Minkä tuloksen saat persoonallisuustestistä (mbti)?
Kyseessä siis persoonallisuustesti, joka kuvaa ihmisen persoonallisuutta neljän eri "ulottuvuuden" avulla.
Näitä ovat
I (introvertti) - E (ekstrovertti) --> asenne ympäristöön
S (tosiasiallinen) - N (intuitiivinen) --> tapa hankkia tietoa
T (ajatteleva) - F (tunteva) --> päätöksenteon peruste
J (harkitseva) - P (spontaani) --> elämäntyyli
Tulokseksi saadaan siis neljän kirjaimen yhdistelmä, jonka pitäisi kuvata persoonaa. Kaikkia persoonia kuvaillaan testissä positiiviseen sävyyn, joten testin tekemisestä tulee yleensä hyvä mieli.
http://www.16personalities.com/free-personality-test
Tehkää testi ja laittakaa tulos tähän. Kiinnostaa tietää, millaisen tuloksen keskiverto av-mamma saa. :)
Kommentit (121)
INFJ. Harvinaisempi ja tunnettuja persoonia mm. Martin Luther King sekä Äiti Teresa :D Selostus kuulosti täysin minulta. Jänskää!
INTJ
Introverted 69 %
Intuitive 12 %
Judging 35 %
Turbulent 31 %
Variant: Turbulent
Role: Analyst
Kyllä. Allekirjoitan tuloksen. Olen tehnyt näitä testejä ennenkin ja toden totta olen analysointiin taipuvainen introvertti. Ensisijaisesti viileän älyllinen järkeilijä, mutta kun hermot joskus harvoin menee niin nehän menee sitten tehokkaasti :D
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 18:43"]
EVVK, mies
[/quote]
Luulen, että tää persoonallisuustyyppi sopii mulle parhaiten!
INTJ
Sama tulos kaikista muistakin testeistä. Olen parantumaton tiedenörtti ja kuvaus sopii kuin nenä päähän.
ENFJ, olen joskus ennenkin tehnyt samantyyppisen testin ja tuloksena tuo ENFJ. Muistan siitä että julkkiksissa joilla sama persoonallisuustyyppi mainittiin kolme USAn presidenttiä, Obama, Lincoln ja Reagan.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 18:22"]
INFP
Turbulent
Diplomat
[/quote]
Sama oli mulla:)
31% introverted, 37% intuitive, 11% feeling, 16% prospecting ja 53% turbulent.
t: 101
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 15:19"]
Intj [quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 15:16"]INTJ, harvinainen naisilla ja sama kuin putinilla :D [/quote] INTJ myös, sama kuin miehelläni :) ja olen myös nainen. Outoa minusta, miten INTJ ei ole yleisempi, en todellakaan osaisi kuvitella elämää muunlaisena. Miksi ihmeessä joku on tunteellinen mieluummin kuin tosiasiallinen, sehän on suoraan tyhmyyttä
[/quote]
Olet ymmärtänyt väärin tuon mittarin. Kumpikaan ei kerro suuremmasta tosiasiallisuudesta, vaan päätöksentekoperusteista. F:n päätöksentekoon vaikuttavat arvot. Näin ollen F esimiehenä pyrkisi säästämään henkilökuntaa henkisesti YT-tilanteessa, kun T pyrkisi säästämään firman rahoja. vaikutus voi olla suorempikin. T voi sanoa läväyttää päin naamaan karutkin mielipiteet, kun "tosiasioitahan" ne ovat, kun taas F pyrkii huomioimaan kuulijan tunteet sanoessaan sisällöltään saman asian.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 01:38"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 18:22"]
INFP
Turbulent
Diplomat
[/quote]
Sama oli mulla:)
31% introverted, 37% intuitive, 11% feeling, 16% prospecting ja 53% turbulent.
t: 101
[/quote]
Mullakin tämä.
ISFJ. Moni noista oli sellaisia, että olisin voinut vastata jompsinkumpsin. Riippuu ihan, että miltä kantilta katsoo. En siis usko, että tulos on kovin luotettava.
Vierailija kirjoitti:
https://staffanspersonalityblog.wordpress.com/2013/04/14/the-battle-of-…
- toisesta ketjusta
Lainasin sivustolle tämän linkin, sillä täällä on aina näitä "MBTI on epätieteellistä roskaa" -valittajia, joiden argumentti perustuu sille, että psykologit eivät hyväksy MBTI-teoriaa. Kuitenkin psykoloogien suosiossa on Big Five, joka on sekin lähinnä kirjallinen lista erilaisia piirteitä, joiden valinta perustuu persoonallisuustestiin.
Tämäkin persoonallisuustesti on ihan yhtä epäkurantti kuin MBTI-testi, koska molempien kysymyspatteriin voi vastata ihan mitä vain. Olen tehnyt testin useita kertoja sekä masentuneena että paremmin voivana, eri vuorokauden ja vuodenaikoina.
Olen havainnut ettei pelkkä testin tekeminen kerro vielä juuri mitään. Se on ehkä suuntaa antava jos prosentuaaliset preferenssit ovat vahvat suuntaan tai toiseen. Itselläni ne eivät ole. Olen myös tehnyt kognitiotestin ja saanut siinä mielenkiintiosen tuloksen. Tämäkään testi ei ole luotettava, mutta suuntaa antava ja toimii ajattelun ja oman persoonan ymmärtämisen työkaluna.
Ymmärsin pitkään tätä "roskateoriaa" tutkittuani, että olen todennäköisesti ENTP, jolla on muiden elämänongelmien takia vaikeutta hahmottaa omaa persoonallisuutta. Toteutan eniten Ne-kognitiota, koska täysissä voimissani olen mieleltäni "räjähtävä" ja kykenen laaja-alaiseen yhdistävään ajatteluun. Ulospäinsuuntautuva intuitio kun toimii mielestäni kuin virtaava vesi, joka kulkee pitkin loputtomia polkuja ja muokkaa niitä matkalla kuten Ne yhdistelee ajatuksia ja muokkaa ajattelua.
ENTP:nä toisen kognitioni pitäisi olla Ti, sisäänpäinkääntynyt ajattelu, joka tulee esille siinä miten jäsentelen ajatuksiani. Olen kuitenkin havainnut, että tämä on yllättävän heikko funktio itselläni. Ongelmani on, että en luota omiin havaintoihini. Yritän vahvistaa tätä pelaamalla logiikkapelejä ja olen hyvä esim. shakissa. Pärjään siinä jopa Mensan jäsentä vastaan. Olen myös kova väittelyissä.
Mutta, koska en osaa luottaa omiin analyyseihini seuraavaksi kuvioihin astuu Fe, ulospäinsuuntautunut tunne. Etsin harmoniaa ympäristöön. Haluan ryhmässä, että kaikki viihtyvät ja kuuluvat joukkoon. Olen painottanut paljon Fe:tä, koska lähipiiristäni löytyy paljon Fe-ihmisiä. Sen vuoksi testitkin syöttivät aikanaan paljon Fe-tyyppejä ja ENFJ tuli joskus jopa tulokseksi. Kuitenkin liiallinen tämän kognition käyttö kertoo siitä, että asiat ovat elämässäni pielessä ja olen joko masentunut tai sairastumassa siihen. Fe-moodissa haen jatkuvasti hyväksyntää muilta, joka on terveenä minulle outoa, koska en silloin voisi vähempää välittää muiden mielipiteistä.
Viimeisenä tulee Si. Kun olen terve, Si toimii ensimmäisen kognitioni filtterinä. Sitä on hankalaa selittää, koska se tulee niin luonnostaan ja tämä kognitio on kaikkine ominaisuuksineen minulle vielä hieman kehittymätön. Neljäs kognitiohan kehittyy joskus keski-iässä. Tämä sisäinpäinkääntyneen havainnoinnin kognitio tulee ehkä parhaimmin esiin kun voin huonosti ja olen masentunut. Silloin minulle on tyypillistä kelata mielessäni yhä uudelleen ja uudelleen menneen elämän tapahtumia kuin syöttäisin kolikoita jukeboksiin ja kuuntelisin samat kappaleet uudelleen ja uudelleen...Si tuo mieleen mielikuvia tietyistä tilanteista, muistoja ja kasvojen ilmeitä.
Stressaantuneena Si saa minut myös keskittymään turhiin yksityiskohtiin ja stressaamaan jos en sillä hetkellä pääse maksamaan jotain sähköpostiin tullutta laskua. Kämppä on myös siivottava ja jotenkin tietynlainen vastuullisuus ja kurinalaisuus korostuu. On mentävä lenkille, luotava parempi ruokavalio, oltava parempi ihminen. Yritän päästä stressistä pois pyrkimällä olemaan "parempi ihminen". Muutun herkästä innostujasta stressaavaksi vakavaksi tyypiksi, joka ähkii ja puhkii hikilenkeillä.
INFP