Ei tule meille sitten lasta...
On kulunut jo 30 kuukautta siitä kun jätettiin ehkäisy pois... Ei mitään. Mitään ei ole jäänyt tästä käteen.
Mitään vikaa ei ole. Ei ole endometriooseja. Ei ole pco:ita. Ei ole hormonihäiriöitä. Ei mitään vikaa korjattavana. Eli ei mitään apua saa.
Miten tässä mukaa enää pysyy pää kasassa. Ei vaan enää jaksa. Ei jaksa enää esittää niin helvetin tyytyväistä ja kuunnella muiden tarinointeja raskauksiensa vertailuista ja siitä, kenen lapsi se nyt oppipas konttaamaan ja kuka sanoi juuri ekaa kertaa "äiti".
Ei huvita nähdä enää ketään.
Kommentit (112)
Tiedän tunteesi. Tätä lapsettomuutta eivät ymmärrä muut, kuin ne jotka ovat sen kokeneet. Me ollaan mieheni kanssa yritetty lasta 3-vuotta... Ei ole tärpännyt. Me ollaan käyty tutkimuksissa ja mitään vikaa kummastakaan ei ole löytynyt. Nyt syön femaria, joka vahvistaa ovulaatiota. Viimeinen femar kierto menossa... Enkä tiedä mitä tämän jälkeen. Paha mieli. Itse olen jo 33.
Syö jäätelöä tai juo sammakkomehua.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:43"]
Meillekin sanottiin julkisella puolella lapsettomuushoidoissa: Ette tule koskaan saamaan lasta. Eivät saaneet munasoluja kypsymään. Reilun kuukauden päästä yksityisessä lapsettomuusklinikassa punktoitiin ainoasta munasarjastani reilu 10 munasolua. Raskaus alkoi puolen vuoden kuluessa.
Sanoivat muuten siellä lapsettomuusklinikassa, ettemme olleet ollenkaan ainoat, jotka julkisella puolella on julistettu lapsettomisksi.
[/quote]
Meillä sama, julkisella puolella kerrottiin, ettemme koskaan saa lasta. Menimme yksityiselle ja nyt odotan viidettä lastamme.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:07"]
Tiedän tunteesi. Tätä lapsettomuutta eivät ymmärrä muut, kuin ne jotka ovat sen kokeneet. Me ollaan mieheni kanssa yritetty lasta 3-vuotta... Ei ole tärpännyt. Me ollaan käyty tutkimuksissa ja mitään vikaa kummastakaan ei ole löytynyt. Nyt syön femaria, joka vahvistaa ovulaatiota. Viimeinen femar kierto menossa... Enkä tiedä mitä tämän jälkeen. Paha mieli. Itse olen jo 33.
[/quote]
Tuttuja fiiliksiä. Välillä tuntuu, että no ehkei se lapsettoman elämä sitten niin kauheaa olisi. Yrittää keksiä positiivisia puolia, tehdä asioita ja ostella itselleen juttuja miettien, että "tähänkään ei ehkä olisi ollut varaa/aikaa jo olisi lapsia". Mutta ei se auta. Taustalla kuitenkin huutaa se ajatus, että mielummin minä olisin senkin rahan laittanut lapseni hyvinvointiin.
Nyt on vaan taas niin vaikea päivä. Kaikilla lähipiirissä on lapsia ja viikonloppuna juuri jouduin kuuntelemaan tuntien tarinointia lapsista ja raskauksista, kun kaksi nuorta mammaa jakoi kokemuksiaan. Ihmettelen, miksi minut edes kutsuttiin paikalle kun ei oikein voinut muuta istua ja kuunnella.
Se ulkopuolisuuden tunne kaiken muun shaissen lisäksi, se on hirveää. Ei ole oikein ketään kenen kanssa edes tästä asiasta puhua, kun kaikilla on jo se 1-3 lasta ja onnellisena elelevät. Jos jotain yritän puhua, niin yleensä kuitataan pikaisella kommentilla "No kyllä te saatte vielä" ja hyppäys toiseen aiheeseen. Tai sitten sanotaan niinkin kivasti, että "No kaikille ei lapsia tule. Kuulitko muuten siitä marjatan uudesta tatuoinnista jadajada...."...
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:08"]
[/quote]
Heitetäänkö se sammakko kokonaisena blenderiin vai puristetaanko vaan mehut?
1,5 vuoden yrittämisen ja lapsettomuustutkimusten jälkeen meillä sanottiin olevan vain muutaman prosentin mahdollisuus saada luomuvauva. Molemmissa vikaa, itsellä endo. Halusimme aloittaa hoidot ja oli helpottavaa siirtää "vastuu" välillä lääkäreille. Ivf-hoidon (ainoa mahdollinen hoito meille) aloittamisen jälkeen selvisi, että olenkin raskaana! Hoito keskeytettiin ja terve poika syntyi ja hän sai vielä veljenkin :)
Ihmisen lisääntymisessä on vielä paljon, mitä emme tiedä. Olen yksi esimerkki siitä.
Voimia teille. Lapsettomuus on raastavaa. Hoidot ovat kuitenkin auttaneet myös selittämättömästi lapsettomia. Ystävälläni on kolme hoidoilla saatua lasta ja hänestä/miehestä ei löytynyt mitään vikaa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:07"]
Adoptio?
[/quote]
Jooh... Eihän siinä mene kuin sellaiset kymmenisen vuotta jonotellessa. Jos siis hyvä tuuri käy. Jotkut eivät koskaan ehdi saamaan adoptiolasta kun maksimi-ikä tulee vastaan, vaikka olisivat aloittaneet jonottelun jo ajoissa.
Ulkomaisessakin adoptiossa on yhtä lasta kohti viisi hänet haluavaa pariskuntaa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:08"]
[/quote]
Heitetäänkö se sammakko kokonaisena blenderiin vai puristetaanko vaan mehut?
[/quote]
Mehu on se pointti.
Lopeta stressaaminen. Kyllö se tulee jos on tullakseen. Meillä meni 5 vuotta ennen kun raskauduin, ekat kolme vuotta turhaannuin mutta sitten päätin ajatella vain niin että harrastetaan tässä nyt huolettomasti ilman ehkäisyä ja nautitaan vain, ehkä vielä ei ole meidän aika. Näitä tosiaan tapahtuu.
Ap, mulla on yksi kaveripariskunta myös, jotka eivät vaan saa raskautta alkuun ilman lapsettomuushoitoja ( en tiedä tarkalleen mitä heille tehdään), vaikka kummastakaan ei ole löytynyt mitään vikaa.
Hoidoilla ovat saaneet kaksi lasta.
Et vastannut onko munatorvien aukiolotutkimus tehty? Itse tulin raskaaksi laparoskopiaa seuranneesta kierrosta.
Mä olin 19 ja mies 24 kun aloimme yrittää lasta, nuoria siis. Ja kolme vuotta meni ennen plussaa. Seuraava tulikin sitten (luvan kanssa) ensimmäisestä kierrosta ja vielä imettäessäni ensimmäistä. Emme käyneet hoidoissa tai tutkimuksissa, kiertoni on aina ollut säännöllinen (30-31kp). Olimme jo "hyväksyneet kipeän totuuden" ja ajattelimme aivan muunlaista tulevaisuutta joten tavallaan raskaus oli yllätys. Olin onnellinen ja hyväntuulinen ja ajattelen että se on ehkä vaikuttanut eniten näin jälkikäteen ajateltuna. Tietenkin muitakin arvailuja voi esittää mutta turha murehtia, lisääntyminen on edelleen aikamoista salatiedettä vaikka kuinka tutkittaiskin. Tsemppiä!
Mun on jotenkin vaikeaa ymmärtää sitä, että miten se lapsettomuus nyt pilaa koko elämän. Ja ennen kuin joku on mua lynkkaamassa, niin ollaan miehen kanssa yritetty lasta 5 vuotta, käyty pari vuotta hoidoissa, mitään ei löydy kummastakaan, mutta silti vaan ei lasta kuulu. Vaikka lapsettomuus onkin ollut meille surullista, niin en silti koe eläväni jotekin vajavaista elämää tai koe, että ystävien sisarusten lasten näkeminen olisi vaikeaa, sehän on ihanaa! Rakastan miestäni ja olen niin kiitollinen, että hän on rinnallani päivästä toiseen, ei tulisi mieleenkään vaihtaa häntä kenenkään. Meillä on mukavaa yhdessä, olemme terveitä, meillä on molemmilla koulutustamme vastaavaa työtä ja koen meidän todella olevan perhe yhdessä mieheni ja 2-vuotiaan koiramme kanssa. Meillä on 3 ihanaa kummilasta, joiden elämässä olemme mukana ja joiden kasvua saamme seurata. Ei se tietenkään ole sama asia kuin oma lapsi, mutta koen tahattomasti lapsettomanakin olevani onnellinen ja onnekas.
Hoitoihin vain! Nillä valtaosa kuitenkin lapsia saa!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:22"]Tämä kuulostaa ihan paskalta, mutta voi olla totta: kun lopetatte tuon sekopäisen yrittämisen, raskaus alkaa. Näin kävi muun muassa meillä itsellämme. Ja saimmekin kaksoset ilman mitään vippaskonsteja. Päätimme vain, että meidän on ihan hyvä kahdestaankin. Tsemppiä! [/quote] Joo, mekin lopetimme yrittämisen 12vuotta sitten. Eikä ole lasta tullut. Inhoan tuollaisia neuvoja. Adoptiojonossakin vissiin raskautuu helposti..
[/quote]
Joo ja koiran hankkiminen on kuulema kanssa varma keino tulla raskaaksi... En nyt hirveästi tähänkään luottaisi.
[/quote]
Kissaa ei ainakaan kannata ottaa, koska "jos kissa on talossa, ei tule lapsia", opasti kysymättä eräs kuivettunut juoruakka noin 20 vuotta sitten. En sanonut "noidalle", etten edes halua lapsia. En ollut mielestäni tilivelvollinen hänelle.
Aloittajalle sen sijaan toivon kaikesta sydämestäni lasta/lapsia. Rukoilen puolestanne. Jumala vastaa rukouksiin ihmeellisellä tavalla.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:07"]
Adoptio?
[/quote]
Jooh... Eihän siinä mene kuin sellaiset kymmenisen vuotta jonotellessa. Jos siis hyvä tuuri käy. Jotkut eivät koskaan ehdi saamaan adoptiolasta kun maksimi-ikä tulee vastaan, vaikka olisivat aloittaneet jonottelun jo ajoissa.
Ulkomaisessakin adoptiossa on yhtä lasta kohti viisi hänet haluavaa pariskuntaa.
[/quote]
Niin on jos vaan terve lapsi kelpaa. Eritystarpeisia lapsia kyllä tulee nopeasti. Me odotettiin 3kk papereiden lähettämisestä kiinaan. Ihana poika on nyt.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:22"]Tämä kuulostaa ihan paskalta, mutta voi olla totta: kun lopetatte tuon sekopäisen yrittämisen, raskaus alkaa. Näin kävi muun muassa meillä itsellämme. Ja saimmekin kaksoset ilman mitään vippaskonsteja. Päätimme vain, että meidän on ihan hyvä kahdestaankin. Tsemppiä! [/quote] Joo, mekin lopetimme yrittämisen 12vuotta sitten. Eikä ole lasta tullut. Inhoan tuollaisia neuvoja. Adoptiojonossakin vissiin raskautuu helposti..
[/quote]
Joo ja koiran hankkiminen on kuulema kanssa varma keino tulla raskaaksi... En nyt hirveästi tähänkään luottaisi.
[/quote]
Kissaa ei ainakaan kannata ottaa, koska "jos kissa on talossa, ei tule lapsia", opasti kysymättä eräs kuivettunut juoruakka noin 20 vuotta sitten. En sanonut "noidalle", etten edes halua lapsia. En ollut mielestäni tilivelvollinen hänelle.
Aloittajalle sen sijaan toivon kaikesta sydämestäni lasta/lapsia. Rukoilen puolestanne. Jumala vastaa rukouksiin ihmeellisellä tavalla.
[/quote]
Aa joo siitä se sitten varmaan johtuukin, meillä kun on kissa.
Eli katti toimii loistavana ehkäisymuotona. Pitänee suositella tutuillekin.
Mutta kiitos.
Me tehtiin ensimmäistä 3 vuotta, sitten niitä alkoikin oikein urakalla tulemaan. Raskauksia siis. Keskenmenoja 6 ja terveitä lapsia 3. Keskenmenojen takia alettiin tutkia tarkemmin ja verikokeessa selvisi, että kannan kromosomihäiriötä joka saattaa aiheuttaa lapsettomuutta, vaikeuttaa raskaaksituloa ja aiheuttaa noita keskenmenoja (sairaita sikiöitä jotka menevät kesken) Minulla siis puolet noista munasoluista on viallisia.
Adoptio?