Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te teette jouluaattona?

Vierailija
20.11.2021 |

Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?

Kommentit (890)

Vierailija
701/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä.

Vierailija
702/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätään miehen kanssa sitten kun herätään, varmaan viimeistään yhdeksältä. Ei ole kiire nousta sängystä. Mennään syömään aamupalaksi joululimppua, laitetaan joulumausteiset Starbucks-kahvit tippumaan ja katsellaan lapsuuden jouluaaton TV-ohjelmia koska niistä tulee niin hyvä mieli. Tätä ennen on käyty koiran kanssa aamulenkillä. Kahdeltatoista katsomme joulurauhan julistuksen TV:stä ja syömme riisipuuroa. Avataan oman kuusemme alla olevat lahjat toisillemme kahdestaan ja kuunnellaan samaan aikaan Spotifyn Joululaulut 2022-playlistia. 

Iltapäivällä lähdetään käymään hautausmaalla ja viedään kynttilät isovanhempien haudoille. Sieltä ajetaan miehen vanhempien luo jossa syödään jouluateria, käydään joulusaunassa, avataan lahjat, istuskellaan takkahuoneessa takka todennäköisesti päällä ja jutellaan, hengaillaan, nautitaan tunnelmavalaistuksesta, syödään joulusuklaita, katsellaan TV-ohjelmia, nautitaan toistemme seurasta ja tunnelmasta. Varmasti juodaan muutama lasillinen viiniä tai Bailey'sia, alkoholillista glögiä. Jäämme mieheni vanhempien luokse yöksi, jotta voidaan illalla nauttia joulujuomista. Vetäydytään yläkertaan kahdestaan vierashuoneeseen nukkumaan mieheni kanssa, kun alkaa väsyttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vietä jouluaattoa, olen matkoilla. Lento lähtee Helsinki-Vantaalta aattoaamuna. Sopii minulle oikein hyvin.

47 ikävuoteen on mahtunut monenlaisia jouluja. Lapsuudenkodissa aatot olivat hyvin perinteisiä. Käytiin joulukirkossa ja haudoille vietiin kynttilöitä, syötiin kinkkua, rosollia ja laatikoita, käytiin saunassa ja sen jälkeen tuli joulupukki. Nuorena inhosin jouluperinteitä. Uhallani söin pitsaa ja join olutta. Äidiksi tultuani ensimmäisinä jouluina mentiin aina mummolaan tai mummilaan tai molempiin (eri päivinä). Kun vanhempi lapsista oli 8-9 v., lopetin sen perinteen ja sanoin, että jos joku tulee meille, niin tervetuloa, ruokaa ja seuraa riittää, mutta me ei lähdetä kotoa minnekään. Nyt on molemmat lapset täysi-ikäisiä eikä ole kotona ovet avoinna. Minä en uhriudu ja laita päiväkausia jouluruokia ja joulukuusia ja lahjoja. Annan molemmille lapsille joulusatasen, jolla saavat itse ostaa mieleisensä lahjan tai käydä syömässä jossain. Yhdet pienet lahjapaketit ostan molemmille, yleensä kirjat. Ja seurustelukumppaneille myös. Muille ihmisille en osta mitään.

Tuo onkin hyvä päätös, ettei ala enää laittelemaan joulua nuorelle väelle, jos ei itse siitä nauti.

Olen omia lapsiani miettinyt, kun nuorempi on nyt lukion 3. luokalla ja vanhempi opiskelee toista vuotta amk:ssa. Vielä pari joulua ehkä laittelen valmiiksi, mutta sitten jätän vastuun muille. Kyllä nuo nuoret hakevat joulukuusen ja koristelevat, mutta kaikki muu jää minulle. Siivoukset ja koristelut ja ruuanlaitot. Tänäkin vuonna olen vuosilomalla 23.12., että ehdin tehdä laatikot ja kinkut ja piparit ja tortut. Nuorempi lapsista on luvannut hoitaa täytekakun tai juustotortun kahvipöytään. Vanhempi hoitaa yleensä tiskiasiat sitten jouluna. Saa nyt nähdä, montako päivää hän viihtyy kotona. Etukäteen on sovittu, että tulisi bussilla aatonaattoiltana ja ehkä lähtee 27.12. Lapsilla ei ole enää isä elossa, joten tavallaan sitä ottaa vastuulleen hoitaa molempien vanhempien roolin. Aika perinteisiä on heidän toiveet joulun vietosta. Lautapelien pelaamista, paljon herkkuruokia, saunomista, Samu Sirkan joulutervehdys, ulkoilua, esim. luistellen ja sen jälkeen se sauna ja juhlaruokaa.

Vierailija
704/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8.42-9.17 keittiön siivous

9.18-10.04 graavikalojen esivalmistelu (siivuttaminen)

10.04-10.28 viimeisten lahjojen paketointi

10.29-10.54 juhlapöytäliinan silitys

10.55-11.22 pöydän kattaminen

11.23-12.14 riisipuuron hauduttaminen ja samalla illallisruokien valmistelua

12.00 joulurauhan julistuksen katsominen telkkarista

12.18-12.42 riisipuuron syönti

12.43-13.07 kuusen koristelun viimeistely

13.07-14.50 käynti hautausmaalla

14.51-15.16 perunoiden pesu

15.17 uuni päälle ja laatikot uuniin

15.25-15.55 perunoiden keitto ja samalla kinkun kuorruttaminen ja uuniin laitto (kinkku paistettu aamuyöllä).

15.40 alkaen alkuruokien kattaminen pöytään

15.00 alkuruokien syöminen (kalapöytä)

16.00 pääruokien syöminen (kinkku ja laatikot ym.)

17.00 jälkiruuat ja kahvia

17.30 siirrytään istumaan ja keskustelemaan olohuoneeseen, glögiä

18.00 avataan tontun kuusen alle tuomat lahjat

19.00 ollaan ähkyssä ja toivotaan, että vieraat jo kohta lähtisivät

20.32 retkotetaan sohvalla ja ahmitaan ähkystä huolimatta suklaata

20.50 kaivetaan iPadit esille tai katsotaan telkkaria ja juodaan vissyä

01.12 käydään tekemässä pari kinkkuvoileipää ennen nukkumaanmenoa

Mihin asti kinkun paisto kesti? Kuinka kauan ehdit nukkua? Minuuteissa siis? :D

Laitan parikiloisen kinkun 110-asteiseen uuniin klo 00.05 ja menen sitten nukkumaan. Herään 6.30 ottamaan kinkun uunista ja menen tunniksi takaisin sänkyyn.

Vierailija
705/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin monena jouluna asettanut aatolle kovat odotukset. Ja pettynyt.

Se lähti jo lapsuudesta. Toivoin luistimia. Isä lupaili, että pukki varmaan tuo. Ei tuonut, kukaan ei muistanut tai välittänyt luistintoiveista. Monesti ne hehkutukset että pukki tuo hienoja lahjoja oli isommat kuin mihin rahat sitten joulun alla riitti. Kaikkihan lähti siitä että pakko olla valtavan iso kinkku parasta laatua ja pakko hankkia tuuhea ja kallis joulukuusi jne. Isä oli tavallinen duunari ja äiti osa-aikainen konttoristi, joten eipä heillä oikein ollut realiteetteja. Mummo antoi joka vuosi villasukkia ja lapasia, kaulaliinoja ja neulottuja tonttuja. Toisen puolen isovanhemmat oli jo muistisairaita hoidettavia vanhuksia silloin kun me oltiin lapsia. Sinne vietiin aina suklaata ja joulutähti.

Ensimmäisessä omassa kodissa joulupettymykset oli sitä, että avopuoliso joi. Yleensä koko jouluaaton. Samalla tyylillä meni myös juhannukset ja vaput ja oikeastaan kaikki juhlapyhät.

Nykyisen puolison kanssa ei juoda, mutta jostain syystä riitaisaa on. Hän odottaa enemmän kuin minä pystyn antamaan. Esimerkiksi jos ostan joululahjan, se on aina jollain tavalla väärä. Yöpuku: oot ostanu jonkun pappojen puvun, luuletko sä, että mä tuollaisen laitan päälle. Kirja: mä en voi sietää tuon kirjailijan kirjoja. Karkkia/marmeladia/suklaata: hyi olkoon, tuo on pahin sekoitus mitä voi olla, mutta eipä siinä mitään jos joku tykkää, itsellesihän sä varmaan ne oikeesti ostit. Sitten kun minulle tulee paha mieli, mökötän ja saatan salaa itkeä ja joulu on pilalla.

Vierailija
706/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatto ja joulupäivä sukulaisten kiertelyä. Tosin joulupäivän illaksi olisi haaveissa päästä omaan kotiin rauhoittumaan. Moni viettää aaton kotona ja sukuloi Tapanin päivänä, itse tykkään tehdä toisin päin.

Vierailija
707/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään riisipuuro, sitten lähdetään hautausmaalle ja kirkkoon. Jos aikaa jää, niin saunaan kirkon jälkeen, jos ei niin sitten sauna lämpiää vasta illalla. Syödään noin klo 16 ja pukki tulee noin klo 18. Illalla lapset leikkii uusilla leluilla, käydään ehkä saunassa. Perinteinen joulupöytä, kinkut, laatikot, juustot, ruokajuomana tosin kalaosastolta vain savulohi tai kuha.

Joulupäivä on aattoakin parempi: pyjamat päällä, suklaata, kirjan lukemista ja lapset edelleen leikkien lumoissa.

Vierailija
708/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teemme niin, että syömme kalat ja salaatit ym. kevyemmät herkut aattona ja vasta joulupäivänä raskaammat jouluruoat. Ei tule ähkyä!

Vierailija
709/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään pizzaa ja illalla juodaan bissee.Meitä kokoontuu kolme avioparia.

Vierailija
710/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on 🤮. Pakko kai sitä on äidin luokse mennä, ettei sen tarvitse olla yksin. Itse taas olisin mieluiten yksin ja viettämättä joulua.

Vierailija
711/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me teemme niin, että syömme kalat ja salaatit ym. kevyemmät herkut aattona ja vasta joulupäivänä raskaammat jouluruoat. Ei tule ähkyä!

Eli joulupäivässä on jokin taika, joka estää ähkyn raskaammista jouluruoista? Hieno juttu.

Vierailija
712/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katon julistuksen Brinkkalan talon partsilta siitä alkaa joulun vietto

Vierailija
713/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään tapailuakan kanssa pizzaa.

Juodaan bissee, saunotaan ja nussitaan.

Vierailija
714/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyylään teitä. T: tonttu

Vierailija
715/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean tarkat minuuttiaikataulut täällä jengillä. Huhhuh. Ihan hengästyttää. Saattaapa se olla niinkin, että joulunpyhiksi iskee tauti, ja sitten ollaan kotona niistämässä.

Vierailija
716/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennään aamupäivästä anoppilaan, jonne tulee miehen sisarukset perheineen. Luultavasti siellä on järjestelyt kesken, joten autetaan siivoamaan/laittamaan ruokia, kuusikin koristeltavana. Lounasaikaan on riisipuuro, sen jälkeen lasten kanssa ulkoilua yms. Iltasella on jouluruoka ja lahjojen jako, viime vuosina tullut pukkikin.

Joulupäivänä tai tapaninpäivänä mennään mun vanhemmille ja vietetään joulu uudestaan.

Kuka siivoaa aattona??

Minä valmistan etukäteen mahdollisimman paljon ja siivoan pintapuolisesti jouluviikolla, suursiivous tehdään sitten myöhemmin!

Tuollainen hössötys on vaan stressaavaa!!

Vierailija
717/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän jouluni Japanissa.

Koronan takia olen joutunut olemaan joulut Suomessa, kun rajat ovat olleet kiinni. Tänä jouluna pääsen taas Japaniin. Tämä on 13 kerta, kun matkustan Japaniin. M27

Vierailija
718/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen tarve ihmisillä on alapeukuttaa toisten ihmisten tapoja ja perinteitä? Ihmetyttää todella. Loukkaako toisten joulunvietto teitä henkilökohtaisesti jotenkin? Täällä moni on kertonut rauhallisista ja tunnelmallisista jouluaatoistaan kivalla ja asiallisella tavalla, minkä ei luulisi aiheuttavan haittaa tai harmia yhtään kenellekään, varsinkaan tuntemattomille internetin keskustelupalstalla. 

Vierailija
719/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ketjuun vastanneista ei mene jakelemaan ruokaa ja lahjoja köyhille. Kaikki vaan idyllisesti kuusen alla puuroa maiskuttaa saunan jälkeen perheen kanssa. Kunnon itsekästä keskiluokkaista suomalaisuutta.

Miksi näitä asioita pitäisi juuri (tai vain) aattona tehdä?

Suomessa on hyvä sosiaaliturva ja apua saatavilla, jos sitä ei ihminen hae / ota vastaan niin se on vähän oma moka.

Ketjussa kysellään mitä kukin tekee AATTONA. Aattoon mennessä hyväntekeväisyydet on jo hoidettu ja on aika viettää joulua itse parhaaksi katsomallaan tavalla.

Vierailija
720/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus jouluruuat vanhemmilla, hetki vatsan naputtelua, illalla sit pitkän kaavan mukaan saunoen. Leffaa, pelailua ja suklaata ja vihreitä kuulia turpa täyteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi