Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi
Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.
Kommentit (945)
Minä mänin naemissiin eteläsuomalaesen kansa ja alussa meinasi tarvita tulukkie kun ei ymmärtäny minun seleveä puhetta!
Käskin kahtommaan onko vyö takkoa punneeella niin kysy että mitä!
Täsä kaupunkis o kauhia pali mäei, mut kyl mää niit ole jo 35 vuat ylös ja alas men, ku kotto poies läksi ja tän sit tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo oikeen mittää kirjotettavaa, vaikka mukava ketju onki. Oispa kesä niin pääsis taas hillasuolle istumaan mättäälle ja haisteleen suon tuoksua. Ruukaan juua maitokahvit siinä suonsilimääkkeen vieressä istuessa. Hirviästi sääskiä. Niitä ei oo niinkään ikävä.
Josei ihan läheltä, melekeen mollaan naapureita varmhan. Jostaki kohtaa länsirajaa Lapista? Mie en jaksa hillojen peräsä juossa, mutta sienet mie kerrään syksylä suolhan.
Kyllä arvasit oikeen, että Lapista tuun, mutta meillä päin ei pistetä sanoja hoon päälle, eikä sanota mietä. Naapurikunnissa ollaan kyllä mie ja sie.
Vierailija kirjoitti:
minävaantäällä kirjoitti:
Onpas tää kiva! Mä en tiiä et mitä oikee pitäs kirjottaa. Oon oman murteeni kaa huomannu sen et ku kirjotan esim Wordilla ni oikoluku herjaa asioita koska kirjotan niit murteella. Ja heei, oikeesti osaan kyl pilkkusäännöt mut jos kirjotan murteella ni ei niitä kuulu laittaa.
Länsirannikolta olet?
Lapin läänistä
Vierailija kirjoitti:
Ingen kan gissa var bor jag?
Suomenkielinen porvoolainen (sivulauseen sanajärjestys: ingen kan gissa var jag bor)
Opiiskelija
Enempää ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myö männää mehtään, tuuttas työ mukkaa?
Pohjois-Karjalassa. Jotkus sanovat siellä myös 'mettään'.
Etelä- ja Pohjois-Savossa eri kunnissa asuneena myös Savossa sanotaan mettään, esimerkiksi itse P-Savossa syntyneenä ja nykyisin E-Savossa asuvana. Ei joka kunnassa, mutta muutamissa. Saattaa olla tuolta Karjalasta lähtöisin, esim. oma sukuni sieltä alun perin.
Savolaissukuisena savolaisena voin kertoa, että P-Savossa sanotaan ainoastaan mehtään. Mettä on ihan muitten juttuja. P-Karjalaan rajautuvissa kylissä voi olla.
Mullo sta kolokkötäkolome hijehua ja viissttaa pottua kellarisa ja mummpappa o Karialasta kotosi. Kesällä pärijää lyhyvillä valloilla ku aijjaa autua
Vierailija kirjoitti:
Gusbo nygöi voi vanhuja pagista...
suomennos: Missä nykyään voi vanhoja (asioita) jutella.
Pakistanissa pakistaan
Vierailija kirjoitti:
Ka mitä se hyvejää tämmöseen osallistua. En minä aenakkaan ees ossoo ennee tätä. Vaekka minnuo oekkein harmittaa, ku ei ou itelle tarttunna peähän eikä käöttöön murre. Vaikka voiko ihananpoa murretta ollakkaa. Eekait tässä ilikee nyt kaaheena maenostaakkaa tätä sitte.
Puolanka osu likelle, mut Kajjjjaaanissa oon syntyny. Kaenuun murretta siis koetin tuoho kirjottaa.
Mutta äitini isä puhu savvoo, kuulema hilijoo ja kovvoo, ja ite oon asunu ekat 20v Kajjjaanissa ja loput 20v Oulusa, niin voi olla, että ei ihan puhasta kaenuun murretta ou minulla ennee vuan siinä on seassa savoa ja oulua. :D
Lahdessa sanotaan linkku ja Jyväskylässä linkki. Sana linkku on vakiintunu munkin sanoihin lapsena isosiskojen vaikutuksesta. Oma puhetapani savon ja hämäläismurteiden sekotusta, mutta kallistuu ehkä enemmän hämäläismurteiden puolelle kun kotona vanhemmat ei oo puhunu enää niin leveetä savon murretta.
T: Lahessa puolet lapsuudesta asunut ja Jyväskylässä 2 vuotta opiskellut jolla on savolaissuujuuret molempien vanhempien puolelta
Mä en oikein tiiä, puhunko selkeästi mitään murretta. Oon kuitenki asunu vähän ympäri Suomea. Mut täytyy kyllä sanoa, että lapsena puhuin enempi murretta. Silloin mie kävelin pahki peliin, ku luulin, että huone jatku sinne, ja ruukasin myös kiikkua puihin mettässä.
Enkä ala tässä nyt sen enempää selittämään. Sä oot sä ja mä en oo sä. Kohta meen syömää.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisko joku palstamamma kunnolla mulukkua? Täysikänen pittää kuitenki olla, sen verran mää polliisia pelekään.
Ookkonää Oulusta?
Mää oon asunu jo kauvan Helsingisä, mutta oon kotosi muualta Suomesta. Vähä oon ehkä unohtanu miten sielä kotiseuvulla raatataan, mutta joku ehkä arvaa mistä tulen.