Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärit "painostaa" ottamaan Mirenan

Vierailija
11.02.2015 |

Mulla on taustalla endoa ja runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Lisäksi on aurallinen migreenikin riesana. 

En vaan kuitenkaan ole halukas ottamaan Mirenaa kun mun tuurilla akne räjähtää täysiin mittoihin (aknea jo nyttenkin), paino nousee, munasarjat alkaa tuottamaan kystia urakalla, seksihalut katoaa, hiukset lähtee päästä, alavatsa kipuilee, tulee karseita vuotohäiriöitä ja mitähän vielä.

Yhdistelmäpillerit eivät sopineet mulle ollenkaan joskus vuosia sitten ja vaikka Mirenassa onkin vähemmän hormoneja niin silti olen lähes tulkoon kauhuissani jos toi härpäke mulle laitetaan. Eivät kuitenkaan suostu poistamaan sitä ainakaan ekaan puoleen vuoteen, oli oireet mitkä tahansa.

Nyt on kolme gyneä (saman sairaalajakson aikana) yrittäneet tuputtaa Mirenaa mutta kun mä en uskalla välttämättä sitä kuitenkaan ottaa.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:42"]

Voitko vaihtaa gynekologia?

[/quote]

Aika vaikeaa ainakin meidän naistentautien poliklinikalla ja jos sielläkin kolme lääkäriä on jo samaa mieltä tästä Mirenasta niin taitaa olla koko sairaalan kanta sama. -ap

[/quote]

Voitko vaihtaa sairaalaa?

[/quote]

En voi -ap

Vierailija
42/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmh. No sitten vain pysyt tiukkana asian suhteen. Tai sitten neuvottelet lyhyemmän testiajan. Puolen vuoden jatkuva kipu ja kouristelu ei ole normaalia. En käsitä mikä siinä Mirenassa niin kiehtoo siellä naistentautien poliklinikalla. Sairasta, että potilaan tuntemuksia ja pelkoja ei voida kuunnella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kierukan saa pois. Soitat omaan terveyskeskukseen tai ihan mihin vain ja sanot haluavasi poistaa kierukan. Kyllä ne sen poistaa kun käsket, ei sitä väkisin pidetä :D

Vierailija
44/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:10"] Kukaan ei laita sulle kierukkaa, jos et tahdo. Suositella voivat. Itse kyllä miettisin, kuka on tässä paras asiantuntija, kokeneet sairaalagynekologit vai sä maallikko. Mä veikkaan, etteivät ne turhaan sitä kierukkaa ehdota. [/quote] Mun kaverille tehtiin sama päätös. Eli otti hormonikierukan sisuksiinsa. Nyt on puoli vuotta mennyt hirveissä tuskissa, jatkuvaa vuotoa, eikä saa nukutuksi. On halunnut ottaa sen pois, mutta naistentautien poliklinikalla sanotaan, että katotaan nyt vielä hetki. Mikä siinä on, että jos ei sovellu, niin ei sovellu? Hirveää katsoa sivusta, kun toinen kärsii eikä ota pois, koska lääkäri on Jumala. Itse otin vapaaehtoisesti hormonikierukan, mutta kroppa oli eri mieltä ja synnytin sen pihvalle. Kaksi viikkoa kamalaa tuskaa ja kouristelua, kunnes totesin, että tää ei voi olla NORMAALIA. No eihän se ollutkaan, kun oli synnytyskanavassa mätänemässä. Joten kyllä minä luottaisin omaan kokemukseen hormonivalmisteista, kuin lääkärien hehkutuksista tuotteesta, jonka toimivuudesta ei ole 100% onnistumista. Ap, kysyt vain rohkeasti ja tiukasti toisesta vaihtoehdosta, vuosi testieläimenä on helvettiä, jos se ei asetu paikoilleen. [/quote]uh Miksi ystäväsi ei mene poistattamaan kierukkaansa yksityiselle gynekologille??? Yksinkertaisista asioista saa toki tekemällä monimutkaisia.......

[/quote]

Meillä se sama gyne työskentelee naistentautien polilla ja yksityisellä. Ei hän mielipidettään muuta vaikka yksityisellä puolella kävisin.
[/quote]Mutta kun se ei ole mikään lääkärin mielipidekysymys.

Vierailija
45/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:10"]

Kukaan ei laita sulle kierukkaa, jos et tahdo. Suositella voivat.

Itse kyllä miettisin, kuka on tässä paras asiantuntija, kokeneet sairaalagynekologit vai sä maallikko. Mä veikkaan, etteivät ne turhaan sitä kierukkaa ehdota.

[/quote]

Joo. Hirveät sivuvaikutukset, mutta niistä huolimatta ja hammasta purren pitää luottaa "asiantuntijoihin". Jepjep. 

Vierailija
46/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:00"]

Kyllä sen kierukan saa pois. Soitat omaan terveyskeskukseen tai ihan mihin vain ja sanot haluavasi poistaa kierukan. Kyllä ne sen poistaa kun käsket, ei sitä väkisin pidetä :D

[/quote]

Kyllä mulle  sanottiin että ainakin sen puoli vuotta pitää sietää mahdollisia haittavaikutuksia ja antaa elimistölle mahdollisuus tottua Mirenaan. Ja olen kuullut muutaman valittavan että eivät saa Mirenaa poistatettua jos se on ollut käytössä vain vähän aikaa. -ap

Vierailija
47/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:10"] Kukaan ei laita sulle kierukkaa, jos et tahdo. Suositella voivat. Itse kyllä miettisin, kuka on tässä paras asiantuntija, kokeneet sairaalagynekologit vai sä maallikko. Mä veikkaan, etteivät ne turhaan sitä kierukkaa ehdota. [/quote] Mun kaverille tehtiin sama päätös. Eli otti hormonikierukan sisuksiinsa. Nyt on puoli vuotta mennyt hirveissä tuskissa, jatkuvaa vuotoa, eikä saa nukutuksi. On halunnut ottaa sen pois, mutta naistentautien poliklinikalla sanotaan, että katotaan nyt vielä hetki. Mikä siinä on, että jos ei sovellu, niin ei sovellu? Hirveää katsoa sivusta, kun toinen kärsii eikä ota pois, koska lääkäri on Jumala. Itse otin vapaaehtoisesti hormonikierukan, mutta kroppa oli eri mieltä ja synnytin sen pihvalle. Kaksi viikkoa kamalaa tuskaa ja kouristelua, kunnes totesin, että tää ei voi olla NORMAALIA. No eihän se ollutkaan, kun oli synnytyskanavassa mätänemässä. Joten kyllä minä luottaisin omaan kokemukseen hormonivalmisteista, kuin lääkärien hehkutuksista tuotteesta, jonka toimivuudesta ei ole 100% onnistumista. Ap, kysyt vain rohkeasti ja tiukasti toisesta vaihtoehdosta, vuosi testieläimenä on helvettiä, jos se ei asetu paikoilleen. [/quote]uh Miksi ystäväsi ei mene poistattamaan kierukkaansa yksityiselle gynekologille??? Yksinkertaisista asioista saa toki tekemällä monimutkaisia.......

[/quote]

Meillä se sama gyne työskentelee naistentautien polilla ja yksityisellä. Ei hän mielipidettään muuta vaikka yksityisellä puolella kävisin.

[/quote]

No menee sitten _toiselle_ gynekologille! Eihän tämä nyt voi olla maan ainut gynekologi.

Vierailija
48/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote] Kuinkakohan monta lääkäriasemaa on Suomessa? Vai onko tämä taas näitä persaukisten aloituksia? En voi matkustaa, koska seliseli.  Kyllä joku Suomessa sen poistaa, en usko että sun tarvis toiseen maahan mennä.

Vierailija
49/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:11"]

[/quote]

[/quote] Kuinkakohan monta lääkäriasemaa on Suomessa? Vai onko tämä taas näitä persaukisten aloituksia? En voi matkustaa, koska seliseli.  Kyllä joku Suomessa sen poistaa, en usko että sun tarvis toiseen maahan mennä.

[/quote]

Joku kertoo ystävästään ja sä tulkitset että toi on mun tekstiä? -ap

Vierailija
50/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuossa missä kerroin ystävästäni, niin minä en kertonut, että gyne olisi sama yksityisellä ja julkisella.

Vierailija
51/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:03"]

Itse kyllä miettisin, kuka on tässä paras asiantuntija, kokeneet sairaalagynekologit vai sä maallikko. Mä veikkaan, etteivät ne turhaan sitä kierukkaa ehdota.

[/quote]

Joo. Hirveät sivuvaikutukset, mutta niistä huolimatta ja hammasta purren pitää luottaa "asiantuntijoihin". Jepjep. 

[/quote]

Mutta kun ap:lla ei ole "hirveitä sivuvaikutuksia". Hän ei ole edes kokeillut kierukkaa eikä voi mistään tietää, aiheuttaisiko se juuri hänelle sivuvaikutuksia. Useimmille ei aiheuta. Juuri siksi kierukka on yleinen endometrioosin ja runsaiden kuukautisten hoitomuoto.

Jos kävisi niin, että ap:lle kierukka ei tosiaankaan sopisi, se tietysti poistettaisiin. Mutta kun ei sitä voi kokeilematta tietää.

Vierailija
52/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:21"]

[/quote]

[/quote]

Mutta kun ap:lla ei ole "hirveitä sivuvaikutuksia". Hän ei ole edes kokeillut kierukkaa eikä voi mistään tietää, aiheuttaisiko se juuri hänelle sivuvaikutuksia. Useimmille ei aiheuta. Juuri siksi kierukka on yleinen endometrioosin ja runsaiden kuukautisten hoitomuoto.

Jos kävisi niin, että ap:lle kierukka ei tosiaankaan sopisi, se tietysti poistettaisiin. Mutta kun ei sitä voi kokeilematta tietää.

[/quote]

Niin, vähintään puolen vuoden kärsimyksen jälkeen, joka on pahempaa kuin mikääm endokipuilu. Ja jos on samat lääkärit kyseessä, kuin ystäväni kohdalla, niin pakotetaan pitämään vielä ylittäväkin aika.

Minä en olisi valmis ottamaan riskiä, että joku voi ehkä toimia, jos en saa hoitoa peruuttaa silloin kun haluan.

Vierailija
53/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, vähintään puolen vuoden kärsimyksen jälkeen, joka on pahempaa kuin mikääm endokipuilu. Ja jos on samat lääkärit kyseessä, kuin ystäväni kohdalla, niin pakotetaan pitämään vielä ylittäväkin aika.

Minä en olisi valmis ottamaan riskiä, että joku voi ehkä toimia, jos en saa hoitoa peruuttaa silloin kun haluan.

[/quote]

Tässäpä tää pointti mitä itsekin tarkoitan. Ei taida olla välttämättä niin helppoa ratkaisua kuin "vaihda lääkäriä". Kuinka kauan ja paljon pitää eri gyneillä juosta ennen kuin löytää sen joka suostuu kierukan poistaa  lyhyenkin käytön jälkeen siinä tapauksessa jos se ei mulle syystä tai toisesta sovikaan. -ap

Vierailija
54/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tässäpä tää pointti mitä itsekin tarkoitan. Ei taida olla välttämättä niin helppoa ratkaisua kuin "vaihda lääkäriä". Kuinka kauan ja paljon pitää eri gyneillä juosta ennen kuin löytää sen joka suostuu kierukan poistaa  lyhyenkin käytön jälkeen siinä tapauksessa jos se ei mulle syystä tai toisesta sovikaan. -ap
[/quote]

Oletko yleensäkään käynyt yksityisellä gynellä asian tiimoilta??

Vierailija
55/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sittenhän asia on ratkaistu. Sä et kokeile kierukkaa vaan tosiaan kärsit mieluummin ne endokivut, jos ne on sulle helpommat.

Vierailija
56/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:40"]

No sittenhän asia on ratkaistu. Sä et kokeile kierukkaa vaan tosiaan kärsit mieluummin ne endokivut, jos ne on sulle helpommat.

[/quote]

Kun on olemassa muitakin hoitokeinoja, niin miten tämä on sinulle se ainoa ratkaisu? Et kai vain ole naistentautien klinikan lääkäri?

Vierailija
57/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:53"]

[/quote]

Kun on olemassa muitakin hoitokeinoja, niin miten tämä on sinulle se ainoa ratkaisu? Et kai vain ole naistentautien klinikan lääkäri?

[/quote]

En ole, ihan maallikko. Ratkaistu siinä mielessä, että lääkärit eivät (ap:n kertoman mukaan) suostu muihin hoitomuotoihin ennen kuin kierukkaa on kokeiltu, ja ap taas ei suostu kokeilemaan kierukkaa.

Vierailija
58/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:27"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:21"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:10"] Kukaan ei laita sulle kierukkaa, jos et tahdo. Suositella voivat. Itse kyllä miettisin, kuka on tässä paras asiantuntija, kokeneet sairaalagynekologit vai sä maallikko. Mä veikkaan, etteivät ne turhaan sitä kierukkaa ehdota. [/quote]   Joo. Hirveät sivuvaikutukset, mutta niistä huolimatta ja hammasta purren pitää luottaa "asiantuntijoihin". Jepjep.  [/quote] Mutta kun ap:lla ei ole "hirveitä sivuvaikutuksia". Hän ei ole edes kokeillut kierukkaa eikä voi mistään tietää, aiheuttaisiko se juuri hänelle sivuvaikutuksia. Useimmille ei aiheuta. Juuri siksi kierukka on yleinen endometrioosin ja runsaiden kuukautisten hoitomuoto. Jos kävisi niin, että ap:lle kierukka ei tosiaankaan sopisi, se tietysti poistettaisiin. Mutta kun ei sitä voi kokeilematta tietää. [/quote] Niin, vähintään puolen vuoden kärsimyksen jälkeen, joka on pahempaa kuin mikääm endokipuilu. Ja jos on samat lääkärit kyseessä, kuin ystäväni kohdalla, niin pakotetaan pitämään vielä ylittäväkin aika. Minä en olisi valmis ottamaan riskiä, että joku voi ehkä toimia, jos en saa hoitoa peruuttaa silloin kun haluan. [/quote]   Tässäpä tää pointti mitä itsekin tarkoitan. Ei taida olla välttämättä niin helppoa ratkaisua kuin "vaihda lääkäriä". Kuinka kauan ja paljon pitää eri gyneillä juosta ennen kuin löytää sen joka suostuu kierukan poistaa  lyhyenkin käytön jälkeen siinä tapauksessa jos se ei mulle syystä tai toisesta sovikaan. -ap [/quote] Oletko yleensäkään käynyt yksityisellä gynellä asian tiimoilta??

[/quote]

Kyllä. Yksityisellä käyn mutta yksityinen laittoi lähetteen kunnalliselle kun piti laparoskopiaan mennä. Sama lääkäri on myös kyllä kunnallakin töissä ja hän on myös Mirenaa suositellut mutta myös sitä kohdun limakalvon polttamista vaihtoehdoksi Mirenalle, mikä tyrmättiin naistentautien polilla. -ap

Vierailija
59/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:53"]

[/quote]

[/quote]

En ole, ihan maallikko. Ratkaistu siinä mielessä, että lääkärit eivät (ap:n kertoman mukaan) suostu muihin hoitomuotoihin ennen kuin kierukkaa on kokeiltu, ja ap taas ei suostu kokeilemaan kierukkaa.

[/quote]

Ei aivan. Ap ei suostu kokeilemaan Mirenaa jos ei saa sitä pois vaikkapa jo kuukauden päästä laitosta jos tuntuu siltä että elämä Mirenan kanssa on p*rsiistä. -ap

Vierailija
60/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa te oikein elätte? Ihan pääkaupunkiseudun vieressä olevassa kunnassa, mirena laitettiin keskiviikkona ja otettiin pois seuraavan viikon perjantaina julkisen terveydenhuollon toimesta ja maksutta! Syy: ei sopinut, hormonit aiheuttaa mulla itsetuhoisuutta, masennusta jne. Ja tämä alkoi alle viikko kierukan laitosta.
Sanoin tästä kyllä ennen kierukan laittoa, kun sama juttu muiden hormonien kanssa, mutta piti olla vaan paikallinen vaikutus, niin lääkäri vakuutti.