Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harvat hiukset, päänahka loistaa edestä katsottuna :(

Vierailija
20.11.2021 |

Nainen olen, nuorehko. Aina ollut ohut/harva hiuslaatu ja en tarkalleen tiedä milloin tämä päänahan kuultaminen on tullut. En tiedä onko ollut aina vai hiljalleen edennyt.
Tuskin on mitään hormonaalista ongelmaa, kun olen normaalipainoinen ja kuukautiset tulee ajallaan normaaleina ym.
Ruokavaliossani ei hirveästi korjaamisen varaa ole, syön terveellisesti mutta en halua mennä äärimmäisyyksiin.
Olisikohan mitään tehtävissä, ettei ainakaan harveneminen pahenisi? Pesen hiukset joka toinen päivä ja sen ainakin tiedän, että useasti pesua suositellaan hiustenlähtöön.
No, kertokaa kokemuksia, vinkkejä ym. aiheesta. Kiitos.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole itsellä vastaavaa, mutta kun omalla kohdalla oli hiukset ohentuneet laiminlyönnistä ja halusin kasvattaa näitä paksummaksi, niin tein seuraavaa. Olen vieläkin tällä tiellä, mutta koen, että hiukset jo paksuuntuneet. En käytä mitään ylimääräisiä hiustököttejä, koska nämä pitäisi myös pestä syväpuhdistavilla shampoilla aina päivittäin pois. Koska jos näitä tököttejä ei pese, niin ne luonnollisesti kerääntyy päänahkaan, ja päänahan huoltaminen on melkeinpä se tärkein tekijä, koska terveessä päänahassa myös kasva hiuksia. Lisäksi en käytä mitään lämpökäsittelyjä. Ainoastaan shampoo ja hoitoaine ja nämäkin yleensä luonnonmukaisia. Lisäksi syön biotiinia.  

Mutta tiedostan, että varmasti suurin syy on geenit. Omalla vanhemmilla on aika paksut hiukset ja itsellänikin luonnostaan paksut, kaltoinkohtelu vain tehnyt niistä ohuemmat. Siksi jos sulla on aina ollut ohuet hiukset, niin tämä voi olla myös ihan iän myötä tapahtuvaa ohenemista, vaikka et vielä vanha olisikaan. :( Mutta jos yhtäkkiä tämä hiusten oheneminen tapahtunut, niin ehkä kannattaa käydä lääkärillä tarkastamassa arvot ja ehkä kysymässä myös vinkkejä. 

Vierailija
42/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vinkki feikata on, että jos on vaikka tummat hiukset niin laittaa päänahkaan hiusten sekaan jotain tummaa ainetta. 

Amerikassa miehet käyttävät tätä. Esim. kenkälankkia käytetään, mutta löytyy kai niitä järkevämpiäkin aineita. 

Tämä ei siis hiustenlähtöön vaikuta, mutta auttaa vähän peittämään. Päänahka kun on ihan vitivalkoinen niillä joilla on hiukset, joten se näkyy sieltä erittäin helposti. 

Ei nyt kenkälankkia tartte nykyään enää käyttää, vaan tähän on olemassa ihan omiakin tököttejä eri sävyissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostettu leikkaus, otsahiukset, pesun jälkeen fööni tyviboostilla ja rullat jos pitää olla laitettu, muulloin vain kiinni taakse.

Raitoja tai väri jos on kovin liukas hius.

Kollageenia ja monipuolinen vitamiini- hivenaine.

Otsahiukset on vähän traaginen neuvo... Itse leikkasin otsatukan ja kauhistuin tajutessani että siihen pitää ottaa aivan valtavasti hiuksia jotta se näyttäisi miltään. Nyt se otsatukka lähtee jo päälaen keskeltä ja siltikin se näyttää harvalta. :'D

Se kammataan ylös, osa putoaa sivuille, ei saa olla liian lyhyttä, nenän päähän.

Vierailija
44/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika peseminen ja kemikaalit aiheuttavat kaljuuntumista kun ennen käyty suihkussa joka päivä vaan kerran viikossa saunassa. 

Vierailija
45/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostettu leikkaus, otsahiukset, pesun jälkeen fööni tyviboostilla ja rullat jos pitää olla laitettu, muulloin vain kiinni taakse.

Raitoja tai väri jos on kovin liukas hius.

Kollageenia ja monipuolinen vitamiini- hivenaine.

Otsahiukset on vähän traaginen neuvo... Itse leikkasin otsatukan ja kauhistuin tajutessani että siihen pitää ottaa aivan valtavasti hiuksia jotta se näyttäisi miltään. Nyt se otsatukka lähtee jo päälaen keskeltä ja siltikin se näyttää harvalta. :'D

Se kammataan ylös, osa putoaa sivuille, ei saa olla liian lyhyttä, nenän päähän.

Anteeksi, nyt en tajua mitä tarkoittaa "kammataan ylös"? Selitätkö, kaikki neuvot ovat kullan kalliita. Pitkä otsatukkani on, silmille asti. Mutta harva vaikka tosiaan lähtee korvien kohdalta.

Vierailija
46/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Batiste -merkkinen tummille hiuksille tarkoitettu kuivashampoosuihke auttaa minulla vähän. Siinä on hieman väriainetta joka tuntuu peittävän päänahkaa. Se myös kohottaa ja tekee hiuksista tuuheamman näköiset.

Vierailija
47/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän koirien biotiinia, on kohtuuhintaista. Sama määrä biotiinia.

Hahhah, vähän kyseenalaista, mutta miksei? Mulla oli 20 vuotta sitten pitkäkarvainen koira jonka turkkia piti pestä usein ja huomasin kuinka se koiran turkin hoitoaine oli jotenkin poikkeuksellisen hyvä, joten kokeilin sitä sitten myös omiin pitkiin hiuksiini. Ja kyllä se tosiaan oli paljon parempi kuin ihmisille tarkoitetut hoitoaineet. En kuitenkaan uskaltanut käyttää sitä jatkuvasti, koska sitä ei oltu tarkoitettu päivittäiseen käyttöön. Todennäköisesti siinä vaan oli hyvin paljon silikonia, mikä tekee karvoista sileät, ettei tule takkuja helposti.

Tästä silikonista puheenollen, huomioikaa shampoissa se, että ovat silikonittomia. Hoitoaineessa saa olla silikonia, kunhan ette hiero sitä päänahkaan vaan pelkästään pitkien hiusten latvoihin. Silikoni on aine joka ei lähde iholta pois kuin mekaanisesti, eli esimerkiksi hiomalla tai puukolla rapsuttamalla. Kotimaiset XZ tuotteet ovat hyviä silikonittomia tuotteita. 

Vierailija
48/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähän enemmän proteiineja.

Vierailija
49/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hairtx.com/hair-restoration-services-dallas/low-level-laser…

Todella surkeat ennen ja jälkeen kuvat. Hiukset vaan kammattu erilailla 🤣

Vierailija
50/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pihi saa olla että pihiyden vuoksi alkaa käyttämään koirien tuotteita. Tiesittekö että voi saada myös lääkkeet halvemmalla ja ilman reseptiä tuolla tavalla? 🤣

Vierailija
51/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pihi saa olla että pihiyden vuoksi alkaa käyttämään koirien tuotteita. Tiesittekö että voi saada myös lääkkeet halvemmalla ja ilman reseptiä tuolla tavalla? 🤣

Kyllä Suomessa myytävät koirienkin tuotteet ovat luotettavia. Matolääkettä en ole vielä tarvinnut, ei nyt heti tule mieleen mitä muita koirien lääkkeitä voisin ostaa.

Vierailija
52/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaa dermovat scalp. Vaatii usean kuukauden päivittäisen käytön mutta sitten alkoi tuloksia näkyä ja uutta hiusta kasvaa.

Ja kannattaa myös tarkistaa ferritiini.

Vierailija
53/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voih! Otan osaa ja olen ollut samassa tilanteessa jo kymmenisen vuotta.

Olen perinyt äitini puolelta hennon hiuslaadun, isäni puolen hiukset ovat kuin hevosen turpajouhta.

Oli aikamoinen järkytys huomata hiusten lähteminen ja vaikka syön estrogeeniä, niin se on jatkunut.

Pidän hiukseni lyhyinä ja raidoitettuna (karheutta). Hyvä kampaaja ja taitava leikkaus on a ja o. 

Kuivaan hiukseni aina pää alaspäin ja lopuksi suihkautan kuivashampoota, joka antaa rakennetta.

Toinen suositus on hiuskuidut, joilla saa peitettyä aika hyvin. Geeneilleen kun ei voi mitään ja niillä mennään mitä on saatu. Tsemppiä!

https://toppik.fi

Vierailija
54/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanut säteilyä? On sukua Petteri Punakuonolle

Vierailija
55/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole itsellä vastaavaa, mutta kun omalla kohdalla oli hiukset ohentuneet laiminlyönnistä ja halusin kasvattaa näitä paksummaksi, niin tein seuraavaa. Olen vieläkin tällä tiellä, mutta koen, että hiukset jo paksuuntuneet. En käytä mitään ylimääräisiä hiustököttejä, koska nämä pitäisi myös pestä syväpuhdistavilla shampoilla aina päivittäin pois. Koska jos näitä tököttejä ei pese, niin ne luonnollisesti kerääntyy päänahkaan, ja päänahan huoltaminen on melkeinpä se tärkein tekijä, koska terveessä päänahassa myös kasva hiuksia. Lisäksi en käytä mitään lämpökäsittelyjä. Ainoastaan shampoo ja hoitoaine ja nämäkin yleensä luonnonmukaisia. Lisäksi syön biotiinia.  

Mutta tiedostan, että varmasti suurin syy on geenit. Omalla vanhemmilla on aika paksut hiukset ja itsellänikin luonnostaan paksut, kaltoinkohtelu vain tehnyt niistä ohuemmat. Siksi jos sulla on aina ollut ohuet hiukset, niin tämä voi olla myös ihan iän myötä tapahtuvaa ohenemista, vaikka et vielä vanha olisikaan. :( Mutta jos yhtäkkiä tämä hiusten oheneminen tapahtunut, niin ehkä kannattaa käydä lääkärillä tarkastamassa arvot ja ehkä kysymässä myös vinkkejä. 

No geenithän ne on tärkeimmässä asemassa tässäkin asiassa. On itsestään selvää, että jos hiuksiaan ja päänahkaansa rääkkää jatkuvasti, sillä on seurauksensa. Itse olen ollut sen verran ohuthiuksinen aina, etten ole uskaltanut koskaan edes lähteä mihinkään hiusten värjäämis/föönaamis kierteeseen. Ainoat värjäämiset mitä oon tehnyt ovat olleet kampaajalla raitojen laitto pitkiin hiuksiin, eli niissä on jätetty edes päänahka rauhaan. Mutta ei voi mitään. En ole syntynyt Riitta Väisäsen upeilla hiuksilla. Päänahka paistaa hiuksieni läpi vaikka mitä tekisin ja mitä luomuaineita käyttäisin. 

Vierailija
56/76 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille jotka jo ymmärtävät että peli on menetetty kun karva etsii toista...

wrapunzel.com

juutalaisnaisten huivikauppa Baltimoressa, Usassa. Sieltä tilaavat ympöri maailmaa mm. niin hiuksettomat kuin ortodoksijuutalaisetkin ja jos tykkää huiveista. Säästää hermoja kun ei tarvitse enää hävetä ulkonäköään. Paketit tulevat kuukaudessa, maksamalla alinta postimaksua seuraavaksi kalliimman luokan, verkkokauppa korvaa ostettujen tuotteiden hinnan ilman postimaksua jos paketti katoaisi. PayPal toimii loistavasti ja asiakaspalvelu vastaa kyselyihin 24h:n sisällä. Huivin alle tulee muutama jutska, että se pysyy hyvin päässä ja profiili näyttää hyvältä, huivinlaittovariaatioita on loputtomasti, alla vain yksi esimerkkivideo.

Minä tilaan huivit Hijab Deutchland - verkkokaupasta niin on alempi postimaksu. Esim. nuo linkin alla olevat huivit maksavat siellä Saksassa jotain 11 euroa, mutta p. maksu on paljon halvempi eikä tule isoissa tilauksissa tullimaksuja.

https://hijab-deutschland.com/en/hijabs

petalsoft on Saksan kaupassa nimellä daily, materiaali on 100% sama kuin wrapunzelin myymässä, sivut saa myös englanniksi ratasta klikkaamalla sivun yläreunassa.

https://wrapunzel.com/store/petalsoft-scarf/

sieltä kun katsoo mallin alapuolelta linkin "customer reviews" niin näkee asiakkaiden ottamia kuvia omista huivivirityksistään.

yksi huivinkietomisvideo

Vierailija
57/76 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Vessan peilissä pääkallon muoto näkyy ihan selvästi hiusten läpi kun valo tulee ylhäältä. Sinänsä ponnari tuntuu kyllä ihan samanlaiselta kuin ennenkin, ei ainakaan ratkaisevasti ohentuneelta. Eli en tiedä onko tämä ollut aina ja huomasin sen vain vasta nyt.

Ostin jo apteekista täälläkin mainitun Rogainen, mutta olen empinyt sen aloittamista sillä luin monesta paikkaa että sen aloittaminen aiheuttaa alkuun hiustenlähdön lisääntymistä joksikin aikaa ennen kuin hiukset alkavat kasvaa taas. En tiedä pystynkö ottamaan vastaan nyt hiusten ohenemista, varsinkin etuhiuksiin minulla ei jäisi mitään jäljelle. Lisäksi muutama tuon kokenut kertoi, että tuuheneminen ei kuitenkaan toiminut toivotulla tavalla, eli käsittääkseni kyseisellä aineella voi viedä tilanteen ojasta allikkoon.

Kyllä sitä Rogainea voi halutessaan käyttää, on apua ainakin jos on vain esim. pieni alue, joka kiiltää lähes kaljuna. Ongelma on se, että sitä pitäisi käyttää sitten jatkuvasti. Ei ole iso vaiva iltarutiineihin lisätä pieni suihke sitä ainetta kaljuilevaan kohtaan.

Mahdollisimman vähän kun käsittelee hiuksia, niin pysyvät paremmin päässä. Ei tiukkoja ponnareita jne.

Vierailija
58/76 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän päälle 30 ja pari vuotta sitten yritin monien vuosien jälkeen lopettaa Cerazetten syömisen. Se on minipilleri, joten ei vaikuta estrogeenimäärään mutta sen sijaan hillitsee testosteronitasoja, kun on antiandrogeeninen.

No, tästä alkoi sitten parin vuoden show kun akne iski, tali-ihottuma päänahassa paheni. Vuoden jälkeen yritin aloittaa Cerazettet uudelleen kun tajusin, että hormonitoimintani ei aio tasaantua. Menkat olivat tosi niukat ja kierto lyhyt. No, sitten ei enää alapään limakalvot kestäneetkään Cerazetteä. Hiukset harvenivat, sitä niiden putoilua ei huomannut mutta yksi päivä tajusin, että jakaus levenee aggressiivista vauhtia.

Hakeuduin ihotautilääkärille joka höpisi vain minoksidiilistä, jota en nyt tässä vaiheessa halunnut sitoutua käyttämään seuraavia 40 vuotta...

Sitten hakeuduin gynelle, jolta sain Slinda-minipillerit joilla on voimakas testosteronia vähentävä vaikutus. Akne rauhoittui osittain ja puolen vuoden jälkeen huomasin, että hiuksia kasvaa takaisin. Lopulta kuitenkin aloin herätä joka yö vaihdevuosimaiseen hikoiluun, tätä oli jonkin verran jo siinä kohtaa kun olin ilman mitään pillereitä.

Työterveydessä endokrinologilla teetettiin kaikki mahdolliset testit liittyen kilpirauhaseen jne, lääkäri oli tosi asiantunteva mutta totesi, että sukupuolihormonit ei niinkään kuulu hänen tontilleen. Oli suuri helpotus tietää, ettei muissa rauhasissa ole mitään.

Kävin testauttamassa itse estrogeenitadon yksityislabrassa pari kertaa, oli hyvin matala, mutta ei vaihddvuositasolla. Testautin samalla myös testotason (jos vaikka olisi ollut PCOS), oli täysin normaalilla tasolla keskellä viitearvoja.

Kävin vielä uudestaan eri gynellä, joka pitkällisen selostuksen jälkeen suostui kirjoittamaan minulle estradiolia sisältävät e-pillerit, vaikka minulla oli joskus 15 v sitten teininä muutaman kerran aurallisen migreenin kaltaisia oireita.

Olen nyt syönyt näitä uusia pillereitä muutaman kuukauden, saan öisin nukuttua normaalisti ja hiukset kasvavat nähdäkseni edelleen takaisin. Valtava helpotus.

Tämän sopan aikana tuli opittua, että jos vaan naisella menkat toimii edes jotenkin, niin lääkärit on opetettu ajattelemaan, että nuorella naisella ei silloin voi olla estrogeenista pulaa. Mutta minulla näköjään oli, se karmiva yöhikoilu muistutti ihan sitä kun joskus 20-vuotiaana aina hikosin muutama yö ennen menkkoja - nyt se vaan oli kaikki yöt PAITSI muutama yö kuukaudessa. Olin jo ihan väsynyt, kun en pitkiin aikoihin nukkunut yhtään kokonaista yötä.

Vierailija
59/76 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän päälle 30 ja pari vuotta sitten yritin monien vuosien jälkeen lopettaa Cerazetten syömisen. Se on minipilleri, joten ei vaikuta estrogeenimäärään mutta sen sijaan hillitsee testosteronitasoja, kun on antiandrogeeninen.

No, tästä alkoi sitten parin vuoden show kun akne iski, tali-ihottuma päänahassa paheni. Vuoden jälkeen yritin aloittaa Cerazettet uudelleen kun tajusin, että hormonitoimintani ei aio tasaantua. Menkat olivat tosi niukat ja kierto lyhyt. No, sitten ei enää alapään limakalvot kestäneetkään Cerazetteä. Hiukset harvenivat, sitä niiden putoilua ei huomannut mutta yksi päivä tajusin, että jakaus levenee aggressiivista vauhtia.

Hakeuduin ihotautilääkärille joka höpisi vain minoksidiilistä, jota en nyt tässä vaiheessa halunnut sitoutua käyttämään seuraavia 40 vuotta...

Sitten hakeuduin gynelle, jolta sain Slinda-minipillerit joilla on voimakas testosteronia vähentävä vaikutus. Akne rauhoittui osittain ja puolen vuoden jälkeen huomasin, että hiuksia kasvaa takaisin. Lopulta kuitenkin aloin herätä joka yö vaihdevuosimaiseen hikoiluun, tätä oli jonkin verran jo siinä kohtaa kun olin ilman mitään pillereitä.

Työterveydessä endokrinologilla teetettiin kaikki mahdolliset testit liittyen kilpirauhaseen jne, lääkäri oli tosi asiantunteva mutta totesi, että sukupuolihormonit ei niinkään kuulu hänen tontilleen. Oli suuri helpotus tietää, ettei muissa rauhasissa ole mitään.

Kävin testauttamassa itse estrogeenitadon yksityislabrassa pari kertaa, oli hyvin matala, mutta ei vaihddvuositasolla. Testautin samalla myös testotason (jos vaikka olisi ollut PCOS), oli täysin normaalilla tasolla keskellä viitearvoja.

Kävin vielä uudestaan eri gynellä, joka pitkällisen selostuksen jälkeen suostui kirjoittamaan minulle estradiolia sisältävät e-pillerit, vaikka minulla oli joskus 15 v sitten teininä muutaman kerran aurallisen migreenin kaltaisia oireita.

Olen nyt syönyt näitä uusia pillereitä muutaman kuukauden, saan öisin nukuttua normaalisti ja hiukset kasvavat nähdäkseni edelleen takaisin. Valtava helpotus.

Tämän sopan aikana tuli opittua, että jos vaan naisella menkat toimii edes jotenkin, niin lääkärit on opetettu ajattelemaan, että nuorella naisella ei silloin voi olla estrogeenista pulaa. Mutta minulla näköjään oli, se karmiva yöhikoilu muistutti ihan sitä kun joskus 20-vuotiaana aina hikosin muutama yö ennen menkkoja - nyt se vaan oli kaikki yöt PAITSI muutama yö kuukaudessa. Olin jo ihan väsynyt, kun en pitkiin aikoihin nukkunut yhtään kokonaista yötä.

Ja yritin tällä siis sanoa, että varmaan tuo miestyyppinen hiusten oheneminen jota mulla ilmeni johtuu oikeasti monella muullakin siitä, että testosteroni on normaalin puitteissa mutta sitä on liikaa suhteessa estrogeeniin, joka matelee pohjamudissa. Hommahan menee niin, että testosteroni vahingoittaa hiustuppia ja estrogeeni taas suojaa niitä, kumpikin toimii ns itsenäisesti eli ongelmaa voidaan ratkoa sekä nostamalla estrogeenitasoa että laskemalla testotasoa. Jos geenilotossa on käynyt huonosti, niin silloin ei kyllä taida auttaa juuri mikään. Itse aloin jo miettiä peruukkia seuraavana vaihtoehtona, mutta onneksi toistaiseksi taisi olla kyse vaan sukupuolihormonien sekoilusta.

Vierailija
60/76 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta-arvot kuntoon, beroccaa, kananmunaa, pähkinöitä, rasvaista kalaa ruokavalioon, kotimaiset marjat, parsakaali jne. Stressi pois. Myös oireettomana sairastettu korona voi aiheuttaa hiustenlähtöä. Volume shampoot käyttöön.