Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä te teette jouluaattona?

Vierailija
20.11.2021 |

Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?

Kommentit (890)

Vierailija
721/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin vietän joulua kuten jo yli kymmenen vuoden ajan. Aaton ohjelma riippuu siitä, olenko kotona vai kakkosasunnollani. Jos olen kotona, niin lueskelen, katselen telkkaria ja syön, kun nälkä yllättää. Joskus olen aattona käynyt kirkossa, mutta nyt poden kipeää jalkaa, joten pysyttelen sisällä. Jos olen ollut kakkosasunnolla, olen aattona käynyt hautausmaalla sytyttämässä kynttilät läheisten haudoille, muuten ohjelma on samanlainen kuin kotonakin. Tänä vuonna haudoilla käynti jää väliin kipeän jalan takia. Ja koska jalka ei siedä kuumaa, jää saunakin pois ohjelmasta. Vuosi vuodelta ruokapuolikin on muuttunut aina vain vaatimattomammaksi. Miksi hommata sellaisia ruokia, joista ei oikeasti edes pidä? Yksi on kuitenkin ehdoton: uunissa haudutettu ohrasuurimopuuro ja sen kanssa mehukeitto. Niin ja pieni pala possua lisukkeineen.

Vierailija
722/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirmuisen myöhään ihmiset tuntuu joulukuusen laittavan. Itse viimeistään itsenäisyyspäivänä. Pidättekö sitä sitten pidempään?

Minulle joulukuusi antaa sen viimeisen silauksen joulusisustukseen ja siksi se koristellaan vasta aatonaattona. Muu koti koristellaan jouluiseksi ensimmäisen adventin aattona. Loppiaisena siivoan kaikki joulutavarat pois ja kodin sisustus muuttuu talviseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syödään pizzaa ja illalla juodaan bissee.Meitä kokoontuu kolme avioparia.

Sama täällä.Meillä kivoja lautapelejä.

Ehkä käydään lähi baarissa.

Vierailija
724/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jouluna kotona, siis omassa kodissani.

Vierailija
725/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin kotona. Mietin että eka kattaus saattaa olla pullo Kossua ja toinen pullo yhden tähden jaloviinaa, tai toisinpäin.

Vierailija
726/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla katselen Joulupukin kuumaa linjaa ja odottelen, että mies herää. :D Sitten syödään joulupuuro ja käydään saunassa. Laittaudutaan ja lähdetään käymään haudoilla. Siitä mennään mun isän ja hänen vaimonsa luo syömään ja viettään iltaa pelaillen.

Vaihtoehto olisi ollut mennä viettämään iltaa miehen veljen perheen luokse, mutta suoraan sanottuna halutaan rauhallinen joulu, eikä jakseta sellaista hälinää ja meteliä mitä lapsiperheessä on.

N28

727/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluaatto olisi muuten ihan leppoisa, mutta kun viimeistään viideltä pitää lähteä ensin toisen vanhemmille ja sitten toisen vanhemmille, niin päivä on kiireinen. Pitää aamulla laittaa kello soimaan, että ehtii tehdä kaiken tarvittavan. Viime vuonna minun piti jättää joulusaunakin välistä, kun en ehtinyt. Meillä on aattona jouluruoka ja syömisen jälkeen pitää saada hetki huokaista. Joskus ollaan lähdetty suoraan pöydästä ja se oli ihan hirveää.

Kanpään kautta opittua tuon rumpa jäi pois kun päätettiin aikoinaan ettei jouluna lähetä kenenkään tykö ollaan ihan keskenämme kotona.

Vierailija
728/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulusta voi tehdä kukin sellaisen kun itse haluaa. Tai vaihtoehtoisesti olla tekemättä. Turha näännyttää itseään ulkoisten tai sisäisten vaatimusten vuoksi vain siksi, että niin kuuluu jonkun mielestä tehdä. Joulut tulevat ja menevät vaikka et sen eteen mitään tekisikään ja kas kummaa; elämä jatkuu. Oma mottoni on; vähemmän on enemmän. Pääasia on että työstää niiden asioiden eteen mitä joulun haluaa itselle ja läheisilleen olevan. Tee niitä asioita, mitkä tekevät sinut onnelliseksi.

Oma jouluni on tänä vuonna maaseudulla mökillä kera perheen saunoen ja lepäillen. Syötäväksi pöytään helppoja ja valmiita jouluruokia rennolla twistillä eli mistä kukin haluaa nauttia. Ulkoilua, lukemista, hiljentymistä, hyvästä ruoasta nautiskelua, lepoa, laatuaikaa läheisten kanssa.

Haaveilen myös tulevista jouluista ulkomailla ja tunturin juurella autiotuvassa. Elämä on lyhyt - nauti ! Hyvää joulua kaikille !

Vierailija
729/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietän jouluni Japanissa.

Koronan takia olen joutunut olemaan joulut Suomessa, kun rajat ovat olleet kiinni. Tänä jouluna pääsen taas Japaniin. Tämä on 13 kerta, kun matkustan Japaniin. M27

Olen myös käynyt japanissa aika monta kertaa, varmaan pari kymmentä. Joulut siellä ei kyllä tunnu joululta. Paikallinen tapa on ollut ostaa kana KFC:stä ja sitten leipomosta täytekakku. Nuo sitten nautitaan jääkylmässä talossa kun eivät ole kunnollisia eristeitä ja lämmittimiä.

Itse vietän joulun Suomessa, ei ole tarvetta matkustella toistaiseksi.

Vierailija
730/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti se menee ohrapirtelöä maistellen.

Vierailija
731/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vanhemmat ja aikuinen poika tulee Hesasta aamubussilla klo 11.00 mennessä, jolloin minä lapsen kanssa koristamme parvekkelle valmiiksi jalkaan asetetun kuusen. Olemme hankkineet ajoissa ruoat, koti on siivottu, kaikki on valmiina.

Emme kuulu kirkkoon, mutta osallistumme joulun viettoon, vaikkakin pelkistetysti.

Itse nousemme noin klo 7.00 ylös ja nautimme rauhassa aamiaisen. Katan klo 9.00 rauhassa ruokapöydän ja tuon kukat, kynttilät ja perinnekoristeet esille. Oma ruoanlaittoosuuteni eli rosollin viimeistelyn teen sen jälkeen.

Joulu alkaa hieman vaille klo 12.00, jolloin soitan joulutervehdykset läheisilleni.

Klo 12.00 miehelläni on perinteenä tarjota jouluglögit kun samalla kuuntelemme joulurauhan julistuksen ja joulumusiikkia radiosta. Juttelemme aikuisen lapsen kanssa kuulumiset.

N klo 13.00-14.00 käymme 2 hautausmaalla sytyttämässä ystävien haudoille ja muistelukiville omien, muualle haudattujen muistoksi, ja myös käymme sankarihaudoilla, ja nautimme kynttilämerestä ja tästä kauniista perinteestä.

Sitten siirrymme ruokailemaan n klo 14.30 - 16.00. Aikuinen lapsemme savustaa perinteisesti nieriän ja muutoinkin ruokamme on kalavoittoista; siikaa, lohta, silliä ja keittää kuoritut perunat. Ruoan kokkaa ja tarjoilee mieheni yhdessä pojan kanssa, se on perinne.

N 17.00 jaamme lahjat, jotka käytännössä usein ovat vain 3 kirjekuorta olohuoneen pöydän alla. Lahjat ovat usein tilattuja konserttilippuja, äänikirjamaksuja, musiikkia, kirjallisuutta jne. kunkin toiveen mukaan. Krääsää emme halua.

Sitten soffilla tai lattialla vietämme leppoisaa perheiltaa musiikkia kuunnellen, jutellen, lukien, pelaten jne. Harvoin enää käymme saunassa.

N klo 22.00-23.00 kukin siirtyy omaan rauhaan, lukemaan tms tai nukkumaan.

Meille ikääntyneille vanhemmille ja sinkkulapselle tämä on yhdessäolon aikaa 2-3 päivää. Tapanin jälkeen pakkaan joulukoristeet takaisin laatikoihin, heitämme kuusen ulos ja viemme joulupöytäliinan pesulaan. Siinä joulumme. Emme stressaa. Odotamme seuraavaa joulua.

Hyvää joulua!

Vierailija
732/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saivat avata lahjat aina aattoaamuna. Loppupäivä olikin mukavaa, kun ei tarvinnut keksiä jännittäville muksuille tekemistä. Lapset saivat myös toivomaansa ruokaa, yleensä muusia ja lihapullia ja aikuisille jouluruokia. Joulumonsteri-äidin lapsena päätin heti, että joulu on lasten juhlaa ja tehdään sellaisia juttuja, joista heille tulee hyvä mieli.

Vierailija
733/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaan mahhjjonkia

Vierailija
734/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluaatto olisi muuten ihan leppoisa, mutta kun viimeistään viideltä pitää lähteä ensin toisen vanhemmille ja sitten toisen vanhemmille, niin päivä on kiireinen. Pitää aamulla laittaa kello soimaan, että ehtii tehdä kaiken tarvittavan. Viime vuonna minun piti jättää joulusaunakin välistä, kun en ehtinyt. Meillä on aattona jouluruoka ja syömisen jälkeen pitää saada hetki huokaista. Joskus ollaan lähdetty suoraan pöydästä ja se oli ihan hirveää.

Miksi ihmeessä te suostutte tollaseen?

Vierailija
735/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuusena.

Vierailija
736/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollinen käynti äidin luona syömässä pakolliset jouluruuat, sitten kotiin ja pää sekaisin sillä mitä nyt sattuu olemaan saatavilla. Joulu on paskaa aikaa.

Vierailija
737/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti se menee ohrapirtelöä maistellen.

Sama täällä. Pitää ostaa vaan riittävästi joulun ajaksi ettei tarvii kauppaan lähteä.

Vierailija
738/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen arkipäivä se on meille.

Ei kiinnosta joulu.

Vierailija
739/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattona kännissä ja sitä rataa.......

Vierailija
740/890 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan joulua ja haluan että lapsillani on hyvä joulufiilis. Ei vieraita, ei kyläillä tai käydä haudoilla vaan pysytään kotona. Ostan jouluruokia valmiina että olisi mahdollisimman stressitöntä. Haluan luoda sen taianomaisen joulufiiliksen lapsille.

Aamulla katsellaan jouluohjelmia, syödään lounaaksi riisipuuroa, katsotaan lisää ohjelmia, pelataan lautapelejä, avataan lahjat ja jonka jälkeen syödään jouluruoka. Illalla herkkuja ja juustoja. Rentoa ja mukavaa yhdessäoloa.