Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on HUUTAVA työvoimapula, ja samaan aikaan valtava joukko työttömiä elää eri työttömyystuilla. Miksi heitä ei saada töihin?......

Vierailija
19.11.2021 |

Ala toisensa jälkeen on antanut julkisuuteen hätähuutonsa, miten koko toiminta on sortumispisteessä kun työvoimaa ei ole.

Samaan aikaan meillä on _valtava_ määrä työttömiä tuilla eläjiä. Jotain täytyy muuttaa systeemissä, ja pian

Kommentit (849)

Vierailija
461/849 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

missä se työvoimapula on? en ole vielä löytänyt.

Se on samanlainen paikkansapitämätön hokema kuten demarien "köyhän" ja "duunarin" asianajaminen tai vihreiden "luonnon"suojelu etc. On noita muitakin mutta noi pari on ilmeisimmät vanhalla maineella ratsastajat.

Työvoimapulaa ei oikeasti löydy kun lähdetään katsomaan faktoja eli työttömien määrää vs, oikeasti avoimet palkkaa maksavat työpaikat. Silti media tai broileripoliitikot tai ahneimmat työnantajat hokee sitä kun joko eivät paremmasta tiedä tai sitten haluavat sen varjolla itselleen jotain lisää mitä eivät muuten saisi (superhalpoja työntekijöitä). Näköjään tää hokeminen ei muutu ennen kuin riittävän moni mediasta saa monoa ja joutuu itse toteamaan sen "työvoimapulan" olevan pelkkää harhaa. 

Vierailija
462/849 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet on älyttömän hyvät.

Eipä 500 eurolla paljon juhlita.

Tiukasti elää niin parisataa saa kuussa säästöön, sillä pääsee jo kerran vuodessa Karibian palmurannoille.

Ja sen parisataa ku fiksusti sijoittaa joka kuu, niin perillä on sitten millä mällätä!👌

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/849 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. On ihmisiä, joille vanhan ajan työlaitos olisi hyvä ratkaisu. Tarkoitan näitä, joilla ei ole kunnianhimoa tai -tuntoa eikä välttämättä hirveästi lahjojakaan. Ei voi hyväksyä sitä, että joku ei käy töissä, opiskele tai tee jotain mielekästä muusta kuin painavasta terveyssyystä. Yhteiskunta ei vaan kestä.

Samaa mieltä aateveljeni! Kyllä kaikki joilla on vähemmän rahaa kuin minulla joutavat vankilaan ja pakkotyöhön :) Eihän se yhteiskunta kestä tommosta.

Vierailija
464/849 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä työvoimasta on pulaa? Hain juuri hajasijoitetun työpaikan, johon tarvitaan korkeakoulutusta. 55 hakijaa!

Vierailija
465/849 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE viranomaiset osaltaan laittavat kapuloita rattaisiin urakkatyönä, ettei työllistymistä tapahtuisi. Oma työpaikkahan siinä menee, jos ihmiset alkavat työllistyä. Oksettavaa näennäistouhua koko TE-järjestelmä.

Vierailija
466/849 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä tekijöitä löytyy kunhan maksavat riittävästi palkkaa ja tarvittaessa kouluttavat. Turha huudella jos tarjoaa nollasopimuksia ja paskoja palkkoja.

Moni pulassa oleva työantaja maksaisi esimerkiksi 14e/h, mutta työntekijöitä ei vain löydy!

Eikö tosiaan tuolla palkalla pysty kilpailemaan sosiaalietuuksien kanssa? Jotain on tehtävä

Niinpä!

Tässä yksi firma tarjoaa töitä 5kk/vuosi ja maksaa jopa 9€/h.

Silti ei saa työntekijöitä.

Syy on liian hyvä sosiaaliturva, ratkaisu ukrainalaiset.

Tämä on kyllä jo aika vanha viesti mihin vastaan, mutta vastaanpa silti.

Kaikki viestissä annetut tiedot viittaavat siihen että kyseessä on todennäköisesti mansikkaviljelmä.

Suomessa usein viljelijä saa tuotteestaan vain pienen katteen mutta mansikat ovat kyllä melkoinen poikkeus. Usein mansikkatilalla on oma myyntipiste jonkun ison marketin edustalla tai torilla jossa hintana on vähintään 5 euroa kilolta ja kauppa käy hyvin. Silti ei muka olisi varaa maksaa palkkaa viljelyssä avustaville työntekijöille.

Vierailija
467/849 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sellaisessa tilanteessa että minulle tarjotaan vain osa-aikaista työtä koska olen liian vanha. 

Olen yrittänyt pysyä niissä ja toivon että annettaisiin vielä mahdollisuus vakituiseen työsuhteeseen. 

Olen IT-alalla ja minimi palkkatoivomukseni kokopäivätyölle on 3200. 

Jos ei kukaan palkkaa niin olen ansiosidonnaisella eläkeikään asti, siihen on enää 4 vuotta.

Kaikki työt josta maksetaan alle 2500 kokopäiivätyöstä on orjatyötä.

Mun ongelma on se että jos joutuisin matalapalkka eli orjatyöhön en saisi myöskään toimeentulo tai asumistukea koska meillä on velaton omistusasunto. En pystyisi pelkällä palkallani elättämään sairasta avimoani joka on työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Joutuisimme  käytännössä eroamaan ja yhteiskunta joutuisi elättämään vaimoani.

Kumpi parempi, me pysymme yhdessä ja nostan antiosidonnaiata vai me eroamme ja yhteiskunta elättää vaimoni asumistukineen kaikkineen?

Jos teillä on velaton talo niin miksi 2500e ei riitä kahdelle ihmiselle?

2500 on brutto tarkoittaisi alle 2000 nettoa.

Vaimo on niin sairas että hänen eläkkeensä menee kokonaan lääkkeisiin ja muihin terveydenhoitomenoihin.  Talon lämmityskustannukset ovat kanssa aika korkeat. Meillä on lisäksi kotona asuva opiskeleva aikuinen lapsi. Jos menisin orjatöihin joutuisin maksamaan työmatkoistani myös. 

Kurjaa että puolisosi on noin sairas. 2500e/kk palkasta jää päälle käteen päälle 2000e, eli toellakin kannattaa. Olet varmaan myös sairaan puolisosi omaishoitaja, siitäkin tulee muutama satanen käteen kuussa. Lääkemenoille on katto eikä kukaan maksa lääkkeistään 800e/kk. Etenkään jos tuo summa on koko työkyvyttömyyseläke. 

Opiskelija voi hakea opintotukea, sillä summalla kotona asuva teini tulee toimeen ilman muuta rahaa. Teini voi hakea osa-aikatöitä millä saa vähän lisärahaa. 

Mä en usko sun lätinääs ollenkaan.

Mun puolison palkka on 2400 brutto eli 1700 netto ja tuossa netossa on vuorolisät, lomarahat ja veronpalautukset mukana. Verojen lisäksi kun menee eläkemaksut jne.

Vierailija
468/849 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikea käsittää ilmeisesti ettei tradenomi voi hakea lääkärin paikkaa tai metsuri sairaanhoitajan paikkaa jne. Katsoka nyt mitä paikkoja on auki.

Ja tradenomi ei voi opiskella lääkäriksi eikä metsuri sairaanhoitajaksi? 

Monella on opintotuet käytetty ja työttömyystuella saa opiskella vain 2 vuotta, mutta se edellyttää lupaa työkkäriltä. Myös pääsykokeista pitäisi päästä läpi.

Vierailija
469/849 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pidetään työkykyisinä vain alle 50-vuotiaita. Sen vuoksi on työvoimapulaa.

Vierailija
470/849 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosialistivaltio maksaa liikaa työttömyyskorvauksia, asumistukia, kodinhoidontukia, toimeentulotukea yms.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja niillä tehdään töitä, sossutuet on 800 miljoonaa, mutta niitä saa myös työssäkäyvät ja eläkeläiset.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoito 6500 / yksi eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, lääkkeitä, kelatakseja, eläkeläisen asumistukea, palveluseteleitä ja verovähennystä siivouspalveluihin.

Vierailija
471/849 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pidetään työkykyisinä vain alle 50-vuotiaita. Sen vuoksi on työvoimapulaa.

Se on juurikin näin, pyrin TE-toimiston järjestämälle työllisyyskursille, en tullut valituksi, perusteluja ei ole vielä kuulunut mutta epäilen sen olevan ikäni, olen kohta 60v.

Vierailija
472/849 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sanoit että työvoimapula on niinsanotusti HUUTAVA. Eli paljon porua tyhjästä. Eli se työvoimapula on pelkkää huutamista. Eli mitään työvoimapulaa ei ole olemassakaan, vaan työnantajat vain tykkäävät mölytä, ruikut tavat    ulis evat    marm attavat suureen ääneen. Pelkkää esitystä.

--

Hehehe: työttömyys taas on oikeasti olemassa, työttömät eivät vain esitä olevansa työttömiä ;)

Olisi kyllä hassua jos jonain päivänä 300 000 työtöntä yhtäkkiä kiljahtaisi suureen ääneen iloissaan: "Hei suomalaiset! Aprillia! Me ollaan vedätetty teitä! Me ollaan elelty teidän verorahoilla, nosteltu työttömyystukia kaikki nää vuodet! Mutta ei me oikeesti olla työttömiä, oikeesti meillä on koko ajan ollut työpaikat! Hahaa!"

Vierailija
473/849 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59 v ruma, 10kg ylipainoinen, vanha eukko. Haluan töitä. Miksi en pääse mihinkään?

Vierailija
474/849 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastiikketonta rahaa saa liikaa, työnteko ei kannata. Siksi.

Vierailija
475/849 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa paikoissa vain alle 40-vuotiaita.

Vierailija
476/849 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjät haluavat lisätä työttömyyttä vaatimalla koronapassia

Vierailija
477/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä ei saada töihin koska työnantajille ei kelpaa, työnantajat ei heitä palkkaa. Siksi.

Pitäisi tulla työnantajien aktiivimalli: jos et palkkaa työtöntä, maksat sakkoja.

Vierailija
478/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä työvoimasta on pulaa? Hain juuri hajasijoitetun työpaikan, johon tarvitaan korkeakoulutusta. 55 hakijaa!

On pulaa työvoimasta joissakin paikoissa. Esimerkiksi siinä, josta on aivan muutamassa kuukaudessa lähtenyt pois monta työntekijää eikä uusia saada tilalle. Vielä muutama vuosi sitten oli hakijoita kymmenittäin. Nyt eivät enää ne samat hae, joita ei silloin edes haastateltu. Eivät kehtaa taas hakea aina vaan uudestaan, kun ei kuitenkaan kelpaa. Moni on vaihtanut parempipalkkaisiin töihin.

Tuossa pulapaikassa on siis liian vähän henkilökuntaa ja siksi niin paljon töitä, että ei ehdi taukoja pitää ja töitäkin jää tekemättä. Palkka on myös surkea, eli korkeimmilla kokemus- ym. lisillä jää alle 2000 euron.

Vierailija
479/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa paikoissa vain alle 40-vuotiaita.

Paitsi 20-30-vuotiaita naisia, jotka voivat jäädä tekemään lapsia ja joilla on liian vähän kokemusta.

Vierailija
480/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ulkomainen firma Suomen konttorillaan tarjoaa 2x sen mitä suomalainen työnantaja, kummankohan valitsen? Eikä minulla ole eded varsinaisesti koulutusta alalle, vähän opiskeluiden aikana muutama kurssi liipannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi