Mitä te teette jouluaattona?
Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?
Kommentit (890)
Vierailija kirjoitti:
Me teemme niin, että syömme kalat ja salaatit ym. kevyemmät herkut aattona ja vasta joulupäivänä raskaammat jouluruoat. Ei tule ähkyä!
Miten niistä sanoista raskaista ruuista tulisi ähky aattona, mutta jos säästää NW joulupäiväksi, ne ei aiheuttakaan ähkyä? Logiikka?
Pesen jauhen lihaa ja käytän sisällä kengiä
Vierailija kirjoitti:
8.42-9.17 keittiön siivous
9.18-10.04 graavikalojen esivalmistelu (siivuttaminen)
10.04-10.28 viimeisten lahjojen paketointi
10.29-10.54 juhlapöytäliinan silitys
10.55-11.22 pöydän kattaminen
11.23-12.14 riisipuuron hauduttaminen ja samalla illallisruokien valmistelua
12.00 joulurauhan julistuksen katsominen telkkarista
12.18-12.42 riisipuuron syönti
12.43-13.07 kuusen koristelun viimeistely
13.07-14.50 käynti hautausmaalla
14.51-15.16 perunoiden pesu
15.17 uuni päälle ja laatikot uuniin
15.25-15.55 perunoiden keitto ja samalla kinkun kuorruttaminen ja uuniin laitto (kinkku paistettu aamuyöllä).
15.40 alkaen alkuruokien kattaminen pöytään
15.00 alkuruokien syöminen (kalapöytä)
16.00 pääruokien syöminen (kinkku ja laatikot ym.)
17.00 jälkiruuat ja kahvia
17.30 siirrytään istumaan ja keskustelemaan olohuoneeseen, glögiä
18.00 avataan tontun kuusen alle tuomat lahjat
19.00 ollaan ähkyssä ja toivotaan, että vieraat jo kohta lähtisivät
20.32 retkotetaan sohvalla ja ahmitaan ähkystä huolimatta suklaata
20.50 kaivetaan iPadit esille tai katsotaan telkkaria ja juodaan vissyä
01.12 käydään tekemässä pari kinkkuvoileipää ennen nukkumaanmenoa
Ihanan rento joulu teillä 🥰 Kai koko perheellä on nuo kellonajat hälyttämässä tarkasti, että rytmi pysyy?
Aion syödä niin perkuleesti. Siten että olen halkeamaisillani ja pahassa olossa loppuillasta.
Sitten ei tarvitse syödä mitään joulupäivänä
Katon piirrettyjä,joulurauhan julistuksen,keitän riisipuuroa ja sekametelisoppaa. Käydään hautausmaalla,syödään. Katon konsertteja
Vierailija kirjoitti:
Me kokoonnutaan aamupuurolle ja vastaleivotuille sahramipullille mun vanhempien luo kymmenen maissa, sen jälkeen käydään kotona viimeistelemässä oma osuus jouluateriasta ja vaihtamassa vaatteet. Neljäksi mun siskon luo jossa ruokapöydän ääreen istuu parikymmentä henkeä ikähaitarilla 2-80.
Aluksi skoolataan shamppanjalla kansitekstien tarjotaan runsas kalapöytä, mäteineen ja blineineen, pääruuaksi perinteiset laatikot ja kinkku. Jälkiruokapöydässä mitä milloinkin, mutta ainakin pavlovaa. Juomina viiniä, shamppanjaa ja avecina likööriä tai konjakkia.Joulupukki tulee seitsemän jälkeen.Sitten halukkaat lähtevät viemään kynttilät haudoille ja muut jäävät pelaamaan lautapelejä.
Loppuiltaa menee seurustellessa, nauraessa, musisoidessa ja joskus intoudutaan tanssimaankin.
Kotiin lähdetään aikaisintaan puolilta öin.
Joulupäivänä rääppiäiset jonkun meistä luona ja tapanina hengataan pyjamassa ja otetaan iisisti oman perheen kesken.
Meidän perheen joulu on ihan parasta! En malttaisi odottaa.
Tämmönen joulu kuulostaa ihanalta 🙂 Tuollaista meillä oli, kun olin lapsi. Hyvä, riemukas ja joskus jopa riehakas tunnelma. Kaikki hyvällä tuulella ja rento meininki.
Meillä miehen lapset ovat joka jouluna äidillään, jossa lasten nuoremmat sisaruksetkin ovat, joten vietämme rauhallista kahden aikuisen joulua villasukat jalassa, tuli takassa. Juodaan glögiä, pelataan korttia ja luetaan kirjoja. Ulkoilutetaan koiraa. Oikein mukavaa.
Muistakaa, ettei autoa ajeta, jos on yhtään otettu. Joulunakin liikenneturvallisuus mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8.42-9.17 keittiön siivous
9.18-10.04 graavikalojen esivalmistelu (siivuttaminen)
10.04-10.28 viimeisten lahjojen paketointi
10.29-10.54 juhlapöytäliinan silitys
10.55-11.22 pöydän kattaminen
11.23-12.14 riisipuuron hauduttaminen ja samalla illallisruokien valmistelua
12.00 joulurauhan julistuksen katsominen telkkarista
12.18-12.42 riisipuuron syönti
12.43-13.07 kuusen koristelun viimeistely
13.07-14.50 käynti hautausmaalla
14.51-15.16 perunoiden pesu
15.17 uuni päälle ja laatikot uuniin
15.25-15.55 perunoiden keitto ja samalla kinkun kuorruttaminen ja uuniin laitto (kinkku paistettu aamuyöllä).
15.40 alkaen alkuruokien kattaminen pöytään
15.00 alkuruokien syöminen (kalapöytä)
16.00 pääruokien syöminen (kinkku ja laatikot ym.)
17.00 jälkiruuat ja kahvia
17.30 siirrytään istumaan ja keskustelemaan olohuoneeseen, glögiä
18.00 avataan tontun kuusen alle tuomat lahjat
19.00 ollaan ähkyssä ja toivotaan, että vieraat jo kohta lähtisivät
20.32 retkotetaan sohvalla ja ahmitaan ähkystä huolimatta suklaata
20.50 kaivetaan iPadit esille tai katsotaan telkkaria ja juodaan vissyä
01.12 käydään tekemässä pari kinkkuvoileipää ennen nukkumaanmenoaIhanan rento joulu teillä 🥰 Kai koko perheellä on nuo kellonajat hälyttämässä tarkasti, että rytmi pysyy?
Munakello on tässä hyvä. Itse käytän aina, kun on minuuttipeli kysymyksessä, varsinkin keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, ettei autoa ajeta, jos on yhtään otettu. Joulunakin liikenneturvallisuus mielessä.
Joulunakki mainittu! Sillä oma liikenneturvallisuus, josta on syytä huolehtia.
Menen aamulla kampaajalle teetättämään juhlakampauksen. Teetättäminen tarkoittaa teettämisen teettämistä. Eli kampaaja teettää jollain toisella kampaajalla kampaukseni. Muuten kyse olisi teettämisestä jos kampaaja tekisi minulle kampauksen.
Sitten menen iltapukuliikkeeseen ja laittaudun juhlakuntoon. Menen kutsuille muiden hienosti pukeutuneiden rikkaiden kanssa ja juomme shampanjaa ja sherryä sekä konjakkia ja syömme kokin tekemiä ja palvelusväen tarjoilemia juhlaruokia. Limusiinikuskini odottaa kadulla. Emme anna toisillemme lahjoja koska se on rahvaanomaista. Juomme shampanjaa ja syömme kaviaaria yöllä.
Tanssin koko joulun musiikin tahtiin ja annan palaa yksin. Ei stressiä eikä huolta.
Mitä pitäisi tehdä?
Lauantai,kauppaan ostamaan ruokaa ja olutta.
Aamupäivällä paahdetaan reilu pari tuntia appivanhemmille. Sitten kannetaan tavarat sisälle, syödään joulupuurot, lämmitetään saunat, saunotaan, valmistellaan pedit, valmistellaan ruuat - kaikki hirveällä kiireellä. Klo 16 syödään (hiukset saunan jälkeen märkinä ja kauhea jälkihiki päällä) . Sitten jaetaan lahjat ja ihmetellään, mitä tehdään loppuilta.
En oikeasti tajua, miksi kaikki touhu pitää mahduttaa muutamaan tuntiin aattopäivänä.
Oman perheen kesken joulupuuron jälkeen ulkoillaan. Sitten saunotaan, saunan jälkeen avataan lahjat ja sitten vasta laitetaan jouluateria ( välipalaa ollaan otettu päivällä). Lapsetkin malttavat istua juhla-aterialla pidempään, kun lahjat on jo saatu.
Olen kiitollinen, että aattona ei ole enää hässäkkää ja saa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Aamupäivällä paahdetaan reilu pari tuntia appivanhemmille. Sitten kannetaan tavarat sisälle, syödään joulupuurot, lämmitetään saunat, saunotaan, valmistellaan pedit, valmistellaan ruuat - kaikki hirveällä kiireellä. Klo 16 syödään (hiukset saunan jälkeen märkinä ja kauhea jälkihiki päällä) . Sitten jaetaan lahjat ja ihmetellään, mitä tehdään loppuilta.
En oikeasti tajua, miksi kaikki touhu pitää mahduttaa muutamaan tuntiin aattopäivänä.
Oman perheen kesken joulupuuron jälkeen ulkoillaan. Sitten saunotaan, saunan jälkeen avataan lahjat ja sitten vasta laitetaan jouluateria ( välipalaa ollaan otettu päivällä). Lapsetkin malttavat istua juhla-aterialla pidempään, kun lahjat on jo saatu.
Teistä kai se on kiinni, moneltako viitsitte herätä. Jos lähtee ajamaan aamulla klo 7, jää huomattavasti paremmin aikaa siellä perillä.
Me lähdetään joka joulu jo aamulla haudoille ja mummolassa käymään, otetaan mummo kyytiin ja ajetaan meille. Sitten keitän riisipuuron, syödään puuroa noin klo 12 ja laitetaan sauna lämpenemään. Yleensä kun toiset saunoo ja ehkä käyvät pyörimässä välillä lumihangessa, minä alan laittaa jouluruokaa. Lämmitän laatikoita ja valmistan salaatin yms. En itse käy saunassa, niin minulla on hyvin aikaa. Meillä syödään yleensä jouluaaton pääateria klo 15.30-16. Tänä vuonna ehkä hiukan aiemmin, kun veljen poika (3 v.) odottaa joulupukkia ja pukin pitäisi saapua klo 16.45, jos aikataulu pitää. Sitten alkaa lahjojen availu ja loppuillasta katsotaan televisiota ja nautitaan lahjoista. Iltapala on ollut yleensä noin klo 20. Juustoja, pipareita, joulutorttuja, karjalanpiirakoita. Meillä ei yöllä syödä, koska iltapala on tarjolla vähintään pari tuntia ja sitten onkin ähky.
Jouluaatto. Kinkku. Rosolli. Yksin kotona. Ei penskoja eikä meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teistä kai se on kiinni, moneltako viitsitte herätä. Jos lähtee ajamaan aamulla klo 7, jää huomattavasti paremmin aikaa siellä perillä.
Me lähdetään joka joulu jo aamulla haudoille ja mummolassa käymään, otetaan mummo kyytiin ja ajetaan meille. Sitten keitän riisipuuron, syödään puuroa noin klo 12 ja laitetaan sauna lämpenemään. Yleensä kun toiset saunoo ja ehkä käyvät pyörimässä välillä lumihangessa, minä alan laittaa jouluruokaa. Lämmitän laatikoita ja valmistan salaatin yms. En itse käy saunassa, niin minulla on hyvin aikaa. Meillä syödään yleensä jouluaaton pääateria klo 15.30-16. Tänä vuonna ehkä hiukan aiemmin, kun veljen poika (3 v.) odottaa joulupukkia ja pukin pitäisi saapua klo 16.45, jos aikataulu pitää. Sitten alkaa lahjojen availu ja loppuillasta katsotaan televisiota ja nautitaan lahjoista. Iltapala on ollut yleensä noin klo 20. Juustoja, pipareita, joulutorttuja, karjalanpiirakoita. Meillä ei yöllä syödä, koska iltapala on tarjolla vähintään pari tuntia ja sitten onkin ähky.
Meille on annettu saapumisaika. Vasta joulurauhan julistukselle olemme tervetulleita.
Sukujoulut ovat suorastaan kauheita. Ihmiset liitää kiireellä paikasta toiseen ja odottaa jotain uskomatonta. Meillä oli sukujouluja niin pitkään kun äidin vanhemmat eli. Kaikki sisarukset jälkikasvuineen kokoontui yhteen.
Kauhea hässäkkä, erityisesti siitä ruuan laitosta. Puheet: Tiina, mene sinä nyt mummon avuksi keittämään perunoita. Liisa, kata pöytä. Kaikki ei mahdu kerralla syömään, mutta sopu sijaa antaa. Mummolassa oli pihasauna. En tiedä, halusiko kukaan siellä oikeasti saunoa, koska siellä oli talvella jääkylmät lattiat ja pukuhuoneessa paleli tai sitten oli vesihöyryssä koko huone ja vaatteet kostui. Se pihasauna kuului asiaan. Toki kesällä kiva paikka, ei talvella.
Itse vietän nykyisin joulua vain ydinperheen kesken. En soittele aattona sukulaisille enkä laita perinteisiä jouluruokia. Meillä on kinkun tilalla esim. joulun uunilohi smetana-piparjuurikastikkeella tai katkarapupastaa tai itse tehtyä sushia. Jos oikein jouluiseksi heittäydyn, jälkiruoka voi olla kohmeisia karpaloita, joiden päälle kaadan kuuman kinuskikastikkeen.
..iha vaan jotai ( perinteistä. Klassista, sanoojoku.. kun 'perinteet velvoittaa'. Aina). Ainakin minua, meitä..
Jotenkin, näin(se aina. menee..) "syöfääjupdaanaidaa"
..toki. Toki, joo (järjestys) voi olla 'toinenkin':
1.Syödään
2.Juodaan
3.Naidaan..
tai, että:
1.Juodaan
2.Naidaan
3.Syödään..
tai, jopa:
1.Naidaan
2.Juodaan
3.Naidaan
tai,vaikka:
1.Juodaan
2.Juodaan(lisää)
3.Naidaan
tai,joskus:
1.Juodaan
2.Juodaan(lisään)
3.Juodaan..
..kaikki. ja sammutaan..kaikki. (HyvääJoulua VAAN;)
Eikö yhtään janota, jos teidän ruokajuoma on vain savulohi tai kuha? Miksei teillä saa muka juoda mitään? Meillä ainakin panostetaan, että pöydässä on vissyt ja limut ja kotikaljat ja jälkkäriksi glögit, ettei kukaan jää ainakaan janoiseksi.