Miksi suomalaiset aina kritisoimassa toisten vaatevalintoja, ruokavalintoja ym?
Kaverin kanssa ihmeteltiin tätä, esimerkkinä se että kun hän osti ulkomailla työkeikalla ollessaan todella tyylikkään untuvatakin niin siellä porukka kehui että kun on niin naisellinen takki ja lämpimän näköinen ja kiva kaikin puolin, mutta kun palasi Suomeen niin ensimmäisenä porukka nyrpisteli takin nähtyään ja kyseli kärkkäästi että onko tuo nyt eettisesti poimitusta untuvasta, ja kun on ulkomaista eikä kotimaista merkkiä että hänen takia työpaikat viedään täältä muualle, ja etteikö villakangastakki riitä tänne Suomen talveen että seuraavaksiko aiot ostaa turkiksen!
Häh?! Kiinnostaako ihmisiä oikeasti tuollainen noin syvällisellä tasolla, vai tekevätkö tuota kateuksissaan?
Sama ruokavalinnoissa, olimme syömässä työporukalla ja muutamat meistä otti lammasta, niin eiköhän eräs nainen alkanut katsella meidän lautasia halveksuen että hyi te syötte lammasta, mä en ikinä pystyisi syömään koska meillä oli maalla karitsoja joskus "vuonna työhevonen-suo-ja-kuokka".
Olen joskus kuullut sanottavan että sivistynyt ihminen ei kritisoi toisten ulkonäköjä tai henkilökohtaisia valintoja. Pitänee paikkansa sillä minusta tuollainen kommentointi on aivan turhaa, ja pelkkää toisten mielen pahoittamista.
Kommentit (44)
Valitettavasti komppaan ap:ta. Juuri nyt vkl särähti korvaan kun katsoin ystävieni kanssa Trinny&Susannah-maratonia ja kaikki haukuttiin heidän toimestaan maan rakoon.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:28"]
Se on suomalaista sosiaalisuutta. Mielipiteiden vaihtamista ja keskustelua. Suomessa sosiaalisuus mielletään nykyään puhumiseksi. Ja kun puhuu jotakin niin silloin on sosiaalinen riippumatta siitä mitä suustaan päästää. Minä olen niin väsynyt tähän sosiaalisuuteen. Lähipiirissäni on ihmisiä, jotka oikein nauttivat paskan puhumisesta, ilkeilystä ja vittuilusta. Heidän mielestään olen omituinen epäsosiaalinen erakko kun en tykkää keskustella esim. siitä onko Minttu-Irmelin uusi kampaus epäonnistunut pahasti, ja pohdiskella ryhmässä millainen kampaus Minttu-Irmelillä oikeasti pitäisi olla jos hänellä olisi vähänkin järkeä päässä. AAARGH!
[/quote]
Luulet olevasi tosi hieno ja jalo ihminen kun et arvostele muita selän takana tai nenän edessä. Todellisuudessa olet erakko jolla ei edes ole niin läheisiä ihmissuhteita, että voisit puhua kenenkään kanssa tälläisistä asioista. Sinua ei huolita mukaan koska olet takakireä, ylimielinen nirppanokka. Ja luultavasti olet itsekin niin tyylitajuton ettei sinun kanssasi voi kuitenkaan puhua.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:59"]
Luulet olevasi tosi hieno ja jalo ihminen kun et arvostele muita selän takana tai nenän edessä. Todellisuudessa olet erakko jolla ei edes ole niin läheisiä ihmissuhteita, että voisit puhua kenenkään kanssa tälläisistä asioista. Sinua ei huolita mukaan koska olet takakireä, ylimielinen nirppanokka. Ja luultavasti olet itsekin niin tyylitajuton ettei sinun kanssasi voi kuitenkaan puhua.
[/quote]
Ok??
Parempaa päivänjatkoa sulle <3
Tällä palstalla ainakin haukutaan ja mollataan, jos ei elämää näin:
Ensin koulutus, työpaikka, naimisiin ja sitten lapsia.
Jos jotain ei kiinnosta opiskella useita vuosia, vaan opiskelee vaikka lähihoitajaksi ja työskentelee vanhainkodissa ja tykkää siitä, on tämä lahjaton wt paska. Ja jos ei halua naimisiin, niin ei ole yhtä tosissaan kuin avioliiton satamassa olevat. Jos tekee lapsia parikymppisenä, on se vahinko ja elämä pilalla.
Ainiin ja nuorena pitäisi reissata ulkomailla.
Kaikkia ei kiinnosta! Itseäni ei kiinnosta reissata kuin Suomen lapissa. Olen outolintu, kun ei jenkeissa ja Ranskassa kiinnosta käydä.
Pahantahtoiset suomalaiset kuvittelee että koko elämä on kuin jotkut helvetin missikisat; jokaista vastaantulevaa naista saa vapaasti haukkua ja etsiä hänen ulkonäöstään virheitä! :(((
Joo, se kuuluu sivistyneeseen käytökseen ettei möläyttele tuollaisia juttuja.
Suomalaisilla on järkyttävän huonot käytöstavat, eikä ne edes tiedä sitä, siinä ei sinänsä ole taustalla ilkeys, vaan moukkamaisuus.
Suomessa kans toisen loukkaaminen on jotenkin mahtavaa (kertoo taas sivistystasosta), suomalaiset on vähän niin kuin kylähulluja melkein kaikki.
On ihanaa olla tekemisissä sivistyneiden ihmisten kanssa, voi rentoutua, ei tarvitse jännittää mitä sekoa se toinen päästää seuraavaksi suustaan niin kuin suomalaisten kanssa.
Säälittää jo jopa nuo julkiset bloggaajat, sama mitä ne laittaa blogiinsa niin porukka pomppaa niskakarvat pystyssä, ja mitä luksuksempi eli rahallisesti arvokkaampi juttu kyseessä niin sitä enemmän saavat turhia kateudenpuuskakommentteja jos ovat vahingossakaan koskeneet epäeettiseen lihaan, ostaneet epäeettisen vaatteen. Kaikesta ollaan laittamassa bloggaajalle selvitysvaatimusta ihan kuin jossain viranomaisten kuulustelussa!
Se vaan on jossain ihmisissä. Kasvatus? Mulla on työkaveri, joka just möläyttelee ihmisille sellaisia asioita, joita ei uskoisi aikuisen (60v) ihmisen sanovan ääneen. Uusi tukka on kauhee, onpas sulla ohut hiirenhäntä tuo letti. Onpas äkäisen punainen vaate, mulle ihan sama vaikka tykkäsit mistä... jne. Mutta tämän rouvan oma äiti on ollut ilkeä ja kiukkuinen ja sanonut aina tosi ilkeästi tyttärelleen. Luulen siis sen olevan perittyä. Sitä ei välttämättä itse huomaa ollenkaan, mutta niitä sanoja maneereja toistaa, joita oma äiti on vuosikymmeniä istuttanut.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:32"]
Säälittää jo jopa nuo julkiset bloggaajat, sama mitä ne laittaa blogiinsa niin porukka pomppaa niskakarvat pystyssä, ja mitä luksuksempi eli rahallisesti arvokkaampi juttu kyseessä niin sitä enemmän saavat turhia kateudenpuuskakommentteja jos ovat vahingossakaan koskeneet epäeettiseen lihaan, ostaneet epäeettisen vaatteen. Kaikesta ollaan laittamassa bloggaajalle selvitysvaatimusta ihan kuin jossain viranomaisten kuulustelussa!
[/quote]
Tästä en ole samaa mieltä.
Bloggaajia arvostellaan ulkomailla huomattavasti enemmän, katso esim. gomi, suomalaiset blogien lukijat on hyvin kilttejä verrattuna ulkomaalaisiin.
Ja bloggaaja on muutenkin täysin eri asia kuin ihmisten kohtaaminen IRL.
Suomalaiset jopa hakemalla hakee tilanteita jotka eivät ensialkuunkaan ole tarkoitettu heille, mutta jotta pääsisivät kritisoimaan ja valittamaan!
Esimerkiksi suomalainen lapsiperhe lähtee tyypilliseen häämatkakohteeseen perhelomalle jotta saa palata sieltä takaisin tänne ja heti someen rääkymään epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, että kun siellä oli niin paljon lapsivihaajia. Haloo, mitä kuvittelevat että jos menevät jonnekin aikuisten kuhertelukohteeseen jossa käytännössä kaikki palvelut ja muut suunnattu aikuisille, hotelleissa aikuisten uima-altaat, ravintoloissa aikuisten ruuat jne niin kannattaako sellaiselta paikalta edes odottaa mitään lasten huomiointia ja vielä typerämpää on maksaa sellaisesta (korkeampi) hinta!!! Ei ihme jos kanssaturistit luovat sellaisia katseita heihin että haluavat ampua heidät kuuhun meluavine lapsineen, tuleeko se muka jotenkin yllätyksenä??!
Suomessa leimataan ihmiset kovin herkästi.
Jos joku irvistelee alkavaa päänsärkyä marketin kassajonossa kun jonkun pentu kirkuu siinä vieressä, niin se migreeninen ihminen on heti aivan kauhea lasten vihaaja.
Jos joku on meikannut itsensä, ja käyttää aitoa tai tekoturkista, ja kaulassa ja korvissa on näyttäviä koruja, niin heti on ihan venäläinen.
Jos joku afrikkalaistaustainen on raiskannut naisen, niin kaikki Afrikasta tulevat ihmiset ovat hirveitä raiskaajia.
Sitten tuo suomalaisten jatkuva lihavuuskommentointi, jopa pahasti ylipainoiset ihmiset tekevät sitä toisiaan kohtaan, kaksi esimerkkiä:
1. Kaksi huomattavan ylipainoista ja vatsakasta työkaveria kyttäilee aina ruokatunnilla lounasravintolan asiakkaita, yrittävät bongata sieltä tuttuja kasvoja ja kommenttinsa ovat aina "Kato miten tuokin akka/muija on lihonut viime aikoina!"
2. Toistasataakiloinen teinityttö ahmii irtokarkkeja kilon parin pussista ostoskeskuksen käytävän varrella, ja huutaa ohikulkevalle normaalin ja hoikan väliltä olevalle tytölle: "S-tanan läski!"
Aivan käsittämätöntä! Eikö ihmiset omista peilejä vai mikä mättää?
USAssa naapurit tulevat katsomaan jos olet ostanut uuden hienon auton, kehuvat kovasti ja jos joku tuntee pientä kateutta niin kääntää sen voimavaraksi ja päättää että saa vielä itsekin saman kaltaisen auton.
Suomessa naapurit ovat niin kateellisia että alkavat nimitellä uutta hienoa autoa kauheaksi bensasyöppö-saastuttajaksi ja omistajia aletaan myös siitä lähtien kutsumaan v*tun elitistiporvareiksi.
Sen takia kun itse ovat täydellisiä, niin on vara arvostella muita.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:34"]
Se vaan on jossain ihmisissä. Kasvatus? Mulla on työkaveri, joka just möläyttelee ihmisille sellaisia asioita, joita ei uskoisi aikuisen (60v) ihmisen sanovan ääneen. Uusi tukka on kauhee, onpas sulla ohut hiirenhäntä tuo letti. Onpas äkäisen punainen vaate, mulle ihan sama vaikka tykkäsit mistä... jne. Mutta tämän rouvan oma äiti on ollut ilkeä ja kiukkuinen ja sanonut aina tosi ilkeästi tyttärelleen. Luulen siis sen olevan perittyä. Sitä ei välttämättä itse huomaa ollenkaan, mutta niitä sanoja maneereja toistaa, joita oma äiti on vuosikymmeniä istuttanut.
[/quote]
Samoin kuvittelisi että se suomalaisten typeristä typerin sananlasku 'Rumat ne vaatteilla koreilee' olisi kadonnut maisemista ikuisesti uusien sukupolvien myötä, mutta seuraava katkeroitettu sukupolvi se vaan jatkaa samalla naurettavalla mentaliteetilla että ulkonäöstään välittäminen olisi muka jotenkin rumaa ja huono juttu pikemminkin kuin ihailtava piirre.
Tämä ketjupa on varsinaista yleistämisen ylistystä! Ja kliseetä tuppaa tulemaan jokaisessa kommentissa. :D
Voisiko joku selittää miksi teitä häiritsee niin paljon se, että joku sanoo mielipiteensä?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:19"]
Tämä ketjupa on varsinaista yleistämisen ylistystä! Ja kliseetä tuppaa tulemaan jokaisessa kommentissa. :D
[/quote]
onhan nämä varsinaisia yleistyksiä mutta valitettavan totta monen tuttuni kohdalla , onneksi ei kaikkien kylläkään..
Odotin kerran bussia bussipysäkillä. Pysäkille tuli noin nelikymppinen nainen joka alkoi tilaamaan jos kuulun johonkin lahkoon tai kulttiin koska minulla olivat mustat vaatteet päälle. Olin äimistynyt ja yritin selittää että sattumalta nyt sattuu olemaan mustat vaatteet päällä.
Siitä opin, että suomalainen valitsee ilmeisesti aina sen inhottavamman vaihtoehdon kun pitää jotenkin määritellä toinen ihminen.