Lääkärit "painostaa" ottamaan Mirenan
Mulla on taustalla endoa ja runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Lisäksi on aurallinen migreenikin riesana.
En vaan kuitenkaan ole halukas ottamaan Mirenaa kun mun tuurilla akne räjähtää täysiin mittoihin (aknea jo nyttenkin), paino nousee, munasarjat alkaa tuottamaan kystia urakalla, seksihalut katoaa, hiukset lähtee päästä, alavatsa kipuilee, tulee karseita vuotohäiriöitä ja mitähän vielä.
Yhdistelmäpillerit eivät sopineet mulle ollenkaan joskus vuosia sitten ja vaikka Mirenassa onkin vähemmän hormoneja niin silti olen lähes tulkoon kauhuissani jos toi härpäke mulle laitetaan. Eivät kuitenkaan suostu poistamaan sitä ainakaan ekaan puoleen vuoteen, oli oireet mitkä tahansa.
Nyt on kolme gyneä (saman sairaalajakson aikana) yrittäneet tuputtaa Mirenaa mutta kun mä en uskalla välttämättä sitä kuitenkaan ottaa.
Kommentit (62)
Minulle suututtiin lääkärissä kun en suostunut ottamaan kierukkaa. Olin äitiyspolilla raskaudenkeskeytyksen vuoksi, joten ymmärtäähän sen, mutta minulla on ikääkin jo melkein 40 vuotta ja tämä oli ensimmäinen vahinkoraskauteni. Lähes koko elämäni olen ehkäissyt vain kondomeilla koska hormonit eivät minulle sovi, eikä mitään ongelmia tätä yhtä lukuunottamatta ole ollut. Eihän se Mirenakaan ole 100% varma, kuten ei tietääkseni mikään ehkäisymuoto.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:27"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:21"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:10"] Kukaan ei laita sulle kierukkaa, jos et tahdo. Suositella voivat. Itse kyllä miettisin, kuka on tässä paras asiantuntija, kokeneet sairaalagynekologit vai sä maallikko. Mä veikkaan, etteivät ne turhaan sitä kierukkaa ehdota. [/quote] Joo. Hirveät sivuvaikutukset, mutta niistä huolimatta ja hammasta purren pitää luottaa "asiantuntijoihin". Jepjep. [/quote] Mutta kun ap:lla ei ole "hirveitä sivuvaikutuksia". Hän ei ole edes kokeillut kierukkaa eikä voi mistään tietää, aiheuttaisiko se juuri hänelle sivuvaikutuksia. Useimmille ei aiheuta. Juuri siksi kierukka on yleinen endometrioosin ja runsaiden kuukautisten hoitomuoto. Jos kävisi niin, että ap:lle kierukka ei tosiaankaan sopisi, se tietysti poistettaisiin. Mutta kun ei sitä voi kokeilematta tietää. [/quote] Niin, vähintään puolen vuoden kärsimyksen jälkeen, joka on pahempaa kuin mikääm endokipuilu. Ja jos on samat lääkärit kyseessä, kuin ystäväni kohdalla, niin pakotetaan pitämään vielä ylittäväkin aika. Minä en olisi valmis ottamaan riskiä, että joku voi ehkä toimia, jos en saa hoitoa peruuttaa silloin kun haluan. [/quote] Tässäpä tää pointti mitä itsekin tarkoitan. Ei taida olla välttämättä niin helppoa ratkaisua kuin "vaihda lääkäriä". Kuinka kauan ja paljon pitää eri gyneillä juosta ennen kuin löytää sen joka suostuu kierukan poistaa lyhyenkin käytön jälkeen siinä tapauksessa jos se ei mulle syystä tai toisesta sovikaan. -ap [/quote] Oletko yleensäkään käynyt yksityisellä gynellä asian tiimoilta??
[/quote]
Kyllä. Yksityisellä käyn mutta yksityinen laittoi lähetteen kunnalliselle kun piti laparoskopiaan mennä. Sama lääkäri on myös kyllä kunnallakin töissä ja hän on myös Mirenaa suositellut mutta myös sitä kohdun limakalvon polttamista vaihtoehdoksi Mirenalle, mikä tyrmättiin naistentautien polilla. -ap
[/quote]
Vaihda sitä yksityistä gyneä