Helsingissä jo 2 aluetta, joissa kirkkoon KUULUMATTOMAT ovat ENEMMISTÖNÄ :)
Helsingin seurakuntayhtymän jäsenosuus kehitys viimeisen neljän vuoden aikana:
Paavali: 49,3% (50,8%, 52,0%, 53,5%)
Kallio: 49,9% (51,2%, 52,5%, 54,0%)
ja muutkin Helsingin seurakuntien luvut näyttävät yhtä hyvään suuntaan.
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:02"]
Ja turhahan sitä on sitten käydä kirkossa vihillä jos se kirkko on kerran niin turha ja kertoo satuja. Suurelle osalle ihmisiä kirkko on tärkeä,sanoi se usko. Ja perustajaa te ateistit yms. oma hautausmaa ja paikka missä sitten hautajaisenne vietätte. Kirkosta saa mielellään lähteäkkin kaikki,jotka siihen eivät usko. Minua ei haittaa vaikka jäsenmäärät tippuvat,kunhan kirkko pysyy oikeanlaisena!
[/quote]
Naimisiin pääsee ilman kirkkoakin. Tämän on todennut myös moni kirkkoon kuuluvakin. Lähes puolet kirkoon kuuluvien avioliitoista solmitaan sivilivihkimisinä.
Suurelle osalle ihmisistä kirkko ei ole todellakaan tärkeä. Kirkon omienkin tutkimusten mukaan "uskovien" määrä pyörii jossain 20% prosentin luokkaa. Muut epäilevät enemmän ja vähemmän ja kuuluvat kirkkoon vain tavan vuoksi.
Mullekin kelpaa että kirkko tarjoaa palveluita vain jäsenilleen kunhan ne myös itse kustantantaa. Voi kun kirkko ei olisi kitisemässä koko ajan miten rahat ei riitä kun väki eroaa. Ei monet muutkaan yhdistykset mitään apuja saa mistään. Omalla työllä on rahat kerättävä.
Mitä sitä kuollut hautuumaalla tekee? Itse en halua edes tulla haudatuksi hautausmaalle vaan tuhkana tuulee sirotelluksi. Ei tarvii turhista maaplänteistä ja kivistä maksella eikä kenekään hautaa hoitaa. ei mene kuin 20-30 vuotta ja hautakivi on viety jo pois ja tilalle haudattu joku muu. Näin tulee käymään isoissa kaupungeissa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:02"]
Ja turhahan sitä on sitten käydä kirkossa vihillä jos se kirkko on kerran niin turha ja kertoo satuja. Suurelle osalle ihmisiä kirkko on tärkeä,sanoi se usko. Ja perustajaa te ateistit yms. oma hautausmaa ja paikka missä sitten hautajaisenne vietätte. Kirkosta saa mielellään lähteäkkin kaikki,jotka siihen eivät usko. Minua ei haittaa vaikka jäsenmäärät tippuvat,kunhan kirkko pysyy oikeanlaisena!
[/quote]
Naimisiin pääsee ilman kirkkoakin. Tämän on todennut myös moni kirkkoon kuuluvakin. Lähes puolet kirkoon kuuluvien avioliitoista solmitaan sivilivihkimisinä.
Suurelle osalle ihmisistä kirkko ei ole todellakaan tärkeä. Kirkon omienkin tutkimusten mukaan "uskovien" määrä pyörii jossain 20% prosentin luokkaa. Muut epäilevät enemmän ja vähemmän ja kuuluvat kirkkoon vain tavan vuoksi.
Mullekin kelpaa että kirkko tarjoaa palveluita vain jäsenilleen kunhan ne myös itse kustantantaa. Voi kun kirkko ei olisi kitisemässä koko ajan miten rahat ei riitä kun väki eroaa. Ei monet muutkaan yhdistykset mitään apuja saa mistään. Omalla työllä on rahat kerättävä.
Mitä sitä kuollut hautuumaalla tekee? Itse en halua edes tulla haudatuksi hautausmaalle vaan tuhkana tuulee sirotelluksi. Ei tarvii turhista maaplänteistä ja kivistä maksella eikä kenekään hautaa hoitaa. ei mene kuin 20-30 vuotta ja hautakivi on viety jo pois ja tilalle haudattu joku muu. Näin tulee käymään isoissa kaupungeissa.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1423552785672
Kirkon tutkimuskeskuksen tutkija: Uskonnoille neutraali valtio on kaikille myönteinen
Kirkko vahvistaa: Historiallinen tilanne – näillä alueilla kirkkoon kuuluu alle 50 %
Helsigissä kirkon markkinaosuus on nyt 56,4% (2013 57,9%).
Viimeistään ensi vuosikymmenen alussa Helsingissä enemmistö on kirkkoon kuulumattomia. :)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:07"]
Helsigissä kirkon markkinaosuus on nyt 56,4% (2013 57,9%).
Viimeistään ensi vuosikymmenen alussa Helsingissä enemmistö on kirkkoon kuulumattomia. :)
[/quote]
Eikö islamin uskoiset taas valtaa alaa?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:09"]
Tiede tappaa Jumalan.
[/quote]
Täällä Kalliossa vai?
Asuin Kalliossa n. 10 vuotta sitten, mutta tuosta Paavalista en tieda missa se on? Voisiko joku paikallinen valaista? T. Ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:08"]
Ja mitä hyvää siinä on?
[/quote]
Päästän yhtä satuolentoa kunnioittavista laista eroon ja kouluissa/tarhoissa/armeijassa loppuu uskonnon tuputus.
Syntyneitä Helsingissä: 6894 (TK:n väestönmuutosten ennakkotieto)
Kastettuja: 3129
Kastettujen %-osuus 2014: 45,4 %
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:17"]Asuin Kalliossa n. 10 vuotta sitten, mutta tuosta Paavalista en tieda missa se on? Voisiko joku paikallinen valaista? T. Ulkosuomalainen
[/quote]
Nevermind, asia selvisi kun avasin linkin.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:19"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:08"]
Ja mitä hyvää siinä on?
[/quote]
Päästän yhtä satuolentoa kunnioittavista laista eroon ja kouluissa/tarhoissa/armeijassa loppuu uskonnon tuputus.
[/quote]
Milläköhän vuosikymmenellä olet koulusi käynyt? Ei meidän koulussa todellakaan "tuputeta uskontoa" vaan opetetaan ihan faktatietoa maailmanuskonnoista ja kirkoista sekä keskustellaan omista uskontoja koskevista mielipiteistämme.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:19"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:08"] Ja mitä hyvää siinä on? [/quote] Päästän yhtä satuolentoa kunnioittavista laista eroon ja kouluissa/tarhoissa/armeijassa loppuu uskonnon tuputus. [/quote] Milläköhän vuosikymmenellä olet koulusi käynyt? Ei meidän koulussa todellakaan "tuputeta uskontoa" vaan opetetaan ihan faktatietoa maailmanuskonnoista ja kirkoista sekä keskustellaan omista uskontoja koskevista mielipiteistämme.
[/quote]
Jos lukisit vähän uutisia niin tietäisit että monissa kouluissa oikeasti tuputetaan, vaikka ei saisi. Kirkoon kuulumattomia kyykytetään käytävillä aamunavauksissa jne. Miksi muuten asiaa ollaan tehty TAAS uudet säännöt kouluhallituksessa ja asiaa puitu eduskunnassa?
ET:ssä faktaksi kirkoista ja uskonnoista riittää 7. luokalla läpikäytävät tieto. Muu aika ET:ssä käytetään ystävyyteen, moniarvoisuuteen, suomalaisuuteen jne. Uskonto pois kouluista, ja jokainen vanhempi kiikuttakoon kirkkoon omat lapsenssa jos kiinnostaa.
Kalliosta on tämäkin ateisti lähtöisin:) Koko suku kirkkoon kuulumattomia stadilaisia, omat lapset myös.
Kyllä se uskonnonopetus oli ihan luterilaista tuputusta 60-70 luvulla!! Onneksi nyt fiksumpaa maailmanuskontoihin perehdyttämistä ja kulttuurista kertomista. Kaikki lapset on osallistuneet uskontotunteihin yleissivistyksen takia
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:14"]
Pari kk sitten 7-vuotias juniorini kysyi "iltasadun" (kalatarinakirja) jälkeen yht'äkkiä: "Isi, miksi koulussa on sellaista kuin uskonto. Mä en tykkää yhtään niistä saduista mitä siellä kerrotaan..." Olin vähän yllättynytkin, sillä meillä kotona ei todellakaan puhuta mistään uskontoasioista koska mielestäni lasten kuuluu pohtia näitä asioita vasta täysi-ikäisenä, eikä missään nimessä ala-asteikäisenä. On suorastaan törkeää aiheuttaa tuon ikäisille pohdintaa asioista mistä eivät ymmärrä mitään.
Kyselin varovaisesti vähän lisää ja kyllä pojan vastausten perusteella opetus on liikaa tunnustuksellisen puolella vaikka virallisesti pitäisi olla tiedollista. Kerroin toki hyvin neutraalisti (olen ateisti) että ihmiset uskovat erilaisiin asioihin, jotkut jumaliin ja niiden profeettoihin, jotkut luonnonilmöihin, jotkut eivät usko mihinkään. Jokainen saa itse päättää täysi-ikäisenä mihin uskoo kunhan pitää sen tiedon omanaan eikä aiheuta sillä uskomisellaan toisille ihmisille vaivaa millään tapaa.
Tässä nyt pohdimme vaimon kanssa (entinen seurakuntanuori) että pitäisikö lapset ottaa pois uskontotunneilta, koska hän jakaa mielipiteeni täysin - ei uskontoa alaikäisille muuten kuin puhtaasti (kulttuuri)historiallisesta näkökulmasta.
[/quote]
Jos lapsi kuuluu kirkkoon niin sitten ei ole mitään vaihtoehtoja, jos ei halua erottaa lasta kirkosta.
Jos lapsi ei kuulu kirkkoon tai eroaa kirkosta, niin suosittelen valitsemaan ET:n. Meillä lapsi on ET:ssä jo kolmatta vuotta ja tyytyväinen olen kuten lapsikin. On pienryhmä (vain 3 oppilasta) ja tunnit järjestyneet hyvin.
Muutenkin kanttaa tutustua sekä uskonnon että ET:n opetussisältöihin. Kun ne lukee ymmärtää kuinka paljon uskontotunnilla on OIKEASTI aivopesua. Lähes kaikki asiat mietitään uskontolasit päässä.