Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haittaako sinua, jos oluet siirtyy alkoon?

Vierailija
09.02.2015 |

Ja siiderit ym alkoholit mitä nyt kaupoissa, huoltsikoilla ja kioskeissa on myytävänä? Minua se haittaisi. Se olisi tyhmää holhousta ja mulle on usein käynyt niin, että illalla on alkanut tehdä mieli esim saunasiideriä, niin pystyn sellaisen hakemaan hetkessä läheltä. Jos ne siirtyy kokonaan alkoihin, niin lähin alko on 20km päässä ja sinne sitten bussilla joka kulkee äärettömän harvoin. 

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä juurikaan alkoholia. Juhlahetkinä konjakkia ja joskus saunakaljat. Alkoholin tulisi sili olla täysin vapaata. Viinaa tulisi pystyä ostamaan kioskilta. Hyvin halvalla. Ongelmat katoaisivat nopeasti ikään kuin luonnollista tietä.

Vierailija
122/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan ehdotusta. Kaupastahan saisi edelleen ykköskaljaa jos on pakko saada saunajuomaa läheltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin ne keksisivät kilvan toinen toistaan naurettavampia ja typerämpiä lakeja. Jos tämä menee läpi niin haen kyllä ihan kettuillakseni alkot virosta. En juo paljon alkoholia, mutta onhan tämä nyt ihan naurettavaa. Miksei samantien nosteta alkoholin ikärajaa 21 ikävuoteen jenkkityyliin? Tai kaikki alkoholipitoinen Alkoon ja Alkolle tiukat aukioloajat. Alko olisi auki kerran viikossa ja alkoholia saa hakea sieltä 5 litraa/talous/kk

Vierailija
124/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaisi.

En tosin itse juo alkoholia, mutta vastustan holhousta ja kukkahattutätien päätösvaltaa. En myöskään pitäisi siitä, että kaupat menettäisivät myyntituloja oluen menetyksen myötä ja nostaisivat varmasti hintoja muuten. Puhumattakaan mitä ne oluet siellä Alkossa sitten maksaisivat.

Vierailija
125/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:17"]

Haittaisi. Oikeasti en osta montaa olutta vuodessa kaupasta, mutta jo ihan periaatteesta vastustan tätä holhousta. Mua suorastaan hävettää asua maassa, jossa suhtaudutaan näin sairaasti alkoholin kulutukseen. Mielellään ostaisin viinipulloni ruokakaupasta. Tämä olisi hirveä askel taaksepäin. On myös politiikkojen ajan haaskausta tuollaiset työryhmät ja turhat keskustelut!

[/quote]

Pitää ottaa huomioon, että valtion kassasta maksetaan satoja miljoonia alkoholin aiheuttamien sairauksien ja onnettomuuksien hoitoon sekä jokaöiseen poliisi-vartija-sairaanhoitaja-ambulanssi-lääkäri-rumbaan, kun kännisiä pitää huoltaa. Se ei todellakaan ole halpaa.

Jos ihmiset ei itse tajua ottaa kohtuudella, niin kumman valitset: a) jokainen maksaa itse sairaalakulunsa vai b) veroja korotetaan vai c) alkoholin myyntiä rajoitetaan esitetyllä tavalla?

[/quote]

Millä tavalla alkoholin myynti vähenee tuolla rajoitustavalla, että kaikki alkoholi myydään kuluttajalle samasta tiskistä? Eikö viinien myymistä Alkossa ole perusteltu juuri sillä, ettei kansalaisilla tule houkutusta ostaa "väkevämpää" viiniä sen saunaoluensa kaveriksi/sijasta? Eikö tämä houkutus ole vielä suurempi, kun Alkosta saunaoluitaan ostava joutuu samalla kulkemaan sekä viini- että viinapullojen ohi?

Vierailija
126/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:17"]

Haittaisi. Oikeasti en osta montaa olutta vuodessa kaupasta, mutta jo ihan periaatteesta vastustan tätä holhousta. Mua suorastaan hävettää asua maassa, jossa suhtaudutaan näin sairaasti alkoholin kulutukseen. Mielellään ostaisin viinipulloni ruokakaupasta. Tämä olisi hirveä askel taaksepäin. On myös politiikkojen ajan haaskausta tuollaiset työryhmät ja turhat keskustelut!

[/quote]

Pitää ottaa huomioon, että valtion kassasta maksetaan satoja miljoonia alkoholin aiheuttamien sairauksien ja onnettomuuksien hoitoon sekä jokaöiseen poliisi-vartija-sairaanhoitaja-ambulanssi-lääkäri-rumbaan, kun kännisiä pitää huoltaa. Se ei todellakaan ole halpaa.

Jos ihmiset ei itse tajua ottaa kohtuudella, niin kumman valitset: a) jokainen maksaa itse sairaalakulunsa vai b) veroja korotetaan vai c) alkoholin myyntiä rajoitetaan esitetyllä tavalla?
[/quote]
Onko sitten parempi vaihtoehto hankaloittaa alkoholin saantia ja siten lisätä tuontia virosta, jolloin veronmaksajille jää entistä enemmän tappiota, kun alkoholiveron tuotto pienenee.

Vierailija
127/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:17"]

[/quote]

[/quote]

Eikö tuo kännisten hoitoon menevä kuluerä tulisi kasvamaan, jos sen kaljakontin lisäksi ihmiset ostavat viikonlopuksi myös pari kossulekaa, "nyt kun kerran Alkoon asti on tultu"?

Vierailija
128/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Etelä-Suomessa ei haittaisi minua. Ei kun paatilla Tallinnaan hakemaan halpa satsi muutaman kerran vuodessa. Tosin Suomen valtiota haittaisi veron menetyksen muodossa, kauppiaita merkittävän tulon menetyksen muodossa.

Alkoholihaitat eivät katoaisi mihinkään.

Vierailija
129/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi.

Juon vain skumppaa, viiniä ja joskus portviiniä.

Vierailija
130/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:52"]

Olen absolutisti.

Mut mä heittäisin vielä tämmösen: nyt kun sinne lähikauppaan tai kikkarille voi lyhyen matkan takia kävellä esim aamuloiventavia hakemaan, niin kuinka moni hyppääkin jatkossa rattiin, kun sinne Prisman Alkoon onkin semmonen 5km.

[/quote]

Minä taas uskon, että yhä useampi menisi lähipubiin. Kai sekin työpaikkoja toisi.

[/quote]

Kuin moni lähipubi aukeaa klo 9?

[/quote]

Mun lähipubi :)

Varmaan aukeaisi useampikin, jos kaljaa ei saisi kaupasta.

Vierailija
131/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittais ollenkaan. Juon vaan siideriä.

Vierailija
132/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Alkossa käy, niin kyllä tulee valehtelematta otettua erikoisoluiden oheen aina jokin konjakki- tai viskipullo. En usko, että tämä on erityisen harvinainen ilmiö. Ruokakaupoissa myytävien oluiden prosenttiraja 4,7 on liian matala. Parhaat olutlaadut löytyvät viiden prosentin paremmalta puolelta. Nuo kevyemmät ovat aina jonkin sortin kompromisseja. On vaikeaa tuottaa aromirikas ja tasapainoinen olut niin, että sen tulee jonkin byrokraattisen tekijän perusteella olla alkoholimäärältään lähellä ykköskaljaa.

Vierailija
133/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin raitistuneena alkoholistina ei haittaa pätkääkään, mutta idea noin muuten on täysin älyvapaa. Mitäpä luulette a) raitistuuko sakki vai b) tuleeko tilalle ns laittomia keinoja hommata viinaa? Ja eiköhän kannata nyhtää ne verorahat jatkossakin kaupassa olevista oluista.

Vierailija
134/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:52"] Olen absolutisti. Mut mä heittäisin vielä tämmösen: nyt kun sinne lähikauppaan tai kikkarille voi lyhyen matkan takia kävellä esim aamuloiventavia hakemaan, niin kuinka moni hyppääkin jatkossa rattiin, kun sinne Prisman Alkoon onkin semmonen 5km. [/quote] Minä taas uskon, että yhä useampi menisi lähipubiin. Kai sekin työpaikkoja toisi. [/quote] No ei tasan siirtyisi koska hinnat siellä eivät ole kilpailukykyiset. Trendinä nykyään on juurikin vähentynyt juominen baareissa/ravintoloissa.

[/quote]

Tuota noin, onko käynyt mielessä että iso muutos alkoholilainsäädännössä saattaisi muuttaa sitä trendiä. Ehkä tässä on pubien pelastus. Ja onhan se mukavampi juoda seurassa baarissa kuin yksin kotona.

Vierailija
135/138 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:00"]

Ei haittaa. En ekstempore syöksy hakemaan kaupasta känniolutta, käyn töissä. Loppuisi tölkki kädessä notkuvat tyypit kaupungilta.

[/quote]

niin, tilalle tulisivat mehukattipullon kanssa heilujat.

Vierailija
136/138 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa henkilökohtaista elämääni ei juuri haittaisi. Juon nykyäänkin pääasiassa viiniä ja sitäkin hyvin harvoin, enkä juuri hanki olutta tai siideriä ruokakaupasta. Lisäksi lähi-Alkoni on samassa kiinteistössä kuin lähin ruokakauppani.

Periaatteen tasolla vastustankin tätä muutosta oikein sydämeni pohjasta. Syyt näin lyhykäisyydessään:

1. Tässä mennään nyt ihan perse edellä puuhun. Suomalaiset juovat liikaa alkoholia, joten tehdäänpäs mietojen juomien hankinnasta vaikeampaa. Sanooko kieltolaki näille ihmisille yhtään mitään? Jos joka tapauksessa pitää mennä Alkoon, niin kaipa sitä voi saman tien napata mukaan pullon viinaa oluen sijaan.

2. Hinnat tulevat aivan varmasti nousemaan ja valikoima pienenemään.

3. Pikkukauppojen myynnit romahtavat, ja kauppoja joudutaan sulkemaan.

4. Suomalaisten panimoiden myynti laskee, ja porukkaa joudutaan potkimaan pellolle.

5. Juomien hankinta Virosta kasvaa. Jos alkoholijuomia pitää hamstrata kotiin siltä varalta, että alkaakin tehdä mieli olutta lauantaina kuuden jälkeen tai sunnuntaina, niin mieluummin ne hätävarat hankitaan halvalla Virosta kuin Alkon riistohinnoilla.

Tässä on taas malliesimerkki suomalaisesta "poissa silmistä, poissa mielestä" -politiikasta. Uskotellaan itselle ja kaikille, että ongelmat ratkeavat, jos ne lakaistaan maton alle. Holhousyhteiskunta parhaimmillaan.

Ja korostan vielä, etten tosiaankaan laita rahaa, kauppojen myyntiä ja työpaikkoja ihmisten hyvinvoinnin edelle. Ihan kaikkea ei voi rahalla perustella. Mutta kun minä ihan vilpittömästi uskon, että tämä uudistus toisi nuo kaikki em. ongelmat muttei todellakaan vähentäisi alkoholinkulutusta nykyisestä.

Vierailija
137/138 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei henkilökohtaisesti haittaisi. Vähän vähemmän varmaankin tulisi juotua olutta tai siideriä mutta hyvin pystyn olemaan ilmankin.

Vierailija
138/138 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:52"] Olen absolutisti. Mut mä heittäisin vielä tämmösen: nyt kun sinne lähikauppaan tai kikkarille voi lyhyen matkan takia kävellä esim aamuloiventavia hakemaan, niin kuinka moni hyppääkin jatkossa rattiin, kun sinne Prisman Alkoon onkin semmonen 5km. [/quote] Minä taas uskon, että yhä useampi menisi lähipubiin. Kai sekin työpaikkoja toisi. [/quote] No ei tasan siirtyisi koska hinnat siellä eivät ole kilpailukykyiset. Trendinä nykyään on juurikin vähentynyt juominen baareissa/ravintoloissa.

[/quote]

Tuota noin, onko käynyt mielessä että iso muutos alkoholilainsäädännössä saattaisi muuttaa sitä trendiä. Ehkä tässä on pubien pelastus. Ja onhan se mukavampi juoda seurassa baarissa kuin yksin kotona.
[/quote]
Suomessa on ihmisillä niin heikko ostovoima, että eivät varmasti siirry juomaan kallista olutta pubeihin. Enemminkin tuonti Virosta lisääntyisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan