Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärit "painostaa" ottamaan Mirenan

Vierailija
11.02.2015 |

Mulla on taustalla endoa ja runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Lisäksi on aurallinen migreenikin riesana. 

En vaan kuitenkaan ole halukas ottamaan Mirenaa kun mun tuurilla akne räjähtää täysiin mittoihin (aknea jo nyttenkin), paino nousee, munasarjat alkaa tuottamaan kystia urakalla, seksihalut katoaa, hiukset lähtee päästä, alavatsa kipuilee, tulee karseita vuotohäiriöitä ja mitähän vielä.

Yhdistelmäpillerit eivät sopineet mulle ollenkaan joskus vuosia sitten ja vaikka Mirenassa onkin vähemmän hormoneja niin silti olen lähes tulkoon kauhuissani jos toi härpäke mulle laitetaan. Eivät kuitenkaan suostu poistamaan sitä ainakaan ekaan puoleen vuoteen, oli oireet mitkä tahansa.

Nyt on kolme gyneä (saman sairaalajakson aikana) yrittäneet tuputtaa Mirenaa mutta kun mä en uskalla välttämättä sitä kuitenkaan ottaa.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:45"]Mirena on varmaan yleisin vaihtoehto, jota synnyttäneille naisille tarjotaan ja ehkä se on edullisin vaihtoehto. Itsekin sain reseptin heti esikoisen syntymän jälkeen, mutten halunnut sitoa itseäni kiinteästi johonkin 5 vuodeksi.Pillereitä syöntiä, sitten jatkoin ja lopulta luovuin niistäkin. Kuopuksen syntymän jälkeen sanoin suoraan haluavani essuren ja sen sain vaivattomasti tk:sta.
[/quote]

Essurella ei hoidwta endoa tai runsaita kuukautisia. Aloittajalle haetaan hoitomuotoa sairauteen....

Vierailija
22/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:10"]

Kukaan ei laita sulle kierukkaa, jos et tahdo. Suositella voivat.

Itse kyllä miettisin, kuka on tässä paras asiantuntija, kokeneet sairaalagynekologit vai sä maallikko. Mä veikkaan, etteivät ne turhaan sitä kierukkaa ehdota.

[/quote]

Mun kaverille tehtiin sama päätös. Eli otti hormonikierukan sisuksiinsa. Nyt on puoli vuotta mennyt hirveissä tuskissa, jatkuvaa vuotoa, eikä saa nukutuksi. On halunnut ottaa sen pois, mutta naistentautien poliklinikalla sanotaan, että katotaan nyt vielä hetki. Mikä siinä on, että jos ei sovellu, niin ei sovellu? Hirveää katsoa sivusta, kun toinen kärsii eikä ota pois, koska lääkäri on Jumala.

Itse otin vapaaehtoisesti hormonikierukan, mutta kroppa oli eri mieltä ja synnytin sen pihalle. Kaksi viikkoa kamalaa tuskaa ja kouristelua, kunnes totesin, että tää ei voi olla NORMAALIA. No eihän se ollutkaan, kun oli synnytyskanavassa mätänemässä.

Joten kyllä minä luottaisin omaan kokemukseen hormonivalmisteista, kuin lääkärien hehkutuksista tuotteesta, jonka toimivuudesta ei ole 100% onnistumista. Ap, kysyt vain rohkeasti ja tiukasti toisesta vaihtoehdosta, vuosi testieläimenä on helvettiä, jos se ei asetu paikoilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi kokeilla? Minulla oli runsaat kuukautiset , vuotohäiriöitä. Cerazettat ei sopineet lainkaan, silloin ainoan kerran oli tosi pahoja mielialanvaihteluita, ja seksihalut katosi kokonaan. Sitten pitkän empisen jälkeen kokeilin Mirenaa, ja pari kuukautta oli pieniä vuotoja ( mutta ei mitään normaaleihin kuukautisiin verrattuna) ja sitten nekin jäi. Nyt on jo toinen ja koko ehkäisyn on voinut unohtaa. Mitään sivuoireita ei ole ollut, eikä kuukautisia. Koko asia on poissa mielestä, ja seksihalut palasi. 

Vierailija
24/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:10"]

Itse kyllä miettisin, kuka on tässä paras asiantuntija, kokeneet sairaalagynekologit vai sä maallikko. Mä veikkaan, etteivät ne turhaan sitä kierukkaa ehdota.

[/quote]

Mun kaverille tehtiin sama päätös. Eli otti hormonikierukan sisuksiinsa. Nyt on puoli vuotta mennyt hirveissä tuskissa, jatkuvaa vuotoa, eikä saa nukutuksi. On halunnut ottaa sen pois, mutta naistentautien poliklinikalla sanotaan, että katotaan nyt vielä hetki. Mikä siinä on, että jos ei sovellu, niin ei sovellu? Hirveää katsoa sivusta, kun toinen kärsii eikä ota pois, koska lääkäri on Jumala.

Itse otin vapaaehtoisesti hormonikierukan, mutta kroppa oli eri mieltä ja synnytin sen pihalle. Kaksi viikkoa kamalaa tuskaa ja kouristelua, kunnes totesin, että tää ei voi olla NORMAALIA. No eihän se ollutkaan, kun oli synnytyskanavassa mätänemässä.

Joten kyllä minä luottaisin omaan kokemukseen hormonivalmisteista, kuin lääkärien hehkutuksista tuotteesta, jonka toimivuudesta ei ole 100% onnistumista. Ap, kysyt vain rohkeasti ja tiukasti toisesta vaihtoehdosta, vuosi testieläimenä on helvettiä, jos se ei asetu paikoilleen.

[/quote]

Tää on juuri se mitä mä eniten pelkään. Eli ei suostuta poistaa kierukkaa jos itse haluan sen pois haittavaikutusten takia. Lääkäreiden kanta kyllä tuli aika selkeästi tän suhteen esille että ainakin puoli vuotta, mielellään vuosi pitäisi kierukan kanssa elää. Viis aknesta, kivuista ym haittavaikutuksista. -ap

Vierailija
25/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on juuri se mitä mä eniten pelkään. Eli ei suostuta poistaa kierukkaa jos itse haluan sen pois haittavaikutusten takia. Lääkäreiden kanta kyllä tuli aika selkeästi tän suhteen esille että ainakin puoli vuotta, mielellään vuosi pitäisi kierukan kanssa elää. Viis aknesta, kivuista ym haittavaikutuksista. -ap

[/quote]

Eri asia sitten jos sen hökötyksen saisi pois vaikka kuukauden käytön jälkeen jos musta siltä tuntuisi että haluasin kierukan poistattaa. Tähän ei olla suostuttu ja tää taitaa olla mulle se isoin ongelma koko kierukka-asiassa. -ap

Vierailija
26/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:10"]

[/quote]

Itse otin vapaaehtoisesti hormonikierukan, mutta kroppa oli eri mieltä ja synnytin sen pihvalle. Kaksi viikkoa kamalaa tuskaa ja kouristelua, kunnes totesin, että tää ei voi olla NORMAALIA. No eihän se ollutkaan, kun oli synnytyskanavassa mätänemässä.

[/quote]uh

Miksi ystäväsi ei mene poistattamaan kierukkaansa yksityiselle gynekologille??? Yksinkertaisista asioista saa toki tekemällä monimutkaisia.......

Vierailija
27/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:10"] Kukaan ei laita sulle kierukkaa, jos et tahdo. Suositella voivat. Itse kyllä miettisin, kuka on tässä paras asiantuntija, kokeneet sairaalagynekologit vai sä maallikko. Mä veikkaan, etteivät ne turhaan sitä kierukkaa ehdota. [/quote] Mun kaverille tehtiin sama päätös. Eli otti hormonikierukan sisuksiinsa. Nyt on puoli vuotta mennyt hirveissä tuskissa, jatkuvaa vuotoa, eikä saa nukutuksi. On halunnut ottaa sen pois, mutta naistentautien poliklinikalla sanotaan, että katotaan nyt vielä hetki. Mikä siinä on, että jos ei sovellu, niin ei sovellu? Hirveää katsoa sivusta, kun toinen kärsii eikä ota pois, koska lääkäri on Jumala. Itse otin vapaaehtoisesti hormonikierukan, mutta kroppa oli eri mieltä ja synnytin sen pihvalle. Kaksi viikkoa kamalaa tuskaa ja kouristelua, kunnes totesin, että tää ei voi olla NORMAALIA. No eihän se ollutkaan, kun oli synnytyskanavassa mätänemässä. Joten kyllä minä luottaisin omaan kokemukseen hormonivalmisteista, kuin lääkärien hehkutuksista tuotteesta, jonka toimivuudesta ei ole 100% onnistumista. Ap, kysyt vain rohkeasti ja tiukasti toisesta vaihtoehdosta, vuosi testieläimenä on helvettiä, jos se ei asetu paikoilleen. [/quote]uh Miksi ystäväsi ei mene poistattamaan kierukkaansa yksityiselle gynekologille??? Yksinkertaisista asioista saa toki tekemällä monimutkaisia.......

[/quote]

Meillä se sama gyne työskentelee naistentautien polilla ja yksityisellä. Ei hän mielipidettään muuta vaikka yksityisellä puolella kävisin.

Vierailija
28/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:10"] Kukaan ei laita sulle kierukkaa, jos et tahdo. Suositella voivat. Itse kyllä miettisin, kuka on tässä paras asiantuntija, kokeneet sairaalagynekologit vai sä maallikko. Mä veikkaan, etteivät ne turhaan sitä kierukkaa ehdota. [/quote] Mun kaverille tehtiin sama päätös. Eli otti hormonikierukan sisuksiinsa. Nyt on puoli vuotta mennyt hirveissä tuskissa, jatkuvaa vuotoa, eikä saa nukutuksi. On halunnut ottaa sen pois, mutta naistentautien poliklinikalla sanotaan, että katotaan nyt vielä hetki. Mikä siinä on, että jos ei sovellu, niin ei sovellu? Hirveää katsoa sivusta, kun toinen kärsii eikä ota pois, koska lääkäri on Jumala. Itse otin vapaaehtoisesti hormonikierukan, mutta kroppa oli eri mieltä ja synnytin sen pihvalle. Kaksi viikkoa kamalaa tuskaa ja kouristelua, kunnes totesin, että tää ei voi olla NORMAALIA. No eihän se ollutkaan, kun oli synnytyskanavassa mätänemässä. Joten kyllä minä luottaisin omaan kokemukseen hormonivalmisteista, kuin lääkärien hehkutuksista tuotteesta, jonka toimivuudesta ei ole 100% onnistumista. Ap, kysyt vain rohkeasti ja tiukasti toisesta vaihtoehdosta, vuosi testieläimenä on helvettiä, jos se ei asetu paikoilleen. [/quote]uh Miksi ystäväsi ei mene poistattamaan kierukkaansa yksityiselle gynekologille??? Yksinkertaisista asioista saa toki tekemällä monimutkaisia.......

[/quote]

Koska ystäväni uskoo, että lääkäri ajattelee hänen parastaan :( Uskoo joka päivä, että tuska helpottuu, koska LÄÄKÄRI NÄIN LUPAA. Minä en ollut yhtä sinisilmäinen ja sain omani pois ihan päivystyksessä, vaikka siinäkin oli hoitajan kanssa ongelmia.

Vierailija
29/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:10"]Kukaan ei laita sulle kierukkaa, jos et tahdo. Suositella voivat.

[/quote]

Mulle lääkäri ehdotti aikoinaan Diane Nova merkkisiä e-pillereitä. Olisin halunnut saada vaan uusinnan niiden pillereiden reseptille, joita olin jo käyttänyt ja jotka sopi ok. Kyseinen gynekologi totesi, että nämä Dianet nyt vaan on sulle parempia, hän lääkärinä tietää ja hän ei sitä toista reseptiä mulle uusi vaikka kuinka pyytäisin.

Aloitin Dianet. Viikko aloituksesta aloin vuotaa kovemmin kuin koskaan kuukautisten aikana. Soitin tälle lääkärille. Hän sanoi, että ihan normaalia ja käski jatkaa pillereiden syömistä. Pian vuosin niin, että kaksi päällekkäin asetettua yösidettä oli tunnissa vuotaneet läpi. Soitin peloissani lääkärille, hän sanoi, ettei usko mua eikä ottanut vastaanotolle.

Menin toiselle lääkärille, joka käski syömään kaksi pilleriä päivässä. Vuoto yltyi, olin ihan voipunut, vuodolta en kyennyt kunnolla edes nukkumaan. Kolmas lääkäri käski lopettaa pillerit heti. Vuoto tyrehtyi kolmessa päivässä.

Seuraavassa kuussa mulla todettiin suuri, erittäin kivulias kysta munasarjoissa. Vuodosta tulleen anemian vuoksi multa kiellettiin verenluovutus kolmeksi vuodeksi.

Eli se siitä luottamuksesta siihen, että kyllä lääkäri tietää, millainen hormonihoito kenellekin sopii. Tuon jälkeen kierrän kaiken hormonitoimintaa häiritsevän lääkityksen kaukaa.

Vierailija
30/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin on painostettu ottamaan Mirena. Mutta en ole ottanut. Älä sinäkään ap ota. Pidä pääsi. On se kumma, että suurinpiirtein väkisin ollaan tunkemassa sisään kaikenlaista tavaraa. Tiedä sitten, että mikä senkin todellinen tarkoitus on.

Vierailija
31/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:18"]

Mitä muita vaihtoehtoja sinulla on? Minulla Mirena auttoi erityisen runsaisiin kuukautisiin. Ehkäisyyn en sitä tarvitse sterilisaation takia. Ainahan sen saa pois, jos tilanne ei helpotu vaan pahenee.

[/quote]

Kohdun limakalvojen polttaminen, kohdunpoisto, munasarjojen poisto... -ap
[/quote]

Vaadi sinnikkäästi kohdunpoistoa!! Se on paras vaihtoehto kaikista, mirenasta vaan harmia.

Vierailija
32/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:28"]

Muakin on painostettu ottamaan Mirena. Mutta en ole ottanut. Älä sinäkään ap ota. Pidä pääsi. On se kumma, että suurinpiirtein väkisin ollaan tunkemassa sisään kaikenlaista tavaraa. Tiedä sitten, että mikä senkin todellinen tarkoitus on.

[/quote]

Se on salakuuntelulaite. Lääkärit kuuntelevat sen kautta miten pierut pörisee.

Vierailija
33/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok ap, on tullut selväksi, että et halua kierukkaa. Millä tavoin sitten haluat endometrioosiasi ja runsaita, kivuliaita kuukautisiasi hoidettavan?

Kun olet ehdottanut toivomaasi hoitomuotoa (ks. yllä), mitä sinulle on vastattu?

Vierailija
34/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:33"]

Ok ap, on tullut selväksi, että et halua kierukkaa. Millä tavoin sitten haluat endometrioosiasi ja runsaita, kivuliaita kuukautisiasi hoidettavan?

Kun olet ehdottanut toivomaasi hoitomuotoa (ks. yllä), mitä sinulle on vastattu?

[/quote]

Kohdun- ja munasarjojen poistosta sanottiin että on iso leikkaus ja ei poisteta näin kevein perustein. Kohdun limakalvojen polttamisesta että vaikutus voi kestää joillakin vain vuoden verran kun taas Mirenassa 5 vuotta. Ja tähän perään sitä Mirena-hehkutusta lääkäriltä.

Jos vaan oikeasti saisi sen kierukan pois nopeasti jos tuntuu sitlä etten halua Mirenan kanssa olla niin ei olisi tällaista kynnystä kokeilla mutta kun tääkin vaihtoehto evättiin. -ap

Vierailija
35/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:15"]

[/quote]

Meillä se sama gyne työskentelee naistentautien polilla ja yksityisellä. Ei hän mielipidettään muuta vaikka yksityisellä puolella kävisin.

[/quote]

No ei ole mikään pakko mennä just sille samalle gynelle. Gynekologeja työskentelee yksityisellä puolella pilvin pimein. Asiakas on siellä kuningas. Jos haluaa kierukan pois, se otetaan pois. Ei pidä tehdä asioista vaikeampia kuin ne ovat. (Enkä muuten ymmärrä, miksi et suostu edes kokeilemaan sitä kierukkaa, jos kerran lääkärisi arvelevat siitä olevan apua sairauteesi.)

Vierailija
36/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:33"]

[/quote]

Kohdun- ja munasarjojen poistosta sanottiin että on iso leikkaus ja ei poisteta näin kevein perustein. Kohdun limakalvojen polttamisesta että vaikutus voi kestää joillakin vain vuoden verran kun taas Mirenassa 5 vuotta. Ja tähän perään sitä Mirena-hehkutusta lääkäriltä.

Jos vaan oikeasti saisi sen kierukan pois nopeasti jos tuntuu sitlä etten halua Mirenan kanssa olla niin ei olisi tällaista kynnystä kokeilla mutta kun tääkin vaihtoehto evättiin. -ap

[/quote]

Endoa voi hoitaa aiheuttamalla ennenaikaiset vaihdevuodet, samalla hoituisi runsaiden kuukautisten aiheuttamat ongelmat mutta vastaus tähänkin on Mirena. PRKLE -ap

Vierailija
37/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko vaihtaa gynekologia?

Vierailija
38/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun ja munasarjojen poisto on kajoava toimenpide ja iso leikkaus, jonka kustannukset yhteiskunnalle ovat suuret ja joka on potilaalle raskas ja vaatii kuukauden sairausloman. Kun jotain menee pieleen, leikkauksia tarvitaan lisää ja toipumisaika on vielä paljon pitempi (puhun valitettavasti omasta kokemuksestani).

Siksi on täysin oikein, ettei leikkaus koskaan ole ensimmäinen vaihtoehto, johon turvaudutaan, vaan vasta viimeinen. Ensin kokeillaan, auttaisiko jokin muu keino, kuten sinun tapauksessasi se kierukka.

Vierailija
39/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:42"]

[/quote]

Aika vaikeaa ainakin meidän naistentautien poliklinikalla ja jos sielläkin kolme lääkäriä on jo samaa mieltä tästä Mirenasta niin taitaa olla koko sairaalan kanta sama. -ap

Vierailija
40/62 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:42"]

[/quote]

Aika vaikeaa ainakin meidän naistentautien poliklinikalla ja jos sielläkin kolme lääkäriä on jo samaa mieltä tästä Mirenasta niin taitaa olla koko sairaalan kanta sama. -ap

[/quote]

Voitko vaihtaa sairaalaa?