Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi

Vierailija
18.11.2021 |

Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.

Kommentit (945)

Vierailija
141/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tää kiva! Mä en tiiä et mitä oikee pitäs kirjottaa. Oon oman murteeni kaa huomannu sen et ku kirjotan esim Wordilla ni oikoluku herjaa asioita koska kirjotan niit murteella. Ja heei, oikeesti osaan kyl pilkkusäännöt mut jos kirjotan murteella ni ei niitä kuulu laittaa. 

Vierailija
142/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil on niit eukkoi kirkonmäellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minävaantäällä kirjoitti:

Onpas tää kiva! Mä en tiiä et mitä oikee pitäs kirjottaa. Oon oman murteeni kaa huomannu sen et ku kirjotan esim Wordilla ni oikoluku herjaa asioita koska kirjotan niit murteella. Ja heei, oikeesti osaan kyl pilkkusäännöt mut jos kirjotan murteella ni ei niitä kuulu laittaa. 

Länsirannikolta olet?

Vierailija
144/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäen ruppe arvama mittä!

Vierailija
145/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lentokenttä on 'kaaheen laakee aakee'?

Kuopiossa.

Vierailija
146/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myö männää mehtään, tuuttas työ mukkaa?

Pohjois-Karjalassa. Jotkus sanovat siellä myös 'mettään'.

Vierailija
147/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, siä kotopualessa yksi semmonen vähän piänenmmänkokonen miäs uhkas haastaa teeveehoon oikeuteen. Olivat nääs tehneet maantiän liian lähelle sen p*rs*ttä.

Kookauppaan tuli yks muija joka alko valittaa, että pahus kun unohrin kauppalapun kotio. Johon kauppias, että kattele siältä lattialta jos vaikka löytys toinen, sinne ne asiakkaat tuppaa niitä purotteleen.

Viime sotien aikaan siällä kulmilla kiärteli semmonen kulkukauppias, joka möi nappia ja neulaa ja semmosta kaikkee piäntä. No siltä oli sitten kerran joku kysyny, että eikö ne talonemännät pyyrä joskus muunkinlaistakin palvelusta, kun kerta miähet on rintamalla. Johon tää kaupustelija totes että "ei ne oo pyytäny, mutta oon minä niitäkin vehkeitä varulta mukana pitäny."

Ja nää ei siis oo mitään vitsejä vaan tosijuttuja, oikeen kirjaks koottu. Ninettä joka sen on lukenu niin varmana tiätää mistä seurusta on puhe.

Kyläpä tuli taas ikävä kotio.

Vierailija
148/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl kai kaikki tunnistaa, tai puhues ainaki. Se o kuulemma Suamen vihatuin murre, kui ny simmottos, mää vaa kysyn.

Vierailija
149/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpä miä tiijän mist päi siä oot. Tuo se panki että saa lämmäytettyä pesuveen.

Vierailija
150/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myö männää mehtään, tuuttas työ mukkaa?

Pohjois-Karjalassa. Jotkus sanovat siellä myös 'mettään'.

Etelä- ja Pohjois-Savossa eri kunnissa asuneena myös Savossa sanotaan mettään, esimerkiksi itse P-Savossa syntyneenä ja nykyisin E-Savossa asuvana. Ei joka kunnassa, mutta muutamissa. Saattaa olla tuolta Karjalasta lähtöisin, esim. oma sukuni sieltä alun perin.

Vierailija
151/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ookko nää koskaan aatellu, että mikä tekkee Neimarista hyvän jalakapallon pellaajan?

Mää en ossaa sanua ku ennoo oikein ruukannu vahata jalakapallua. Kärppäpelisä oon kerran käyny vaan ihan turhanpäivästä oli seki.

Vierailija
152/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minävaantäällä kirjoitti:

Länsirannikolta olet?

Tai jyväskyläst?

Vierailija
153/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ingen kan gissa var bor jag?

Jakobstad!

Vierailija
154/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puhun vain ja ainoastaan täydellistä kirjakieltä, sillä olen syntyjäni uutistenlukija.

Yle?

Ei, meillä Jyväskylässä on olevinaan täydellisin kielioppi ( vaikka kyllä myö täällä venyyytetään vokaaaleita, kun linkillä ajellaan )

Ajaako Jyväskylässä eput ja toputkin linkillä?

Vierailija
155/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehä mie jaksa

Vierailija
156/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo oikeen mittää kirjotettavaa, vaikka mukava ketju onki. Oispa kesä niin pääsis taas hillasuolle istumaan mättäälle ja haisteleen suon tuoksua. Ruukaan juua maitokahvit siinä suonsilimääkkeen vieressä istuessa. Hirviästi sääskiä. Niitä ei oo niinkään ikävä.

Tuohan on selevää Kemijärven murretta tai sen lähialuueen.

Vierailija
157/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ha no höri ti vårt nytt köki ble snyggär

Vierailija
158/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miä kävin äsken kaupas. Siäl miä näin yhen vanhan kaverin. Kyl oli kiva haastella pitkäst aikaa. Sil oli just eilee syntynny ensimmäinen lapsenlaps. Kyl oli siit kauhian innossaa. Siin ei tarvinnu itten paljo mitää sanookaa, kunhaa kuuntel vaa sujuvat. Mun kävi kyl vähä kateeks kun ei ittel viäl ol sit ensimmäistkää.

Saap nähä viäläks eles koskaa tuleekaa. No toivos on tiätyst hyvä elää. Mut eihä se ol sanottu vaik must tulis kuin huano mummo, jos vaikken osais niit rajoi ensinkään pitää, vaan rupiaisin liikaa passaamaa.

Paremp oliskii kun nyt viäl se poikakii vaa kattellis eikä nii aikasee rupiais sit perhettä hommaamaan.

Vierailija
159/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummu istu lavihtalle ja kisko kartiinit akkunain etehen ku rupes kastahan kahavia ja ankkastokkaa........

Vierailija
160/945 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin konua on Orimattilas. Konu meinaa kummalliist.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi