pcos ja ehkäisykapseli
Olen alkanut epäilwmään että minulla on monirakkalaiset munasarjat, ja olen lukenut että hoitoon käytetään yhdistelmäpillereitä. Minulla on ollut kapseli muutaman vuoden. Pitäisikö tämä siis käydä poistamassa ja ottaa tilalle pillerit? Kapselissa oli keltarauhashormoonia mutta ei estrogeeniä. Osaakp jiku viisaampi neuvoa? Onko tästä mitään oikeas hyötyä?
Kommentit (12)
Itselläni on PCOS ja oireina seuraavanlaista:
ylipitkä kuukautiskierto, vähintään 40 päivää. Viimeiset pari viikkoa ennen kuukautisten alkua enenevissä määrin kuukautiskipua muistuttavaa jäytämistä, hikoilua, turvotusta (ja runsasta painonnousua).
Nopeasti rasvoittuvat hiukset, leuan seudulle ilmaantuvat finnit (kärsin nuorempana hirveästä aknesta mutta useampi Roaccutan-kuuri laittoi pahimman kuriin)
Ylimääräistä karvoitusta reisissä, karvaa kasvaa siis sisäreisille ihan polviin asti. Hajakarvoja ylähuulen päällä joita nypin päivittäin pois, sitä mukaa kuin kasvaa.
Acanthosis nigrigans, eli taivetummuus: iho on tummentunut nivusista, kyynärpäistä, polvista... joillain myös kaulasta/niskasta. Tämä liitetään usein PCOS:aan sekä insuliiniresistenssiin mistä yleensä nämä naiset myös kärsivät.
En kestä juurikaan hiilihydraatteja: välttääkseni jatkuvan lihomisen, minun on syötävä hyvin niukasti hiilareita, karppaaminen sopii parhaiten.
Rasvapahka niskassa. Sellainen inhottava "buffalo hump". Pienenee kun laihdun normaalipainoon, mutta näkyvä on silloinkin. Tuollainen on tosi usein PCOS:ta sairastavilla naisilla, olen huomannut.
Itse söin yli 5 vuotta yhdistelmäehkäisypillereitä (drospirenonia sisältäviä, on antiandrogeeni) ja niiden aikana minulle ei tullut tyhjennysvuotoja ollenkaan. Pillerit pitivät ihon tosi hyvänä sekä hiusten rasvoittumisen kurissa. Karvoitukseen ei ollut mitään vaikutusta. Paino nousi aloituksen myötä 15 kiloa. Pillerit jätin pois, koska veritulppariski rassaa mieltä. Olen nyt yli 30-vuotias ja iho on pysynyt kunnossa ilman pillereitäkin. Kuukautiskierto ylipitkä jatkuvasti, mutta säännöllinen. Seksihalut (ja tuntemukset!) ovat lisääntyneet ja muutenkin tunnen oloni paremmaksi nyt ilman pillereitä, en aio enää niitä syödä.
2 lasta olen saanut ihan luomusti, pari vuotta kyllä yritettiin raskautta molempien kohdalla ennen kuin tärppäsi...
Mistä epäilet monirakkulaisuutta? Nim. diagnosin saanut
Ylipaino mitä tuntuu mahdottomalta saada pois, liikakarvaisuus, kuukautiset epäsäännölliset (ennen tätä kapselia siis, nykyään menkat kerran 3 kk)
Kapselin hormonihan on samaa tavaraa? Miksi vaihtamaan?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:00"]Kapselin hormonihan on samaa tavaraa? Miksi vaihtamaan?
[/quote]
Siksi kysynkin, koska kapselissa ei ole tuota estrogeeniä (vaimikäsenytoli) mitä ilmeisesti pitäisi saada?
Yksityiselle ultraan? Itsellä pysyi oireet kokonaan poissa e-pilleireillä (Mercilon), lopetettuani karvat lisääntyivät + lapsettomuus oireena. Eli gynelle ->
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:00"]Kapselin hormonihan on samaa tavaraa? Miksi vaihtamaan? [/quote] Siksi kysynkin, koska kapselissa ei ole tuota estrogeeniä (vaimikäsenytoli) mitä ilmeisesti pitäisi saada?
[/quote]
Mulla on pcos ja lääkäri ainakin sanoi että tää toimii samalla tavalla, tarkoittushan on ns laittaa munasarjat lepäämään ja kapseleilla mulla ei oo menkkoja tullut nyt vuoteen, joten toimii.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:00"]Kapselin hormonihan on samaa tavaraa? Miksi vaihtamaan? [/quote] Siksi kysynkin, koska kapselissa ei ole tuota estrogeeniä (vaimikäsenytoli) mitä ilmeisesti pitäisi saada?
[/quote]
Mulla on pcos ja lääkäri ainakin sanoi että tää toimii samalla tavalla, tarkoittushan on ns laittaa munasarjat lepäämään ja kapseleilla mulla ei oo menkkoja tullut nyt vuoteen, joten toimii. 
[/quote]
Onko sinulla tuota liikakarvaisuutta? Mietin että voisiko se estrogeeni auttaa siihen. Navan alapuoli on niin järkyttävän ruma etten kehtaisi kenellekään näyttää. Nypin karvat pois mutta melkein jokainen karvatuppi tulehtuu eikä MIKÄÄN auta.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:02"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:00"]Kapselin hormonihan on samaa tavaraa? Miksi vaihtamaan? [/quote] Siksi kysynkin, koska kapselissa ei ole tuota estrogeeniä (vaimikäsenytoli) mitä ilmeisesti pitäisi saada? [/quote] Mulla on pcos ja lääkäri ainakin sanoi että tää toimii samalla tavalla, tarkoittushan on ns laittaa munasarjat lepäämään ja kapseleilla mulla ei oo menkkoja tullut nyt vuoteen, joten toimii. [/quote] Onko sinulla tuota liikakarvaisuutta? Mietin että voisiko se estrogeeni auttaa siihen. Navan alapuoli on niin järkyttävän ruma etten kehtaisi kenellekään näyttää. Nypin karvat pois mutta melkein jokainen karvatuppi tulehtuu eikä MIKÄÄN auta.
[/quote]
On ollut, mutta helpottanut. Se on yksilöllistä, kannattaa ehdottomasti kysyä gyneltä mikä olisi sinulle sopiva vaihtoehto!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:02"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:00"]Kapselin hormonihan on samaa tavaraa? Miksi vaihtamaan? [/quote] Siksi kysynkin, koska kapselissa ei ole tuota estrogeeniä (vaimikäsenytoli) mitä ilmeisesti pitäisi saada? [/quote] Mulla on pcos ja lääkäri ainakin sanoi että tää toimii samalla tavalla, tarkoittushan on ns laittaa munasarjat lepäämään ja kapseleilla mulla ei oo menkkoja tullut nyt vuoteen, joten toimii. [/quote] Onko sinulla tuota liikakarvaisuutta? Mietin että voisiko se estrogeeni auttaa siihen. Navan alapuoli on niin järkyttävän ruma etten kehtaisi kenellekään näyttää. Nypin karvat pois mutta melkein jokainen karvatuppi tulehtuu eikä MIKÄÄN auta.
[/quote]
On ollut, mutta helpottanut. Se on yksilöllistä, kannattaa ehdottomasti kysyä gyneltä mikä olisi sinulle sopiva vaihtoehto! 
[/quote]
Kiitos kokemuksestasi!:) Onko muilla tarinoita? Miten  saatte painon tippumaan? Minulla on taustalla viwlä kilpparin vajaatoiminta, ja alkaa hieman kyllästyttämään tämä läskeys vaikka syön terveellisesti ja liikun
Osaisiko kukaan tästä edes sanoa olenko aivan metsässä koko asiasta, kuulostaako oireiden perusteella pcosltä? Itse kun en ketään tätä sairastavaa tunne
Up