeammalle tittelille, mutta siinä oli sentään koulutus paikallaan.

Vierailija
10/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kysytä jokaiselta kaikkien kuullen vaan

a) "kuka haluaisi kertoa, millaisia eri ammatteja teidän perheessänne on?" Sitten Nico, Jasmin ja Luca viittaavat ja kertovat "juristi, kirurgi ja bussikuski", eikä niin että kaikki 35 oppilasta kertoisi vuorollaan vanhempiensa ammatit.

b) "minkälainen perhe sulla on?" ope kysyy kahdenkeskisissä keskusteluissa oppilaalta, keitä tämän perheeseen kuuluu ja mitä vanhemmat tekevät työkseen, rentona keskustelunavauksena + jatko-opintoihin/ammatinvalintaan liittyen

Vierailija
11/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ne valehtelee. Mm. eräs poika kertoi kaikille äidin olevan lääkäri. Luokkakaveritkin huuteli, että kai sillä on uusi puhelin, kun äiti on lääkäri.... En viitsinyt tietenkään sanoa mitään. Äiti oli sairaanhoitaja. Tiesin/tunsin äidin. Sairaanhoitaja on ihan kunnioitettava ammatti, mutta ei tuo poika tyhmyyttää antanut tuota kuvaa ja levittänyt juttua. Älykäs teini, kyllä tuo sh:n ja lääkärin erottaa. Isänsäkin nosti vähän komeammalle tittelille, mutta siinä oli sentään koulutus paikallaan.

Tietyissä piireissä status on äärimmäisen tärkeä juttu ja asia. Tuskin kukaan vanhempi ihminen kykenee ymmärtämään teinien maailmankuvaa. 

Vierailija
12/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ekaluokalla vastasin että isä on maanviljelijä. Luulin ihan oikeasti niin, kun isä kävi tekemässä traktoritöitä ja meillä oli vähän omia peltoja, sellainen harrastus, mutta oikeasti isä oli autonkuljettaja/varastomies. 

Vierailija
13/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei kyllä ollut oikein hajuakaan mitä isäni tekee työkseen ennen kuin vasta joskus lukioaikana. Taloustieteen tutkija ei oikein sillein lasten korviin kuulosta erityisen hienolle. Sit kun siitä proffa niin oli edes jotain sanottavaa, mutta eihän sekään tosiasiassa kovinkaan monelle kerro paljoa. Eikä se sossuna työskentelevä äitikään hirveästi pisteitä nostanut ainakaan yläasteaikaan, kun useampikin luokkakaveri joutui alaikäisenä juopottelun takia sossun kanssa tekemisiin. Että niin, ei ne "hyvätkään" ammatit aina ole semmoisia että lapset niistä haluaisi hirveästi puhua.

Vierailija
14/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on kuulemma sanonut, että mieheni on eläkeläissuunnittelija ja äiti on koululainen. Mies on senior designer. Itse olin työvoimapoliittisella kurssilla, eikä poika ole/ollut tyhmä, vaan näsäviisas. 

Vierailija
15/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista kysytä koulussa. Lapset kertoilevat itse, jos työ on jotain sellaista, mitä lapsikin käsittää. Kuten opettaja, lääkäri, pappi, bussikuski, leipuri.

Vierailija
16/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poika on kuulemma sanonut, että mieheni on eläkeläissuunnittelija ja äiti on koululainen. Mies on senior designer. Itse olin työvoimapoliittisella kurssilla, eikä poika ole/ollut tyhmä, vaan näsäviisas. 

Ja häpesi äitiänsä.

Vierailija
17/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita enää kysellä.  Joskus muinoin kyseltiin.

Mutta ajat ja tavat ovat muuttuneet.

Opettaja ei saa kysellä mitään henkilökohtaista perheen asioista julkisesti luokassa.

Vierailija
18/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei kyllä ollut oikein hajuakaan mitä isäni tekee työkseen ennen kuin vasta joskus lukioaikana. Taloustieteen tutkija ei oikein sillein lasten korviin kuulosta erityisen hienolle. Sit kun siitä proffa niin oli edes jotain sanottavaa, mutta eihän sekään tosiasiassa kovinkaan monelle kerro paljoa. Eikä se sossuna työskentelevä äitikään hirveästi pisteitä nostanut ainakaan yläasteaikaan, kun useampikin luokkakaveri joutui alaikäisenä juopottelun takia sossun kanssa tekemisiin. Että niin, ei ne "hyvätkään" ammatit aina ole semmoisia että lapset niistä haluaisi hirveästi puhua.

Ihmisillä, ja etenkin lapsilla, on hirveän rajoittunut ymmärrys siitä minkälaisia ammatteja on edes olemassa.

Poliisi, lääkäri, juristi, palomies, opettaja, geneerinen insinööri, ammattiurheilija, muusikko, näyttelijä. Jos ammatti ei kuulu noihin niin monella ei ole hajuakaan mitä sä teet työksesi.

Vierailija
19/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintojen ohjauksessa eri ammatteja käsitellään paljon. 7. luokan TET suuntautuu usein vanhemman tai sukulaisen työpaikalle. Joskus vanhemmat tulevat koululle jopa kertomaan ammateistaan.

Vierailija
20/57 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ovathan nuo Mikko 13 vee vanhemmatkin olleet joskus jossain töissä ja kenties myös kouluttautuneet johonkin ammattiin.

Mikko voi vastata sen mukaan, vaikka että isä on rakennusmies ja äiti myyjä, vaikka just sillä hetkellä olisivatkin työttöminä.

Ja toisekseen tuollaisia asioita opettajat eivät enää edes saa kysellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme