Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä te teette jouluaattona?

Vierailija
20.11.2021 |

Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?

Kommentit (890)

Vierailija
801/890 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluaattona aamiaiseksi riisipuuro. Joulu sauna hyvissä ajoin jo alkuiltapäivästä. Käydään miehen kanssa ensin, jonka jälkeen päästään valmistelemaan vielä loppuja ruokia kun muut rauhassa sanovat. Muutenkin joulu tehdään yhdessä miehen kanssa ja lapset hoitavat oman osansa.

Ruokailu joskus n klo 17, vähän riippuu joulupukin tuloajasta. Sen jälkeen lahjat jossa menee useampi tunti, jokainen avaa vuorollaan yhden lahjan ja kaikki näkee mikä se on. Lapset saavat enemmän, joten avaavat vuorollaan pari lahjaa. Kaikki pitävät tästä, koska iloa riittää ja jokainen lahja tulee huomioiduksi toisin kuin silloin jos ne avattaisiin yhtä aikaa.

Joskus on syöty ensin hiukan, avattu lahjoja ja jatkettu ruokailua välillä. Ei ole niin kiveen hakattu aikataulut ja tavat, sovelletaan tarvittaessa. Tuo lahjojen avaaminen yksittäin on meillä ollut kyllä aina. Lapsetkin oppineet kärsivällisyyttä.

Joulupäivänä vain ollaan kotona ja nautitaan, jokainen syö kun on nälkä eikä kukaan passaa ketään. Tämä riippumatta siitä onko jouluvieraita vai ei. Hyvin on jouluna sukua meillä riittänyt.

Ei kuulosta kovin turvalliselta päästää lapsia keskenään saunaan ilman aikuista valvomassa.

Missä sanottiin, että lapset saunovat yksin? Tai minkä ikäisiä lapset ovat?

Vierailija
802/890 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksin. Ei ole vanhempia, eikä perhettä. Vastailen kiitossamoin-sydänpusuemojeilla ystävien hyvänjouluntoivotuksiin omien sukulaistensa ja perheittensä parista.

Surullisinta on kuinka me länsimaalaiset ollaan niin itsekkäitä ja omahyväisiä että jotenkin pestään omatunto puhtaaksi sillä että laitellaan jotain paskaa toivotusta varsinkin jos tietävät että yksinäinen on yksin, mulla sama tilanne ollut vuosia, yksikin ns ystävä tietää että olen yksin

ja laittaa joka vuosi kortin, ehkä 2,3 krt viodessa nähdään hän perheensä kanss...

viime jouluna olin toisen ystäväni ja hänen vanhemmillaan kunnes tuli mulle heidän uppooudot sukulaiset käymään itse livistin yläkertaan,jotenkin olin vaivaantunut ja ahdistunut varsinkin kun ei pitänyt tulla heille ketään että oli sovittu että vietetään pienellä porukalla, tänä vuonna

Tänä vuonna toivon että lankeaisi työvuoro en kaipaa enkä halua taas surkutella tätäkin paskajuhlaa. Ja joo olen katkera mutta jotenkin oksettaa suomalaisten ja ihmisten ylipäänsä "ihanaa joulua sulle" toivotukset varsinkin kun itse viettävät suurella porukalla ja tietävät että olen yksin ja surkuttelen ja märehdin yksin kämpillä, ja olen kysynyt aina että voitaisiinko viettää joulua mutta ovat aina menossa perheidensä luokse jouluksi minkä ymmärtää mutta tietävät samalla että toinen jää yksin.

Kun olin alakouluikäinen, mun kaksi perheetöntä kummitätiä tuli itsestään selvästi meille joulua viettämään. Nyt kun mietin, niin olivat silloin suunnilleen sen ikäisiä mitä itse olen nyt. Ainakin lapsen näkökulmasta olivat erottamaton osa perhettä ja kun mietin heidän näkökulmastaan, niin olisi ollut heillä aika kurja joulu varmasti ilman tätä mahdollisuutta. Muutenkin pienessä kerrostalossa (6 perhettä) jossa asuttiin oli naapurin perhe, jonka lapsi oli paras kaverini ja samassa talossa asuva, kolmas (sinkku) kummitäti meillä ja ovi kävi ja porukkaa oli. Tykkäsin niistä jouluista valtavasti. Mutta näin aikuisena mietin tosiaan niiden "perheettömien vieraiden" näkökulmaa. Itsellä on muutamakin oikein hyvä ystävä, mutta kun joulu tulee, katoavat kaikki omiin kuvioihinsa, eikä "ulkopuoliset", vaikkakin läheiset ystävät ykskaks kuulukaan niihin kuvioihin. Nuo ihmiset silloin lapsena nimenomaan kuuluivat, eikä joulu minullekaan olisi ollut ollenkaan täydellinen, jos he eivät olisi tulleet meille. Ainahan niin oli ollut.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/890 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään perunalaatikkoa ja kinkkua.

Illalla lähdetään porukalla lähi baariin.Siellä kokoontuu koko vakio jengi.

Ai että tulee olemaan hauskaa 🎅🤶

Vierailija
804/890 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sähköä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesystävän kanssa mennään mökille Lappiin (ei sähköä ja juoksevaa vettä). Saunotaan, syödään hyvin, käydään kävelyllä, pelaillaan pelejä ja katsotaan sarjoja  :)  Ja toki lahjat availlaan.  Ihanaa viettää rauhallinen joulu ilman mitään häsellystä ja sukulaisia :D 

Kuulostaa kivalta. Missä niitä sarjoja katsotte, tai millä?

Varavirtalähde?

Vierailija
805/890 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta muistan suurimmalla lämmöllä jouluja, jolloin oli vieraita tai mentiin itse sukuloimaan. Kaikki tosin tuli semihyvin toimeen keskenään, siis niin kuin tavallisesti ihmiset tulee. Ainakin niin se lapselle näyttäytyi.

Vierailija
806/890 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksin. Ei ole vanhempia, eikä perhettä. Vastailen kiitossamoin-sydänpusuemojeilla ystävien hyvänjouluntoivotuksiin omien sukulaistensa ja perheittensä parista.

Surullisinta on kuinka me länsimaalaiset ollaan niin itsekkäitä ja omahyväisiä että jotenkin pestään omatunto puhtaaksi sillä että laitellaan jotain paskaa toivotusta varsinkin jos tietävät että yksinäinen on yksin, mulla sama tilanne ollut vuosia, yksikin ns ystävä tietää että olen yksin

ja laittaa joka vuosi kortin, ehkä 2,3 krt viodessa nähdään hän perheensä kanss...

viime jouluna olin toisen ystäväni ja hänen vanhemmillaan kunnes tuli mulle heidän uppooudot sukulaiset käymään itse livistin yläkertaan,jotenkin olin vaivaantunut ja ahdistunut varsinkin kun ei pitänyt tulla heille ketään että oli sovittu että vietetään pienellä porukalla, tänä vuonna

Tänä vuonna toivon että lankeaisi työvuoro en kaipaa enkä halua taas surkutella tätäkin paskajuhlaa. Ja joo olen katkera mutta jotenkin oksettaa suomalaisten ja ihmisten ylipäänsä "ihanaa joulua sulle" toivotukset varsinkin kun itse viettävät suurella porukalla ja tietävät että olen yksin ja surkuttelen ja märehdin yksin kämpillä, ja olen kysynyt aina että voitaisiinko viettää joulua mutta ovat aina menossa perheidensä luokse jouluksi minkä ymmärtää mutta tietävät samalla että toinen jää yksin.

Se on kiva kanssa kun whatsappiin on tullut mahdollisuus vain "reagoida" viesteihin. Ei tarvi edes vastata sen kummemmin enää mitään. Kunhan vain reagoi. Tuntuu, että on edistystä ja nykyaikaa etsiä mahdollisimman vähävaivaiset keinot olla "yhteyksissä" ilman, että mitään on kiinni missään tai kenessäkään. No, menee tää urputus ehkä vähän off topic. Mutta ihanaa joulua kaikille söpöliineille kuitenkin. Pus. 

Vierailija
807/890 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsarikuutiossani itähelsingissä ja syön yksin tonnikala-makaroonisörsseliä

Vierailija
808/890 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään mitään. Korkeintaan juon kaljaa omassa surkeassa yksiössäni.

809/890 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluaatto olisi muuten ihan leppoisa, mutta kun viimeistään viideltä pitää lähteä ensin toisen vanhemmille ja sitten toisen vanhemmille, niin päivä on kiireinen. Pitää aamulla laittaa kello soimaan, että ehtii tehdä kaiken tarvittavan. Viime vuonna minun piti jättää joulusaunakin välistä, kun en ehtinyt. Meillä on aattona jouluruoka ja syömisen jälkeen pitää saada hetki huokaista. Joskus ollaan lähdetty suoraan pöydästä ja se oli ihan hirveää.

Hyvällä suunnittelulla ja aikatauluttamalla selviää stressittä. Ja jos ei sekään auta, niin sitten pitää karsia jotakin ohjelmasta tai jättää seuraavaan päivään. Ei aattona ole pakko käydä kaikissa paikoissa.

moi

Vierailija
810/890 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennetään lämpöseen,kauas sähkökriisistä,pakkasesta,lumesta,pimeästä, kalliista hinnoista. Nautitaan kiirettömyydestä perheen kesken.

811/890 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttava, yksinäinen kuten minäkin, mutta hänen lapsensa eivät kutsui häntä jouluna edes käymään. Minä olen nyt yksin ollessani ollut useinmiten tyttäreni perheellä joulun ajan ja välillä pojan luona syömässä, kun asumme lähekkäin.

moi

Vierailija
812/890 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yövuoroissa joulun aikaan. Aattona syödään päivällinen isommalla porukalla siitä huolimatta, että olen jo yhden yön valvonut ja yöt jatkuu vielä.

Vierailija
813/890 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson erittäin rajua p o r n o a ja vedän k ä t e e n!

Tätä tapahtuu koko aattoilta, loppuillasta joutuu käyttämään kosteusvoidetta, kun tatti hellänä. Talouspaperia ja kosteusvoidetta kuluu.

Vierailija
814/890 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaan aurinkotuolissa adults only-hotellissa kanarialla, ai että miten odotan tuota 😎

Vierailija
815/890 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän Saturnaliaa hyvän hatsin, sienien ja punaviinin kera. Me emme syö porsasta, vaan nautimme vasikanposkea, liekitettyjä munuaisia ja erilaisia kuivattuja hedelmiä.

Vierailija
816/890 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelen vauva-palstoille ja siittelen kissojani. Samalla juon diet cocista käärijä-mukistani ja puhdistan muumi-mukini kissankarvoista. Ajattelin myös käväistä joulukirkossa, mutta vasta kun olen värjännyt neonvihreät hiukseni. Joulukirkosta menen astumaan uuteen kämppääni kisspjeni kanssa.

Vierailija
817/890 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä viitsi orientoitua vielä ajattelemaan . Aurinko lämmittää terassilla ja meri kimmeltää, purjeveneet lipuvat horisontissa. Vielä tapahtuu paljon ennen joulua.

Vierailija
818/890 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennan joulupuun.

Vierailija
819/890 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluaatto olisi muuten ihan leppoisa, mutta kun viimeistään viideltä pitää lähteä ensin toisen vanhemmille ja sitten toisen vanhemmille, niin päivä on kiireinen. Pitää aamulla laittaa kello soimaan, että ehtii tehdä kaiken tarvittavan. Viime vuonna minun piti jättää joulusaunakin välistä, kun en ehtinyt. Meillä on aattona jouluruoka ja syömisen jälkeen pitää saada hetki huokaista. Joskus ollaan lähdetty suoraan pöydästä ja se oli ihan hirveää.

Onko tullut mieleen, että ainakin välillä voisit kutsua nämä toiset henkilöt teidän luokse?

Vierailija
820/890 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYVÄÄ JOULUN ODOTUSTA ITSE KULLEKIN!!! PITÄKÄÄ HAUSKAA JNE!